EXT ERA v2 – parhaasta tuli entistäkin parempi!

EXT ERA -keula on vakiinnuttanut nopeasti paikkansa enduro- ja trailikeulojen kärjessä. Tähän mennessä muun muassa Pinkbike-, Blister-, Vital MTB- ja MTB-news-sivustot ovat kiitelleet tai jopa ylistäneet sen tarjoamaa alkuherkkyyttä, keskialueen kantavuutta ja säädettävyyttä.

V2-versio vie jo erinomaisella tasolla olevat ominaisuudet entistä pidemmälle!

Paljon uutta

Voittavaa ratkaisua ei ole lähdetty keksimään uudestaan, vaan ERA-keulan v2-versio on jalostettu versio alkuperäisestä v1-mallista. ERA v2 sisältää uutta tekniikkaa muun muassa seuraavissa muodoissa:

Uudet alajalat. Magnesiumista valmistetut alajalat ovat kevyemmät.

Kelluva akselikiinnitys. Alajaloista löytyy kelluva akselikiinnitys, joka eliminoi etunavan mitoituksesta aiheutuvan kitkan lisäyksen haarukan toiminnassa.

Päivitetty HS3-ilmajousi. Uudesta ilmajousesta löytyy top out -osa, joka eliminoi mahdollisen äänen tai ei-toivotun tunteen keulan saavuttaessa täyden mitan. Sarjassa ilmajousten jatkeena oleva pieni kierrejousi on myös vahvistettu kestävyyden parantamiseksi.

Uusi puslatekniikka! Liukuholkkeihin oli käytetty jo ERAn ensimmäisessä versiossa huomattava määrä suunnittelu- ja työtunteja. ERA v2:ssa näitä keulan toiminnalle oleellisia komponentteja on parannettu entisestään materiaalivalinnan ja muotoilun avulla. Liukuholkkien pituussuunnassa kulkevat voitelukanavat ja sisäpinnassa olevat pienet ”taskut” parantavat voitelua entisestään varastoimalla öljyä joustoliikkeen aikana, mikä puolestaan takaa jatkuvan öljykalvon liukuholkkien- ja putkien välille, parantaen näin alkuherkkyyttä entisestään.

Katso liukuholkit toiminnassa oheisesta videosta!

Päivitysoptio ja saatavuus

V1-mallinen ERA-keula on mahdollista päivittää v2-malliin erikseen saatavalla lisäkitillä huollon yhteydessä. Näin jo ERA-keulan hankkineet kuskit pääsevät nauttimaan kehitystyön tuloksista. Lisätietoa päivitysohjelmaan liittyen seuraa myöhemmin

Ensimmäiset ERA v2 -keulat rantautuvat Suomeen pian ja ovat saatavilla heti kaupan puolelta! Laita Instagram- ja FB-tilimme seurantaan pysyäksesi ajan tasalla!

Vieraile kaupan puolella ja viritä jousitus uudelle tasolle EXT-komponenteilla.

4130.fi – EXT Suspension

Onyx Classic vs. Vesper – kumpi valita?

Classic- vai Vesper-napa?

Tässä on klassinen kysymys, jota kuullaan melkein viikottain. Siksi aihetta onkin hyvä käsitellä tarkemmin niin, että päästään johdonmukaiseen vastaukseen faktojen käsittelyn kautta. Jutun lopussa tiedät, kumpi napa on oikea juuri sinulle, jos ja kun haluat valjastaa Onyxin äänettömän toiminnan ja välittömän kytkennän käyttöösi!

Yhtäläisyydet ja erot

Molemmilla navoilla on paljon yhteistä. Tähän listaan sisältyvät muun muassa seuraavat seikat: saatavuus kaikissa yleisimmissä kiinnitys- ja akselistandardeissa, ISO 6-pultti- tai Centerlock-jarrulevykiinnitys sekä vaihtoehdot kaikkien yleisimpien vapaarataskiinnitystandardien välillä.

Molemmat navat käyttävät luonnollisesti Onyxin patentoimaa ja tunnetuksi tekemää vapaakytkinmekanismia, joka tarjoaa stealth-ajokokemuksen ja tietenkin täysin välyksettömän kytkennän – kun polkimielle antaa voimaa, pyörä vastaa viiveettä!

Molempien mallien navan kuoret ovat valmistettu lujasta 7075 T6 -alumiinista ja ne ovat saatavilla värivalikoimassa, jonka rinnalla keskimääräinen väritysliitukokoelma kalpenee.

Ei siis eroja tähän mennessä.

Alla on listattuna molempien mallien ominaisuuksia.

Classic

  • Vahvin vapaakytkinmekanismi, mitä Onyx Racing Products -navoista löytyy – poislukien Ultra SS BMX -napa.
  • Klassinen ulkonäkö – kuten nimikin sanoo.
  • Onyxin käyttämät hybridi-keraamiset laakerit vakona.
  • Useimmissa malleissa symmetriset navan laippojen halkaisijat molemmilla puolin.
  • Valinta perinteisen ja kevennysleikkauksilla varustetun Helix-kuoren välillä.

Vesper

  • Classic-malliin nähden kevyempi versio. Grammoja on saatu viilattua mm. seuraavin tavoin: minimaalinen navan kuoren koko ja pienempi vapaakytkinmekanismi.
  • Vapaakytkinmekanismi on noin 75 % Classic-navassa käytetyn koossa.
  • Erittäin viimeistelty ja ”tekninen” ulkonäkö!
  • Korkealaatuiset teräslaakerit vakiona. Päivitys hybridi-keraamisiin laakereihin onnistuu 110 € hinnalla per napa.
  • Laippojen halkaisija eroaa useimmissa malleissa puolien välillä, mikä vaikuttaa pinnojen mitoitukseen.

Grammapeliä

Heti ensimmäiseksi on syytä sanoa, että jos etsit kevyimpiä mahdollisia napoja. Onyx Racing Products -navat eivät ole todennäköisesti sinulle.

Syitä vaa’an lukemaan on useita. Ensinnäkin, navat ovat tehty kestämään ja toimimaan moitteetta useita kausia haastavissakin olosuhteissa. Toiseksi, vapaakytkinmekanismi sisältää kohtuullisen määrän kovaksi karkaistua korkealuokkaista terästä, mikä tulee oman painonsa kanssa. Kolmanneksi, Onyx-navat käyttävät hyviä suunnitteluperiaatteita noudattavia laakerikokoja. Onkin yllättävää, että miten paljon markkinoilla on napoja, joissa laakerit ovat alimitoitetut, mikä tulee omien ongelmiensa kanssa.

Jotta päästään konkretian tasolla, alla on punnittuja lukemia Onyx-navoista eri konfiguraatioissda.

Classic
Onyx Classic ISO 6-Bolt 110×15 mm, etunapa – 221 g
Onyx Classic ISO 6-Bolt 148 mm XD Driver, takanapa – 421 g
Onyx Classic ISO 6-Bolt 148mm Shimano HG -teräsvapaaratas, takanapa – 505 g

Vesper
Onyx Vesper ISO 6-Bolt 110×15 mm, etunapa – 166 g
Onyx Vesper Centerlock 110×15 mm, etunapa – 144 g
Onyx Vesper ISO 6-Bolt 148×12 mm Sram XDR Driver, takanaap – 390 g
Onyx Vesper ISO 6-Bolt 148×12 mm Shimano HG Driver, takanapa – 401 g
Onyx Vesper Centerlock 148×12 mm Sram XDR Driver, takanapa – 358 g

Jos napojen painot kiinnostavat enemmän, lämmin suositus artikkeliin suuntaan, joka löytyy osoitteesta Noblwheels.com.

Ja aiheeseen liittyen; miten paljon painolla on oikeasti merkitystä? Suosittelemme tsekkaamaan seuraavan erinomaisen artikkelin Seb Stottilta. Pinkbike.com – Nerding Out: Why You Shouldn’t Worry Too Much About Weight

Valinta käytön mukaan

Valinta on makuasia, mutta ennen kaikkea se tulee tehdä suunnitellun käytön mukaan. Tässä suora lainaus valmistajalta osoitteesta Onyxrp.com:

”The Vesper product line is our lightest cross-country and trail hub. The Classic product line is designed for heavier activities like electric-assist bikes, bike packing, tandems, and bigger riders.”

Toisin sanoen, jos sinulla on tapana laittaa kalusto koville, ajo on erityisen vaativaa, olet suurikokoinen tai haluat muuten pyörältä takuuvarmasti luotettavaa toimintaa, valitse Classic-malli. Samalla on kuitenkin hyvä mainita, että Vesper-napoja on tarjolla myös dh-käyttöön, kuten oheisesta kuvassa olevista 110×20 mm ja 157×12 mm -mitoilla varustetuista navoista näkee . Nekin kestävät siis kovempaa ja vauhdikasta kyytiä.

Vastaavasti, jos rakennat äärimmäisen kevyttä ja ”kilpakireää” pyörää, Vesper on erinomainen valinta. Alla on listattuna suosituksia valintaan käyttötarkoituksen perusteella.

Vesper-navat sopivat seuraaviin tilanteisiin ja käyttötarkoituksiin.

  • XC harraste- ja kilpakäytössä
  • Traili- ja polkuajo
  • Enduroajo ja -kisaaminen
  • Dh-ajo ja -kisaaminen (tietyissä tapauksissa)
  • Maantieajo, harraste- ja kilpakäytössä
  • Gravel-ajo, harraste- ja kilpakäytössä
  • Kaupunki- ja hyötyajo

Classic-navat ovat erinomainen valinta seuraaviin tilanteisiin ja käyttöön.

  • Vaativa traili- ja polkuajo
  • Enduroajo ja -kisaaminen
  • Kaikki sähköpyöräkäyttö
  • Tandem-pyörät
  • Painavien ja suurikokoisten kuskien käyttöön, joilla elopaino on 100 kg tai enemmän

Toivottavasti tästä jutusta oli apua. Tutustu Onyx Racing Products -valikoimaan alta!

4130.fi – Onyx Racing Products -tuotteet

Jukka Mäennenä
4.11.2021
@jukka4130
@4130.fi

Ilmajousen toiminta, säädöt ja mahdolliset päivitysoptiot

Ilmajousi on kaikessa yksinkertaisuudessaan, mutta samalla monimutkaisuudessaan hieno keksintö. Jos paino ja säädettävyys ovat korkealla jousituksen kriteerilistalla, ilmajousen voittanutta vaihtoehtoa ei ole. Se, että miten ilmajousesta saa ulos parhaat mahdolliset ajo-ominaisuudet on kuitenkin oma tarinansa, johon pyritään pureutumaan tässä tekstissä.

Toiminta ja rakenne

Ennen pidemmälle menemistä on tarpeen tutustua tai kerrata ilmajousen rakenne. Yksinkertaisimmillaan se on paineistettu kammio, jonka tilavuus muuttuu joustoliikkeen aikana. Täyttöä (ja tyhjennystä) varten kammioon pitää olla liitetty myös venttiili. Keulan kohdalla ilmajousi on sijoitettu tyypillisesti vasemmanpuoleisen liukuputken yläosaan. 

Joustoliikkeen aikana tapahtuva Ilmajousen tilavuuden muutos on seikka, mikä mahdollistaa ilmajousen toiminnan antaen samalla halutut ominaisuudet. Kun ilmajousi on täydessä mitassaan, sillä on tietty tilavuus ja haluttuun ilmanpaineeseen asetettaessa se pitää sisällään myös tietyn määrän ilmaa. Joustomatkan ollessa puolessa välissä sama määrä ilmaa on nyt huomattavasti pienemmässä tilassa alkuperäiseen verrattuna. Tämä tarkoittaa puolestaan paineen nousua, mikä tulee suuremman joustoliikettä vastustavan voiman eli tässä tapauksessa jousivakion myötä.

Kaksi puolta: positiivinen ja negatiivinen 

Edellä kuvailtu rakenne edustaa ilmajousta yksinkertaisimmillaan. Todellisuudessa kaikki nykyaikaiset jousituskomponentit, oli kyseessä sitten keula tai iskari, pitää sisällään kaksi ilmajousta, joilla on vastakkainen vaikutussuunta toisiinsa nähden. Positiivinen puoli on edellä kuvattu eli jousituksen kasaan painumista vastustava komponentti. 

Negatiivinen puoli tarjoaa vastakkaissuuntaisen ja siten tasapainottavan voiman positiiviselle puolelle niin, että jousituksen ollessa täydessä pituudessa voimat ovat (lähes) saman suuruiset, jolloin ne kumoavat toisensa. Miksi näin ei tarkalleen ole, katetaan myöhempänä.

Negatiivisen puolen pääfunktio on vähentää lepokitkaa tasapainottamalla ilmajousien aikaan saamat voimat jousituksen ollessa täydessä mitassa. Ilman negatiivista puolta jousituksen toiminta olisi äärimmäisen pintakovaa ja alkuherkkyys loistaisi poissaolollaan. Joustomatkaa käytettäessä positiivisen ilmajousen tilavuus pienenee, mikä johtaa paineen ja voiman nousuun, kun taas negatiivisella puolella tapahtuu juuri toisin päin; tilavuus suurenee, mikä johtaa paineen laskuun ja samalla sen kohdistaman voiman pienentymiseen.

Lisää negatiivisesti ilmajousesta voi lukea hyvin mainiosta Bikerumor-sivuston artikkelista Suspension Tech: How a negative spring works & why size matters -otsikolla.

Jousivakio

Useita ilmajousia myydään mainoslauseilla, jotka lupaavat kierrejousen kaltaista käytöstä ja ajotuntumaa. Todellisuudessa mikään ilmajousi ei pysty mallintamaan täysin teräksisen (tai titaanisen) kierrejousen käytöstä. Tämä perustuu puhtaasti fysiikkaan.

Ilmajousen kohdistama voima, jota voidaan kuvata jousivakiota mallintavalla kuvaajalla, on aina luonteeltaan progressiivinen. Toisin sanoen, joustomatkan alku- ja keskivaiheilla jousivakio on matalampi kuin joustomatkan lopussa. Tietty määrä progressiota onkin useissa tilanteissa toivottava ominaisuus, mutta jos sitä on liikaa ja täyttä joustomatkaa ei saada käyttöön, se muodostuu selväksi ongelmaksi. 

Toinen ilmajousen heikkous kierrejouselliseen sisarukseen verrattuna on sen mukana tuleva kitka. Ilmajousen rakenne pitää mukanaan liikkuvia tiivisteitä, mitkä tulevat niin lepo- kuin liikekitkan kanssa. Kierrejousella tätä ominaisuutta ei sen sijaan ole. Viimeinen huomion arvoinen osa-alue, on jousivakion käytös joustomatkan aikana. Jousivakio on useissa ilmajousissa suurempi joustomatkan alussa kuin keskialueella.  Se ei siis noudattele nättiä ja sopivan loivaa käyrää, mikä olisi toivottavaa. Ajossa tämä ilmenee niin, että alkuherkkyys ei ole paras mahdollinen ja jousitus tuntuu sukeltavan keskialueelle saavuttaessa käyttäen joustomatkaa enemmän kuin on tarpeen. 


Alla oleva periaatekuva mallintaa kierre- ja ilmajousen jousivakioita.

Koolla on merkitystä

Koolla on merkitystä, etenkin ilmajousen tilavuuden osalta. Mitä suurempi positiivinen ilmajousi on tilavuudeltaan, sitä suoraviivaisempi eli lineaarisempi jousivakion käytös on. Jos jousituksen käytökseen haluaa lisää progressiota, tilavuutta pienennetään, mihin token-palojen ja volyymispacereiden lisäys perustuu. 

Negatiivisen ilmajousen tilavuudella on niin ikään merkitystä. Sen suurentaminen tuo muutamia merkittäviä hyötyjä, joihin lukeutuvat:

  • Parempi alkuherkkyys
  • Lineaarisempi jousivakion käytös ja sen mahdollistama parempi keskialueen kantavuus

Kaiken lisäksi nämä hyödyt tulevat ilmajousen monipuolinen säädettävyyden kanssa. Miksei siis suurentaa negatiivista puolta entisestään, jotta edellä luetellut hyödyt saadaan käyttöön? Tilanpuutteen vuoksi. Jokainen millimetri keulan liukuputken ja alajalkojen sisällä on hyötykäytössä. Hukkatilaa ei toisin sanoen ole.

Vorsprung Suspension -tuotteista Luftkappe-ilmamäntä suurentaa negatiivijousen puolta niin paljon kuin nykyisillä rakenteilla on mahdollista Rock Shox- ja Fox-haarukoissa. Secus-negatiivijousi vie pelin uudelle tasolle alajalan pohjaan kiinnitettävällä lisäsäiliöllä, jonka tilavuus on valjastettu nimenomaan negatiivijousen käyttöön. Vaikutukset ovat myös vastaavan suuruiset ja Secus onkin kerännyt nopeassa ajassa mukavasti kehuja.

Mielenkiintoisena knoppitietona mainittakoon, että Rock Shox teki vastakkaisen toimen viimeisellä DebonAir-ilmajousen päivityksellään pienentämällä negatiivipuolen tilavuutta. Geometron-pyörämerkin nokkamiehen Chris Porterin mukaan aiempi version DebonAir-ilmajousesta oli ajo-ominaisuuksiltaan parempi.

Positiivisen puolen rakenne

Palataan takaisin positiiviseen puoleen. Aiemmasta kuvasta muistetaan, että kierrejousella jousivakio on ideaalitilanteessa täysin lineaarinen. Todellisuus voi olla jotakin muuta, sillä kierrejousen valmistaminen on paljon yksityiskohtia sisällään pitävä prosessi ja äärimmäisen tarkkojen toleranssien saavuttaminen on hankalaa – tai tulee hyvin kalliiksi.  

ilmajousen toimintaan liittyy puolestaan pari huomion arvoista, mutta verrattain harvoin tiedostettua seikkaa. Kuten aiemmin jo mainittiin, jousivakio on joustomatkan alkuosasta korkeampi kuin keskiosassa, mikä on kaikkea muuta kuin haluttu tilanne. Erot eivät ole pieniä, sillä joustomatkan keskialueella, jossa tukea nimenomaan haluttaisiin, jousivakio voi olla jopa 20 % pienempi ensimmäiseen osaan verrattuna! Toinen mielenkiintoinen ja ajo-ominaisuuksiin vaikuttava asia on ilman ja siten ilmajousen nopeusriippuvainen luonne. Kun ilmajousta painetaan nopeasti kasaan, tapahtumassa syntyy lämpöä ja enemmän painetta, mikä tuntuu korkeampana jousivakiona ja voimakkaampana progressiona kuin hitailla liikenopeuksilla. Tietyissä tilanteissa tämä voi olla jopa haluttu ominaisuus. Toisissa taas jousituksen käytös tuntuu huonona alkuherkkyytenä, nopeasti sukeltavana keskialueena, mutta kaikkea joustomatkaa ei silti saada välttämättä käyttöön.

Ideaalitilanteessa ilmajousen alkuherkkyyttä saadaan parannettua, keskialueen kantavuutta lisättyä ja progressiivisuus asteelle, jossa koko joustomatka saadaan käyttöön silloin, kun sitä tarvitaan. Tätä ajo-ominaisuuksien listaa tavoitellessa rakenteelta edellytetään korkeampaa monimutkaisuuden astetta. Vaihtoehtoja ovat:

1) Yksiosainen ilmakammio, jonka tilavuutta voidaan säätää volyymispacereilla. Tämä on yleisin vaihtoehto ja rakenteeltaan kaikista yksinkertaisin.

2) Ilmakammion jakaminen kahteen osaan erottamalla ne venttiilirakenteella tai liikkuvalla männällä.

Jälkimmäisellä vaihtoehdolla saadaan muutamia oleellisia hyötyjä. Kahta ilmakammiota ja välimäntää käyttävässä ratkaisussa kammioiden tilavuudet eroavat toisistaan ja ne ovat täytetty usein myös usein eri paineisiin. Hyvin suunniteltuna ja säädettynä toisen ilmakammion paine nousee joustoliikkeessä aiemmin, mikä tuntuu parempana keskialueen tukena. Esimerkkejä tällaista ratkaisua käyttävistä ilmajousista ovat:

  • Öhlins
  • Manitou IRT
  • EXT HS3

Viimeksi mainittu eli EXT:n kehittämä HS3-ilmajousi pitää sisällään uniikkeja ratkaisuja, mikä tekee siitä erityisen mielenkiintoisen. Aiemmin mainitun tapaan, HS3 pitää sisällään kaksi erikseen täytettävää positiivisen puolen ilmakammiota. Tämän ohella systeemistä löytyy itsensä tasaava negatiivinen puoli. Ainutlaatuisen siitä tekee painauman (engl. sag) alueella toimiva kierrejousi, minkä avulla kitka saadaan minimoitua ja siten alkuherkkyys vietyä uudelle tasolle. HS3-ilmajousen rakenteen ja toiminnan näkee alla olevista rakenne- ja periaatekuvasta. 

Suunnittelutyö on ilmeisen onnistunut, sillä HS3-ilmajousta käyttävä ERA-keula on kerännyt runsaasti kehujalyhyessä ajaessa. Keulan toiminnasta koottuihin kokemuksiin voi perehtyä mm. alla olevasta Vital MTB- ja Pinkbike-sivustojen revikoista.

Vitalmtb.com – New Tunable, High Performance Fork – EXT ERA Long Term Review

Pinkbike.com – Review: 12 Months With the EXT Era Fork

MRP Ramp Control on toiminnaltaan ja rakenteeltaan erilainen. Se jakaa ilmakammion kahteen osaan venttiilillä, mikä tekee sen toiminnasta nopeusperusteisen. Mitä suurempi liikenopeus, sitä nopeammin ilmavirran pitää liikkua venttiilirakenteen läpi ja sitä suurempi syntyvä voima ja jousivakio ovat. Ramp Controllista tekee ainutlaatuisen sen laaja säätöalue ja, että sen toiminta pitää sisällään myös pienissä määrin vaimennusominaisuuden. Lisää MRP Ramp Controllin toiminnasta voi lukea aiemmin julkaistuista artikkeleista.

MRP Ramp Control -säätö ja mitä se tekee sekä miten se toimii

MRP Ramp Control – Miten se toimii? Harhaluulot suoriksi!

Periaatekuva Ramp Control -patruuna toiminnasta.

Päivitysoptioita

Jos jousituksesta haluaa parhaat mahdolliset ominaisuudet irti, useissa ilmajousissa on kehityspotentiaalia käytettävissä. Hyvä, yksinkertainen ja useissa tilanteissa paikkansa pitävä peukalosääntö jousituksen päivityksestä kuuluu seuraavasti:

”Minimoi kitka, laita jousi kuntoon ja sen jälkeen vaimennin.”

Kitkan merkityksestä jousituksen toiminnassa voi lukea aiemmin ilmestyneestä 9 vinkkiä ja harhaluulonn oikaisua jousituksesta -artikkelista.  Jousipuolta päivitettäessä vaihtoehtoja on lukuisia.

Vorsprung Luftkappe. Päivitysosana myytävä mäntä, joka lisää negatiivisen ilmajousen tilavuutta ja parantaa siten tuntuvasti alkuherkkyyttä.

Vorsprung Secus –negatiivijousi. Alajalan pohjaan asennettava lisäosa, joka lisää merkittävästi negatiivisen puolen tilavuutta. Saatuihin hyötyihin lukeutuvat parempi alkuherkkyys ja keskialueen kanto sekä erinomainen säädettävyys.

MRP Ramp Control -patruuna. Jälkiasennuksena saatava päivitysosa Fox- ja Rock Shox -keuloihin. Pro-mallissa on lisäominaisuutena RC-säädön lisäksi myös ilmatilan säädettävyys volyymispacereiden ansiosta. Saatavilla kaikkiin yleisimpiin keulamalleihin, mukaan lukien: Rock Shox Yari, Lyrik, Pike, Boxxer ja Zeb sekä Fox 34, 36, 38 ja 40. Lisäksi optiot löytyvät myös Marzocchi Z1- ja Z2-keuloihin.

Vorsprung Smashpot -kierrejousikitti. Jos iskaripumpun haluaa jättää samaan lootaan pölyttymään varaston perälle samaan lootaan v-jarrujen ja jarruvaijerien kanssa, Smashpot tarjoaa kierrejouselle ominaista alkuherkkyyttä, lineaarisen toiminnan ja huoltovapauden. Lue tästä, miten Smashpot ja Secus vertaavat toisiinsa ja kumpi on sinulle oikea valinta: Vorsprung Smashpot vs. Secus – vaihtoehdot vertailussa.

Yhteenvetoa

Loppuun vielä yhteenvetoa ilmajousen rakenteesta, toiminnasta ja säätämisestä parhaan mahdollisen toiminnan saavuttamiseksi.

  • Nykyaikainen ilmajousi koostuu aina positiivisesta ja negatiivisesta puolesta.
  • Täysin kierrejousen tavalla käyttäytyvää ilmajousta ei ole saatavilla. Ilmajousen käytös on luonteeltaan aina jossakin määrin progressiivista ja pitää sisällään suuremman määrän kitkaa.
  • Ilmajousessa on vähintään kaksi liikkuvaa tiivistettä, mitä kierrejousessa ei ole. Tästä syystä ilmajousessa on aina suurempi lepo- ja myös liikekitka kierrejouseen verrattuna.
  • Kun haetaan äärimmäisen laajaa ja helppoa säädettävyyttä, ilmajousen voittanutta ei ole.
  • Parhaat mahdolliset ajo-ominaisuudet edellyttävät (todennäköisesti) ilmajousen positiivisen kammion jakamista kahteen osaan. Vaihtoehtoja ovat kammiot erottava liikkuva mäntä tai venttiilirakenne.
  • Jousitusta päivittäessä ilmajousen uusiminen – kitkan minimoinnin jälkeen – on todennäköisesti toimi, jolle saa parhaan vasteen syystä, että jousissa on tyypillisesti suurin kehityspotentiaali. 

-Jukka Mäennenä
@jukka4130
@4130.fi
3.10.2021

MRP Hazzard ja EXT Storia/ARMA v3 – mitkä ovat erot?

”Kerroppa, mitä eroa Hazzardilla ja Storialla – tai yhtä lailla ARMA-iskarilla on?”

Tämä on yleinen kysymys, joka toistuu lähes viikoittain iskarikaupoilla olevalta enduristilta tai trailikuskilta. Vaikka täällä suunnalla ollaan jossakin määrin jäävejä asian suhteen, tilanne on siinä mielessä oikein hyvä, että molemmat iskarit ovat erinomaisia tuotteita ja valinnassa on erittäin vaikea mennä vikaan!

Katsotaan kuitenkin tarkemman tarkastelun tason muodossa, mitä eroja iskareilta löytyy.

Hazzard

Vieläkin verrattain vähän tiedostettu seikka on, että MRP Hazzard pohjaa legendaariseen Elka Stage 5 -iskariin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Hazzard käyttää kokonaisuudessaan kyseisen iskarin designia ja rakennetta, mutta sitä on jalostettu siitä eteenpäin muun muassa Shred LeverTM -keinuvivun lisäyksellä. 

Hazzard-iskarit – kuten kaikki muutkin MRP:n jousituskomponentit – valmistetaan MRP:n omalla tehtaalla Koloradossa. Jokainen tuotantolinjalta läpi tullut iskari dyno-testataan ennen pakkausta ja eteenpäin lähetystä. Kyseessä on siis ytimekkäästi sanottuna yhdysvaltalainen laatutuote.  

Iskarin ominaisuudet ovat pähkinänkuoressa seuraavat:

  • Robusti ja vankka rakenne!
  • Säädöt: hitaan ja nopean liikkeen sisäänpäinvaimennus, hitaan liikkeen paluuvaimennus ja Shred LeverTM -keinuvipu.
  • Nopeusriippuvainen paluuvaimennus – paluuvaimennuksen määrä on suurempi isoissa iskuissa, mikä rauhoittaa palautusliikettä ja lisää siten oleellisesti kontrollia! Lisätietoa em. Pinkbiken artikkelissa. Tekniikka on yli 10 vuotta vanhaa, mutta edelleen yhtä toimivaa.
  • Erittäin laaja säätöalue! Iskarin saa takuuvarmasti mieleisekseen ilman, että klikkerit loppuvat kesken.
  • Vakiona oleva M/M tune sopii suureen osaan pyöristä! Muut shimmipakat eli tunet ovat saatavilla tilauksesta ja muutostyöt ovat luonnollisesti mahdollisia myös myöhemmin huollon yhteydessä. 
  • Kylkeen laaja valikoima MRP:n kierrejousia Enduro SL- ja progressiivisten mallien muodossa. MRP:n progressiivinen jousi on yhteensopiva myös EXT-iskareiden kanssa.

E-Hazzard vie vankkatekoisen rakenteen vielä astetta pidemmälle ruostumattomasta teräksestä valmistetun männänvarren ansiosta. Erityisesti sähköpyöräkäyttöön suunniteltu iskari kestää materiaalivalinnan ansiosta entistä paremmin sivuttaissuuntaista rasitusta, jota tietyt jousitusratkaisut kohdistavat iskarille.

Storia LOK v3

Vuonna 2014 esitelty Storia sai nopeasti vankan jalansijan enduro- ja traili-iskareiden kirkkaimmassa kärjessä. v3-versioon ehtinyt iskari on arvatenkin vain parantunut ajan saatossa. Storian ominaisuudet pähkinänkuoressa.

  • Yksi kevyimpiä lisäsäiliöllisiä kierrejousi-iskareita! Silti erittäin kestävä ja varmatoiminen rakenne.
  • Jokainen iskari kootaan mittatilaustyönä kuskin ja pyörän speksien mukaan! 
  • Säädöt: hitaan ja nopean liikkeen sisäänpäinvaimennus, hitaan liikkeen paluuvaimennus ja LOK -keinuvipu.
  • HBC-vaimennuspiiri, joka lisää sisäänpäinvaimennusta joustoliikkeen viimeisellä 15 % osuudella, vastustaen näin pohjaamista ja lisäten kontrollia isoissa tälleissä.
  • Erittäin matala IFP-paine, mikä tarkoittaa parempaa alkuherkkyyttä ja edistää tiivisteiden käyttöikää. 
  • Mittatilaustyönä tehtävän kokoonpanotyön ansiosta säätöalue voidaan pitää kapeampana, mikä mahdollistaa todellisen vaimennusominaisuuksien hienosäädön.
  • Toimitetaan vakiona kahdella erittäin kevyellä EXT:n kierrejousella. Uutuutena juuri julkaistu Superlight v2 -kierrejousi, joka on koosta riippuen jopa 30-80 g kevyempi kuin kilpailijoiden mallit!
  • Saatavana kaikissa kuviteltavissa olevissa mitoissa, niin imperial- kuin metric-standardeilla. Kokoskaala vaihtelee jälkimmäisissä välillä 190×51 mm ja 250×75 mm välillä. 

Jos HBC-vaimennuspiirin toiminta kiinnostaa enemmän, tsekkaa se toiminnassa oheisesta videosta! 

Kaikki EXT-iskarit valmistetaan Italiassa merkin omalla tehtaalla, mikä mahdollistaa korkeat toleranssit ja erinomaisen laadunvalvonnan.  

Kumpi valita?

Kun on liipaisimen painamisen aika, kumpi iskari olisi parempi valinta? Tämä on totta kai aina tapauskohtaista, mutta alla on lueteltuna muutama merkittävimpiä valintaperusteita:

Valitse Hazzard, jos…

  • Haluat iskarin hyvin laajalla säätöalueella.
  • Progressiivinen kierrejousi sopii hyvin yhteen ajossa olevan rungon ja/tai mieltymysten kanssa.
  • Arvostat huoltovapautta ja huolettomuutta – Hazzard on yksi varmatoimisimpia iskareita markkinoilla!
  • Runko kohdistaa iskarille ei-toivottua rasitusta, kuten sivuttaisvääntöä. Tällöin E-Hazzard on suositeltava valinta.

Valitse Storia LOK v3, jos…

  • Haluat mittatilaustyönä rakennetun iskarin pyörän ja kuskin speksien mukaan.
  • Arvostat jousituksen äärimmäistä alkuherkkyyttä ja sen tarjoamaa pitoa.
  • HBC-vaimennuspiiri on hyödyllinen ominaisuus tai jopa edellytys.
  • Rungon kinematiikka on lineaarista tyyppiä (esimerkiksi single pivot -ratkaisu ilman linkkuja), mikä hyötyy oleellisesti HBC-ominaisuudesta.
  • Kannettava varusteiden määrä vaihtelee niin, että vakiona tulevat kaksi kierrejousta ovat ehdoton ominaisuus tai haluat muuten vaikuttaa jousituksen ominaisuuksiin käyttämällä eri jousivakioita tilanteen mukaan.

Entä ARMA v3?

Entäpä sitten alamäkipyörissä nähty ja usein tavattu ARMA v3 -iskari? Merkittävimpänä erona Storia LOK v3 -iskariin on, että siitä ei löydy LOK-keinuvipua. Sen sijaan, ARMA käyttää säädettävää HBC-vaimennuspiiriä, mikä antaa entistä enemmän mahdollisuuksia pohjauskontrollin säätämiseen. 

Tämän ansiosta ARMA v3 onkin erinomainen valinta seuraavissa tilanteissa:

  • Melkein kaikki ajaminen tapahtuu hissiavusteisesti.
  • Pyörä on erinomainen poljettava ja keinuvivulle ei ole tarvetta.
  • Pyörästä löytyy sähköavustus.

Viimeisimpään kohtaan liittyen onkin hyvä mainita, että ARMA v3 on saanut nopeasti hyvin suosiota nimenomaan sähköpyöräkäytössä. Lue lisää tuotesivun lopusta kuvien kera! 

Uutena ehdokkaana sähköpyöriin on totta kai myös uunituore E-Storia -malli.

Nopea huolto, hyvä varaosavalikoima

Minkä iskarin yllä olevasta listasta valitsetkaan, se tulee nopean huoltopalvelun ja hyvän varaosavalikoiman kanssa. Kaikkiin iskarimalleihin löytyy shimmipakkoja hyllystä, kuten myös yleisimpiä varaosia. Huollon yhteydessä tehtävät suuremmat muutostyöt aina iskunpituuden tai peräti silmävälin muutosta myöten ovat niin ikään mahdollisia. Kysy näistä palveluista sähköpostitse lisätietoja tarvittaessa.

Tutustu iskarivalikoimaan ja viritä pyörä tikkiin 2021 kauden loppua ja ennen kaikkea tulevaa 2022 kautta varten!

-Jukka Mäennenä
29.9.2021

EXT ERA – mikä erottaa sen kilpailijoista?

Kun puhutaan muusta kilpailusta erottuvasta tuotteesta, erot koostuvat tyypillisesti useasta tekijästä, niin myös EXT ERA -keulan kohdalla. 

ERA-keula on kerännyt kiitosta monelta taholta, viimeisenä Pinkbiken 12 kuukauden revikasta. Erityisesti sen erottaa muusta tarjonnasta erinomainen alkuherkkyys, joustomatkan keskialueen saatavuus, äärimmäisen monipuolinen säädettävyys ja myös kruunun rakenne. 

Alla on lueteltuna ERAn sisältä löytyvää tekniikkaa, joka on edellä lueteltujen ominaisuuksien takana.

HS3-ilmajousi. Paljon puhuttu ja kehuttu ERAn keskialueen kantavuus on HS3-ilmajousen ansiota. EXT:n itse kehittämä jousi koostuu kolmesta sarjaan rakennetusta jousesta: kahdesta ilmajousesta ja kierrejousesta, joka on aktiivinen erityisesti painauman alueella. Näiden ohella rakenteesta löytyy luonnollisesti myös negatiivinen ilmajousi, mikä on edellytys erinomaiselle alkuherkkyydelle ja ilmajousen toiminnalle ylipäätään.

HS3-ilmajousi.

ERAn HS3-ilmajousen kammiot kulkevat nimillä + ja ++. Ensimmäinen eli +-kammio on tilavuudeltaan suurempi ja siten eräänlainen pääkammion, kun taas ++-osa puolestaan toissijainen ja tilavuudeltaan pienempi. Sisäänpäinliikkeen aikana kierrejousi ja +-kammio hoitavat joustoliikkeen alun, kunnes +-kammio saavuttaa saman korkeamman paineen ++-kammion kanssa. Tämän pisteen jälkeen molemmat kammiot toimivat ikään kuin yhtenä suuritilavuuksisena ilmajousena. HS3:n rakenteella ja toiminnalla saadaan seuraavat hyödyt:

  • Kierrejousen kitkaton toiminta ja erinomainen alkuherkkyys.
  • ++-kammio toimii yhtenä pienempänä ilmakammiona keskialueelle asti, mikä antaa keskialueelle hyvän kantavuuden niin, että joustomatkaa ei käytetä tarpeettomasti.
  • Sopiva määrä progressiota molempien kammioiden toimiessa yhdessä joustomatkan loppuun asti.

Kuvamuodossa ERA:sta löytyvän HS3-ilmajousen käytös näyttää seuraavalta. Huomion arvoisena seikkana on keskialueelta löytyvä ”hylly”, josta se on kerännyt erityistä kiitosta. Ajossa jousivakion käytös ilmenee niin, että erinomaisen alkuherkkyyden ohella, keula ei sukella odottamattomasti ja käytä joustomatkaa enempää kuin tilanne vaatii. Samalla progressiivisuutta on säätöjen kohdalla ollessa mukavasti niin, että täysi joustomatka saadaan silti hyödynnettyä.

Puslamateriaali ja -rakenne. EXT on kehittänyt ERA-keulaan oman puslamateriaalin, joka on lainattu moottoriurheilun puolelta, tarkalleen ottaen WRC-autoista. Useimmista keuloista poiketen, puslat ovat täysin tasaiset sen sijaan, että niissä olisi pituussuunnassa kulkevat urat. Perusteluna ratkaisulle, että tasainen pinta minimoi mahdolliset pintapaineen vaihtelut, mikä puolestaan vähentää kitkaa ja ehkäisee liukuvien osien eli puslien ja liukuputkien kulumista. Lisäksi on melkein sanomattakin selvää, että puslat asennetaan ja sovitetaan tarkoille toleransseille mahdollisimman alhaisen kitkan ja luotettavan toiminnan takaamiseksi. 

EV68S-voiteluöljy. Jokainen keulahuoltoja enemmän tehnyt tai jousitusosien kanssa pidempään toiminut tietää, että öljyillä on eroa. Alajalkojen voiteluöljy voikin yksistään tehdä eron, että tuntuuko keula erittäin alkuherkältä vai tuntuuko se olevan hiekalla täytetty. 

EV68S-öljy on kehitetty nimenomaan ERA-keulaa varten. sivuttaisliikkeen kitkan minimoimaksi voiteluöljyksi.

Materiaalit. HS3-ilmajousen ja HDRV-vaimentimen männänvarret ovat molemmat terästä, jonka pintakäsittelynä käytetään kromausta. Teräksen käyttö alumiinin sijaan lisää painoa, minkä vuoksi ERA ei ole kaikista kevyin keula. Kromattu teräs tarjoaa kuitenkin erinomaiset ominaisuudet jousitusosille sen erittäin matalan kitkan ansiosta. 

Kun haetaan yksiselitteistä suorituskykyä, vaakakupissa painaa moni muukin tekijä kuin vaa’an lukema.

Kruunun rakenne. Ottavatko natisevat kruunut pannuun? EXT:llä suunnitteluhaaste on ratkaistu käyttämällä standardinmukaista tapered-emäputkea, mutta muotoilemalla kruunu niin, että itse kruunu jatkuu huomattavasti pidemmälle kaulaputkeen verrattuna muihin markkinoilta löytyviin kruunurakenteisiin.

Tämän ansiosta liitospinta on moninkertainen kaikkiin kilpaileviin malleihin verrattuna. Suurempi liitospinta tekee puristesovitteesta puolestaan tuntuvasti vahvemman ja kaudesta toiseen luotettavasti toimivan – ilman nitinöitä tai natinoita.

ERA-keulan kruunu. Kuva: Alex Luise

HDRV-vaimennin. Viimeisenä, eikä vähäisimpänä on vaimenninosasto – ERAn tapauksessa HDRV. Vaimentimesta löytyvät kaikki odotettavissa olevat säädöt eli hitaan ja nopean liikkeen sisääpäinvaimennus sekä paluuvaimennus. Säätöalue on laaja niin, että jokainen saa keulan varmasti haluamaansa setuppiin. Ja mikä tärkeintä – laaja säätöalue on käyttökelpoinen.

ERA säilyttää erinomaisen alkuherkkyytensä, vaikka hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennus olisi ruuvattu lähes kiinni. Samaa ominaisuutta ei löydy useasta keulasta tai iskarista.

Otsakekuva: Alex Luise

Vorsprung Smashpot vs. Secus – kumpi on oikea valinta?

Vorpsprung Suspensionin tuotevalikoimasta löytyvät Smashpot-kierrejousikitti ja Secus-negatiivijousi pyrkivät molemmat samaan tavoitteeseen, mutta hyvin eri tavoin. Jos olet pohtinut keulan päivittämistä Smashpotin ja Secuksen välillä, tästä jutusta saat tiiviissä paketissa tietoa päätöksen tueksi!

Samat tavoitteet

Molempien tuotteiden tavoite on hyvin yksiselitteinen – paremmin toimiva kaula. Tämä jättää kuitenkin itsessään paljon avoimeksi, joten molempia tuotteita ja niiden ominaisuuksia on syytä tarkistella suuremmalla yksityiskohtaisuudella. Sitä ennen on syytä lähteä kriteereistä, mitä hyvin toimivalta keulalta edellytetään:

  • Mahdollisimman hyvä alkuherkkyys.
  • Ennakoitavasti käyttäytyvä jousivakio koko joustomatkalta.
  • Lineaarinen jousivakio joustomatkan alku- ja keskivaiheelta, joka tuntuu hyvänä keskialueen tukena.
  • Sopiva määrä progressiota joko vaimennuksen ja/tai jousivakion avulla kontrolloimaan ja estämään pohjaamisia.
  • Helppo ja monipuolinen säädettävyys.

Tyypillinen yksikammioinen ilmajousi ei pysty täyttämään kaikkia näitä kriteerejä parhaalla mahdollisella tavalla. Yleisenä kompastuskivenä tai lyhyeksi jäämisenä ovat korkea lepo- ja myös liikekitka sekä jousivakion lasku keskialueella, mikä johtaa ei-toivottuihin sukelteluihin.

Smashpot pähkinänkuoressa

Smashpot muuttaa korvaa keulan jousipuolen sisuskalut perinteisellä kierrejousella, joka edustaa ajan saatossa itsensä vähintäänkin toimivaksi todistanutta tekniikkaa. Smashpot on kuitenkin paljon muutakin kuin teräsvieteri ja sen kiinnittämiseen tarvittava korkki, alajalan pultti ja niiden välille sijoitettava ruoto-osa.

Smashpotilla joustomatka on asetettavissa asennuksen yhteydessä 10 mm portain mihin tahansa 140-180 mm välillä – keulavalmistajan hyväksymien speksien rajoissa, totta kai. Joustomatkan muuttaminen myöhemmin ei vaadi lisäosia, ainoastaan asennuksen yhteydessä kiinnitettävän kutistesukan uusimisen. Tämä yksistään antaa tuntuvasti vapauksia siirtää keula pyörästä toiseen ilman uuden ilmajousen hankkimista tai muita vastaavia toimenpiteitä.

Lineaarisen luonteensa johdosta pohjaaminen muodostuu kierrejousta käytettäessä ongelmaksi ja etenkin keulan kohdalla, sillä vipusuhde on koko joustomatkan ajan vakio 1:1. Takajousituksen kohdalla progressiota saadaan säädettyä kinematiikan suunnittelulla, mikä ei ole keulan kohdalla mahdollista. Vorsprung on huomioinut tämän rakentamalla Smashpot-patruunaan shimmitetyn ja säädettävän HBO-vaimennuksen, joka astuu peliin joustomatkan loppuosassa. Vaimennin käyttää alajalan voitelu-/kylpyöljyä, joten se ei vaadi ilmausta tai muitakaan huoltotoimenpiteitä. Yksinkertaista ja ennen kaikkea toimivaa perustekniikkaa siis! 

Smashpottiin on saatavana kierrejousia laajalla jousivakioiden kirjolla niin, että jokaiselle löytyy takuuvarmasti sopiva setuppi. Smashpotin etuja ja yhtä lailla kohtia, jossa se antaa tasoitusta, on listattuna alla.

Hyödyt

  • Alkuherkkyys.
  • Lineaarinen jousivakion käyttäytyminen, mikä tuntuu parempana joustomatkan keskialueen kantavuutena.
  • Varmatoimisuus.
  • HBO-vaimennus – säädettävä pohjauskontrolli.
  • Huoltovapaus (jossakin määrin).

Haitat

  • Paino.
  • Säädettävyys (jousivakion muuttaminen edellyttää keirrejousen vaihtoa).
  • Muunnostyötä ei voi välttämättä palauttaa. Kierrejousi voi naarmuttaa liukuputken sisäpinnan, jolloin ilmajousen edellyttämä tiivistys ei enää onnistu. 38-millisillä liukuputkilla varustetuissa keuloissa, kuten Rock Shox Zebissä ja Fox 38:ssa, tämä ei ole kuitenkaan ongelma, sillä asennuksessa kierrejousen ja liukuputken väliin asetetaan PVC-muovikalvo sovitetta tiivistämään.

Modulaarisen rakenteensa ansiosta Smashpot on helppo siirtää keulasta toiseen tilanteessa, jossa keula tai pyörä vaihtuu ja Smashpotin tarjoamat edut haluaa siirtää myös ajoon tulevaan kalustoon. Käytännössä vaihto edellyttää vain keulamallin edellyttämää yläpään korkkia (engl. top cap) ja alajalan pulttia (engl. foot stud), jos siirtyminen tapahtuu eri valmistajan keulaan.

Secus – markkinoiden johtava ilmajousi?

Yksinkertaistettuna Secus kasvattaa ilmajousen negatiivipuolen tilavuutta. Sen toiminta ja rakenne sisältää paljon muutakin, mutta tällä yksinkertaistetulla oletuksella päästään tässä yhteydessä hyvin eteenpäin. Edut negatiivipuolen tilavuuden kasvattamisella ovat lukuisat. Andrextr käy ansiokkaasti aihetta läpi YouTube -kanavallaan takaiskarin kohdalla. Koko videon voi katsoa halutessaan alta.

Negatiivisen ilmajousen tilavuuden kasvattaminen (huomattavissa määrin) tuo muun muassa seuraavia hyötyjä:

  • Pienempi jousivakio joustomatkan alussa, mikä ilmenee parempana alkuherkkyytenä.
  • Lineaarisemmin käyttäytyvä jousivakio joustomatkan keskialueella, mikä tuntuu vastavuoroisesti parempana kantavuutena ja vähemmän ilmenevänä sukelteluna.
  • Mahdollisuus käyttää hieman suurempaa ilmanpainetta ilman, että progressio kasvaa tarpeettoman suureksi.

Tässä valossa Secukselle saadaan listattua seuraavat hyödyt ja mahdolliset haittapuolet.

Hyödyt

  • Parantunut alkuherkkyys.
  • Lisää kantavuutta joustomatkan keskialueelle.
  • Koko joustomatka saadaan paremmin käyttöön, mikä ei välttämättä onnistu ensiasennusilmajousella.
  • Säädettävyys.

Haitat

  • Pieni painolisä.
  • Secus on vaurioaltis sijaintinsa johdosta. Vorpsrung on kuitenkin luottavainen Secuksen kestävyyden ja sijoittelun osalta niin, että valmistaja tarjoaa 6 kk mittaisen crash replacement -takuun!

Secus-negatiivijousi käyttää Smashpotin tavoin modulaarista rakennetta niin, että se on mahdollista siirtää Rock Shox- ja Fox-keulojen välillä vain ajajalkaan kiinnittyvän pultin vaihdolla.

Sama videomuodossa

Suositko videomuotoista formaattia erojen listaamisessa? Vorpsrung Suspensionin nokkamies Steve Mathews käy läpi tuotteiden erot alla olevalla videolla. Paina play-nappia ja nauti kyydistä!

Valmistaja tutuksi

Eikä tässä kaikki, tutustu myös valmistajaesittelyyn tietääksesi, mitä Vorpsrung Suspension brändin takana on!

4130.fi – Valmistajesittely: Vorsprung Suspension

Suoraan hyllystä, nopea toimitus

Vorsprung Suspension -tuotteita löytyy suoraan hyllystä kattavasti aina varaosia myöten nopealla 2-3 arkipäivän toimituksella! Katso tuotevalikoima seuraavasta linkistä — Vorsprung Suspension -komponentit.

Jousituksen perustermistöä ja (melkein) itsestäänselvyyksiä

Tämä teksti on jatkoa aiemmin ilmestyneelle 9 vinkkiä ja harhaluulon oikaisua jousituksen säädöstä ja toiminnasta -artikkelille. Sen perusteella tulleen palautteen johdosta ilmeni tarvetta vielä enemmän ruohonjuuritasolta lähtevälle jutulle. Jos kaikki listatut asiat ovat itsestäänselvyyksiä, hienoa! Jos puolestaan jokin tähän asti vaivannut asia selkeni, vieläkin parempi!

Jousivakiosta
Jousivakio kertoo, miten suuri voima vaaditaan jousen kokoonpuristamiseksi tietyn liikematkan verran. Toinen tapa esittää asia on, että miten voimakkaasti jousi pyrkii takaisin täyteen pituutensa. Iskareita ja keuloja speksatessa luvut, kuten 450 lbs/in tai 50 N/mm ovat todennäköisesti tulleet eteen. Kun käytössä olevia yksikköjä tarkastelee ajatuksen kanssa, ne antavat jo selvää osviittaa, mistä on kyse. 

Aloitetaan SI-järjestelmän mukaisesta (ja sivistyneen maailman käyttämästä) N/mm-suureesta. Newtoneilla mitataan voimaa ja millimetreillä matkaa. Esimerkiksi 50 N/mm jousen kohdalla jokainen millimetri, jonka jousi painuu kasaan, vaatii 50 N suuruisen voiman. Kun jousi on kasassa 1 millimetrin verran, siihen kohdistuu 50 N suuruinen voima, 2 millimetriä vaatii 100 N suuruisen voiman jne. 

Jos Newtonin eivät sano mitään, niiden käsittelyn voi muuttaa arkisempaan muotoon jakamalla luvun putoamiskiihtyvyydellä (9,81 m/s2), jonka voi pyöristää meidän tarkoitusperiämme varten tässä kohtaan pyöreään tasalukuun 10. Tällöin 50 N/mm jousella esimerkiksi 12 mm kasaan painaminen edellyttää 600 N suuruista voimaa, joka kääntyy noin 60 kiloa vastaavaksi voimaksi.

Lbs/in yksikkö toimivat täysin samalla tavalla, mutta monarkkien käyttämillä yksilöillä eli tuumilla ja paunoilla. 

Jäykkä tai kova voi tarkoittaa melkein mitä vain – ja samalla ei mitään
Keula tuntuu jäykältä” tai ”perä on kovan tuntuinen” ovat molemmat lausahduksia, jotka kuvaavat kuskin subjektiivisia tuntemuksia. Ikävä kyllä ne eivät kuitenkaan anna juurikaan tarkempaa informaatiota, että mitä on pielessä ja miten tilannetta lähdetään korjaamaan.

Pelkästään keulan kohdalla ”jäykkä” tai ”kova” voi johtua seuraavista seikoista:

1) Jousivakio on liian suuri.
2) Ilmajousen kohdalla progressiota on liikaa, jolloin jousivakio kasvaa niin suureksi, että kaikkea joustomatkaa ei saada käyttöön.
3) Sisäänpäinvaimennusta on liikaa, minkä johdosta keula on ylivaimennettu ja lyö niin sanotusti käsille.
4) Keulassa on tarpeettomasti lepo- ja/tai liikekitkaa.
5) Mikä tahansa edellä olevien yhdistelmä.

Kokenut kuski pystyy sanomaan nopeasti, että mikä edellä olevista vaihtoehdoista on suurin syy vähemmän kuin ideaalin toiminnan kannalta. Taitava mekaanikko tai jousituksen parissa työskentelevä henkilö pääsee todennäköisesti yhtä lailla nopeasti juurisyyn jäljille tarkistettuaan ajossa olevat komponentit, käytetyt säädöt ja verraten niitä kuskiin sekä hänen vaatimuksiinsa. 

Kierrejousen vapaa pituus ei ole riippuvainen jousivakiosta – ja toisin päin
Kun jousivakio on suureena edes alustavasti tuttu, jousivakion ja jousen vapaan pituuden yhteys on todennäköisesti selvä. Vaikka tämäkin kohta voi tuntua itsestäänselvyydeltä, se on hyvä mainita erikseen syystä, että asiasta on kysytty – ja useammin kuin kerran. Toisin sanoen, jousen jousivakio on se, mikä jousessa on ilmoitettu. Esimerkiksi vapaalta pituudeltaan 115 mm ja 140 mm pitkät jouset ovat molemmat 450 lbs/in, jos niissä on niin ilmoitettu.

Toisin sanoen kumpikin, 115 mm tai 140 mm pitkä jousi, vaatii 450 lbs vastaavaa voiman puristuakseen kokoon tuuman verran, oli jousi minkä mittainen tahansa. Se, että missä esimerkkijouset todennäköisesti eroavat toisistaan, on iskuinpituus. 115 mm pitkässä jousessa iskua voi olla 65 mm asti, kun taas 140 mm jousessa se voi ulottua 75 mm pituuteen.

Jousta valitessa on tärkeää varmistaa, että iskunpituutta on riittävästi niin, että iskari pohjaa ennen jousta. Jousessa voi olla siis iskunpituutta enemmän ja tarvetta pidemmän jousen käyttäminen on täysin ok, joskin samalla kantaa hieman ylimääräistä terästä mukana.

Tarkkaan ottaen jousen vapaalla pituudella tai vielä tarkemmin kierteiden määrällä on vaikutus jousivakioon niin, että se on yksi jousivakion määrittävistä tekijöistä, joihin lukeutuvat kokonaisuudessaan:

  • Materiaali ja sen liukukerroin
  • Jousilangan halkaisija
  • Jousen kokonaishalkaisija
  • Käytössä olevien kierteiden lukumäärä
  • Kokonaispituus

Tämä ei kuitenkaan kumoa seikkaa, että jos jousivakioksi in ilmoitettu 350, 475 tai 700 lbs/in, se on sitä, pituudesta riippumatta.

Säätösuositukset antavat lähtöpisteen, ei enempää
”Millä säädöillä keulalla/iskarilla kannattaa lähteä ajamaan?”

Tämä on kysymys, joka saa edelleen joka kerta aivan yhtä hämilleen, sillä vastaus on samoissa määrin käyttäjäkohtainen kuin vaikkapa, että miten kahvinsa tykkää juoda. Yksi suosii mustana nauttimista, kun taas toinen sekoittaa mokkaansa aina kaksi sokeria ja lorauksen kermaa. 

Yleisen tason suuntaviivoja voi antaa, mutta tarkkojen säätöasetusten antaminen on arpapeliä. Miksi näin? Kun huomioidaan kaikki mahdolliset jousivakiot, tunet vaimentimissa ja vielä heittelyt valmistustoleransseissa, jotka eivät ole yleisiä, mutta kuitenkin mahdollisia, muuttujia on yksinkertaisesti liikaa hallittavaksi. Esimerkkinä, jos takaiskarissa on samalla tunella 450 tai 600 lbs/in jousi, jälkimmäisellä setupilla ajava kuski joutuu käyttämään suurella todennäköisyydellä enemmän paluuvaimennusta kuin ensimmäinen syystä, että jäykempi jousi kohdistaa iskariin huomattavasti suuremman, jousen lepopituutta ja täyttä mittaa tuovan, voiman. 

Toisena esimerkkinä mainittakoon, että huoltoon tulevissa iskareissa on ilmennyt, että likimain samalla iskunpituudella ja tunella olevat iskarit saattavat olla aivan eri säätöalueen aivan eri ääripäissä siitä huolimatta, että niillä ajavat kuskit ovat saman painoiset. Merkittävin erottava tekijä on vauhti; mitä enemmän sitä löytyy, sitä enemmän etenkin sisäänpäinvaimennusta tyypillisesti käytetään. 

Pulmaan on kuitenkin tarjota yksinkertainen ratkaisu. Paras menettely on lähteä säätöjen keskialueelta tehdä niiden kohdilleen hakeminen yksi kerrallaan. Jokaisen sääädön jälkeen tunnustellaan, että muuttuiko toiminta parempaan vai huonompaan suuntaan. Kun tähän otetaan vielä astetta analyyttisempi tapa, puhutaan haarukoinnista. 

Aloita sillä hetkellä paremmalta tuntuvasta ääripäästä (esimerkiksi vaimennus täysin kiinni) ja tee tästä seuraava säätö keskipisteeseen, josta asetusten etsiminen jatkuu aina säätövälin puolituksella. Toista tämä niin monta kertaa, kunnes hyvältä tuntuva asetus on löytynyt. Jos haluat varmistaa, että säädöt ovat parhaat mahdolliset, tee sama vielä toisesta ääripäästä (esimerkiksi vaimennus täysin kiinni).

Haarukointitoimenpide, joka tunnetaan myös binary search algorithm- termillä.

Liukuputkien voitelun tarve on merkki huollon tarpeesta

Kun uutta ja parempaa tietoa on tarjolla, aiemmin pidettyä kantaa pitää pystyä muuttamaan. Niin on tässä tapauksessa ja uuden tiedon valossa aiemmin ilmestyneen jutun 8) kohdasta on antaa uusia  ja parempaan tietoon pohjaavia suosituksia.

Jos keulan toiminta paranee selvästi tai edellyttää stefojen voitelua, se on todennäköinen merkki, että keula on alajalkojen huoltoa vailla, mikä tarkoittaa stefojen, liukuholkkien, lukuputkien ja alajalkojen sisäosien puhdistusta ja sen jälkeen tehtävää voitelua. 

Liukuputkien ja stefojen sisäpinnan voitelu yksistään on ”purkkakorjaus” siinä mielessä, että se paikkaa vain hetkellisesti alajalkojen huollon tarvetta. Toisin sanoen, sisäistä ongelmaa yritetään korjata ulkoisella fiksillä, mikä ei tuota tässä tapauksessa haluttua lopputulosta. Alajalkojen huolto ja foam-renkaiden kyllästyttäminen öljyllä on aina parempi ratkaisu kuin stefojen voitelu yksistään ja kun sitä tekee säännöllisesti, tarvetta yksistään stefojen voitelulle ei pitäisi edes ilmetä. Pahimmassa tapauksessa stefojen voitelu ja alajalkojen huoltovälin pitkittyminen voi johtaa liukuputkien ja liukuholkkien ennenaikaiseen kulumiseen, mikä voi merkitä suurempaa komponenttien uusimisen tarvetta. 

Shockcraft-jousitushuolloin mekaanikko on summannut asian erityisen elegantisti niin, että lainausta ei kannata lähteä edes kääntämään.

Lubing stanchions is a good way to make grinding past above your seals. If you feel the need to add external lube then you’ve got an internal problem that external lube cannot and will not fix.

Fork action spreads and pumps internal oil around, the foam rings are just to slow the return of it. If you’re using full fork travel then you have no issues with oil getting up top. It’s the recreational riders that need to invert forks.

Healthy fork seals leave a thin film of oil on the stanchions, keeping the seals lubricated from within. If this isn’t happening then you’ve likely run out of bath oil or the fork needs inverted (see recreational riding above).

Running a fork dry inside and oiling the seals isn’t going to stop the bushings eating your stanchions inside.

Innokkaalle ja tiheälle alajalkojen huoltovälille on vaikea keksiä haittapuolia. Liian harvalla huoltovälillä niitä löytyy sen sijaan helpommin.

-Jukka Mäennenä
4130.fi
5.9.2021

9 vinkkiä ja harhaluulon oikaisua jousituksen säädöstä ja toiminnasta

Jousituksen säätöön liittyy toisinaan mystiikkaa niin, että nappien ja säätövipujen oikean asennon päättelemisen ajatellaan vaativan erinäisiä poppakonsteja tai vähintään tohtorintutkintoa. Näin ei suinkaan ole. Säätötoimet ovat rationaalista toimintaa ja hyvään lopputulokseen pääsee systemaattisella etenemisellä, kunhan perusteet ovat tiedossa.

Tässä jutussa oikaistaan 10 yleistä harhaluuloa liittyen jousituksen toimintaan ja säätöjen kohdilleen hakemiseen. 

1) Esijännityksen säätö kierrejousellisessa iskarissa
Vasta hankittu kierrejousellinen iskari tuntuu vähän turhan pehmeältä ja takapää ui niin sanotusti matalalla – mikä avuksi? Edelleen sitkeässä elävä harhaluulo on, että esijännityksen säätäminen jousen kokoonpuristamisella vaikuttaisi jousen jousivakioon ja siten painaumaan.

Näin ei suinkaan ole. 

Yllä kuvaajassa sininen viiva kuvaa jousta lepotilassa ilman esijännitystä. Kun esijännitystä lisätään jousta kasaan puristamalla, jousi kohdistaa jousivakion suuruudesta riippuvan voiman, joka on tässä esimerkissä 50 N eli noin 5 kg. Jotta jousitus saadaan liikkeelle, siihen kohdistuvan voiman tulee ylittää esijännityksen suuruus eli 50 N. Jousivakio eli käyrän kulmakerroin pysyy muuttumattomana esijännityksen säädöstä huolimatta.

Esijännityksen lisääminen kasvattaa siis voimaa, jonka jousituksen liikkeelle saaminen edellyttää, mikä tuntuu puolestaan huonompana alkuherkkyytenä. Lähtökohtaisesti jousivakio halutaan etsiä mahdollisimman hyvin kohdilleen ja esijännitys pitää minimissä.

MRP Hazzard ja Enduro SL -jousi

2) Keulan säädössä painauma on vain suuntaviiva
Monet valmistajat antavat ilmajousellisten keulojen säätöön liittyen suositukset painaumalle tai ainakin ilmanpaineelle kuskin painon mukaan. Ensinnä mainitulla eli painaumalla, oli se sitten 15, 20 tai 25 %, tekee hyvin hyvän, jälkimmäisellä jo hieman enemmän. 

Täysjouston kohdalla jousituksen säätö lähtee aina takapäästä, jossa painauma haetaan kohdilleen ja sen jälkeen hienosäätöä voidaan tehdä jompaankumpaan suuntaan mieltymysten mukaan ja olettaen, että runko mahdollistaa sen. Jotkin jousitusratkaisut ovat hyvin tarkkoja painaumasta, jotta perä toimii suunnitellulla tavalla. Kun tämä on tehty, pyörä halutaan saada tasapainoisen tuntuiseksi niin, että etu- ja takapää juttelevat hyvin keskenään tai ovat niin sanotusti samaa paria. Foxin maahantuoja Rtech käy asian Tekniikan Maailman -artikkelissa hyvin ja seikkaperäisesti. 

TF Tunedin edustaja on myös samaa mieltä Bikerumor.com -sivustolla ilmestyneessä AASQ-artikkelissa #129. Lukemaan vaikuttaa huomattava määrä muuttujia: rungon geometria, stemmin pituus, ajoasento ja alustan mahdollinen kallistuskulma. stemmin pituuteen, asentoon pyörän päällä ja myös alustan

Kun takapää on säädöissä, keulan haetaan mahdollisimman lähelle samoja säätöjä. Se, että osuuko se valmistajan suosittelemaan haarukkaan, on tapauskohtaista. Oikea jousivakio ja säädöt löytyvät käytännössä kokeilemalla.

3) Ilmaa ei karkaa iskaripumpun irrotuksen yhteydessä
Iskaripumpun irrottamisen aikana kuuluu selvä suhahdus, minkä on varmastikin tarkoitettava, että ilmaa karkaa. Tällä oletuksella moni ottaa ennakkoa ja täyttää keulan tai takaiskarin hieman haluttua korkeampaan paineeseen. 

Tämä ei ole kuitenkaan tarpeen, sillä paine ilmakammion sisällä on juuri pumpun mittarin osoittama – olettaen, että mittari on tarkka, totta kai. Pumpun irrotuksen yhteydessä venttiili sulkeutuu hyvissä ajoin ennen kuin pumpun pää ja letku irtoavat venttiilin rungosta. Tämän ansiosta ilmaa ei pääse karkuteille. Kuuluva suhaus on pumpun letkussa olevan ilman vapautuminen.

Pumpun kiinnittämisen yhteydessä tilanne on toinen. Venttiilin avautumisen yhteydessä ilma täyttää letkun, mikä on ensinnäkin jo edellytys mittarilukeman saamiselle. Tästä syystä paineen tarkistaminen ei anna absoluuttisen tarkkaa tulosta. 

Tilavuudeltaan suurissa ilmakammioissa vaikutus on pieni. Vastaavasti pienissä ja korkeasti paineistetuissa ilmakammioissa asia on erityisen tärkeää huomioida.

4) Kierrejousi-iskarilla painauman mittaaminen 
Kierrejousellisella takaiskarilla painauman mittaaminen ei ole yhtä yksioikoista kuin ilmaiskarilla, jolla se onnistuu helposti liukupinnan ympärillä olevan o-renkaan avulla. Kierrejousi-iskarilla sama menettely ei ole mahdollista, mutta määrittäminen onnistuu silti kotikonstein, kunhan apukäsipari on saatavilla. Määrittämiseen tarvitaan kolme mittaa:

L1 = Iskarin silmäväli täydessä pituudessa
L2 = Iskarin silmäväli kuskin painon alla
S = Iskunpituus

L1 ja S ovat tiedossa, L2 saadaan mittaamalla ja painauma saadaan laskettua seuraavasti.

Proseduuri tapahtuu niin, että kuski istahtaa pyörän päälle sisäänpäinvaimennuksen säädöt avattuna ja avustaja mittaa iskarin silmävälin kiinnityspulttien keskikohdista. Loppu on peruskoulutason matematiikkaa. Esimerkkinä 230×65 mm Metric-mitoituksella olevan iskarin kohdalla laskutoimitukset voisivat näyttää seuraavalta.

5) Itse tasaava vs. erikseen täytettävä negatiivinen ilmajousi
Suuri osa valmistajista käyttää tämän hetken malleissa itsensä tasaavia ilmajousia, joissa positiivinen ja negatiivinen puoli tasaavat itse itsensä yhdellä täytöllä. Säädön puolesta tämä helpottaa ja yksinkertaistaa toimintaa. Samalla tulee kuitenkin pieni kompromissi säädettävyyden laajuuden osalta.

MRP FulFill -ilmajousessa, ja toki myös muutamissa muissa malleissa, positiivinen ja negatiivinen jousipuoli säädetään erikseen. Tämän ansiosta negatiivipuolelle on mahdollista asettaa suurempi paine kuin positiivipuolelle. Ja mitä hyötyä tällä saadaan? Hyvä kysymys! 

Voima saadaan laskemalla paineen ja pinta-alan tulona. Positiivipuolella pinta-ala on koko männän pinta-ala. Negatiivipuolella ala on puolestaan männän pinta pois lukien männänvarren ala, mikä tarkoittaa, että pinta-ala on pienempi – ja siten myös voima. Asettamalla negatiivipuolelle hieman suurempi paine, mutta korkeintaan 10 % enemmän kuin positiivipuolella, voimat saadaan tasattua paremmin positiivisen ja negatiivisen puolella, mikä tuntuu puolestaan entistä parempana jouston alkuherkkyytenä. 

Tämä enemmän nice to know -faktana kamppeita valitessa ja säätäessä.

MRP FulFill -ilmajousi Ribbon Air -keulasta.

6) MRP Ramp Control ei ole ”pikavolyymispaceri”
Vaikka MRP:n Ramp Control on ollut markkinoilla jo vuodesta 2017 lähtien valmistajan Ribbon-keuloissa ja myös päivitysosana muiden valmistajien keuloihin, siihen liittyy edelleen sitkeässä olevia väärinkäsityksiä. 

Lähdetään liikkeelle ensimmäisestä: Ramp Control ei ole ilmakammion tilavuuden pikasäätö.

Sen sijaan, Ramp Control jakaa ilmakammion kahteen tilaan ja rajoittaa ilman virtausta niiden välillä, mikä tekee sen toiminnasta nopeusriippuvaista. Hitaissa jousituksen liikkeissä Ramp Controllin aikaan saama voima on pieni, kun taas nopeammissa se on huomattavasti suurempi. Lisäksi tätä progressioon vaikuttavaa ominaisuutta saa säädettyä 16-kliksun alueen verran. Lue lisää alta tuoreesta artikkelista.

7) Paikallista ja minimoi kitka

Kitka on hyvän jousituksen toiminnan vihulainen numero 1. 

Tästä johtuen kitkan lähteen paikallistaminen ja poistaminen tulisivat olla korkealla prioriteettilistalla. Keulan kohdalla se tarkoittaa säännöllistä alajalkojen perushuoltoa, joka sisältää liukuholkkien ja tiivisteiden puhtaana sekä liukkaana pitämistä. Takajousituksen puolella itse iskarin lisäksi tulee tsekata takapään laakereiden kunto. Iskarin irrottaminen ja takapään liikkeen kokeileminen käsipelillä antavat hyvän kuvan, että missä kunnossa laakerit ovat.

Liikkuvatko nivelet silkinpehmeästi vai tuntuuko, että laakerikuulat ovat pyöreän muodon sijasta neliskulmaisia? Tässä tilanteessa laakereiden vaihto on paikallaan, jotta käytössä olevasta kalustosta saadaan kaikki mahdolliset ominaisuudet irti. Kuvallinen esitys aiheesta alla.

8) Liukuputkia voi voidella niille tarkoitetuilla tuotteilla – ehkä

Liittyen edelliseen kohtaan, liukuputkien ja takaiskarin liukupinnan voitelu voi olla hyvä käytäntö – riippuen keneltä kysyy. Yleistäen voisi sanoa, että jousitusvalmistajat eivät suosittele minkään voiteluaineen käyttöä, kun taas voiteluaineiden valmistajien kanta on päinvastainen, mikä ei ole sinällään yllättävää. Lisää aiheesta voi lukea hyvästä BikeRumorin artikkelista.

Bikerumor.com – Suspension Tech: Should you lube your fork’s stanchions?


Kuivat liukupinnat ovat aina huono juttu, mutta toisaalta väärä voiteluaine voi vain kerryttää epäpuhtauksia ei-halutuille alueille. 

Tällä hetkellä testissä on WPL ForkBooster -aine, josta saatuja kokemuksia raportoidaan myöhemmin.

9) Muista säännöllinen huolto!

Ja viimeisenä liittyen kahteen edelliseen kohtaan: muista huoltaa jousitusosat säännöllisesti! Jos kitkan haluaa pitää minimissään ja arvokkaiden komponenttien toiminnan parhaana mahdollisena aina käyttöikää myöten, säännöllisellä huollolla saa parhaan mahdollisen vastineen käytetylle ajalle ja rahalle. 

Valmistajien antamat huoltosuositukset eivät ole siis tuulesta temmattuja tai tapa rahastaa kehottamalla tuomaan komponentit säännöllisin väliajoin huoltoon. Yleisesti ottaen, seuraavat huoltovälit toimivat hyvin:

  • Keulan alajalkojen huolto – 50 ajotuntia 
  • Keulan täyshuolto – 150-200 ajotuntia
  • Ilmaiskarin ilmakannun huolto – 50-100 ajotuntia
  • Kierrejousi- tai ilmaiskarin täyshuolto – 100-150 ajotuntia 

Mitä kovempaa ajo on ja mitä vaativammissa olosuhteissa se tehdään, sitä tiheämpi huoltovälin tulee olla. Neulaspoluilla auringonpaisteessa ajaessa keulan alajalkojen huoltoväli voi olla lähempänä 200 kuin 100 ajotuntia, kun taas mutarännien pujottelusta nauttivalla kuskilla huoltoväli tulee täyteen jo 50 ajotunnin kohdalla.

Tarjolla olevista MRP– ja EXT-komponenttien huoltopalveluista löytyy tietoa Huolto-sivulla

Tutustu tarjolla oleviin jousitusosiin alla olevista linkeistä kaupan puolella:

EXT-iskarit ja -keulat

MRP-iskarit-, keulat-, päivitysosat- ja kierrejouset

Fast Suspension -vaimentimet

Vorpsrung Suspension -kierrejousikitit ja -päivitysosat

-Jukka Mäennenä
@jukka4130
@4130.fi
27.07.2021

Esittelyssä EXT E-Storia – paljon odotettu iskariuutuus!

Erityisesti sähköpyörien käyttöön suunniteltu E-Storia on italialaisvalmistaja EXT:n paljon odotettu uutuusiskari! Paljon kiiteltyjen Storia LOK- ja Arma v3 -iskareiden pohjalle kehitetty uutuus pitää sisällään paljon ominaisuuksia, jotka ovat pitkän kehitystyön tulosta.

Lue pidemmälle ja tiedät, mitä E-Storia pitää sisällään ja ennen kaikkea, mitä ominaisuuksia se tarjoaa. 

Ulkomitat ja rakenne 

Ensimmäinen ja selvimmin päälle päin näkyvä muutos edellisiin EXT:n malleihin ovat kohtisuoraan iskarin toimintasuuntaan käännetyt vaimennuspiirit. Rakenteen taustalla on ennen kaikkea entistä parempi yhteensopivuus eri runkomallien kanssa. Tilanpuute ja törmäykset iskarin ja rungon välillä jousituksen toimiessa ovat todellinen haaste ja EXT on tehnyt parhaansa pakatakseen E-Storian entistä kompaktimpaan kokoon, mutta ennen kaikkea tekemättä kompromisseja toiminnan suhteen. 

Toinen merkittävä rakenteeseen liittyvä seikka liittyy käytettyihin materiaaleihin. E-Storian männänvarsi on valmistettu teräksestä, jonka lujuusarvot ovat moninkertaiset verrattuna alumiiniin. Teräksinen männänvarsi kestää moninkertaisesti rasitusta ja myös joissakin jousitusratkaisuissa ilmenevää ei-toivottua sivuttaisvääntöä.

Männänvarren materiaalivalinta lisää iskarin kestävyyttä, mutta myös suorituskykyä, sillä siinä käytetään pintakäsittelynä erittäin matalakitkaista kromausta, joka on yleinen ratkaisu moottoriurheilussa käytettävissä iskunvaimentimissa. 

Vaimennus ja säädöt

E-Storia käyttää Arma- ja Storia LOK v3 -iskareista tuttua ja kiiteltyä vaimennintekniikkaa – mutta entistä pidemmälle jalostettuna! Pohjaamiseen vaikuttava HBC-ominaisuus on iskarissa vakiona. Lisäksi vaimennuksien säätöaluetta on kasvatettu niin, että sormien ulottuvilla oleva ajo-ominaisuuksien alue on entistä laajempi. 

Uudistettu LOK 2.0 -vaimennuspiiri lisää sisäänpäinvaimennusta huomattavasti, mikä tarjoaa äärimmäisen tehokkaan alustan pitkiä nousuja ja tiesiirtymiä varten.

E-Storiasta löytyvien säätöjen lista on seuraava:

  • Nopean ja hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennuksen säädöt
  • Hitaan liikkeen paluuvaimennuksen säätö
  • Joustomatkan viimeiseen 15 % osuuteen vaikuttavat HBC-vaimennussäätö, joka on tuttu Arma v3 -iskarista

Muut ominaisuudet

Kuten ERA-keula on osoittanut, lopullinen suorituskyky ja sen tuomat edut ovat monen pienen tekijän summa. E-Storia pitääkin sisällään merkittävän listan ominaisuuksia, joista osa on ennennäkemättömiä maastopyörien jousituksessa.

Negatiivinen jousi yhdistetään usein ilmajousiin, mutta toimintaperiaatteeltaan samaa ratkaisua voidaan käyttää myös kierrejousellisissa iskareissa ja yhtä hyvin myös keuloissa. E-Storia käyttäkin nimenomaista ratkaisua alkuherkkyyden maksimoimiseksi. 

Korkeampi öljyn viskositeetti antaa entistä vakaamman toiminnan ja on vähemmän herkkä lämpötilavaihteluille.

Hiljaisempi venttiilirakenne. Sisään- ja paluuvaimennuspiirit erottavat venttiilin (engl. check valve) rakennetta on muutettu niin, että sen toiminta on entistä hiljaisempi. Storia LOK ja Arma v3 -iskareissa venttiilin toiminta perustuu vapaasti liikkuvaan 4-milliseen titaanikuulaan iskarin sisällä.

Korkeat jousivakiot aina 800 lbs/in jousille asti. E-storia on rakennettu kestämään korkeitakin jousivakioita, jotka tulevat usein tarpeellisiksi sähköpyörillä ajajan ja pyörän korkeamman massan johdosta. 

Iskarin kiinnitys ja nivelöinti ovat toteutettu perinteisillä DU-puslilla tai nivellaakereilla rungoissa, joissa tämän ratkaisun käyttö on mahdollista. Näiden ohella myös Trunnion-kiinnitystä käyttävät mallit ovat saatavilla.

Kauttaaltaan matalampi kitka ja sen antama parempi alkuherkkyys ovat saavutettu kromatulla teräksisellä männänvarrella, kauttaaltaan uusituilla tiivisteillä ja edellä mainitulla negatiivisella kierrejousella. 

Saatavilla olevat koot

E-Storiaa valmistetaan vuoden 2021 aikana rajallinen määrä 230 ja 210 mm silmäväleillä, kun taas Trunnion-kiinnityksellä saatavat mitat ovat 185 ja 205 mm. Eri mittojen ja niillä saatavien iskunpituuksien lista on lueteltuna alla.

210 x 50-55 mm
230 x 57,5-65 mm
Trunnion 185 x 50-55 mm
Trunnion 205 x 60-65 mm

E-storian paino on 490 g 210×50 mm koossa ilman jousta. 

Ei vain sähköpyöriin

Nimestään huolimatta E-Storia on soveltuu myös pyöriin ilman sähköavustusta! Uutuusiskari tarjoaakin ennennäkemättömän yhdistelmän suorituskykyjä ja säädettävyyttä LOK 2.0- ja HBC-säädöillään.

Kun tähän lisätään vielä äärimmäisen matala kitka ja siitä saatava herkkäliikkeinen toiminta sekä vaimennusominaisuudet, joista EXT-komponentit ovat tunnettuja, parempaa iskunvaimenninta saa etsiä.

Jos haluat viedä pyöräsi – löytyi siitä sähkömoottori tai ei – jousituksen uudelle tasolle, EXT tarjoaa ratkaisun.

Tilaa omasi nyt!

E-storia iskarit kootaan kaikkien muiden EXT-iskarimallien tapaan tilaustyönä ajajan ja rungon mukaan. Toimitukset alkavat syyskuun 2021 alussa. Hinta on 1200 €, sisältäen toimituskulut, kaksi erittäin kevyttä EXT-jousta ja kiinnitystarpeet tai niin sanotun hardwaren. 

Kuvat: Veronica Mariani

Miten Ramp Control toimii? Harhaluulot suoriksi!

MRP:n kehittämä Ramp Control -säätö herättää tasaiseen tahtiin kysymyksiä niin toimintansa kuin sen tarjoamien säätöominaisuuksien suhteen. Valmistaja itse ei ole tehnyt alunperin parasta mahdollista työtä systeemin selittämisessä, eikä aiemmin ilmestyneessä artikkelissa aiheesta päästy paljoa parempaan tulokseen. Tässä tiiviissä tekstissä oikaistaan väärinkäsitykset, kerrotaan mitä Ramp Control (lyhyemmin RC) on ja toisaalta, mitä se ei ole!

Lue pidemmälle ja tiedät lisää!

Ilmajousen toiminnasta

Keulasta tai takaiskarista löytyvä ilmajousi on paineistettu kammio, joka täytetään halutut ajo-ominnaisuudet antavaan paineeseen. Kun jousitus ja sitä mukaa männänvarsi liikkuvat, ilmatila pienenee, mikä saa ilmanpaineen kammion sisällä nousemaan. Tämä johtaa puolestaan paineen hetkelliseen nousuun, sillä sama määrä ilmaa on nyt entistä pienemmässä tilassa.


Korkeampi paine tarkoittaa myös korkeampaa voimaa. Mitä syvemmällä joustomatkassa ollaan, sitä pienempi ilmajousen tilavuus, sitä korkeampi paine ja sitä korkeampi voima, jota voidaan tässä tilanteessa pitää synonyymina jousivakion kanssa. 

Toisin kuin nesteet, ilma on luonteeltaan kokoonpuristuvaa, mikä mahdollistaa ilmajousen toiminnan tavalla, millä ne toimivat. Tästä syystä suurin osa ilmajousista ovat luonteeltaan voimakkaasti progressiivisia eli voima – ja jousivakio – kasvavat lähes eksponentiaalisesti. Lineaarisesti käyttäytyvällä kierrejousella jousivakio voi olla vaikkapa 9 Nm/mm eli jokainen millimetri vaatii 9 Nm suuruisen voiman jousen kokoon painamiseksi. Ilmajousen kohdalla jousivakio voi olla joustomatkan ensimmäisellä kolmannekselle vaikkapa 8 Nm/mm ja lopussa 14 N/mm, jos asiaa haluaa ajatella lukujen valossa. 


Periaatekuva selventää asiaa lisää paremmin kuin teksti. 

Ilmajousen säädöt

Asetetun ilmanpaineen ohella ilmajousen käytökseen vaikuttaa sen tilavuus. Pienemmässä ilmatilassa progressio on voimakkaampaa, kun taas suuremmalla ilmatilalla efekti on miedompi. Token- tai spacer-palojen lisääminen pienentää ilmajousen tilavuutta, mikä tekee käytöksestä luonteeltaan progressiivisempaa. 

Kun ilmajousen sisään on lisätty kyseinen säätöpalikka ja se täytetään (suurin piirtein) samaan ilmanpaineeseen kuin aiemmin, saman ilmamäärän tulee mahtua entistä pienempään tilaan joustomatkan käytön aikana, mikä kasvattaa puolestaan tuttuun tapaan ilmanpainetta, siitä aiheutuvaa voimaa ja jousivakiota. Simppeliä.

Tämän ohella ilmajouset sisältävät myös negatiivisen jousen puolen, joka toimii vastavoimana tähän mennessä puheena olleelle ilmajouselle, josta käytetään yleensä positiivisen ilmajousen nimitystä. Negatiivisen ilmajousen funktiona on pienentää liikkeellelähtö kitkaa, kun se asetetaan (lähes) samaan paineeseen positiivisen jousen kanssa jousituksen ollessa täydessä pituudessa. 

Vorsprung Secus -negatiivijousi saa aikaan mielenkiintoisia asioita kasvattamalla negatiivijousen tilavuutta. Ei mennä asiassa kuitenkaan tämän pidemmälle aiheessa pysymiseksi syystä, että negatiivijousen toiminta ei vaikuta RC-säätöön.

Mitä Ramp Control on ja ei ole?

Lähetään oikomalla muutama yleinen väärinkäsitys. Ramp Control ei ole tai ei tee seuraavia asioita:

  • Säädettävä tilavuussäätö tai volyymispaceri. RC-säätö ei siis muuta ilmajousen tilavuutta millään muotoa.
  • Täysimuotoinen korvike tilavuussäädölle tai volyymispacereille. 

Sen sijaa, mitä se on:

  • Nopeusriippuvainen pikasäätö, jolla pystytään vaikuttamaan ilmajousen toimintaan nopeissa iskuissa – siis kun joustomatkaa käytetään nopeasti isoissa tälleissä.

Ramp Control -säädön toiminnan voi tiivistää niin, että hitaissa jousituksen liikkeissä ilmajousella on käytössä suuri tilavuus, mikä edesauttaa alkuherkkyydessä ja joustomatkan käytössä. Nopeissa liikkeissä (hypyt, alastulot, suuret iskut), Ramp Control astuu peliin niin, että toiminta muistuttaa tilavuudeltaan rajoitettua ilmajousta eli progressiota on käytössä juuri silloin kuin sitä halutaan.

Jos toimintaa haluaa ajatella perinteisten volyympispacereiden kautta, hitaissa liikkeissä käytössä on täysi ilmajousen kammio ilman spacereita, mutta nopeissa liikkeissä jousituksen käytös vastaa tilannetta, jossa spacereita olisi ilmajousen sisällä.

Ramp Control tasoittaa ilmajousen jousivakion käyrää joustomatkan alku- ja keskivaiheelta, mutta lisää progressiota joustomatkan loppua kohden ja erityisesti nopeissa, voimakkaissa iskuissa. Ja mikä parasta, progression suuruus on säädettävä – tarkalleen 16 kliksun verran.

Kurkistus pellin alle

Jos jousituksen säätöä on tehnyt tähän mennessä ainoastaan iskaripumpulla ja heittämällä volyympispacereita keulan sisään, RC-säädön toiminta ei ole välttämättä aivan päivänselvää. 

Ramp Control -patruuna jakaa ilmajousen tilan kahteen osaan. Toisin kuin volyymispacereilla, ilma pääsee siis virtaamaan RC-palikan sisällä. Säätö perustuu näiden kahden tilan välillä olevaan venttiiliin. Kun joustomatkaa käytetään, ilmatilan tilavuus pienenee – aivan kuten, normaalillakin ilmajousella. RC-säätö perustuu ilmanvirtauksen rajoitukseen näiden kahden ilmatilan välillä. 

Mitä enemmän ilmanvirtausta rajoitetaan, sitä suurempi hetkellisen ilmanpaineen ja siten jousivakion ilmajousi saa aikaan. Vastaavasti, jos RC-säätö on täysin auki, se käyttäytyy lähes normaalin ilmajousen tavoin, jolloin ilma pääsee virtaamaan lähes rajoituksetta koko ilmajousen sisällä. 

Isojen tällien seurauksena ilmaa pitää saada liikkumaan äärimmäisen nopeasti kahden ilmatilan välillä RC-säädön venttiilirakenteen läpi, mikä saa aikaan suuremman voiman kuin hitailla liikkeillä. Toisin sanoen, ilmajousen paine nousee hetkellisesti korkeammaksi nopeissa iskuissa syystä, että kaikki ilma ei pääse liikkumaan niin nopeasti koko ilmajousen sisällä, mitä liikenopeus edellyttäisi. Tästä tulee RC-säädön nopeusriippuvainen ominaisuus.

Parhaimmillaan RC-säätö antaakin seuraavat ominaisuudet:

  • Tilavuudeltaan suuren ilmajousen herkkyys ja joustomatkan käyttö hitaissa ja pienissä iskuissa.
  • Voimakas ja laajalla 16-kliksun alueella säädettävä progressio nopeissa ja isoissa iskuissa – eli silloin kuin progressiota tarvitaan.

Yhteenvetoa

Toivottavasti juttu onnistui selvittämään ilmajousen ja ennen kaikkea RC-säädön toimintaa sekä sen tarjoamia ominaisuuksia.

Ramp Control -patruunat ovat saatavissa muun muassa seuraavissa malleissa:

A-malli

  • Fox 34 Float -keulat FIT 4- ja Grip-vaimentimilla. Yhteensopivat vuosimallit 2016 ja uudemmat. Suositeltava joustomatka 140-160 mm. 
  • Marzocchi Z2 -keulat, 2020 ja uudemmat 140-160 mm pituudessa.

B-malli

  • Rock Shox Pike-keulat 2015 ja uudemmissa malleissa Boost-mitoituksella. 
  • Pike-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Yari-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Lyrik-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Boxxer-keulat, 2020 ja uudemmat mallit.

F-malli

  • Fox 36 Float -keulat FIT 4-, RC2- tai GRIP-vaimentimilla. Suositeltava joustomatka 140-180 mm.
  • Marzocchi Z1 -keulat 2019 mallit ja uudemmat.

G-malli

  • Fox 38 Float -keulat – uutuus kaudelle 2021! 

E-malli

  • Rock Shox Zeb -keulat – uutuus kaudelle 2021!

Ramp Control Pro -patruunat pitävät sisällään lisäksi myös ilmatilan tilavuuden säädön RC-patruunaan kiinnitettävän spacerin muodossa. Saatavilla olevat mallit ovat: 



Rock Shox 35 mm -malli

  • Rock Shox Pike-keulat 2015 ja uudemmissa malleissa Boost-mitoituksella. 
  • Pike-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Yari-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Lyrik-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Boxxer-keulat, 2020 ja uudemmat mallit.

Fox 36 mm -malli

  • Fox 36 Float -keulat FIT 4-, RC2- tai GRIP-vaimentimilla. Suositeltava joustomatka 140-180 mm.
  • Marzocchi Z1 -keulat 2019 mallit ja uudemmat.