Sähköpyörän jousituksen erityishuomiot – onko niitä?

Sähköavusteiset maastopyörät muodostavat jatkuvasti kasvavan osan niin myytävistä kuin poluilla näkyvistä pyöristä. Perinteiset ja sähköpyörät käyttävät – moottoria lukuun ottamatta – samaa tekniikkaa, joten niihin pätevät samat periaatteet. Tässä jutussa käsitellään sähköpyörän jousitusta. Mitä erityishuomioita aihepiiriin liittyy tai onko niitä ylipäätään? 

Lue pidemmälle ja tiedät!

Erottavat tekijät

Kuten jo yllä mainittiin, akustiset (jos tätä termiä haluaa käyttää) ja sähköpyörät käyttävät samaa perustekniikkaa. Erot löytyvät kahdesta tai kolmesta kohtaa riippuen, miten asioita haluaa listata. 

Moottori ja ennen kaikkea akku lisäävät pyörän painoa ja jopa merkittävästi. Tyypillinen sähkömaastopyörä onkin noin 10 kiloa akustista sisartaan painavampi. Tämä on suurimman eron muodostava tekijä, johon palataan myöhempänä.

Ajonopeudet ovat sähköpyörillä myös keskimäärin kovempia. Jopa tasaisella polulla pystyy pitämään rajoitinta vasten ajaen noin 25 km/h nopeutta pitkiäkin aikoja tai sen mukaan, miten maastonmuodot mahdollistavat vauhdin ylläpidon. Suuremmat ajonopeudet tuovat mukanaan voimakkaampia iskuja eli pyörä ja jousitus pääsevät työskentelemään kovemmin, sillä niiden täytyy ottaa vastaan suurempia määriä iskuenergiaa. Pyörän korkeampi paino voi vaikuttaa myös ajotyyliin niin, että ajotekniikka muistuttaa enemmän päin ja läpi -tyyliä sen sijaan, että esteiden yli kevennettäisiin tai sopivan kohdan tullen hypättäisiin.

Loppuun vielä mainintana, että sähköpyörän kokonaismassa ei ole aina oletusarvoisesti luomupyörää painavampi ja, että osat joutuisivat sitä myötä kovemmalle koetukselle. Perinteisellä pyörällä ajava yli 100-kiloinen kuski laittaa komponentit todennäköisesti kovemmalle koetukselle kuin 70-kiloinen sähköpyörällä ajava. Ensinnä mainitussa tilanteessa kuskin ja pyörän yhteismassa kohoaa korkeampiin lukemiin ja sitä myötä myös rasitus. 

Massan jakautuminen

Sähköpyörän korkeammalla painolla on hyödyllisiä ominaisuuksia jousituksen toiminnan kannalta. Tämä liittyy jousitetun ja jousittamattoman massan suhteeseen ja miten sähköavustus vaikuttaa siihen.

Jousitettu massa = Osat, joita jousitus kannattelee ja liikkeen hyvin toimivan jousituksen tehtävä on minimoida ja samalla vakauttaa.

Jousittamaton massa = Komponentit, jotka liikkuvat joustoliikkeen mukana. Esimerkkiä: kiekot, renkaat, keulan alajalat, takahaarukka yms.

Jos jaottelun hahmottaminen on vaikeaa tai oheinen määrittely jätti toivomisen varaa, yksinkertainen ajatusleikki voi auttaa jaon ymmärtämisessä. Ajatellaan, että pyörään on mahdollista sijoittaa 100 kiloa (tai minkä verran tahansa lisää painoa) mihin tahansa kohtaan. Jos jousitus sukeltaa lisäyksen jälkeen kolinalla pohjaan, kyseessä on jousitettua massaa edustava pyörän osa. Jos lisäyksellä ei ole vaikutusta, ollaan jousittamattoman massan äärellä. Esimerkkinä: vielä pari esimerkkiä:

Painon lisäys satulan päälle -> Whumps! 

Painon lisäys ohjaustangon päälle -> Klonk ja whumps! 

Painon lisäys takanapaan -> Ei vaikutusta.

Painon lisäys eturenkaan päälle -> Ei myöskään vaikutusta

Kun määrittelyt on saatu pois tieltä, voidaan siirtyä massojen suhteeseen. Mitä suurempi jousitetun massan suhde on jousittamattomaan massaan, sitä parempi. Suhteen kasvaminen vakauttaa pyörää ja edistää jousituksen toimintaa tekemällä siitä tietyssä tilanteissa myös herkkätoimisemman.

Tässäkin kohtaa käytännön esimerkkiä mukaileva ajatusleikki voi auttaa hahmottamaan tilannetta. Motocross- ja maastopyörä päästetään vapaasti samalla vauhdilla ilman kuljettajaa kivikkoiseen alamäkeen – mitä tapahtuu? Maastopyörä voi selvittää kiven tai pari, mutta lähtee sen jälkeen pomppimaan ja poukkoilemaan mihin sattuu. Motocross-pyörä voi rullata sen sijaan huomattavan pitkälle jousituksen poimiessa epätasaisuuksia, ikään kuin pyörän päällä olisi haamukuski. Ilmiö ja sen suuruus johtuvat nimenmaan jousitetun ja jousittamattoman massan suhteesta. Ja kun sähköpyöristä on kyse, on hyvä humauttaa, että keskiömoottori, jota kaikki varteenotettavat mallit edustavat, parantaa tilannetta tässä kohdin, kun napamoottori vastavuoroisesti huonontaa. 

Vaikka sähköpyörissä on enemmän massaa, se ei johda aina oletusarvoisesti (merkittäviin) muutoksiin rungon kinematiikan tai takaiskarin vaimentimen kokoonpanossa. Singletrack-sivustolla julkaistussa artikkelissa sukelletaan Giant-pyörävalmistajan näkemykseen aiheesta.

Erityishuomiot ja -tarpeet

Tässä kohtaa päästään erityishuomioihin ali alkuperäisen aiheen pariin. Sähköpyörille ominaisen massan jakautumisen johdosta jousituskomponenteilta ei edellytetä aivan yhtä paljoa kuin luomupyörissä. Perus- tai keskitason iskari tai keula voi toimia kohtuullisesti tai jopa hyvin sähköpyörässä, kun taas akustisessa versiossa se voi jättää selvää toivomisen varaa.

Yleisenä huomiona voidaan sanoa, että sähköpyörän jousitus edellyttää hieman suurempia vaimennusvoimia kuin perinteisissä pyörissä. Syynä on jälleen korkeampi massa, jonka kannattelu edellyttää yhtä lailla korkeamman jousivakion käyttöä, oli kyseessä sitten ilma- tai kierrejousi. Jämäkämpi jousi edellyttää puolestaan voimakkaampaa paluuvaimennusta, koska suurempi jousivakio tekee paluuliikkeen suuremmalla voimalla, johon paluuvaimennuksen pitää pystyä vastaamaan. Jos ero perinteisen ja luomupyörän jousivakioissa on takaiskarin kohdalla muutama kymmenen psi:tä tai kierrejousella 50 lbs/in luokkaa, iskarin vaimennuspuoli tuskin edellyttää muutostöitä. Jos mennään kuitenkin hyvin korkeille jousivakioille, vaikkapa aina 700-800 lbs/in asti, harvasta iskarista löytyy tehdasasetuksena kykyä toimia hyvin tällaisella setupilla. 

Rakenteelliset vaatimukset ovat toinen huomion arvoinen asia. Pyörien suuremman painon ja keskimäärin korkeampien ajonopeuksien johdosta komponentit joutuvat suuremmalle rasitukselle. Erityisesti tämä koskee keulan kruunuliitosta tai CSU:ta (crown steerer unit), kuten lontoonkielinen lyhenne kuuluu. Monilla valmistajilla onkin erikseen sähköpyöräspesifi tai E-kirjaimella merkitty keulamallisto. Yleensä rakenteen tukevoittaminen on tehty lisäämällä ohjain- ja liukuputkien seinämävahvuuksia. Toisena vaihtoehtona on tehdä liitos alkujaa eri tavalla, kuten EXT on toiminut. Lähes kolminkertainen liitospinta-ala kruunun ja ohjainputken välillä luo liitoksen, joka ei ala vähästä natisemaan tai pitämään muutakaan ei-toivottua ääntä.

Sama koskee jossakin määrin myös iskareita. Kovempi kyyti ja joissakin tapauksissa päin-ja-läpi -ajotyyli tuo suurempia vaatimuksia iskunvaimennukselle myös takana – kiekoista puhumattakaan. Yksinkertaisin tapa vahvistaa iskarin rakennetta vaikuttamatta mitoitukseen ja sitä kautta koko rakenteeseen ja vaimennusominaisuuksiin, on käyttää männänvarren materiaalina terästä. EXT onkin tehnyt tämän E-Storia -iskarin kanssa, kuten myös MRP E-Hazzard -mallin kohdalla. Se, että löytyykö pyörästä sähköavustus tai ei on useimmiten pienempi kuormitustekijä rungon jousitusratkaisun rinnalla. Rungon sivuttaissuuntainen jäykkyys, linkuston rakenne ja iskarin kiinnitystyyppi määrittävät, miten paljon iskarille kohdistuu sivuttaissuuntaisia voimia, jotka ovat myrkkyä kaikille iskareille ja voivat johtaa äkkinäiseen ja täyteen rikkoutumiseen. Lisää aiheesta voi oppia Vorsprungin julkaisemalta videolta.

Entä polkeminen? 

Kun eteenpäin vievää tehoa on käytössä 250 wattia omien jalkojen lisäksi, polkemistehokkuuden optimointi ei ole sähköpyörissä prioriteettilistan kärjessä. Täysin toissijainen seikka se ei kuitenkaan ole. Pyörä, jossa ei olisi anti-squat ominaisuutta nimeksikään ei olisi kovin miellyttävä ajaa melkein holtittoman keinumisen johdosta. Rungon suunniteltu dynaaminen geometria ja ajoasento halutaan säilyttää, vaikka polkemisominaisuuksien suoranaiselle optimoinnille on harvoin tarvetta.

Lukitusvipuja voi tämän johdosta ajatella enemmän kivana mukavauutena tai bonuksena ehdottoman vaatimuksen sijaan. Ei ole missään nimessä haittaa, jos iskarista (tai jopa keulasta) sellainen löytyy, jotta perän saa rauhoitettua vaikkapa pidemmän asfalttinousun ajaksi. Totta kai tarve on jossakin määrin runko- tai pyöräkohtainen ja yksilöllisillä mieltymyksillä on myös paljon vaikutusta.

Toimien lista

Konkreettiset toimet jousituksen toiminnan edistämiseksi ovat samat kuin moottoroimattomilla pyörillä. Lyhyt ja ytimekäs lista matalamman ja edullisen kynnysten toimista eteenpäin on seuraava:

  • Säädöt. Jousituksen säätö ei ole salatiedettä tai noituutta. Käytössä olevaan kalustoon ja sen tarjoamiin ominaisuuksiin on parasta tutusta systemaattisella säätöjen haulla. Hyväksi todettu järjestys on jousivakio, paluuvaimennus ja sisäänpäinvaimennus. Push Industriesin Darren Murphy suosii sisäänpäinvaimennuksen asettamista ennen paluuvaimennusta. Tyylejä on monia. Käytä sitä, joka tuntuu helpoimmalta ja loogiselta.
  • Säännöllinen huolto. Hienoinkaan jousituskomponentti ei toimi hyvin, jos huoltotoimet muistuttavat täyttä heitteillejättöä. Huolla(ta) jousituskomponentit säännöllisesti. Esimerkiksi alajalkahuolto on hyvin matalan kynnyksen toimi, jonka jokainen pystyy tekemään pienen perehtymisen jälkeen, eikä sen teettäminen palveluntarjoajallakaan ole kallista saatuun hyötyyn nähden.

    Huollon merkitystä käytiin lävitse kohtuullisella laajuudella tuoreessa Kuraläppä Podcastin jousitusspesiaalissa, joka on järjestyksessään 67. jakso. Siihen liittyvä tekstimuotoinen lisäpöytäkirja on luettavissa alla oheisesta linkistä: 4130.fi – Asiaa jousituksesta: Kuraläppä Podcastin 67. jakson lisäpöytäkirja.
  • Päivitykset ja hankinnat. Kun kaikki kivet ovat käännetty ja kikat tehty, mutta jousitus ei ole silti toiminnaltaan halutulla tasolla, kaluston päivitys on seuraava vaihtoehto. Optioina on kokonaan uuden komponentin hankkiminen tai nykyisen varustaminen päivityskomponentilla, jos sellaisia on tarjolla. Alla on lueteltuna yleisimpiä ja ennen kaikkea toimivaksi todettuja, jotka tarjoavat varmasti huomattavan eron. 

MRP Ramp Control
Nopeusriippuvainen ilmajousen lisäosa, joka jakaa ilmakammion kahteen osaan ja rajoitta virtausta osien välillä erityisellä venttiilirakenteella. Mitä nopeampi ja voimakkaampi isku, sitä enemmän progressiota. Säätöaluetta on 16 kliksun verran ja valikoima kattaa kaikki yleisimmät Rock Shoxin, Foxin ja Marzocchin mallit. 

Vorpsrung Luftkappe
Kaikissa nykyaikaisissa ilmajousissa on kaksi puolta: positiivinen ja negatiivinen. Jälkimmäisen tarkoitus on parantaa alkuherkkyyttä tasapainottamalla jousivoimat iskarin tai keulan ollessa täydessä pituudessa, joskin vaikutus ulottuu koko joustomatkan pituudelle. Negatiivipuolen suurentaminen tuo kaksi merkittävää etua: alkuherkkyyden parannus ja jousivakion lisääminen keskialueelta. Luftkappe ilmamäntä tekee tämän siirtämällä osan positiivipuolen tilavuudesta negatiivipuolen käyttöön. Yhteensopivin malleihin lukeutuvat kaikki Rock Shoxin ja Foxin yleisimmät keulamallit. 

Vorpsrung Secus
Secus jatkaa siitä, mihin Luftkappe jää! Tilavuus keulan alajalan sisällä on hyvin rajallinen. Secus lisää sitä erillisellä lisäsäiliöllä. Tuloksena on niin kierrejousimainen – herkkä ja lineaarinen – ilmajousen käytös kuin mahdollista. Secus on kerännyt nopeasti kehuja kaikissa merkittävissä maastopyörämedioissa, joihin löytyy linkit tuotesivulta.

Vorpsrung Smashpot
Ei ole kierrejousen voittanutta, kun puhutaan herkkätoimisuudesta, ennalta-arvattavasta jousituksen käytöksestä ja myös huoltovapaudesta. Smashpot muuntaa keulan kierrejousella toimivaksi ja 11 jousivakion valikoima varmistaa, että sopiva vieteri löytyy joka tilanteeseen. Eikä tässä kaikki! Smashpot tulee säädettävän hydraulisen HBO-pohjauskontrollin kanssa, joka perustuu motocross-puolella lähes legendaarista mainetta nauttivaan Huck Valve -tekniikkaan.

Tiedossa ei ole ketään Smashpot-konversion tehnyttä, joka haluaisi palata ilmajouseen, mikä kertoo paljon.  

Fast Up- ja SC4-vaimentimet
Jousipuoli on iskunvaimennuksen päivityskohteita etsittäessä usein niin sanotusti matalalla roikkuva hedelmä. Jos kaikki mahdollinen on tehty ja toiminta jättää edelleen toivomisen varaa tai puute on paikallistettu selvästi vaimentimeen, ranskalainen Fast tarjoaa vaihtoehtoja Rock Shox- ja Fox-keuloihin. 

Up on Rock Shoxin käyttämän Motion Control -vaimentimen päivitysosa. SC4 on puolestaan täysi ja rakenteeltaan suljettu vaimenninkokoonpano, joka korvaa alkuperäisen vaimentimen kokonaisuudessaan. Uniikkina ominaisuutena molemmissa on MSC-säätö, joka vaikuttaa nimensä mukaisesti keskinopeisiin liikenopeuksiin.

MRP progressiivinen kierrejousi
Jos rungon kinematiikka ei sisällä ajamisen tyyliin riittävästi progressiota, ajo koostuu suurelta osin ilmavista hypyistä ja dropeista tai mieltymys on muuten progressiivisen jousituksen suuntaan, MRP tarjoaa ratkaisun kierrejousi-iskari käyttäville! Korkealuokkaiset kierrejouset ovat määritelmällisesti lineaarisia. MRP:n progressiivisessa jousessa jousivakio kasvaa xx määrän joustomatkan viimeisellä kolmanneksella.Progressiivinen jousi onkin omiaan edellä luetelluissa tilanteissa tai esimerkiksi yksinkertaisissa single pivot -rungoissa, joissa vipusuhde voi olla täysin lineaarinen.

Yhteenvetoa

Perinteistä ja sähköpyörää ei tarvitse ajatella kahtena eri laitteena, jolla olisi merkittävästi toisistaan eroavat vaatimukset jousituksen suhteen. Yhtäläisyyksiä on enemmän kuin eroja, mutta se ei tarkoita, etteikö varteen otettavia erityishuomioita olisi olemassa. Tiiviisti listattuna ne näyttävät seuraavalta:

  • Toimintaperiaatteet ja tekniikka ovat samoja, oli pyörässä sähkömoottori tai ei.
  • Sähköpyörän jousitetun ja jousittamattoman massan suhde edesauttaa tyypillisesti jousituksen toimintaa.
  • Suuremman jousitetun massan johdosta sähköpyörissä tarvitsee käyttää korkeampia jousivakioita, oli kyseessä sitten ilma- tai kierrejousi.
  • Satsaus kestäviin komponentteihin on lähes aina hyvä idea. Jos 100 tai vaikka 200 grammaa lisää keulan painossa eliminoi lähes täysin natisevan kruunun riskin, vaihtokauppaa voi pitää hyvänä. 
  • Säädä, huolla, päivitä – tee toimet tässä järjestyksessä. Älä epäröi kysyä neuvoa enemmän aiheesta tietäviltä. 
  • Polkupyörät ovat hauskanpitoa varten. Mitä paremmin ja varmemmin pyörä toimii, sitä miellyttävämpää ja samalla myös hauskempaa harrastaminen on! 

-Jukka Mäennenä
@4130.fi
4.4.2022

Haastattelussa EXT:n perustaja Franco Fratton – muistiinpanot

EXT:n perustaja Franco Fratton on työskennellyt jousituksen parissa 70-luvun lopulta lähtien. Kokemusta ja osaamista on siis taustalla siinä määrin, että hän on todennäköisesti ehtinyt unohtamaan enemmän asioista kuin tyypillinen jousitusteknikko tulee ikinä tietämään. Sitä suuremmalla syyllä Bliter Review -sivuston podcast-muotoinen haastattelu Franco Frattonista oli erittäin mielenkiintoista kuultavaa!

Kuuntele koko jakso oheisesta linkistä ja lue pääkohtien lista muistiinpanojen ja poimintojen muodossa alta! Jakso löytyy myös linkin takaa: Blisterreview.com – EXT Foudner Franco Fratton on Lifetime in Suspension

Franco aloitti työskentelyn Foxilla jo 70-luvun lopussa ja ensimmäisenä projektina oli ilmajousellisen iskunvaimentimen suunnittelu. Ilmaiskarit ja -keulat eivät ole siis varsinaisesti uusi keksintö tai tekniikka, jos tämä on ollut mielikuvana. Mainittakoon toki, että niiden toiminta on noussut nykyiselle tasolle vasta viimeisen reilun 5 vuoden aikana.

ERA-keula ei ole ensimmäinen joustohaarukka, jonka suunnittelussa Franco on ollut osallisena. Hän o ollut vastuussa esimerkiksi joustohaarukan suunnittelusta Ducatin ratamoottoripyörään.

Maastopyörissä vallitsevat standardit ja tilarajoitteet asettavat suuret haasteet suunnittelulle. Se, että tullaanko tällä kentällä näkemään muutoksia, on mielenkiintoista nähdä.

ERA-keula käyttää uniikkia kruunun rakennetta, jossa ohjainputken ja kruunun liitospinta-ala on moninkertainen useimpiin malleihin nähden. Tuloksena on äärimmäisen vahva ja luotettavasti toimiva liitos.

Francon mukaan ERA-keulan kehityksessä jousipuolen suunnittelu oli huomattavasti haastavampi vaimenninpuoleen verrattuna. ERA:n HS3-ilmajousi onkin rakenteeltaan uniikki, sillä se käyttää kahden erikseen säädettävän positiivisen ilmakammion ohella negativiikammiota ja sarjaan rakennettua pientä kierrejousta, joka on aktiivisimmillaan painauman alueella.

Maastopyörien komponenteissa keskitytään (edelleen) liiaksi painoon suorituskyvyn ja joskus myös kestävyyden kustannuksella.

Twin tube -mallinen vaimennin ei tarjoa merkittäviä etuja maastopyöräkäytössä. Rakenteen suurimmat hyödyt löytyvät esimerkiksi moottoriurheilun puolella rata-autoissa, joissa hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennukselta vaaditaan ominaisuuksia, jotka twin tube -vaimennin pystyy antamaan. EXT:n kaikki maastopyöräiskunvaimentimet – Storia LOK v3, ARMA v3 ja E-Storia – ovat kaikki monotube-mallisia vaimentimia ja hyvästä syystä.

”Jos iskarien valmistuksessa ei pääse 0,05 mm tarkkuuteen, tuhlaa aikaansa.” Toisin sanoen, korkealuokkaisten vaimentimien valmistaminen on tolerasseiltaan tarkkaa hommaa!

EXT on kehittänyt pitkään ilmaiskaria, joka tulee markkinoille kauden 2022 aikana. Lue lisää: Pinkbike.com – Spotted EXT’s New Air Shock.

EXT-iskarit käyttävät huomattavan alhaista IFP-painetta, joka on vain noin kolmanneksen yleisesti käytettävistä IFP-paineista. Tämä tarkoittaa parempaa alkuherkkyyttä ja pidempää tiivisteiden käyttöikää.

Ja viimeisennä teaserina: EXT:ltä tullaan näkemään upside down -haarukka. Missä muodossa ja milloin? Tätä tietoa pitää vielä odottaa…

Katso samalla EXT-tehdasesittely!

Ovatko hiljaiset takanavat parempia?

Bikerumor.com-sivusto julkaisi hetki sittenn artikkelin, jossa se kysyi eri napavalmistajilta,. että ovatko hiljaiset navat parempia? Mukana oli kärkirivin toimijoita, joihin Onyx Racing Products oikeutetusti kuuluu. Artikkeli löytyy alta ja on tutustumisen arvoinen.

Jos aihe kiinnostaa edes etäisesti, tekstin lukeminen on suositeltavaa myös siinä mielessä, että se antaa pohjatietoja tähän juttuun, joskaan se ei ole pakollinen etukäteisvaatimus. Sellaiselle lukijalle, jota kiinnostaa tekniset seikat ja, joka haluaa saada pyörässä ilmenevistä kitkakertoimista viimeisetkin desimaalit pois, tämä on puolestaan sitä ominta aluetta.

Tämän juttu jatkaa Bikerumor-artikkelin pohjalta – tai tarkemmin sanottuna lähtee eri suuntaan jo alusta lähtien. Syy tälle on, että alkuperäinen kysymyksen asettelu johtaa helposti hakoteille, sillä se lähtee purkamaan asiaa toissijaisten ominaisuuksien sijasta toiminnallisten ominaisuuksien sijaan. Kyllä, jutuilla pitää olla kiinnostava otsikko lukukertojen keräämiseksi, mutta pohdinta toiselta näkökannalta on silti tarpeen.

Toiminnalliset ominaisuudet

Aloitetaan käsitteiden määrittelyllä. Insinööritieteissä on käytössä termit: driving feature ja driven feature. Samoja termejä voidaan käyttää myös mitoista, jolloin termeiksi tulevat driving dimension ja driven dimension. Toiminnallinen ominaisuus (driving) on toiminnan kannalta merkityksellinen tekijä, joka määrittää muita toissijaisia ominaisuuksia tai mittoja.

Esimerkki runkosuunnittelun puolelta voi havainnollistaa tilannetta. Rungon reach-mitta määrittää viistoputken pituuden ja se katkaistaan mittaan ennen liittämistä runkoon. Jos puolestaan käytössä olisi vain tietyn mittainen viistoputki, jota ei voisi lyhentää, se olisi toiminnallinen mitta, joka määrittäisi reach-mitan ja siten rungon geometrian. Arvatenkaan suunnittelua ei haluta tehdä näin.

Takanavan kohdalla toiminnallisia ominaisuuksia ovat ainakin seuraavat:

  • Kestävä ja varmatoiminen rakenne
  • Modulaarinen kokoonpano helpottamaan huoltotyötä ja varaosien saatavuutta 
  • Laakerien valinta kitkan minimoimiseksi ja laakerien käyttöiän maksimoimiseksi
  • Nopea/tiheä kytkentä
  • Vähäiset huoltotarpeet
  • Kilpailukykyinen paino

Ääni, sen taso tai täysi poissaolo ei löydy listasta – miksi? Koska se on toissijainen ominaisuus, joskin positiivinen sellainen.

Vapaaratasmekanismi

Takanavan sisällä oleva kytkin- tai vapaaratasmekanismi määrittää millaista ääntä tai rallatusta takanapa pitää rullatessaan, kun ketussa ei ole vetoa. Jos suunnittelutyö aloitetaan kriteerillä, että äänen pitää olla tietynlainen ja sen johdosta uhrataan toiminnallisia ominaisuuksia, mennään helposti sivuraiteille..

Onyx Racing Products -navat ovat äänettömiä niiden käyttämän vapaakytkimen ansiosta. Sama mekanismi löytyy kaikista navoista, aina junior-koon BMX-navoista sähköpyörähyväksyttyyn Classic-napoihin.

Vapaakytkinmekanismi toimii niin, että navan akselin ja ulkokuoren välissä on tiheä rivistö 8-muotoisia kiilapaloja tai ”sprageja”. Ne mahdollistavat sylinterimäisten pintojen liikkeen yhteen suuntaan, mutta eivät toiseen. Kun pyörimissuunta muuttuu ketjuun kohdistettaessa vetoa, kiilapalat nousevat pystyyn ja kiilautuvat sylinterimäisten pintojen väliin luoden vahvan kytkennän ja vieläpä ilman viivettä! Kaikista navoista löytyy kaksi riviä näitä kiilapaloja, alla olevan kuvan mukaisesti.

Videomuotoinen esitys voi helpottaa systeemin toiminnan ymmärtämistä.

Äänetön toiminta, vähäinen kitka 

Ääni ei synny tyhjästä. Se tarvitsee aina lähteen ja energiaa syntyäkseen. Takanavan rallattava ääni on siis peräisin kuski-pyöräyhdistelmän liike-energiasta. Se määrä liike-energiaa, joka kuluu ääneen on puolestaan pois kuskilta ja pyörältä.

Onyx-napojen käyttämä vapaakytkin on yksi matalakitkaisempia ratkaisuja vapaaratasmekanismin toteuttamiseen. Sen sisältämät kiilapalat ovat kosketuksissa jatkuvasti sylinteripintoihin, mutta niin kevyesti, että kontaktista syntyvä kitka on minimaalinen. Asiaa tutkittiin vuonna 2016 Duke Universityn toimesta seuraavin tuloksin.

Hiljjaiset navat eivät ole siis itseisarvona vähän tai paljon äänekkäämpää parempia. Onyx Racing Products -navat tarjoavat kuitenkin selviä ja tuntuvia toiminnallisia etua. Täysi äänettömyys on mukava ja erittäin tervetullut sivutuote!

Katso custom-kiekkojen valikoima ja pyydä tarjous Onyx Racing Products -napojen ympärille rakennetuista kiekoista!

-Jukka Mäennenä
28.2.2022
@4130.fi

Asiaa jousituksesta – Kuraläppä podcasin 67. jakson lisäpöytäkirja

Oli ilo ja kunnia päästä Kuraläppä podcastiin puhumaan jousituksesta, sen toiminnasta ja säädöistä. Tuloksena on Henri Lukinmaan ja isäntä Bob Jakovskin kanssa niputettu tietopaketti, jolle tuli kestoa peräti 2 tuntia. Muutamaa jaksossa sivuttua teemaa on hyödyllistä vielä syventää teksti-, kuva- ja videomuodossa.

Tästä päästäänkin artikkeli aiheesee eli eräänlaiseen lisäpöytäkirjaan podcast-jakson päälle! Jos missasit jakson ekassa lähdössä, korjaa tilanne alta löytyvästä linkistä.

Apple Podcasts / Kuraläppä – 67: jousituksen perusteet

Jousen ja vaimentimen tehtävät

Jokaisesta iskunvaimentimista, oli se sitten keula tai takaiskari, löytyy jousi ja vaimennin. Tästä säännöstä ei löydy poikkeuksia eli molempia tarvitaan jousituksen toimintaan. Näiden komponenttien toiminta ja roolit eroavat toisistaan muutamalla merkittävällä tavalla.

Jousen tehtävä on kannatella ajajan ja pyörän painoa. Sen toiminta on pituus- tai positioriippuvainen, miten asian haluaakaan ilmaista. Toisin sanoen, jousen aikaan saama voima riippuu siitä, miten paljon sitä on painettu kasaan. On todennäköisesti helppo hahmottaa, että pohjaan painettu keula tai iskari haluaa palautua suuremmalla voimalla kohti lepotilaa kuin vastaava komponentti, jota on painettu kasaan vaikkapa vain 10 % joustomatkasta. On myös huomion arvoista, että jousi ei sido liike-energiaa, vaan palauttaa sen ( lähes) häviöttömästi takaisin paluuliikkeen aikana.

Vaimentimen toiminta on puolestaan nopeusriippuvainen. Mitä nopeammin vaimenninta painetaan kasaan eli mitä suurempi liikenopeus, sitä suurempi syntyvä vaimennusvoima on. Hieman yksinkertaistaen, vaimentimen voi painaa hitaasti pohjaan ja se tähän asentoon lepotilan kaltaisesti. Vaimentimen tehtävä on nimensä mukaisesti vaimentaa eli sitoa liike-energiaa niin sisäänpäin- kuin paluuliikkeessä.

Eroja ja yhtäläisyyksiä on summattu oheisessa taulukossa.

KomponenttiTehtäväRiippuvuussuhdeToteutustapa ja rakenne
JousiAjajan ja pyörän massan kannatteluAsento tai pituusIlma- tai kierrejousi tai niiden yhdistelmät
VaimenninLiike-energian sitominen eli vaimennusLiikenopeusHydraulinen – vaimentimen toiminta perustuu öljyn virtauksen rajoittamiseen

Vaimentimen toiminta

Henri summasi osuvasti episodin aikana, että kaikki korkealuokkaiset vaimentimet, löytyivät ne sitten autoista, lentokoneista tai motocross-pyöristä, käyttävät samaa perusperiaatetta toimiakseen eli öljyn virtauksen rajoittamista. Yksinkertaisimmillaan se voidaan toteuttaa virtauskanavalla eli tietyn kokoisella reiällä, jonka läpi öljyn pitää virrata kompressio- tai paluuliikkeen aikana. Mitä nopeampi liike, sitä nopeammin öljyn pitää virrata vaimentimen sisällä kammiosta tai osasta toiseen ja sitä suurempi vaimennusvoima on. Rakenteeseen saadaan säädettävyyttä asettamalla kartiomainen säätöneula virtausaukon yhteyteen. Neulan kärjen etäisyyden asettaminen virtausaukosta vaikuttaa sen kokoon ja siten syntyvään vaimennusvoimaan.

EXT Storia LOK v3 -iskari purettuna. Kuva: extremeshox.com

Tällainen rakenne tuottaa kuitenkin useimmissa tapauksissa vähemmän kuin halutut ajo-ominaisuudet. Yhtenä mainittavana puutteena on vaimennusvoiman kohoaminen tarpeettoman suureksi liikenopeuden kasvaessa, joka tuo tunteen, että keula tai takaiskari lyö läpi tai niin sanotusti tukottaa. Shimmilevyjen pinoaminen männän päälle (joita löytyy useimmista vaimentimista kaksi kappaletta) antaa huomattavasti paremmat ominaisuudet ja ennen kaikkea säätömahdollisuuksia juuri haluttujen vaimennusvoimien ja käytöksen saavuttamiseksi. 

Shimmilevyjä voi ajatella pyöreinä lautasjousina. Mitä nopeampi liikenopeus, sitä enemmän ne taipuvat ja sitä suuremmaksi virtauskanavat muodostuvat iskarin sisällä olevalle öljylle. Se, että miten männät, shimmipakat ja monet, monet muut iskarin sisällä olevat ja sen toimintaan vaikuttavat komponentit mitoitetaan ja valmistetaan ovat seikkoja, jotka erottavat yhden iskarin toisesta.

Takaiskarin toimintaperiaate on esitetty ansiokkaasti oheisella videolla. Kyseessä on twin tube -mallinen iskari, mutta toimintaperuste on sama iskarityypistä riippumatta.

Jousen toiminta ja eri tyypit

Se vaimentimesta. Vaikka jousi mielletään usein iskunvaimennuksen yksinkertaisemmaksi komponentiksi, sen roolia ja merkitystä ei sovi sivuuttaa. Jaksossa mainittu Vorsprung Suspension keskittyykin jousituksen päivitystuotteillaan nimenomaan jousipuoleen. Merkin nokkamies Steve Matthews on sanonut osuvasti, että hänen mielestään nimenomaan jousissa on suurempi kehityspotentiaalia kuin vaimenninpuolella. Vorprungilta löytyykin peräti kolmea keuloihin suunnattua tuotetta: Luftkappe-ilmamäntäSecus-negatiivijousi ja Smashpot-kierrejousikitti.


Takaiskarien puolella on Monarch- ja Super Delux -malleihin tarjottavaa Tractive-päivitystä.

Mutta takaisin itse aiheeseen eli jousen toimintaan ja samalla eri jousivaihtoehtojen eroihin eli mitä yhtäläisyyksiä tai eroja ilma- ja kierrejouselta voi odottaa.

Ilmajousen toiminta perustuu ilman käytökseen painestetussa kammiossa. Kun ilmakammio on täytetty tiettyyn paineeseen ja se pienenee eli tilavuus laskee kompressioliikkeen aikana, sama määrä ilmaa on entistä pienemmässä tilassa, mikä saa aikaan korkeamman paineen ja siten myös jousivoiman. Jos tilavuuksia ja paineita on laskenut esimerkiksi peruskoulun penkillä, voi muistaa, että käytös ei ole suoraviivaista tai lineaarista – Boylen lain mukaan. Toisin sanoen, jos joustomatkan, ilmajousen ja siitä syntyvän jousivoiman yhteispeli ei muodosta suoraa viivaa. Jos joustomatkaa käytetään puolet, siinä ilmenevä jousivoima on alle puolet jousivoimasta, joka ilmenee täyden joustomatkan käytöllä. 

Kierrejousen käytös on puolestaan usein täysin suoraviivaista eli jousivakio on sama kaikissa kodin, vaikkapa 10 N/mm tai 450 lbs/in. Lisäksi kierrejousella on se mukava ominaisuus, että sen toiminta on täysin lämpötilasta riippumatonta. Se, että ajaako nollakelissä tai hellesäällä ei vaikuta jousen osalta jousituksen säätöihin. Vaimentimen osalta tilanne on eri, sillä lämpötilan lasku nostaa öljyn viskositeettia ja joskus jopa merkittävissä määrin niin, että kesä- ja talvikeleille on syytä olla omat öljyt.

Haasteeksi ilmajousella tulee, että jousivakio voi olla joustomatka keskialueelta (jep, se alue, missä sitä kantavuutta aina haetaan) pienempi kuin joustomatkan alussa. Tämä ei ole arvatenkaan ideaalia, koska alkuherkkyys ei ole paras mahdollinen, mutta samaan aikaan jousitus sukeltaa tarpeettoman helposti keskialueelle tai sen läpi, kun se lähtee liikkeelle.

Eroja ja toimintaa on kuvattu oheisessa periaatekuvassa ja sen alta löytyvässä taulukossa.

MalliJousivakion käytösHyödytHaitat
IlmajousiProgressiivinen – ainakin jossakin määrin– Säädettävyys
– Keveys
– Korkeampi kitka
– Joskus vähemmän kuin ideaali jousivakion käytös
– Huoltotarve
– Toimintavarmuus
KierrejousiLineaarinen/suoraviivainen (tyypillisesti)– Lineaarinen toiminta
– Matala kitka ja hyvä alkuherkkyys
– Varmatoimisuus
– Säätötoimet ja tarve eri jousivakioille
– Paino

Painauma

Painauma tai sagi on se joustomatkan määrä, jonka jousitus painuu kasaan pyörän ja kuskin painon alla. Pyörä on hyvä mainita tässä erikseen syystä, että muilla huomattavasti painavimmilla (moottori)ajoneuvoilla tämä on merkityksellinen seikka ja jousitus ei ole täydessä lepopituudessaan kuin tilanteissa, joissa renkaat ovat ilmassa. Samaa ilmiötä on havaittavissa myös pyörissä tietyllä setupilla. Kevyillä jousivakioilla ja herkkätoimisella kierrejousi-iskarilla painamaa todellakin ilmenee muutama milli vain pyörän omasta painosta johtuen. 

Jo tässä kohtaa on syytä mainita, että painauman suositukset liittyvät ainoastaan takapään jousitukseen – josta lisää myöhempänä. 

Painaumassa on syytä selvittää runko- tai pyörävalmistajan suositus. Jos sitä ei ole, 30 % arvoon tähtääminen on hyvä lähtökohta ja hienosäätöä voi tehdä tästä molempiin suuntiin muutaman prosenttiyksikön verran. Traili- tai xc-pyörässä painauma voi olla vain 25 %, kun taas pitkäjoustoisessa dh-pyörässä se voi olla peräti 35 %. Painauma on oikealla alueella, kun seuraavat kohdat täyttyvät:

  • Jousitus ei ole pintakova tai ei toisaalta ”ui” jatkuvasti liian syvällä.
  • Pohjaamista ei tapahdu odottamattomasti tai tilanteissa, joissa täyttä joustomatkaa ei ole tarvetta käyttää.
  • Pyörä vastaa halutulla tavalla kuskin liikkeisiin ja painopisteen siirtoihin.

Kierrejousi-iskarin kohdalla tarkan painauman mittaaminen ei ole yhtä yksioikoista kuin ilmaiskarilla. Siihen löytyvät ohjeet oheisesta aiemmin julkaistusta artikkelista. 

Samojen prosenttisuositusten seuraaminen ei tuota kuitenkaan välttämättä haluttua lopputulosta keulan kohdalla. Tärkeintä onkin, että pyörän käytöksestä saadaan tasapainoinen niin, että etu- ja takapää ovat samaa paria! Se että onko painauma keulassa lopulta 15 vai 20 % tämä toteutuessa on toissijaista. 

Keulan painaumaan vaikuttaa huomattava määrä muuttujia: rungon geometria, stemmin pituus, ajoasento ja alustan mahdollinen kallistuskulma. Tästä syystä yksiselitteisen suositusten antaminen lukuina vie parhaimmillaan vain ampumaetäisyydelle halutusta setupista. Aiheesta voi lukea lisää Bikerumor.com -sivustolla ilmestyneessä AASQ-artikkelista #129.

Säätötoimet

Säädöt ja niiden etsiminen ovat kestosuosikki, mitä keskusteluaiheisiin tulee. Systemaattinen lähestymistapa on paras menettely edetä, mitä tulee oikeiden säätöjen etsintään. Järjestyksenä voidaan käyttää seuraavaa:

  • Jousivakio ja painauma
  • Paluuvaimennus
  • Hitaan liikkeen sisääpäinvaimennus – LSC
  • Nopean liikkeen sisääpäinvaimennnus – HSC

Säätöjä on hyvä tehdä vain yksi nopeusalue tai nappula kerrallaan. Haarukointi, josta löytyy tarkka kuvaus aiemmin julkaistusta artikkelista, on hyvä ja (melkein) pomminvarma tapa saada säädöt kohdilleen tai ne ominaisuudet irti, mitä senhetkisestä kalustosta on saatavissa.

Huoltaminen

Kuraläpän jakson loppupuolella puhuttiin tärkeästä osa-alueesta – nimittäin säännöllisestä huollosta. Hienoinkaan jousituskomponentti ei toimi suunnitellusti, jos sisältä löytyvä öljy on menettänyt ominaisuutensa, rakenteessa on epäpuhtauksia tai vaikkapa vuotava tiiviste.

Kitka on jousituksen toiminnan vihollinen numero 1! Lepo- ja liikekitkan johdosta jousi, vaimennin tai koko iskunvaimennin ei vastaa ominaisuuksiltaan ikinä, mitä se teoriapohja ja laskennalliset mallit voivat kertoa. Mitä enemmän ja mitä useammassa komponentissa ilmenee kitkaa, sitä enemmän se haittaa jousituksen toimintaa.

Säännöllinen huolto minimoi kitkan, parantaa jousituksen toimintaa tuntuvasti ja pidentää myös arvokkaiden komponenttien käyttöikää niin, että toistensa suhteen liikkuvat osat – kuten vaikkapa liukuputket ja -holkit ­– eivät pääse kulumaan ennenaikaisesti.

Keulan alajalkahuolto onnistuu keneltä tahansa asiasta kiinnostuneelta kotimekaanikolta, kuten myös ilmaiskarin ilmakannun huolto. Sitä pidemmälle menevät huoltotyöt on hyvä jättää asiaan erikoistuneiden palvelutarjoajien suoritettavaksi, joilta löytyy tietotaito ja toimien edellyttämät erikoistyökalut, joita voidaan tarvita joskus iso valikoima.

Jos kiinnostuit aiheesta, katso jousitustuotteiden ja -päivityskomponenttien valikoima nettikaupan puolelta.

Keulat
EXT ERA v2
MRP Ribbon Coil LT
MRP Bartlett

Takaiskarit
EXT Storia LOK v3
EXT ARMA v3
EXT E-Storia
MRP Hazzard
MRP E-Hazzard

Kierrejouset
MRP Enduro SL
EXT
Sovitelevyt


Päivitystuotteet
Fast SC4 -vaimennin
Fast UP -vaimennin
MRP Ramp Control -patruuna
MRP Ramp Control Pro -patruuna
Vorsprung Luftkappe -ilmamäntä
Vorpsrung Secus -negatiivijousi
Vorsrpung Smashpot -kierrejousikitti
Vorsprung Tractive -muutostyö

Huoltotyö
Keulahuolto ja liukuholkkien hoonaus
Iskarihuollot

-Jukka Mäennenä
2.2.2022
@4130.fi
@jukka4130

Berd-pinnat – polymeeritekniikalla kevyemmät kiekot

Berd Spokes on Yhdysvaltalainen valmistaja, joka on kehittänyt polymeeritekniikkaan pohjaavia pinnoja usean vuoden. Perusteellisen kehitys- ja testaustyön tuloksena ovat PolyLight-pinnat, jotka ovat huomattavasti tavallisia teräspinnoja kevyempiä, mutta samalla vähintään yhtä vahvoja! Olemme erityisen ylpeitä, että Berd-pinnat löytyvät jatkossa tuote- ja custom-kiekkovalikoimasta.

Lue pidemmälle tietääksesi, mistä uudessa tekniikassa on tarkalleen kyse!

UHMPWE – siis mikä?

Berd-pinnat ovat valmistettu materaalista, jonka lontoonkielinen kauppanimi on ultra high molecular weight polyethylene, lyhyemmin siis UHMPWE. Tässä tekstissä puhutaan jatkossa tuttavallisesti vain polymeerista. Materiaalin edut pinnoissa ovat perinteseen teräkseen verrattuna tuntuvat ja ne realisoituvat kahdella eri tavalla:

  1. Keveys
  2. Vaimennusominaisuudet

Berd-pinna painaa keskimäärin vain 2,5 grammaa eli se on painooltaan superkevyt! Materiaalina käytettävä polymeeri on myös erittäin vahvaa niin, että sillä on jopa 12-kertainen lujuus-painosuhde teräkseen verrattuna.

Eikä tässä kaikki, keveyden lisäksi Berd-pinnoissa käytetyn polymeerin materiaaliominaisuudet ovat sellaiset, että se vaimentaa tärinää huomattavasti paremmin teräspinnoihin verrattuna. Tämä kääntyy puolestaan entistä paremmaksi ajomukavuudeksi.

Lähes kaikkiin pyöriin

Berd-pinnoja on saatavana 240-315 mm pituuksissa 1 mm välein. Jos kiekon tarvitsema pinnojen pituus osuu tälle välille, pyörääsi on mahdollista kasata kiekot Berd-pinnoilla riippumatta siitä, että ovatko navat perinteisiä J- vai suoravetopinnoja käyttäviä.

Värivaihtoehtoja on kaksi: valkoinen tai musta.

Berd-pinnoilla on mahdollista säästää painossa 125-250 grammaa, kiekosta riippuen. Erityisesti Berd-pinnoista ja niiden tuomista eduista hyötyvät sovellukset, jossa paino halutaan minimoida ja/tai ajomukavuudelle annetaan suuri painoarvo. Esimerkkejä ovat XC-, gravel-, maantie ja jopa fatbike-pyörät.

Jos etsit äärimmäisen jäykkiä kiekkoja, jotka kulkevat mutkissa kuin kiskoilla, Berd-pinnat eivät ole välttämättä sinulle.

Hinta ja saatavuus

Kyseessä on tilaustuote ja Berd-pinnat tilataan aina rakenteilla olevan kiekkosetin speksien pohjalta suoraan valmistajalta. Pinnan hinta on 9,5 €/kpl ja kasaukseen tarvitaan erillinen Berd-työkalusetti. Toimitusaika on tyypillisesti 2-2,5 viikkoa

Lue lisää tuotesivulta: Berd PolyLight -pinnat

Huomioi myös, että tarjoamme custom-kiekkoja Berd-pinnoilla, jolloin pinnojen pituuden määrittäminen ja kasaustyö kuuluvat kokonaisuuteen. Kysy lisätietoja ja tarjous sähköpostilla info@4130.fi

Usein kysyttyä

Alle on koottu usein toistuvia kysymyksiä Berd-pinnoista. Jos aihe kiinnostaa, lue lista läpi ja jos vielä sen jälkeen jäi avoimia kysymyksiä, ota rohkeasti yhteyttä sähköpostilla!

Ovatko Berd-pinnat yhtä kestäviä kuin perinteiset pinnat? Lähtökohtaisesti kyllä. Kun napa on valmistettu suositusten mukaan ennen kasaustyötä ja kiekko on koottu oikeaan jännitykseen, Berd-pinnat kestävät vähintään yhtä hyvin kuin perinteiset teräspinnat.

Kuinka paljon Berd-pinnoilla säästää painoa? Kiekosta riippuen, keskimäärin 120-250 grammaa per kiekko.

Ovatko erot ajo-ominaisuuksissa ja erityisesti ajomukavuudessa selvästi huomattavat? Erojen huomaaminen on aian yksilöllistä ja asiaan liittyy paljon subjektiivisuutta, mutta useimpien Berd-pinnoilla ajaneiden mukaan, vastaus on kyllä.

Lasketaanko pinnojen pituus samalla tavalla kuin perinteisten pinnojen? Ei. Laskemiseen tulee käyttää valmistajan omaa pinnan pituuslaskuria ja hankittujen pinnojen tulisi olla +/- 1 mm sisällä lasketusta tuloksesta.

Miten kiekon kasaus tapahtuu Berd-pinnoilla? Periaatteet ovat samat, mutta Berd-pinnoja käyttäessä asiaan liittyy muutama erityishuomio. Työvaiheet ovat seuraavat:
1) Napojen valmistelu
2) Pinnojen asentaminen napaan
3) Lukitteen lisäys pinnoihin kasauksen yhteydessä (jos Sapim Double Square Secure Lock -nippeleitä ei käytetä)
4) Kiristys 100 kgf vastaavaan jännitykseen kiekon korkeamman jännnityksen puolella
5) 24 h odotusjakso
6) Uudelleenkiristys 100 kgf vastaavaan jännitykseen kiekon korkeamman jännnityksen puolella
7) Lopullinen kiristys noin 80 kgf vastaavaan jännitykseen kiekon korkeamman jännnityksen puolella
8) KIekot on suositeltavaa uudelleenkiristää 2-3 kk ajon jälkeenn, normaalien huoltotoimien ohella

Pystyykö Berd-pinnoilla kasatun kiekon rihtaamaan itse? Kyllä, mutta se vaatii Berd-pinnnoilla sopivan pinnna-avaimen ja erillisen työkalun, jolla estetään pinnojen kiertyminen rihtauksen yhteydessä.

Ovatko Berd-pinnat yhteensopivia kaikkien napojen kanssa? Ainakin kaikkien yleisimpien. J- ja suoravetopinnoja käyttäville navoille on erilliset ”päätypalat”, jotka kiinnittävät pinnan pään navan laippaan.

Onko pinnoissa väriä suojaava pintakäsittely? Ei. Pinnojen puhdistus onnistuu silti hyvin, mutta jos haluat minimoida epäpuhtauksien näkymisen, musta värivaihtoehto on suositeltava.

Onko 9,5 € kappalehinta? Kyllä. Kyseessä on uutta tekniikkaa käyttävä huipputuote, mikä heijastuu myös hintaan.

COPRO/Lilienthal – uusi peluri hiilikuituvanteiden markkinoilla

Hiilikuitu sisältää materiaalina paljon potentiaalia. Hyvin suunniteltuna ja valmistettuna sekä oikeaan kohteeseen sovellettuna, se voi tarjota merkittäviä etuja. Vastaavasti, jos jokin kolmesta edellisestä kohdasta ei täyty, tulos voi olla päinvastainen. Tästä syystä onkin parasta suosia valmistajia, joilla on vahvaa osaamista hiilikuitutekniikasta. Saksalainen COPRO ja Lilienthal-tuotemerkin alla myytävät vanteet ovat tästä hyvä esimerkki.

Lue pidemmälle ja tiedät, mikä erottaa Lilienthal-vanteet muusta tarjonnasta.

Osaaminen lentokoneteollisuudesta

COPROlla on vahva ja pitkä tausta Saksan lentokoneteollisuudessa. Vanteissa käytetty hiilikuitutekniikka onkin alunperin juuri ilmailualan käyttöön kehitetty. Kun sen potentiaali ja edut muihin sovelluksiin huomatttiin, loppu on niin sanotusti historiaa. Yleisesti käytössä olevista hiilikuidun valmistusmenetelmistä poiketen, tuotantoprosessi on hyvin pitkälti automatisoitu. Tällä saadaan muutamia tuntuvia etuja:

  • Inhimillisten virheiden riski pienenee.
  • Prosessi on tehokas ja resursseja säästävä.
  • Komposiittimateriaali, joka on vahvaa ja erittäin tasalaatuista mm. ryppyjen muodostumista vastustavan ominaisuutensa vuoksi.
  • Mahdollisuus säilyttää korkeat toleranssit.
  • Valmistus aina laadunvalvontaa myöten tapahtuu oman katon alla.

Katso alla oleva video nähdäksesi vilaukselta, mitä Lilienthal-vanteiden valmistus pitää sisällään.

Mittatilaustyönä tehty

Eikä tässä kaikki. Kaikilla Lilienthal-vanteilla on optio kustomointiin käytettävän navan mukaan!

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Napojen mitoitus ja niistä johtuva geometria määrittävät pinnojen ja vanteen välisen kulman. Usein vanteen pinnan reiät osuvat linjaan pinnojen vetosuunnan kanssa kohtuullisella tasolla, mutta tämä ei ole itsestäänselvyys. Ero esimeriksi 110 millimetriä leveän ja 148 millimetriä leveän Boost-mitoitetun etu- ja takanavan välilä ei ole triviaali.

Lilienthal-vanteilla arpapeli jätetään pois, sillä valmistaja tarjoaa option pinnanreikien poraamiseen käytettävän navan geometrian mukaan! Tuloksena on vahvin mahdollinen rakenne, jossa nippelien laipat ovat täysin kohtisuorassa linjassa vanteen pintaa vasten. 

Kustomoitujen vanteiden lisäksi Lilienthal tarjoaa standardimitoilla porattuja vannemalleja, jotka ovat yhteensopivia kaikkien yleisten markkinoilla olevien napamallien kanssa. 

Pinnanreikien porauksen ohella, Lilienthal vanteet ovat saatavissa peräti 9:llä eri värivaihtoehdolla! Vanteet tilatessaan värin voi valita vanteen keskiosan, tekstien ja venttiilin kohdalla olevien yksityiskohtien osalta.

Kattava mallisto

Lilienthal tarjoaa neljää eri vannemallia, jotka kattavat lähes kaikki kuviteltavissa olevat maastopyöräilyn tarpeet! Listatut mallit ovat saatavilla 27,5- tai 29-tuumaisessa koossa ja 28- tai 32-reikäisenä. 

Vauhdikkaaseen ja vaativaan ajoon suunnatut AM- ja XE-vannemallit ovat täytetty erityisellä vaahtomuoviseoksella, joka vähentää tärinää. Tästä huolimatta, vanteiden paino on pystytty pitämään erittäin kilpailukykyisenä!

XS – marathon-ajoon tehty superkevyt vanne. 29″ koossa paino vain 355 grammaa kappaleelta!

XC – XC-vanne, joka on paikallaan niin kisa- kuin harjoituskäytössä tai yhtä lailla pidemmillä viikonloppulenkeillä. 30 mm sisäleveys tarjoaa riittävän leveyden nykyaikaisille renkaille. Paino 29″ koossa erittäin kilpailukykyinen 400 gramaa.

AM – AM niin kuin all-mountain. Tämä on todellinen jokapaikanvanne, joka puolustaa paikkaansa niin endurokisakäytössä kuin sekalaisessa polkuajossa. Erityisellä vaahtomuoviseoksella täytetty sisus vaimentaa tärinöitä ja lisää ajomukavuutta. Paino 29″ koossa 465 grammaa.

XE – AM-mallin vahvistettu versio, joka on hyväksytty sähköpyöräkäyttöön aina 130 kilon yhdistelmäpainolle asti! Tämä vanne on tehty kestämään samalla, kun se tarjoaa erinomaista ajomukavuutta AM-mallin tavoin vaahtomuoviseoksella täytetyn sisäosan ansosta. Paino vain 475 grammaa 29-tuumaisessa koossa.

Tutustu Lilienthal-vanteisiin nettikaupan puolella ja kysy tarjous custom-kiekkosetistä, jonka komponentit ovat valittu juuri sinun tarpeitasi varten.

EXT ERA v2 – parhaasta tuli entistäkin parempi!

EXT ERA -keula on vakiinnuttanut nopeasti paikkansa enduro- ja trailikeulojen kärjessä. Tähän mennessä muun muassa Pinkbike-, Blister-, Vital MTB- ja MTB-news-sivustot ovat kiitelleet tai jopa ylistäneet sen tarjoamaa alkuherkkyyttä, keskialueen kantavuutta ja säädettävyyttä.

V2-versio vie jo erinomaisella tasolla olevat ominaisuudet entistä pidemmälle!

Paljon uutta

Voittavaa ratkaisua ei ole lähdetty keksimään uudestaan, vaan ERA-keulan v2-versio on jalostettu versio alkuperäisestä v1-mallista. ERA v2 sisältää uutta tekniikkaa muun muassa seuraavissa muodoissa:

Uudet alajalat. Magnesiumista valmistetut alajalat ovat kevyemmät.

Kelluva akselikiinnitys. Alajaloista löytyy kelluva akselikiinnitys, joka eliminoi etunavan mitoituksesta aiheutuvan kitkan lisäyksen haarukan toiminnassa.

Päivitetty HS3-ilmajousi. Uudesta ilmajousesta löytyy top out -osa, joka eliminoi mahdollisen äänen tai ei-toivotun tunteen keulan saavuttaessa täyden mitan. Sarjassa ilmajousten jatkeena oleva pieni kierrejousi on myös vahvistettu kestävyyden parantamiseksi.

Uusi puslatekniikka! Liukuholkkeihin oli käytetty jo ERAn ensimmäisessä versiossa huomattava määrä suunnittelu- ja työtunteja. ERA v2:ssa näitä keulan toiminnalle oleellisia komponentteja on parannettu entisestään materiaalivalinnan ja muotoilun avulla. Liukuholkkien pituussuunnassa kulkevat voitelukanavat ja sisäpinnassa olevat pienet ”taskut” parantavat voitelua entisestään varastoimalla öljyä joustoliikkeen aikana, mikä puolestaan takaa jatkuvan öljykalvon liukuholkkien- ja putkien välille, parantaen näin alkuherkkyyttä entisestään.

Katso liukuholkit toiminnassa oheisesta videosta!

Päivitysoptio ja saatavuus

V1-mallinen ERA-keula on mahdollista päivittää v2-malliin erikseen saatavalla lisäkitillä huollon yhteydessä. Näin jo ERA-keulan hankkineet kuskit pääsevät nauttimaan kehitystyön tuloksista. Lisätietoa päivitysohjelmaan liittyen seuraa myöhemmin

Ensimmäiset ERA v2 -keulat rantautuvat Suomeen pian ja ovat saatavilla heti kaupan puolelta! Laita Instagram- ja FB-tilimme seurantaan pysyäksesi ajan tasalla!

Vieraile kaupan puolella ja viritä jousitus uudelle tasolle EXT-komponenteilla.

4130.fi – EXT Suspension

Onyx Classic vs. Vesper – kumpi valita?

Classic- vai Vesper-napa?

Tässä on klassinen kysymys, jota kuullaan melkein viikottain. Siksi aihetta onkin hyvä käsitellä tarkemmin niin, että päästään johdonmukaiseen vastaukseen faktojen käsittelyn kautta. Jutun lopussa tiedät, kumpi napa on oikea juuri sinulle, jos ja kun haluat valjastaa Onyxin äänettömän toiminnan ja välittömän kytkennän käyttöösi!

Yhtäläisyydet ja erot

Molemmilla navoilla on paljon yhteistä. Tähän listaan sisältyvät muun muassa seuraavat seikat: saatavuus kaikissa yleisimmissä kiinnitys- ja akselistandardeissa, ISO 6-pultti- tai Centerlock-jarrulevykiinnitys sekä vaihtoehdot kaikkien yleisimpien vapaarataskiinnitystandardien välillä.

Molemmat navat käyttävät luonnollisesti Onyxin patentoimaa ja tunnetuksi tekemää vapaakytkinmekanismia, joka tarjoaa stealth-ajokokemuksen ja tietenkin täysin välyksettömän kytkennän – kun polkimielle antaa voimaa, pyörä vastaa viiveettä!

Molempien mallien navan kuoret ovat valmistettu lujasta 7075 T6 -alumiinista ja ne ovat saatavilla värivalikoimassa, jonka rinnalla keskimääräinen väritysliitukokoelma kalpenee.

Ei siis eroja tähän mennessä.

Alla on listattuna molempien mallien ominaisuuksia.

Classic

  • Vahvin vapaakytkinmekanismi, mitä Onyx Racing Products -navoista löytyy – poislukien Ultra SS BMX -napa.
  • Klassinen ulkonäkö – kuten nimikin sanoo.
  • Onyxin käyttämät hybridi-keraamiset laakerit vakona.
  • Useimmissa malleissa symmetriset navan laippojen halkaisijat molemmilla puolin.
  • Valinta perinteisen ja kevennysleikkauksilla varustetun Helix-kuoren välillä.

Vesper

  • Classic-malliin nähden kevyempi versio. Grammoja on saatu viilattua mm. seuraavin tavoin: minimaalinen navan kuoren koko ja pienempi vapaakytkinmekanismi.
  • Vapaakytkinmekanismi on noin 75 % Classic-navassa käytetyn koossa.
  • Erittäin viimeistelty ja ”tekninen” ulkonäkö!
  • Korkealaatuiset teräslaakerit vakiona. Päivitys hybridi-keraamisiin laakereihin onnistuu 110 € hinnalla per napa.
  • Laippojen halkaisija eroaa useimmissa malleissa puolien välillä, mikä vaikuttaa pinnojen mitoitukseen.

Grammapeliä

Heti ensimmäiseksi on syytä sanoa, että jos etsit kevyimpiä mahdollisia napoja. Onyx Racing Products -navat eivät ole todennäköisesti sinulle.

Syitä vaa’an lukemaan on useita. Ensinnäkin, navat ovat tehty kestämään ja toimimaan moitteetta useita kausia haastavissakin olosuhteissa. Toiseksi, vapaakytkinmekanismi sisältää kohtuullisen määrän kovaksi karkaistua korkealuokkaista terästä, mikä tulee oman painonsa kanssa. Kolmanneksi, Onyx-navat käyttävät hyviä suunnitteluperiaatteita noudattavia laakerikokoja. Onkin yllättävää, että miten paljon markkinoilla on napoja, joissa laakerit ovat alimitoitetut, mikä tulee omien ongelmiensa kanssa.

Jotta päästään konkretian tasolla, alla on punnittuja lukemia Onyx-navoista eri konfiguraatioissda.

Classic
Onyx Classic ISO 6-Bolt 110×15 mm, etunapa – 221 g
Onyx Classic ISO 6-Bolt 148 mm XD Driver, takanapa – 421 g
Onyx Classic ISO 6-Bolt 148mm Shimano HG -teräsvapaaratas, takanapa – 505 g

Vesper
Onyx Vesper ISO 6-Bolt 110×15 mm, etunapa – 166 g
Onyx Vesper Centerlock 110×15 mm, etunapa – 144 g
Onyx Vesper ISO 6-Bolt 148×12 mm Sram XDR Driver, takanaap – 390 g
Onyx Vesper ISO 6-Bolt 148×12 mm Shimano HG Driver, takanapa – 401 g
Onyx Vesper Centerlock 148×12 mm Sram XDR Driver, takanapa – 358 g

Jos napojen painot kiinnostavat enemmän, lämmin suositus artikkeliin suuntaan, joka löytyy osoitteesta Noblwheels.com.

Ja aiheeseen liittyen; miten paljon painolla on oikeasti merkitystä? Suosittelemme tsekkaamaan seuraavan erinomaisen artikkelin Seb Stottilta. Pinkbike.com – Nerding Out: Why You Shouldn’t Worry Too Much About Weight

Valinta käytön mukaan

Valinta on makuasia, mutta ennen kaikkea se tulee tehdä suunnitellun käytön mukaan. Tässä suora lainaus valmistajalta osoitteesta Onyxrp.com:

”The Vesper product line is our lightest cross-country and trail hub. The Classic product line is designed for heavier activities like electric-assist bikes, bike packing, tandems, and bigger riders.”

Toisin sanoen, jos sinulla on tapana laittaa kalusto koville, ajo on erityisen vaativaa, olet suurikokoinen tai haluat muuten pyörältä takuuvarmasti luotettavaa toimintaa, valitse Classic-malli. Samalla on kuitenkin hyvä mainita, että Vesper-napoja on tarjolla myös dh-käyttöön, kuten oheisesta kuvassa olevista 110×20 mm ja 157×12 mm -mitoilla varustetuista navoista näkee . Nekin kestävät siis kovempaa ja vauhdikasta kyytiä.

Vastaavasti, jos rakennat äärimmäisen kevyttä ja ”kilpakireää” pyörää, Vesper on erinomainen valinta. Alla on listattuna suosituksia valintaan käyttötarkoituksen perusteella.

Vesper-navat sopivat seuraaviin tilanteisiin ja käyttötarkoituksiin.

  • XC harraste- ja kilpakäytössä
  • Traili- ja polkuajo
  • Enduroajo ja -kisaaminen
  • Dh-ajo ja -kisaaminen (tietyissä tapauksissa)
  • Maantieajo, harraste- ja kilpakäytössä
  • Gravel-ajo, harraste- ja kilpakäytössä
  • Kaupunki- ja hyötyajo

Classic-navat ovat erinomainen valinta seuraaviin tilanteisiin ja käyttöön.

  • Vaativa traili- ja polkuajo
  • Enduroajo ja -kisaaminen
  • Kaikki sähköpyöräkäyttö
  • Tandem-pyörät
  • Painavien ja suurikokoisten kuskien käyttöön, joilla elopaino on 100 kg tai enemmän

Toivottavasti tästä jutusta oli apua. Tutustu Onyx Racing Products -valikoimaan alta!

4130.fi – Onyx Racing Products -tuotteet

Jukka Mäennenä
4.11.2021
@jukka4130
@4130.fi

Ilmajousen toiminta, säädöt ja mahdolliset päivitysoptiot

Ilmajousi on kaikessa yksinkertaisuudessaan, mutta samalla monimutkaisuudessaan hieno keksintö. Jos paino ja säädettävyys ovat korkealla jousituksen kriteerilistalla, ilmajousen voittanutta vaihtoehtoa ei ole. Se, että miten ilmajousesta saa ulos parhaat mahdolliset ajo-ominaisuudet on kuitenkin oma tarinansa, johon pyritään pureutumaan tässä tekstissä.

Toiminta ja rakenne

Ennen pidemmälle menemistä on tarpeen tutustua tai kerrata ilmajousen rakenne. Yksinkertaisimmillaan se on paineistettu kammio, jonka tilavuus muuttuu joustoliikkeen aikana. Täyttöä (ja tyhjennystä) varten kammioon pitää olla liitetty myös venttiili. Keulan kohdalla ilmajousi on sijoitettu tyypillisesti vasemmanpuoleisen liukuputken yläosaan. 

Joustoliikkeen aikana tapahtuva Ilmajousen tilavuuden muutos on seikka, mikä mahdollistaa ilmajousen toiminnan antaen samalla halutut ominaisuudet. Kun ilmajousi on täydessä mitassaan, sillä on tietty tilavuus ja haluttuun ilmanpaineeseen asetettaessa se pitää sisällään myös tietyn määrän ilmaa. Joustomatkan ollessa puolessa välissä sama määrä ilmaa on nyt huomattavasti pienemmässä tilassa alkuperäiseen verrattuna. Tämä tarkoittaa puolestaan paineen nousua, mikä tulee suuremman joustoliikettä vastustavan voiman eli tässä tapauksessa jousivakion myötä.

Kaksi puolta: positiivinen ja negatiivinen 

Edellä kuvailtu rakenne edustaa ilmajousta yksinkertaisimmillaan. Todellisuudessa kaikki nykyaikaiset jousituskomponentit, oli kyseessä sitten keula tai iskari, pitää sisällään kaksi ilmajousta, joilla on vastakkainen vaikutussuunta toisiinsa nähden. Positiivinen puoli on edellä kuvattu eli jousituksen kasaan painumista vastustava komponentti. 

Negatiivinen puoli tarjoaa vastakkaissuuntaisen ja siten tasapainottavan voiman positiiviselle puolelle niin, että jousituksen ollessa täydessä pituudessa voimat ovat (lähes) saman suuruiset, jolloin ne kumoavat toisensa. Miksi näin ei tarkalleen ole, katetaan myöhempänä.

Negatiivisen puolen pääfunktio on vähentää lepokitkaa tasapainottamalla ilmajousien aikaan saamat voimat jousituksen ollessa täydessä mitassa. Ilman negatiivista puolta jousituksen toiminta olisi äärimmäisen pintakovaa ja alkuherkkyys loistaisi poissaolollaan. Joustomatkaa käytettäessä positiivisen ilmajousen tilavuus pienenee, mikä johtaa paineen ja voiman nousuun, kun taas negatiivisella puolella tapahtuu juuri toisin päin; tilavuus suurenee, mikä johtaa paineen laskuun ja samalla sen kohdistaman voiman pienentymiseen.

Lisää negatiivisesti ilmajousesta voi lukea hyvin mainiosta Bikerumor-sivuston artikkelista Suspension Tech: How a negative spring works & why size matters -otsikolla.

Jousivakio

Useita ilmajousia myydään mainoslauseilla, jotka lupaavat kierrejousen kaltaista käytöstä ja ajotuntumaa. Todellisuudessa mikään ilmajousi ei pysty mallintamaan täysin teräksisen (tai titaanisen) kierrejousen käytöstä. Tämä perustuu puhtaasti fysiikkaan.

Ilmajousen kohdistama voima, jota voidaan kuvata jousivakiota mallintavalla kuvaajalla, on aina luonteeltaan progressiivinen. Toisin sanoen, joustomatkan alku- ja keskivaiheilla jousivakio on matalampi kuin joustomatkan lopussa. Tietty määrä progressiota onkin useissa tilanteissa toivottava ominaisuus, mutta jos sitä on liikaa ja täyttä joustomatkaa ei saada käyttöön, se muodostuu selväksi ongelmaksi. 

Toinen ilmajousen heikkous kierrejouselliseen sisarukseen verrattuna on sen mukana tuleva kitka. Ilmajousen rakenne pitää mukanaan liikkuvia tiivisteitä, mitkä tulevat niin lepo- kuin liikekitkan kanssa. Kierrejousella tätä ominaisuutta ei sen sijaan ole. Viimeinen huomion arvoinen osa-alue, on jousivakion käytös joustomatkan aikana. Jousivakio on useissa ilmajousissa suurempi joustomatkan alussa kuin keskialueella.  Se ei siis noudattele nättiä ja sopivan loivaa käyrää, mikä olisi toivottavaa. Ajossa tämä ilmenee niin, että alkuherkkyys ei ole paras mahdollinen ja jousitus tuntuu sukeltavan keskialueelle saavuttaessa käyttäen joustomatkaa enemmän kuin on tarpeen. 


Alla oleva periaatekuva mallintaa kierre- ja ilmajousen jousivakioita.

Koolla on merkitystä

Koolla on merkitystä, etenkin ilmajousen tilavuuden osalta. Mitä suurempi positiivinen ilmajousi on tilavuudeltaan, sitä suoraviivaisempi eli lineaarisempi jousivakion käytös on. Jos jousituksen käytökseen haluaa lisää progressiota, tilavuutta pienennetään, mihin token-palojen ja volyymispacereiden lisäys perustuu. 

Negatiivisen ilmajousen tilavuudella on niin ikään merkitystä. Sen suurentaminen tuo muutamia merkittäviä hyötyjä, joihin lukeutuvat:

  • Parempi alkuherkkyys
  • Lineaarisempi jousivakion käytös ja sen mahdollistama parempi keskialueen kantavuus

Kaiken lisäksi nämä hyödyt tulevat ilmajousen monipuolinen säädettävyyden kanssa. Miksei siis suurentaa negatiivista puolta entisestään, jotta edellä luetellut hyödyt saadaan käyttöön? Tilanpuutteen vuoksi. Jokainen millimetri keulan liukuputken ja alajalkojen sisällä on hyötykäytössä. Hukkatilaa ei toisin sanoen ole.

Vorsprung Suspension -tuotteista Luftkappe-ilmamäntä suurentaa negatiivijousen puolta niin paljon kuin nykyisillä rakenteilla on mahdollista Rock Shox- ja Fox-haarukoissa. Secus-negatiivijousi vie pelin uudelle tasolle alajalan pohjaan kiinnitettävällä lisäsäiliöllä, jonka tilavuus on valjastettu nimenomaan negatiivijousen käyttöön. Vaikutukset ovat myös vastaavan suuruiset ja Secus onkin kerännyt nopeassa ajassa mukavasti kehuja.

Mielenkiintoisena knoppitietona mainittakoon, että Rock Shox teki vastakkaisen toimen viimeisellä DebonAir-ilmajousen päivityksellään pienentämällä negatiivipuolen tilavuutta. Geometron-pyörämerkin nokkamiehen Chris Porterin mukaan aiempi version DebonAir-ilmajousesta oli ajo-ominaisuuksiltaan parempi.

Positiivisen puolen rakenne

Palataan takaisin positiiviseen puoleen. Aiemmasta kuvasta muistetaan, että kierrejousella jousivakio on ideaalitilanteessa täysin lineaarinen. Todellisuus voi olla jotakin muuta, sillä kierrejousen valmistaminen on paljon yksityiskohtia sisällään pitävä prosessi ja äärimmäisen tarkkojen toleranssien saavuttaminen on hankalaa – tai tulee hyvin kalliiksi.  

ilmajousen toimintaan liittyy puolestaan pari huomion arvoista, mutta verrattain harvoin tiedostettua seikkaa. Kuten aiemmin jo mainittiin, jousivakio on joustomatkan alkuosasta korkeampi kuin keskiosassa, mikä on kaikkea muuta kuin haluttu tilanne. Erot eivät ole pieniä, sillä joustomatkan keskialueella, jossa tukea nimenomaan haluttaisiin, jousivakio voi olla jopa 20 % pienempi ensimmäiseen osaan verrattuna! Toinen mielenkiintoinen ja ajo-ominaisuuksiin vaikuttava asia on ilman ja siten ilmajousen nopeusriippuvainen luonne. Kun ilmajousta painetaan nopeasti kasaan, tapahtumassa syntyy lämpöä ja enemmän painetta, mikä tuntuu korkeampana jousivakiona ja voimakkaampana progressiona kuin hitailla liikenopeuksilla. Tietyissä tilanteissa tämä voi olla jopa haluttu ominaisuus. Toisissa taas jousituksen käytös tuntuu huonona alkuherkkyytenä, nopeasti sukeltavana keskialueena, mutta kaikkea joustomatkaa ei silti saada välttämättä käyttöön.

Ideaalitilanteessa ilmajousen alkuherkkyyttä saadaan parannettua, keskialueen kantavuutta lisättyä ja progressiivisuus asteelle, jossa koko joustomatka saadaan käyttöön silloin, kun sitä tarvitaan. Tätä ajo-ominaisuuksien listaa tavoitellessa rakenteelta edellytetään korkeampaa monimutkaisuuden astetta. Vaihtoehtoja ovat:

1) Yksiosainen ilmakammio, jonka tilavuutta voidaan säätää volyymispacereilla. Tämä on yleisin vaihtoehto ja rakenteeltaan kaikista yksinkertaisin.

2) Ilmakammion jakaminen kahteen osaan erottamalla ne venttiilirakenteella tai liikkuvalla männällä.

Jälkimmäisellä vaihtoehdolla saadaan muutamia oleellisia hyötyjä. Kahta ilmakammiota ja välimäntää käyttävässä ratkaisussa kammioiden tilavuudet eroavat toisistaan ja ne ovat täytetty usein myös usein eri paineisiin. Hyvin suunniteltuna ja säädettynä toisen ilmakammion paine nousee joustoliikkeessä aiemmin, mikä tuntuu parempana keskialueen tukena. Esimerkkejä tällaista ratkaisua käyttävistä ilmajousista ovat:

  • Öhlins
  • Manitou IRT
  • EXT HS3

Viimeksi mainittu eli EXT:n kehittämä HS3-ilmajousi pitää sisällään uniikkeja ratkaisuja, mikä tekee siitä erityisen mielenkiintoisen. Aiemmin mainitun tapaan, HS3 pitää sisällään kaksi erikseen täytettävää positiivisen puolen ilmakammiota. Tämän ohella systeemistä löytyy itsensä tasaava negatiivinen puoli. Ainutlaatuisen siitä tekee painauman (engl. sag) alueella toimiva kierrejousi, minkä avulla kitka saadaan minimoitua ja siten alkuherkkyys vietyä uudelle tasolle. HS3-ilmajousen rakenteen ja toiminnan näkee alla olevista rakenne- ja periaatekuvasta. 

Suunnittelutyö on ilmeisen onnistunut, sillä HS3-ilmajousta käyttävä ERA-keula on kerännyt runsaasti kehujalyhyessä ajaessa. Keulan toiminnasta koottuihin kokemuksiin voi perehtyä mm. alla olevasta Vital MTB- ja Pinkbike-sivustojen revikoista.

Vitalmtb.com – New Tunable, High Performance Fork – EXT ERA Long Term Review

Pinkbike.com – Review: 12 Months With the EXT Era Fork

MRP Ramp Control on toiminnaltaan ja rakenteeltaan erilainen. Se jakaa ilmakammion kahteen osaan venttiilillä, mikä tekee sen toiminnasta nopeusperusteisen. Mitä suurempi liikenopeus, sitä nopeammin ilmavirran pitää liikkua venttiilirakenteen läpi ja sitä suurempi syntyvä voima ja jousivakio ovat. Ramp Controllista tekee ainutlaatuisen sen laaja säätöalue ja, että sen toiminta pitää sisällään myös pienissä määrin vaimennusominaisuuden. Lisää MRP Ramp Controllin toiminnasta voi lukea aiemmin julkaistuista artikkeleista.

MRP Ramp Control -säätö ja mitä se tekee sekä miten se toimii

MRP Ramp Control – Miten se toimii? Harhaluulot suoriksi!

Periaatekuva Ramp Control -patruuna toiminnasta.

Päivitysoptioita

Jos jousituksesta haluaa parhaat mahdolliset ominaisuudet irti, useissa ilmajousissa on kehityspotentiaalia käytettävissä. Hyvä, yksinkertainen ja useissa tilanteissa paikkansa pitävä peukalosääntö jousituksen päivityksestä kuuluu seuraavasti:

”Minimoi kitka, laita jousi kuntoon ja sen jälkeen vaimennin.”

Kitkan merkityksestä jousituksen toiminnassa voi lukea aiemmin ilmestyneestä 9 vinkkiä ja harhaluulonn oikaisua jousituksesta -artikkelista.  Jousipuolta päivitettäessä vaihtoehtoja on lukuisia.

Vorsprung Luftkappe. Päivitysosana myytävä mäntä, joka lisää negatiivisen ilmajousen tilavuutta ja parantaa siten tuntuvasti alkuherkkyyttä.

Vorsprung Secus –negatiivijousi. Alajalan pohjaan asennettava lisäosa, joka lisää merkittävästi negatiivisen puolen tilavuutta. Saatuihin hyötyihin lukeutuvat parempi alkuherkkyys ja keskialueen kanto sekä erinomainen säädettävyys.

MRP Ramp Control -patruuna. Jälkiasennuksena saatava päivitysosa Fox- ja Rock Shox -keuloihin. Pro-mallissa on lisäominaisuutena RC-säädön lisäksi myös ilmatilan säädettävyys volyymispacereiden ansiosta. Saatavilla kaikkiin yleisimpiin keulamalleihin, mukaan lukien: Rock Shox Yari, Lyrik, Pike, Boxxer ja Zeb sekä Fox 34, 36, 38 ja 40. Lisäksi optiot löytyvät myös Marzocchi Z1- ja Z2-keuloihin.

Vorsprung Smashpot -kierrejousikitti. Jos iskaripumpun haluaa jättää samaan lootaan pölyttymään varaston perälle samaan lootaan v-jarrujen ja jarruvaijerien kanssa, Smashpot tarjoaa kierrejouselle ominaista alkuherkkyyttä, lineaarisen toiminnan ja huoltovapauden. Lue tästä, miten Smashpot ja Secus vertaavat toisiinsa ja kumpi on sinulle oikea valinta: Vorsprung Smashpot vs. Secus – vaihtoehdot vertailussa.

Yhteenvetoa

Loppuun vielä yhteenvetoa ilmajousen rakenteesta, toiminnasta ja säätämisestä parhaan mahdollisen toiminnan saavuttamiseksi.

  • Nykyaikainen ilmajousi koostuu aina positiivisesta ja negatiivisesta puolesta.
  • Täysin kierrejousen tavalla käyttäytyvää ilmajousta ei ole saatavilla. Ilmajousen käytös on luonteeltaan aina jossakin määrin progressiivista ja pitää sisällään suuremman määrän kitkaa.
  • Ilmajousessa on vähintään kaksi liikkuvaa tiivistettä, mitä kierrejousessa ei ole. Tästä syystä ilmajousessa on aina suurempi lepo- ja myös liikekitka kierrejouseen verrattuna.
  • Kun haetaan äärimmäisen laajaa ja helppoa säädettävyyttä, ilmajousen voittanutta ei ole.
  • Parhaat mahdolliset ajo-ominaisuudet edellyttävät (todennäköisesti) ilmajousen positiivisen kammion jakamista kahteen osaan. Vaihtoehtoja ovat kammiot erottava liikkuva mäntä tai venttiilirakenne.
  • Jousitusta päivittäessä ilmajousen uusiminen – kitkan minimoinnin jälkeen – on todennäköisesti toimi, jolle saa parhaan vasteen syystä, että jousissa on tyypillisesti suurin kehityspotentiaali. 

-Jukka Mäennenä
@jukka4130
@4130.fi
3.10.2021

MRP Hazzard ja EXT Storia/ARMA v3 – mitkä ovat erot?

”Kerroppa, mitä eroa Hazzardilla ja Storialla – tai yhtä lailla ARMA-iskarilla on?”

Tämä on yleinen kysymys, joka toistuu lähes viikoittain iskarikaupoilla olevalta enduristilta tai trailikuskilta. Vaikka täällä suunnalla ollaan jossakin määrin jäävejä asian suhteen, tilanne on siinä mielessä oikein hyvä, että molemmat iskarit ovat erinomaisia tuotteita ja valinnassa on erittäin vaikea mennä vikaan!

Katsotaan kuitenkin tarkemman tarkastelun tason muodossa, mitä eroja iskareilta löytyy.

Hazzard

Vieläkin verrattain vähän tiedostettu seikka on, että MRP Hazzard pohjaa legendaariseen Elka Stage 5 -iskariin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Hazzard käyttää kokonaisuudessaan kyseisen iskarin designia ja rakennetta, mutta sitä on jalostettu siitä eteenpäin muun muassa Shred LeverTM -keinuvivun lisäyksellä. 

Hazzard-iskarit – kuten kaikki muutkin MRP:n jousituskomponentit – valmistetaan MRP:n omalla tehtaalla Koloradossa. Jokainen tuotantolinjalta läpi tullut iskari dyno-testataan ennen pakkausta ja eteenpäin lähetystä. Kyseessä on siis ytimekkäästi sanottuna yhdysvaltalainen laatutuote.  

Iskarin ominaisuudet ovat pähkinänkuoressa seuraavat:

  • Robusti ja vankka rakenne!
  • Säädöt: hitaan ja nopean liikkeen sisäänpäinvaimennus, hitaan liikkeen paluuvaimennus ja Shred LeverTM -keinuvipu.
  • Nopeusriippuvainen paluuvaimennus – paluuvaimennuksen määrä on suurempi isoissa iskuissa, mikä rauhoittaa palautusliikettä ja lisää siten oleellisesti kontrollia! Lisätietoa em. Pinkbiken artikkelissa. Tekniikka on yli 10 vuotta vanhaa, mutta edelleen yhtä toimivaa.
  • Erittäin laaja säätöalue! Iskarin saa takuuvarmasti mieleisekseen ilman, että klikkerit loppuvat kesken.
  • Vakiona oleva M/M tune sopii suureen osaan pyöristä! Muut shimmipakat eli tunet ovat saatavilla tilauksesta ja muutostyöt ovat luonnollisesti mahdollisia myös myöhemmin huollon yhteydessä. 
  • Kylkeen laaja valikoima MRP:n kierrejousia Enduro SL- ja progressiivisten mallien muodossa. MRP:n progressiivinen jousi on yhteensopiva myös EXT-iskareiden kanssa.

E-Hazzard vie vankkatekoisen rakenteen vielä astetta pidemmälle ruostumattomasta teräksestä valmistetun männänvarren ansiosta. Erityisesti sähköpyöräkäyttöön suunniteltu iskari kestää materiaalivalinnan ansiosta entistä paremmin sivuttaissuuntaista rasitusta, jota tietyt jousitusratkaisut kohdistavat iskarille.

Storia LOK v3

Vuonna 2014 esitelty Storia sai nopeasti vankan jalansijan enduro- ja traili-iskareiden kirkkaimmassa kärjessä. v3-versioon ehtinyt iskari on arvatenkin vain parantunut ajan saatossa. Storian ominaisuudet pähkinänkuoressa.

  • Yksi kevyimpiä lisäsäiliöllisiä kierrejousi-iskareita! Silti erittäin kestävä ja varmatoiminen rakenne.
  • Jokainen iskari kootaan mittatilaustyönä kuskin ja pyörän speksien mukaan! 
  • Säädöt: hitaan ja nopean liikkeen sisäänpäinvaimennus, hitaan liikkeen paluuvaimennus ja LOK -keinuvipu.
  • HBC-vaimennuspiiri, joka lisää sisäänpäinvaimennusta joustoliikkeen viimeisellä 15 % osuudella, vastustaen näin pohjaamista ja lisäten kontrollia isoissa tälleissä.
  • Erittäin matala IFP-paine, mikä tarkoittaa parempaa alkuherkkyyttä ja edistää tiivisteiden käyttöikää. 
  • Mittatilaustyönä tehtävän kokoonpanotyön ansiosta säätöalue voidaan pitää kapeampana, mikä mahdollistaa todellisen vaimennusominaisuuksien hienosäädön.
  • Toimitetaan vakiona kahdella erittäin kevyellä EXT:n kierrejousella. Uutuutena juuri julkaistu Superlight v2 -kierrejousi, joka on koosta riippuen jopa 30-80 g kevyempi kuin kilpailijoiden mallit!
  • Saatavana kaikissa kuviteltavissa olevissa mitoissa, niin imperial- kuin metric-standardeilla. Kokoskaala vaihtelee jälkimmäisissä välillä 190×51 mm ja 250×75 mm välillä. 

Jos HBC-vaimennuspiirin toiminta kiinnostaa enemmän, tsekkaa se toiminnassa oheisesta videosta! 

Kaikki EXT-iskarit valmistetaan Italiassa merkin omalla tehtaalla, mikä mahdollistaa korkeat toleranssit ja erinomaisen laadunvalvonnan.  

Kumpi valita?

Kun on liipaisimen painamisen aika, kumpi iskari olisi parempi valinta? Tämä on totta kai aina tapauskohtaista, mutta alla on lueteltuna muutama merkittävimpiä valintaperusteita:

Valitse Hazzard, jos…

  • Haluat iskarin hyvin laajalla säätöalueella.
  • Progressiivinen kierrejousi sopii hyvin yhteen ajossa olevan rungon ja/tai mieltymysten kanssa.
  • Arvostat huoltovapautta ja huolettomuutta – Hazzard on yksi varmatoimisimpia iskareita markkinoilla!
  • Runko kohdistaa iskarille ei-toivottua rasitusta, kuten sivuttaisvääntöä. Tällöin E-Hazzard on suositeltava valinta.

Valitse Storia LOK v3, jos…

  • Haluat mittatilaustyönä rakennetun iskarin pyörän ja kuskin speksien mukaan.
  • Arvostat jousituksen äärimmäistä alkuherkkyyttä ja sen tarjoamaa pitoa.
  • HBC-vaimennuspiiri on hyödyllinen ominaisuus tai jopa edellytys.
  • Rungon kinematiikka on lineaarista tyyppiä (esimerkiksi single pivot -ratkaisu ilman linkkuja), mikä hyötyy oleellisesti HBC-ominaisuudesta.
  • Kannettava varusteiden määrä vaihtelee niin, että vakiona tulevat kaksi kierrejousta ovat ehdoton ominaisuus tai haluat muuten vaikuttaa jousituksen ominaisuuksiin käyttämällä eri jousivakioita tilanteen mukaan.

Entä ARMA v3?

Entäpä sitten alamäkipyörissä nähty ja usein tavattu ARMA v3 -iskari? Merkittävimpänä erona Storia LOK v3 -iskariin on, että siitä ei löydy LOK-keinuvipua. Sen sijaan, ARMA käyttää säädettävää HBC-vaimennuspiiriä, mikä antaa entistä enemmän mahdollisuuksia pohjauskontrollin säätämiseen. 

Tämän ansiosta ARMA v3 onkin erinomainen valinta seuraavissa tilanteissa:

  • Melkein kaikki ajaminen tapahtuu hissiavusteisesti.
  • Pyörä on erinomainen poljettava ja keinuvivulle ei ole tarvetta.
  • Pyörästä löytyy sähköavustus.

Viimeisimpään kohtaan liittyen onkin hyvä mainita, että ARMA v3 on saanut nopeasti hyvin suosiota nimenomaan sähköpyöräkäytössä. Lue lisää tuotesivun lopusta kuvien kera! 

Uutena ehdokkaana sähköpyöriin on totta kai myös uunituore E-Storia -malli.

Nopea huolto, hyvä varaosavalikoima

Minkä iskarin yllä olevasta listasta valitsetkaan, se tulee nopean huoltopalvelun ja hyvän varaosavalikoiman kanssa. Kaikkiin iskarimalleihin löytyy shimmipakkoja hyllystä, kuten myös yleisimpiä varaosia. Huollon yhteydessä tehtävät suuremmat muutostyöt aina iskunpituuden tai peräti silmävälin muutosta myöten ovat niin ikään mahdollisia. Kysy näistä palveluista sähköpostitse lisätietoja tarvittaessa.

Tutustu iskarivalikoimaan ja viritä pyörä tikkiin 2021 kauden loppua ja ennen kaikkea tulevaa 2022 kautta varten!

-Jukka Mäennenä
29.9.2021