Onyx Racing Products!

Napa- ja kiekkopuolen tarjonta laajenee entisestään – ja ei millä tahansa valikoimalla! Onyx Racing Products on napojen todellinen raskassarjalainen. Ominaisuuksina ovat muun muassa instant engagement -vapaaratas, levyjarrukiinnitys, titaanipultit ja jopa raketti-insinöörin kateelliseksi tekevät toleranssit.

Halpoja nämä eivät ole, mutta ei parhaan pidäkään olla. Onyx DISK ICE Limited Edition.

Poljinliike ja mitä siinä tapahtuu?

Poljinliike on mielenkiintoinen tapahtuma. Se on ainutlaatuinen useastakin syystä. Ensinnäkin poljinliike tapahtuu keskiön, kampien ja polkimien rajoittamana vain yhdessä tasossa eli jalkojen vapausaste on rajoitettu (sillä oletuksella, että ne halutaan pitää kiinni polkimissa). Lisäksi poljinliikkeestä puuttuu lähes kokonaan eksentrinen eli jarruttava lihastyö, jossa lihaspituus kasvaa jännityksen alla. Palataan tähän myöhemmin, että mitä se tarkoittaa käytännön tasolla.

Poljinliike – lyhyesti

Siitä huolimatta, että kyseessä on kohtuullisen yksinkertainen suoritus, poljinliikkeen tutkimiseen on käytetty huomattava määrä ruutupaperia, excel-rivejä ja ennen kaikkea koehenkilöiden hikeä. On kohtuullisen turvallista sanoa, että tällä hetkellä tiedetään ainakin suurelta osin, mistä on kyse ja ennen kaikkea mitkä ovat merkittävimpiä tekijöitä, kun poljinliikettä halutaan tehostaa ja parantaa.

Poljinkierrosta voi kuvata kellotaululla, joka on hyvin havainnollinen tapa. Tässä yhteydessä voidaan käyttää klassista kuvaa, joka osoittaa, että missä kohtaa liikettä tietyt lihasryhmät ovat aktiivisia. Kiinnittämättä sen enempää huomiota eri vaiheisiin ja lihasryhmien painotukseen, tässä vaiheessa riittää tieto, että suurin osa voimantuotosta tapahtuu kello 14-17 välillä etujalan ojentuessa. Tämä tarkoittaa puolestaan, että leijonanosa voimasta tapahtuu polven ja lantion ojennuksella. Vastoin yleistä neuvoa, nostovaiheen ei tulisi olla erityisen aktiivinen. Itse asiassa siihen liiaksi keskittyminen voi jopa heikentää vastakkaisen jalan ojennussuunnan työtä, mikä johtaa puolestaan alle optimin tulokseen.

Kuva: pinkbike.com

Mielenkiintoisena seikkana poljinliikkeeseen liittyy lisäksi, että työ- ja lepovaiheen suhde on pyöreästi 1/6. Suurin voimantuotto tapahtuu siis 1/6 ympyräradalla ja loput 5/6 liikkeen ajasta saman jalan lihakset ovat enemmän ja vähemmän rentoutuneena. Suhdeluku on siinä mielessä mielenkiintoinen, että se on hyvin otollinen tehokkaalle lihastyölle. Toisin sanoen jännitys- ja rentoutusvaiheen 1/6-suhde antaa muun muassa aineenvaihdunnallisten seikkojen ansiosta hyvät edellytykset tehokkaalle lihastyölle.

Eksentrinen lihastyö mainittiin lyhyesti alussa tai tarkemmin sen puute. Poljinliikkeessä tätä ei tapahdu, toisin kuin vaikkapa kävelyssä, juoksussa tai hypyn alastulossa. Nopeasti miettien uinti ja painonnoston ensimmäinen vetoliike (noston aloitus ja levyjen irrotus lattiasta) ja poljinliike ovat harvinaisia poikkeuksia, jossa tätä useille liikkeille ja suorituksille ominaista lihastyötä ei tapahdu. Tämä puolestaan tarkoittaa, että jännitys-lyhenemissyklin (engl. stretch shortening cycle, lyhyemmin ssc) rooli on poljinliikkeessä pieni tai kenties jopa olematon. Tästä tulevat käytännön johtopäätökset ovat, että loikka- ja plyometrinen harjoittelu ei ole merkittävässä osassa pyöräilijän harjoittelussa, ajettiin sitten maastossa, BMX-radalla, maantiellä tai velodromilla. Poikkeuksia on luonnollisesti ja tätä elementtiä hyödyntävää harjoittelua kannattaa tehdä ainakin minimimäärä yleisen urheilullisuuden ja hyvin toimivan kehon merkeissä. Hypyt ja niiden alastulot niin maastossa, kuin BMX-radalla ovat asia erikseen ja niissä eksentrinen lihastyö on suuressa osassa. Niitä varten harjoittelu tapahtuu kuitenkin parhaiten pyörän päällä, ei niinkään loikkien tai saliympäristössä.

 

Lukot vai avopolkimet?

Avo- ja lukkopoljinten välinen väittely on todennäköisesti yhtä vanha kuin kissojen ja koirien välinen sota. Ei sohita kuvainnollista ampiaispesää kuitenkaan enempää kuin on tarpeen.

Global Cycling Network julkaisi jokin aika sitten mielenkiintoisen videon, jossa tutkittiin poljintekniikka sekä avo- ja lukkopoljinten eroa muun muassa tehontuoton, sykkeen ja laktaatin kautta. Erot lukkojen ja avojen välillä olivat yllättävät tai ainakin pienemmät, mitä ehkä voisi ensiolettamalla ajatella. Video on parasta katsoa kokonaan itse ja tehdä sen jälkeen oikeaksi näkemänsä johtopäätökset.

 

Aktiivinen nostovaihe, jonka lukkopolkimet mahdollistavat, on jokseenkin ylikorostettu ja tietyissä yhteyksissä jopa väärä neuvo. Missä lukot ovat sitten selvästi paremmat? Pyörään on mahdollisesti parempi kontrolli ja lisäksi sprintteihin voi saada enemmän tehoa, etenkin jos on tottunut ajamaan lukoilla. Ajotaitojen opetteluun avopolkimien käyttöä tai ainakin lyhyttä ”flättikuuria” ei voi suositella liikaa. Tätä sivuttiin aiemmassa kirjoituksessa otsikolla Miksi myös sinun kannattaisi ajaa flättipolkimilla?

 

Muuta poljinliikkeeseen liittyvää

Mitä muita seikkoja on, jotka liittyvät poljinliikkeeseen joko kuskin osalta poljintekniikan muodossa tai sitten kaluston osalta? Otetaan tarkasteluun kadenssi molemmista näkökulmista tarkasteluna. Kadenssi tarkoittaa siis pyöritysnopeutta ja sen mittaukseen käytetään kierrosta minuutissa -yksikköä, joka taipuu lontoonkielellä rounds per minute, lyhyemmin rpm. Kadenssiin vaikuttavat:

  • Lajivalinta ja kalusto
  • Yksilölliset ominaisuudet ja harjoitustausta

Ensimmäinen kohta koskee lajeja, joissa vaihteet eivät ole löytäneet vielä tietään pyöriin. Puhutaan siis ratapyöräilystä ja BMX-racingista. Ne kohdistavat kuskin suunnalle poikkeuksellisen vaativan yhdistelmän voima-nopeusjatkumoa ajatellen. Yhdellä ja samalla jalkaparilla pitäisi pystyä tuottamaan suuria voimia hitaalla liikenopeudella alkukiihdytyksen aikana ja toisaalta saada vielä voimaa ja sitä kautta tehoa ylös myös suurilla liikenopeuksilla kadenssin ollessa korkea. Näissä lajeissa huippukuskit saavuttavat parhaimmillaan +200 rpm kadenssia, jolloin jalat käyvät ompelukoneen tahdilla! Ratapyöräilyssä pitäisi pystyä puolestaan ajamaan mukavasti 120-130 rpm kadenssilla pitkiäkin aikoja.

Toinen kohta eli yksilölliset ominaisuudet ja harjoitustausta ovat toinen merkittävä tekijä. Nopeusominaisuuksissa pitkäkestoinen ja säännöllinen harjoittelu ovat edellytys, jos ne on syytä saada korkealle tasolle. Nuoruusiän harjoittelu korostuu tässä kohdassa myös merkittävissä määrin, vaikkakin suoranaisten herkkyyskausien olemassaoloa on kyseenalaistettu.

Entä sitten pyöräilylajit, joissa kalusto on tällä vuosituhannella ja pyöristä löytyy vaihteet? Kadenssin tulisi olla omavalintainen. Sillä hetkellä luonnolliselta tuntuva kadenssi on todennäköisesti sillä hetkellä lähellä optimia. Tähän voi vaikuttaa luonnollisesti vaikuttaa harjoittelulla, mutta itseään ei ole välttämättä tarpeen ajaa mihinkään muottiin, ellei ole selvästi jommassakummassa ääripäässä.

 

Lopuksi

Jutussa ei ole ehkä suurempaa loppupäätelmää tai sanomaa sen ulkopuolella, että yleisesti poljinliikkeessä käytetyt ohjeet eivät ole välttämättä (täysin) oikeita. Lisäksi lukkopoljinten tuomat hyödyt eivät ole välttämättä yhtä suuret tai ainakin täsmälleen sellaiset, mitä usein ajatellaan. Jos flättipolkimien kilpailukykyyn ei usko, Sam Hillin vuoden 2017 EWS:n voittoa ei olisi pitänyt tapahtua.

Jos pyörässä ei ole hetkeen ollut flättipolkimia ja sellaisten osto on edessä, hankintaan kannattaa satsata. Polkimet ovat yksi harvoista kontaktipisteistä pyörään ja niissä ei kannata säästää. Sama asia pätee kenkiin ja näistä mainittiin aiemmin julkaistussa poljinvalintaa käsittelevässä jutussa.

Pari hyvää vaihtoehtoa tsekattavaksi ovat Steele Industriesin petaalit ja moninkertaiset testivoittajat DMR Vaultit. Keveyttä hakevien tai junnukuskien kannattaa silmäillä myös ICE:n malleja.

Lopuksi vielä pari klippiä poljinliikkeeseen ja polkemiseen liittyen sen enempää  poljinvalinnasta välittämättä.

Power hour in Aigle!!

Henkilön Renaud Blanc (@renaud373blanc) jakama julkaisu

 


 

Pride Racing Parts!

Stoked-kerroin on vähintäänkin 10/10, sillä jatkossa meiltä on saatavilla myös ranskalaisen Pride Racing Partsin osia. Mallisto sisältää mm.

  • Ohjainkannattimia 45-55 mm pituudessa
  • Cromo-keuloja
  • Levyjarrunapoja
  • Hiilikuituvanteita
  • Satuloita ja paljon muuta kivaa!

Tarjontaa tulossa nettikaupan puolelle, kunhan ehditään päivittämään!

DMR Bikes – nyt hyllyssä!

Brittimerkki DMR:llä on varattuna dirt- ja trailsajon käsittelevissä historiankirjoissa monta aukeamaa. Vuosituhannen alkupuoliskolla lajin parissa olleet muistavat varmasti ikoniset rungot, kuten Sidekick ja Trailstar.  Teräksinen Wingbar asetti dirttiajoon tarkoitetuille ohjaintangoille uuden standardin ja V8- sekä V12-polkimet ovat jo legendoja itsessään.

Valmistaja ei ole hidastanut tahtia ja suunnittelupöydän ääressä on kulutettujen teekupposten määrä on varmasti hurja. Dirt-ajamisen lisäksi DMR:n komponentit soveltuvat erinomaisesti mihin tahansa painovoimavoittoiseen ajamiseen. Hyllystä löytyvät nyt myös supersuositut Brendan Faircloughin Deathgrip -gripit ja Brendog-polkimet!

Myös lukkopoljinkuskien tarpeet ovat huomioitu paljon kiitosta keränneiden V-Twin -polkimien muodossa. Nämä SPD-mekanismia käyttävät polkimet kestävät isommatkin kiveniskut tarjoten samalla mukavasti tukea kengälle ison runko-osan ansiosta.

Tsekkaa kaikki saatavilla olevat tuotteet alta:

Defy+ -stemmi

Wingbar Alloy Mk3 -ohjaintanko

Deathgrip -gripit

Vault-polkimet

Vault Brendog -polkimet

V-Twin -lukkopolkimet

 

Ja kuten ennenkin, toimituskulut sisältyvät hintoihin!

 

Levyjarrunapoja!

Levyjarruvallankumous on saanut lähtölaukauksen! Levykiinnikkeellä varustetut BMX-navat ovat olleet tähän asti kiven alla, etenkin kohtuullisessa hintaluokassa. Tähän on tullut muutos ja jopa usean vaihtoehdon muodossa. Esittelemme: ICE Hacker– ja Disk -takanavat!

Hackerin tiheä vapaaratas sisältää 180 tarttumakohtaa kierrosta kohden. Vapaarattaan ääni muistuttaa ajajaa rataa ympäri seuraavaa mehiläisparvea. Tämän lisäksi portissa oikea kampien asento löytyy varmasti, eikä vain melkein kohdilleen. Napa pyörii urakuulalaakereilla, kuten odottaa sopii ja painaa 357 grammaa. Hinta on 159 €.

Disk-takanapa on vapaarattaaltaan harvempi ajatuksella, että mekanismin kokoa kasvattamalla siitä saadaan entistä varmempi. Tarttumakohtia on 72 kappaletta per kierros ja paino on parikymmentä grammaa enemmän, tarkalleen 375 g. Molempiin napoihin käyvät Shimanon tarvikerattaat ja niiden kanssa yhteensopivat mallit. Hinta on 189 €.

Ja lopuksi heille, joilla on jo kaikkea. Jos radalle saavutaan Bentleyllä (tai edes Mercedeksellä), se vaatii myös samaa varustelutasoa olevan pyörän. Onyx on napojen kruunaamaton kuningas äänettömällä ja täysin välyksettömällä vapaarattaan mekanismillaan. Näillä navoilla ajetaan myös olympiafinaalit! Napa on niin ikään levyjarrulle yhteensopiva. Ja hinta? Paras tulee veroisensa hinnan kanssa, joka on takanavan tapauksessa 609 €.

Myös ohjaamon alle eteen on saatavilla uutuuksia. Tank-etunapa sopii suoraan 20 millimetrin akselille ja välittää jyrkimmätkin tangon käännökset häviöttömästi rataan ja toisin päin. Hinta on 95 €.

Napauutuudet ovat saatavilla marraskuun alussa. Eikä tässä vielä kaikki! Ennakkotilaajille on tarjolla levyjarrupaketti, joka sisältää niin adapterin kuin navan.

Paketti 1: Hacker + levyjarruadapteri – 235 €

Paketti 2: Disk + levyjarruadapteri – 255 €

Ja ei siinä vielä kaikki! 

Ennakkotilaajan etuna 22.10.2017 tehtyihin tilauksiin mennessä tämän sivun tuotteista -15 % alennus koodilla disk2017 

 

Miksi myös sinun kannattaisi ajaa avopolkimilla?

Avopolkimet mielletään nykyään valinnaksi vain dirt-, slopestyle-, freeride- tai BMX-pyöriin. Muutaman satunnaisen flättipoljinparin näkeminen bikeparkien ulkopuolella on harvinaisuus. Tämä on sääli. Tarkoituksena ei ole kaivaa esiin jo moneen kertaan kulutettua väittelyä avo- ja lukkopoljinten paremmuudesta, vaan mitä hyötyjä poljinvalinnan laajentamisesta voi olla.

 

Miksi harrastat pyöräilyä?

Ensimmäiseksi on hyvä lähteä alusta, siis aivan alusta. Miksi ajat pyörällä ja olet tehnyt sitä mahdollisesti jo pitkään? Syyt tiivistyvät todennäköisesti joihinkin kolmeen seuraavista kohdista:

  1. Tavoitteellinen harrastaminen, uuden oppiminen ja onnistumisen tunteiden saaminen
  2. Hauskanpito
  3. Elinkeino

Jos et ole ammattilaisajaja ja saa kirjaimellisesti leipääsi ajamalla pyörää (mikä on epätodennäköistä), jää jäljelle kaksi syytä ja niissäkin on paljon päällekkäisyyttä. Uuden oppiminen on lähtökohtaisesti hauskaa ja vastavuoroisesti hauskaa pitämällä olosuhteet oppimiseen ovat suosiolliset.

Mitä yhteistä tällä on poljinvalintaan? Paljonkin. Avopolkimilla tiettyjen ajotaitojen oppiminen ja kehittäminen onnistuvat paremmin. Jos tietyn taidon osaa avopolkimilla, se onnistuu lähes varmasti myös lukoilla. Ikävä kyllä asia ei toimi toisin päin. Mitä paremmaksi pyöränkäsittelyssä kehittyy, sitä hauskempaa ja nautinnollisempaa ajaminen on, mikä on itseään ruokkiva positiivinen kierre. Ja avopolkimet voivat olla osana tässä kiertokulussa.

 

Avopoljinten käytön hyödyt

Lähdetään liikkeelle aloittelijan näkökulmasta. Olet ensimmäistä kertaa metsäpoluille ja mahdollisesti vielä nopeamman ja taitavamman ajokaverin kanssa. Meno jännittää, ehkä vain hyvällä tavalla, mutta jännittää silti. Tätä ei ainakaan auta tieto, että pyörästä ei pääse välttämättä irti samalla tapaa vaistonvaraisesti kuin on tottunut. Tämä näkyy kaikilla osa-alueilla aina itseluottamuksesta pyöränkäsittelyyn, mikä antaa kaikkea muuta kuin optimiolosuhteet taito-oppimiselle. Lisäksi ajokokemus ei ole välttämättä niin miellyttävä, mitä se voisi muuten olla. Tilanne ei ole tietenkään kaikkien kohdalla tällainen, mutta moni pystyy varmasti samaistumaan kuvaukseen.

Minkä ajotaitojen opettelussa avopolkimet toimivat sitten lukkoja paremmin? Ensimmäisenä esiin nousee arvatenkin bunny hop. Suoritustekniikka edellyttää oikein ajoitettua painopisteen siirtoa niin, että takarenkaan saa irti maasta – poljintyypistä riippumatta. Jos bunny hopin osaa lukoilla, mutta avopolkimilla jalat irtoavat polkimista kuin tykin suusta ammuttuna, tekniikassa on korjaamista. Ja niin sanottua english bunny hoppia tai vastaava ei kannata edes ottaa puheeksi. Bunny hop on bunny hop ja väärin tehty suoritus ei muutu yhtään paremmaksi nimeä vaihtamalla. Alkuun pääsee opettelemalla pelkästään takarenkaan nostamisen tasamaalla painopisteen siirron avulla. Tämä on perustaito, joka onnistuu usealta alakouluikäiseltäkin.

Tästä jatkaessa kaikkien edistyneempien taitojen opettelu hyötyy yhtä lailla avopoljinten käytöstä. Oli kyseessä sitten hyppyristä hyppääminen, manuaalit tai vaikkapa liukkaalla mutakelillä ajaminen, avopolkimet antavat rehellisen kuvan, että miten homma onnistuu.

Avopolkimet siistivät monessa tärkeässä taidossa tekniikkaa ja ohjaavat itsessään oikean tekniikan oppimiseen. Ja kyllä, aluksi tekeminen voi olla turhauttavaa ja kuvainnollisesti henkistä turpaan ottoa, kun ajosta ei tunnu tulevan yhtään mitään ja jo osatutkaan asiat eivät tunnu onnistuvan.. Mutta kuten yleensä, kaikki saavuttamisen arvoinen vaatii työtä ja lopussa kiitos seisoo.

 

Lukkopoljinten käytön hyödyt

Suurimmat hyödyt lukoilla tulevat mahdollisesti paremmasta pyörän kontrollista ja tiedosta, että jalka pysyy lähes varmasti polkimella täsmälleen samassa kohtaa myös röykkyisämmässä menossa. Tosin herrojen Fairclough ja Hill ajo laittaa kyseenalaistamaan, että onko pyörän käsittelyssä merkittävää etua lukkopoljinten hyväksi.

Erityisen korkeilla kadensseilla, joita ilmenee esimerkiksi ratapyöräilyssä ja BMX-racingissa, lukkopolkimista on myös selkeä hyöty, sillä ne mahdollistavat vain nopeaan pyörittämiseen keskittymisen ilman huolta, että jalka irtoaisi hallitsemattomasti polkimelta.

Entäpä sitten polkeminen. Poljinliikehän on tehokkaampi, kun voimantuotto saa tasattua enemmän koko ympyränkaarelle, eikö? Ei välttämättä. Kellotauluvertausta käyttäen suurin osa voimantuotosta tapahtuu polkimen liikkuessa kello yhdestä kello viiteen, mikä tapahtuu lonkka- ja polvinivelen ojennuksella. Näistä liikkeistä vastaavat koko kehon suurimmat ja voimakkaimmat lihasryhmät; etureisi ja pakara. Polkimen veto ylöspäin tapahtuu puolestaan lonkka- ja polvinivelen koukistuksella, joka on huomattavasti pienempien ja heikompien lonkankoukistajien ja takareiden heiniä. Erosta saa hyvän käsityksen istumalla tuoliin ja asettamalla jalan koukussa esimerkiksi avustajan (siis ajokaverin) syliin ja työntämällä avustajaa poispäin, jonka jälkeen sama koejärjestely toistetaan vetämällä jalkaa itseä kohden avustajan pitäessä kiinni. Kysy kumpi liikesuunta tuntui avustajan mielestä voimakkaammalta.

Maastopyörällä kadenssit ovat huomattavasti alhaisempia esimerkiksi maantiepyöräilyyn verrattuna, jolloin poljinkierrosta kohden tapahtuva voimantuotto on vastaavasti suurempi. Tällöin suurin osa voimantuotosta tapahtuu juurikin lonkka- ja polvinivelen ojennuksella. Erityisesti takajalan nostamiseen keskittyminen voi joissakin tapauksissa jopa heikentää ojennussuunnan voimantuottoa. Maantiellä tilanne on erilainen korkeampien kadenssien johdosta, jolloin tasaisempi poljinliike on eduksi.

Tietenkin nämä ovat vain yleistyksiä. Kokeile mikä toimii omalla kohdallasi, mutta ei kannata välttämättä niellä purematta väitettä, että lukkopolkimien käytöllä polkeminen olisi aina oletusarvoisesti tehokkaampaa. Ja vaikka se olisi, avopoljinten ajoittainen käyttö voi siistiä ja parantaa pyöritystekniikka.

 

Summa summarum

En ole lukkopolkimia vastaan. Sen sijaan olen avopoljinten käytön puolesta taitavammaksi ajajaksi tulemisen ja hauskanpidon nimissä. Jos avopolkimet ovat toistaiseksi vieras tai vain vähän käytetty väline, niille kannattaa antaa mahdollisuus. Älä kuitenkaan putoa yleiseen avopoljinten kokeilijan ansakuoppaan ja hommaa halvimpia mahdollisia muovirimpuloita lenkkarien pariksi. Hyvät lukkopolkimet ja kengät eivät ole halpoja ja sama pätee myös yhtä lailla flättipolkimiin! Five Tenin kengissä on vaikea mennä vikaan ja asiallisia flättipolkimia on markkinoilla enemmän kuin koskaan. Tsekkaa tarjonta aluksi vaikkapa kaupan puolelta.

Hauskaa ajoa – poljinvalinnasta riippumatta!

-Jukka Mäennenä

 

Lisää aiheesta:

https://dirtmountainbike.com/features/flat-pedals-endangered-species.html

https://pedalinginnovations.com/science/

http://www.mbr.co.uk/news/clipless-versus-flats-359866

Steele Industries P030 -flättipolkimet

Avopoljinkansaa hemmotellaan! Paljon odotettuja Steele Industries P30 -polkimia on viimein saatavilla! Jos haluat brittiläistä jalometallia kengänpohjia vasten, etsintä on päättynyt. 11 piikkiä tarraa kengänpohjiin kuin villisika perunalimppuun ja kromoteräksestä valmistetut akselit pysyvät jiirissä rankemmankin alastulon jälkeen.

Tarkemmat speksit ovat:

-6000-sarjan alumiinista jyrsitty runko.
-Poljinrungon mitat 110 x 107 mm.
-2 mm syvä concave-profiili.
-11 vaihdettavaa piikkiä per puoli.
-Ikiliikkujan herkkyydellä pyörivät urakuula- ja liukulaakerit.
-Paino kohtuulliset 404 g/pari.
-Elinikäinen takuu!

Saatavilla hyvin rajoitettu erä. Lunasta pari omaksesi hintaan 89 € (sis. toimituskulut)!

Jos haluat varmistaa saatavuuden, varmin tapa on laittaa sähköpostia osoitteeseen info@4130.fi. Nämä eivät välttämättä edes ehdi hyllyyn nettikaupan puolelle.

ICE levyjarruadapteri!

Pyörän kilpavarustelu on mahdollista laittaa nyt kerrasta uudelle levelille! ICE:n levyjarruadapterin avulla saa sovitettua levyjarrun suurimpaan osaan runkoja, joissa on normaalit 10 mm dropoutit. Adapteri on mitoitettu 140 mm levylle. Hinta on 90 €.

Tuote ilmestyy pian nettikaupan puolelle. Sitä ennen varaukset ja tiedustelut info@4130.fi