Trek-runkojen iskarikiinnitykset ja kierrejousi-iskarit

Kierrejousi- tai niin sanotun coil-iskarin sovittaminen Trek-runkoon, lähinnä Slash- ja Rail-malleihin, on tullut eteen useaan otteeseen lyhyen ajan sisällä. Asennus ei ole aivan yhtä suoraviivainen kuin yleensä, minkä ansiosta siihen liittyvät erityishuomiot ovat kertaamisen arvoiset. 

Iskarikiinnitykset

Lähdetään ensimmäiseksi liikkeelle iskarikiinnityksistä, joita on kahta tyyppiä: DU-pusla ja Trunnion-kiinnitys. Ensimmäistä eli puslakiinnitystä voidaan nimittää myös perinteiseksi kiinnitystyypiksi. Siinä iskarin ylä- ja alakiinnityksissä on nivelöinti on toteutettu puslalla. Jousituksen toimiessa kiertoliike tapahtuu puslan ja läpi sovitetun määrämittaisen holkin, harrastekielellä hardwaren välissä. Oikein toimiessaan pusla pysyy iskarin silmässä paikallaan ja holkki/hardware kiertyy siihen nähden. Systeemi ei ole teknisesti monimutkainen, puhumattakaan edistynyt, mutta se toimii yleisesti hyvin ja varaosat ovat edullisia.

Puslat ovat standardikokoa, käyttäen 1/2″ eli 12,7 mm sisähalkaisijaa. Hardware/keskiholkit ovat sen sijaan runkokohtaisia ja samassa rungossa iskarin eri päissä voi olla hyvinkin erilaiset mitat. Koot voidaan ilmoittaa esimerkiksi muodossa M6x20 mm tai M10x40 mm. Ensinnä mainitussa merkintä tarkoittaa 20-millistä asennusleveyttä, jonka kiristys tehdään halkaisijaltaan 6-millisellä pultilla. 

Hardwaren asennusleveys voi vaihdella esimerkiksi 15-60 mm välillä. Sisähalkaisija on sama kuin kiinnityspultin ulkohalkaisija, joka on 6, 8 tai 10 millimetriä.

Oikeilla materiaaleilla ja hyvillä toleransseilla valmistettuna puslakiinnityksellä saadaan matalakitkainen ja välyksetön nivelöinti aikaan. Esimerkkinä alla oleva video, jossa hardwaren saa asennettua puslaan paikalleen käsipelin ruuvipenkin käytön sijasta. Tuloksena on herkästi liikkuva liitos, joka takaa hyvän alkuherkkyyden lisäksi toiminnan, joka minimoi iskarille kohdistuvan ei-toivotun kuormituksen.

Trunnion-kiinnitys tapahtuu iskarin päätyosaan molemmin puolin kiristettävillä pulteilla. Kyseessä on siis kaksi erillistä M10x1 mm pulttia (10-millinen halkaisija, millimetrin nousulla) yksittäisen läpiakselin sijasta. Asennusleveys on 54 mm (tieto, jolla on myöhemmin käytännön arvoa) Nivelöinti on toteutettu laakereilla, jotka löytyvät rungosta tai sen osana olevasta linkusta molemmin puolin iskaria. Ratkaisun hyötynä on, että asennuspituus saadaan tällä tavoin lyhyemmäksi ja kitka minimoitua, sillä oikein mitoitetuilla ja hyväkuntoisilla laakereilla kitka on lähtökohtaisesti matalampi kuin puslakiinnityksellä.

Trunnion-kiinnitys on hyvin tukeva, mitä voi ajatella hyvänä asiana, mutta hyvä tarkoitus voi kääntyä itseään vastaan, kuten Vorsprung Suspensionin oheisesta videosta selviää.

Iskarimitat – silmväli ja iskunpituus

Edellisen luvun asiasisältö palvelee pohjana tälle luvulle ja lopulliselle asiasisällölle eli mitä erityishuomioita Trekin runkoihin liittyy tässä yhteydessä. Metric-standardiin eli millisiin iskarimittoihin siirtymisen myötä iskarien mitat iskunpituuksineen ovat seuraavat:

Iskunpituuksissa vaihteluväli esimerkiksi 50-55 mm välillä tarkoittaa, että yhdellä silmävälillä rakennettu iskari voidaan rakentaa monelle iskunpituudelle 2,5 mm välein. 210 mm koon kohdalla vaihtoehtoja ovat 55 mm, 52,5 mm ja 50 mm. 230 mm koossa vaihtoehtoja on useampia: 65 mm, 62,5 mm, 60 mm ja 57,5 mm. Tämä sisäänrakennettu modulaarisuus on merkittävä kehitysaskel, sillä aiemmassa Imperial- eli tuumastandardissa tätä ei ollut. Esimerkiksi 8,5×2,5″ eli 216×63 mm iskari on tyypillisesti mahdollista rakentaa vain ja ainoastaan tähän yhteen mittaan.

Iskarimitat – silmväli ja iskunpituus

Vaikka tarjolla oleva iskarimittojen ja -kiinnitysten valikoima on kattava, Trek ei käytä mitään niistä Slash-, Rail- ja joissa Fuel-rungoissaan. Sen sijaan käytössä on ikään kuin yhdistelmä DU-pusla- ja Trunnion-kiinnitystä. Esimerkiksi vuoden 2017 ja uudemmissa Slash-rungoissa on 230 mm silmvälillä varustettu iskari, mutta Trunnion-kiinnityksellä. Silmäväli on siis sama kuin DU-puslakiinnityksessä, mutta kiinnitys ei ole samaa tyyppiä. Syynä erityismitoituksen taustalla on ilmeisesti Thru shaft -iskarin käyttö, joka edellyttää lisätilaa.

Iskarin päivitys tai vaihto alkuperäisestä toiseen malliin on tilanne, joka voi johtaa pään raapimiseen. Uuden iskarin kiinnitys edellyttää liutaa komponentteja, jotta kiinnitys saadaan tehtyä asiallisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa:

  • Yläkiinnityksen iskaripultti
  • Yläkiinnityksen hardware
  • Alakiinnityksen iskaripultti
  • Alakiinnityksen hardware

Otetaan esimerkiksi 2022 Slash-runko, jonka iskarikiinnitys edellyttää valmistajan mukaan seuraavia osia:

  • Upper shock axle 599898
  • Lower shock axle 5258210


Näiden ohella kiinnitykseen tarvitaan myös asianmukainen hardware. Trunnion-kiinnity kiinnityksestä muistetaan sen 54 mm asennusleveys ja 10-milliset pultit, mikä kääntyy M10x54 mm mitalla varustetuksi hardwareksi. 2022 Slashissa iskarin alapään kiinnitys on puolestaan M10x40 mm.

2017 ja sitä vanhemmissa Slash-rungoissa alapään kiinnitys on epäsymmetrinen ja asennusleveydeltään 50 mm, mikä edellyttää erityisvalmisteista hardwarea. Trekin osanumerot iskaripulteille mallikohtaisesti ovat seuraavat. Niiden hankkimisen ohella muun kuin ensiasennusiskarin asennus edellyttää runkoon sopivaa hardwarea.

Yhteenvetoa

Toivottavasti artikkeli auttaa osahankinnoissa ja säästää yllätyksiltä sekä päänvaivalta mahdollisen iskarihankinnan yhteydessä. Standardista poikkeavat iskarimitat eivät ole välttämättä kaikkien pyöränomistajien tiedossa ostohetkellä tai sen jälkeenkään. Tietoa ei myöskään ole tarjolla kootusti yhdessä paikkaa ja sen etsiminen voi olla ongelmallista. Toivottavasti artikkelista on tässä kohtaa apua. 

Kun olet täällä, tutustu samalla myös iskaritarjontaan.

EXT E-Storia – Johtava iskunvaimennin sähköpyörien vaatimuksia ajatellen, joka soveltuu yhtä lailla myös puurolla kulkeviin pyöriin! Teräksinen männänvarsi, entistä laajempi säätöalue, yhteensopivuus jopa 800 lbs/in jousivakioille asti ja kompakti koko käännetyn IFP-säiliön ansiosta.

EXT Storia LOK v3 – Iskunvaimennin, joka on luonut uuden standardin enduro- ja trail-ajoon suunnitelluille iskareille. Saatavilla laajassda koossa aina 165 mm Trunnion-koosta dh-pyörissä käytettäviin 250×75 mm kokoon asti!

EXT ARMA v3 – Alamäki -ja bike park -pyörien johtava iskarimalli. Säädettävä HBC-pohjauskontrolli, joka vaikuttaa joustomatkan viimeiseen 10 % osuuteen.

MRP E-Hazzard – Legendaariseen Elka Stage 5 -iskariin pohjaava iskari, joka pitää sisällään ensiluokkaiset vaimennusominaisuudet ja laajan säätöalueen. Rakenne on tehty entistä kestävämmäksi teräksisen männänvarren ansiosta. Iskarit valmistetaan ja testataan valmistajan omalla tehtaalla Yhdysvaltojen Coloradossa. 

Trek-iskaripultit – Kiinnitysosat, jotka tarvitaan runkokohtaisesti standardimittaisen iskarin asennukseen.

Hardware-setti polymeeripuslilla – Hardware-settejä harvinaisemmissa koissa, joita löytyy Trek-rungoista. Esim. M10x54 mm, M10x50 mm offet-mitalla yms.

Lue lisäksi oheinen teksti vertaillaksesi iskarimalleja.