Saksalainen Qvist kohautti pyöräilevää maailmaa uudella takanavan kytkinrakenteellaan. Double ratchet tai vapaasti käänneettynä kaksipuolinen ratchet-mekanismi tuo tuntuvia etuja perinteiseen ratchet-malliin verrattuna. Lue pidemmälle, niin tiedät miksi.
Ratchet-mekanismi
Perinteinen ratchet-mekanismi koostuu hammastetusta kahdesta kytkinlevystä. Jotta hammastuksesta ja siten kytkentätiheydestä saadaan riittävän vahva ja luotettava, kytkentäkulma rajoittuu noin 5° arvoon, joka tuo noin 72 POE-luvun.
Qvistin 2-puolinen ratchet-mekanismi koostuu kolmesta kytkinlevystä. Ulommaiset levyt vuorottelevat kytkennän kanssa, jolloin kytkentäkulma saadaan puolitettua ja POE-luku tuplattua, vaikka kytkinlevyjen hammastus on samanlainen – ja siten yhtä vahva – kuin perinteisissä mekanismeissa.
Mitä tulee kytkin- tai ratchet-levyjen määrään, enempi on siis parempi.
Eikä siinä kaikki
Nerokkaan ja uuden kytkentämekanismin ohella, Qvist-navoista löytyy mys nippu muita hienoja ominaisuuksia.
- Valmistus tehdään alusta loppuun Saksasssa valistajan oman katon alla.
- Mekanismi on sijoitettu navan rungon sisään, vetopuolen laakerin alle. Ratkaisulla saadaan jäykkä ja robusti rakenne, joka on lisäksi hyvin epäpuhtauksilta suojassa.
- Kaikki yleisimmät akselimitoitukset: Non-boost, Boost, Torque Caps yms.
- Kaikki yleisimmät vapaaratasrungot: MS, HG tai XD.
- ISO 6-pultti- tai Centerlock-jarrulevykiinnitys.
- Asiallisesti mitoitetut laakerikoot.
- Etunapa: 2×61804.
- Takanapa: 61903, 61806, 61803, XD-vapaaratas runko 61902, MS-vapaaratasunko, 2x 61802.
Tutustu Qvist-napoihin oheisesta linkistä ja tilaa omasi.