EXT ERA -haarukka

1865,00 

Poista
Tuotetunnus (SKU): ext-era-haarukka Osastot: ,

Kuvaus

Pitkä odotus on ohi – uusi joustohaarukoiden aikakausi on täällä! EXT ERA -haarukkaan on uponnut vuosien kehitystyö, josta ovat osoituksena ennennäkemättömät ominaisuudet! Tästä ei endurohaarukka parane! Tsekkaa speksilista alta.

  • 36 mm liukuputket.
  • Vain 29-tuumaisille kiekoille!
  • Joustomatka: 140, 150, 160 tai 170 mm.
  • Joustomatka on muutettavissa erillisillä ilmajousen ympärille asennettavilla holkeilla. Joustomatkan muutos ei edellytä siis ilmajousen vaihtoa.
  • Offset-mitta: 44 mm.
  • 7050-alumiinista valmistettu kruunu..
  • HS3-jousisysteemi! Ennennäkemätön ratkaisu koostuu kierrejousesta, kahdesta positiivisen puolen ilmajousesta ja suuritilavuuksisesta negatiivisesta jousesta.
  • EXT:n oma HDRV-vaimennus. Vaimennuspatruunan männänvarren kitka on minimoitu  erityisellä laakeroinnilla..
  • Säädöt: ilmajousi, nopean ja hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennus, paluuvaimennus.
  • Thixomolding-tekniikka ja uusi WRC-autoista lainattu puslien materiaali takaavat matalimman mahdollisen kitkan ja ennenkokemattoman jouston alkuherkkyyden!
  • Racing Bros -tiivisteet.
  • Paino 2280 g (170 mm, katkaisematon kaulaputki, akseli mukana).
  • Musta väri.
  • Valmistettu Italiassa.

Toimituskulut sisältyvät hintaan kotimaassa. Tuotekuvat: Alex Luise (@alexluise), Extreme Shox.

HS3-ilmajousi

Nimeensä viitaten, uusi HS3-ilmajousi koostuu kolmesta pääkomponentista: kahdesta positiivisesta ilmajousesta ja suuritilavuuksisesta negatiivisesta ilmajousesta.

Syy kahden positiivisen ilmajousen käyttöön on, että jouselta halutun käytöksen saavuttaminen ei ole mahdollista yhdellä ilmajousella.

Eikä tässä vielä kaikki! Ilmajousen päässä on pieni teräksinen kierrejousi, joka toimii nimenomaan sagin alueella, luoden entistä herkemmän jousituksen toiminnan matalamman kitkan ansiosta.

Vaimennintekniikka

EXT käyttää suurta Ø24 mm mäntää, jossa öljynvirtauksen määrä on suunniteltu mahdollisimman suureksi haluttujen ominaisuuksien saavuttamiseksi.

HDRV-tekniikka (High Dyrnamic Valve Response)  pitää sisällään kaksi eri shimmipakkaa, korkeille  ja keskikorkeille liikenopeuksille. Tämän ansiosta hitaan- ja nopean liikkeen vaimennussäädöt eivät vaikuta toisiinsa. Lisäksi, sisäänpäin- ja paluuvaimennuspiirit ovat täysin erilliset, mikä lisää säädettävyyttä ja parantaa toimintaa entisestään.

IFP:n – ja jousituksen – liike on pidetty mahdollisimman herkkänä käyttämällä siinä erillistä painelaakeria, mikä mahdollistaa sen liikkeen myös sivuttaiskuormien alla.

Kitkan minimointi

Kitka on hyvin toimivan jousituksen vihollinen # 1., EXT on käyttänyt huomattavan määrän kehitystyötä sen minimointiin!

  • WRC:tä (World Rally Cross) varten kehitetty ja käytetty puslien materiaali.
  • Alajalat, puslat ja yläjalat liukuputkineen ovat kaikki yksilöllisesti sovitettuja mahdollisimman tarkkojen toleranssien saavuttamiseksi.
  • ERA käyttää EXT:n omia, supermatalakitkaisia, öljyjä ja voiteluaineita.
  •  HDRV-vaimentimen männänvarsi on terästä ja kromattu mahdollisimman pienen kitkan saavuttamiseksi, vaikka teräs tuokin pienen painosakon alumiiniin verrattuna.
  • HS3-jousen kolmen ilmajousen lisänä oleva teräksinen kierrejousi on aktiivinen erityisesti sagin kohdalla, lisäten alkuherkkyyttä entisestään.
  • IFP käyttää painelaakeria, joka mahdollistaa sen herkän liikkeen myös sivuttaiskuormien alla.

Uusi kruunun rakenne

Uusi patentoitu kruunun rakenne maksimoi jäykkyyden erityisesi eteen-taakse- ja kiertosuunnassa! Moninkertainen kontaktipinta-ala tekee kruunun ja ohjainputken liitoksesta äärimmäisen vahvan, minimoiden näin paljon pelättyjen natinoiden ja naksumisten ilmaantumisen.

Mitat ja speksit

Tärkeimmät ERA-keulan mitat löytyvät oheisesta kuvasta.

Kehitystyö ERA:n takana

Katso EXT:n video, joka sukeltaa ERA-keulaan uponneeseen kehitystyöhön.

Huolto ja usein kysyttyä

Huoltoon liittyvät tiedot löytyvät ERA-manuaalista. 

Ohjeet alajalkojen huoltoon löytyvät alta ja upotetusta YouTube-videosta.

 

Alajalkojen huoltoon tarvitaan seuraavat varaosat, jotka ovat saatavilla erikseen kaupan puolelta:

  • Kulutusosa- ja tiivistesetti (SK0007)
  • Voiteluöljy ja kierrelukite aljalkojen pulttien kiinnitykseen (SK0009)
  • Täysi paketti, sisältää molemmat edellä mainitut tuotteet (SK0010

Huoltoväliksi suositellaan kisakäytössä 50 ajotuntia, kun taas vähemmän vaativassa ajossa suositeltava huoltoväli on 100 ajotuntia.

Takuun voimassaolon säilymiseksi, ilmajousen ja vaimentimen huollot tulee teettää vain EXT:n valtuuttamalla palveluntarjoalla. Lue lisää ERA-keulan huollosta huoltotyösivuilta tai ota tarvittaessa yhteyttä asiaan liittyen sähköpostilla

Mitä ERAsta sanotaan?

Lisätietoa HS3-jousesta, vaimentimesta ja keulan tekniikasta löytyy EXT:n kotisivuilta: Extremeshox.com – ERA Fork

Pinkbiken ensimaistit keulasta olivat hyvin, hyvin lupaavat, kuten otsikkokin kertoo!
Pinkbike.com – First Ride: The New EXT Era Fork is Very, Very Promising

I’m usually not one to gush, but after six solid rides on the Era I’m comfortable saying that I’ve never ridden a fork that felt this good right out of the box. I’ve even switched bikes with a couple of riding partners mid-ride so they could experience what I was feeling, and in both instances, the general consensus was “that’s ridiculous.”
-Mike Kazimer

NSMB:n artikkeli erinomaisella Q&A-osiolla.
NSMB.com – EXT Releases ERA Fork

Geometron-pyörämerkin nokkamiehen Chris Porterin haastattelu ERA-haarukasta.
Singletrack Podcast 511 | The Chris Porter EXT Fork & Politics Rant Episode

Bikerumor.com -sivuston artikkeli ERA:n julkaisusta.
Extreme Shox EXT ERA HS3 is their first mountain bike fork, gets triple Air-Air-Coil spring

Vital MTB -sivuston täyspitkä revikka ERA:sta.
Vitalmtb.com – New Tunable, High Performance Fork – EXT ERA Long Term Review

  • Laajat säätömahdollisuudet ja yleisesti hyvä säädettävyys
  • Erinomainen alkuherkkyys!
  • Jäykkä eteen-taakse- ja kiertosuunnassa
  • Kantaa hyvin; ei käytä joustomatkaa tarpeettomasti
  • Sopii erinomaisesti aggressiiviseen ajoon

Mikä saa aikaan listatut ajo-ominaisuudet ja erottaa ERA:n kilpailijoista? ERAn tarjoama suorituskyky on monen asian summa. Listaan kuuluvat muun muassa kolmen eri ilmajousen ja pienen kierrejousen yhdistämä HS3-ilmajousi, EXT:n itse kehittämä ja äärimmäisen hyvät voiteluominaisuudet tarjoava EV68S-voiteluöljy sekä WRC-autojen tekniikasta lainattu puslamateriaali- ja tekniikka.

Revikan kirjoittajan Johan Hjordin sanoin:

”It demands that you spend more time perfecting the set-up, but once you get it right for your riding style and your trails, it really delivers an intoxicating riding experience for those who like to go hard.”

Lue koko arvostelu tästä linkistä tai katso video alta!

Vitalmtb.com – New Tunable, High Performance Fork – EXT ERA Long Term Review

 

MTB-news. de -sivuston arvostelu Era-keulasta on luettavissa alla olevasta linkistä tai kuvasta!
Mtb-news.de – EXT Era in Test

Mitä testaaja tuumasi Eran toiminnasta?

  • Hyvät ohjeet säätöjen perusasetuksille.
  • Monipuoliset säätömahdollisuudet, joilla keulan saa säädettyä kaikkiin mieltymyksiin.
  • Tukeva rakenne ja erinomainen toiminta lisää eturenkaan pitoa tuntuvasti!
Koko artikkelin pääsee lukemaan yllä olevasta linkistä. Kilkkaa oikeassa yläkulmassa  🇺🇸-logoa lukeaksesi lontoonkielisen käännösversion!
Blisterreview.com -sivuston revikka ERAsta!
Blisterreview.com – EXT ERA Fork
Blisterjulkaisi erinomaisen ja poikkeuksellisen kattavan arvostelun, joka kurkistaa syvälle ERAn rakenteeseen ja yksityiskohtaiseen suunnitteluprosessiin sen takana. Tsekkaa koko arvostelu lukeaksesi ja nähdäksesi lisää HS3-ilmajousen ja HDRV-vaimentimen toiminnasta!

Kuva: Alex Luise

Mutta entä miten ERA suorituu ajossa? Testaajat summaavat keulan suoriutumisen seuraavasti:

”Era on kieltämättä arvokas keula, mutta se tarjoaa selviä ja tuntuvia eroja toiminnassa kilpailijoihin verrattuna – erityisesti kuskeille, jotka haluat lisää joustomatkan keskialueen kantavuutta säilyttäen samalla erittäin hyvän alkuherkkyyden.

Toiminnallaan Era tarjoaa todellista hyötyä muihin kilpailijoiden malleihin nähden ja kuskille, joka haluaa tehdä investoinnin ja hankkia parasta, mitä on saatavilla, Era on yksinkertaisesti omaa luokkaansa.”

Pinbike-sivuston 12 kuukauden arvostelu ERA-keulasta!
Pinkbike.com – Review: 12 Months With the EXT Era Fork
Vaativa arvostelijaraati summasti ERA:n toiminnan seuraavasti vuoden ajon jälkeen:
  •  Erinomainen alkuherkkyys.
  • Monipuoliset säädöt – joiden kohdilleen hakeminen voi viedä aikaa.
  • Erittäin hyvin kantava joustomatkan keskialue – paras markkinoilla!
  • Naksumisesra vapa CSU/kruunuliitos.

Voit hyvin valita tavallisen keulavaihtoehdon, mutta ERA tarjoaa uniikit ajo-ominaisuudet kaikkiin muihin malleihin verrattuna. Se kantaa erityisen hyvin ilman tarpeettomia sukelteluja ja tarjoaa pitoa epätasaisimmissakin maastossa jopa siinä määrin, että se voi käännyttää kierrejousten nimeen vannovat. Kyllä, tämän hintaluokan keulan pitäisi olla lähes täydellinen ja ERAn toiminta on hyvin lähellä sitä. 

 

Lisätiedot

Valitse joustomatka

140 mm, 150 mm, 160 mm, 170 mm