Toisin kuin nimestä voisi ehkä päätellä, Vorsprung ei ole Saksasta tai saksalainen toimija. Sen sijaan merkin nokkamies Steve Mathews on kotoisin Australiasta ja Vorpsrungin päämaja on Kanadassa – ja vielä tarkemmin, maastopyöräilyn pyhätössä eli Whistlerissä.
Erikoisosaamisena jousitus
Vorsprungin toimialana on jousitus, tarkemmin päivitysosien suunnittelu ja valmistaminen suurien valmistajien eli Rock Shoxin, Foxin ja DVO:n tuotteisiin. Vorsprungin tuotteet ovat paljon muuta kuin uusi päätykorkki keulaan uudella logolla varustettuna; erot osien toiminnassa ja jousituksen suorituskyvyssä ovat tuntuvat.
Ensimmäinen Vorsprungin tuote oli Corset-lisäosa takaiskareihin, joka suurensi ilmajousen negatiivisen puolen tilavuutta. Myöhemmin tuotekatalogi on laajentunut myös keulojen puolelle kattaen lähes kaikki jousituskomponenttien kategoriat.
Erityislaatuisen Vorsprungista tekee, että suuri osa valmistuksesta ottaa paikkansa oman katon alle hankitulla konekannalla Whistlerissä. Tämä mahdollistaa nopean prototyyppisyklin ja tuotannossa tiukan laadun valvonnan.
Tuotevalikoima
Vorsprungin tuotevalikoima koostuu tällä hetkellä seuraavista tuotteista.
Smashpot on jo vuonna 2018 lanseerattu tuote, joka muuttaa ilmajousellisen keulan kierrejouselliseksi malliksi, tuoden samalla kaikki kierrejousen tarjoamat hyödyt, joihin lukeutuvat mm. lyömätön alkuherkkyys, toimintavarmuus ja huoltovapaus. Eikä siinä kaikki, Smashpot sisältää säädettävän HBO-nimellä kulkevan pohjauskontrollin! Toimintaperiaatteeltaan hydraulinen systeemi astuu peliin joustomatkan loppuvaiheessa, lisäten vaimennusta estäen näen pohjaamiset, mikä voisi olla muuten luonteeltaan lineaarisella kierrejousella ongelmana.
Lisäksi Smashpot on rakenteeltaan modulaarinen eli suuri osa komponenteista keulamallien välillä ovat yhteensopivia. Esimerkiksi Foxista Rokkariin siirtyen tai toisin päin, muunnostyö edellyttää vain alajalan kiinnityspultin ja päätykorkin vaihtamisen.
Luftkappe on ilmamäntä, joka tekee saman keulalle, mitä Corset-lisäosa teki takaiskarille eli suurentaa ilmajousen negatiivisen puolen tilavuutta. Suurempi negatiivinen ilmajousi parantaa alkuherkkyyttä ja tekee ilmajousesta lineaarisemman, parantaen samalla myös keskialueen kantavuutta.
Secus jatkaa siihen, mihin Luftkappe jää! Tila keulan sisällä on rajallinen ja negatiivista ilmajousta voi suurentaa vain tiettyyn pisteeseen asti positiivisen puolen kustannuksella. Vorsprung on ratkaissut ongelman kasvattamalla alajalkojen tilavuutta alajalan päähän kiinnitettävällä Secus-negatiivijousella! Kokemukset ja arvostelut Secuksen toiminnasta ovat olleet poikkeuksetta erittäin positiivisia! Niihin pääsee tutustumaan alla olevista linkeistä.
NSMB.com – Riding the New Vorsprung Secus
Vorsprung Suspension’s Secus wows, offering coil-like performance from air-sprung forks
Pinkbike.com – Review: Vorsprung Secus Fork Air Spring Upgrade
Tractive. Haluatko Rokkarin takaiskariin paremman ja varmasti tarkkaan harkitun tunen? ”Tractive on prosessi, ei pelkkä lisäosa”. Vorsprungin kattavaan tietopankkiin ja mallinnukseen pohjaava Tractive vie iskarin kustomoinnin uudelle tasolle ja saa Super Deluxen ilma- tai kierrejousiversiosta parhaat mahdolliset ominaisuudet irti. Ota yhteyttä sähköpostilla muutostyön yksityiskohtiin liittyen.
Luettavaa ja kuunneltavaa
Jos haluat oppia lisää jousituksesta, se rakenteesta ja toiminnasta, Vorsprungin YouTube-kanava on erinomainen ja kattava tietopankki! Steve käy Tuesday Tune -videosarjassa käy läpi ansioituneesti lähes kaikkia jousituksen polttavia kysymyksiä.
Vorsprung Suspension YouTube -kanava
Kuuntele myös Steven erinomainen haastattelu Blister-podcastissa.
Blister Review: Vorsprung Suspension — Steve Mathews (Ep.60)
Kattava tuotevalikoima nopealla toimituksella
Tutustu Vorsprung Suspension tuotteisiin nettikaupan puolella ja viritä jousituspuoli kuntoon!