Italialainen Extreme Racing Shox, lyhyemmin EXT, on pitkillä perinteillä ja kattavalla historialla varustettu huipputason iskarivalmistaja. Merkillä on kattava kokemus moottoriurheilusta, joka ulottuu muun muassa F1-autoihin Mika Häkkisen kilpauran aikaan. EXT vei kehittämänsä tekniikan maastopyörien iskunvaimentimiin vuonna 2014 ja loppu on niin sanotusti historiaa. Tällä sivulla pääsee tutustumaan italialaisvalmistajan tuotteisiin ja tekniikkaan sekä ennen kaikkea, että mikä erottaa EXT:n tarjonnan kilpailijoista.
Taustalla vuosikymmenten tuotekehitys
EXT:n tuotteet pohjaavat pitkäjänteiseen tuotekehitykseen, jossa hyödynnetään vuosikymmenien moottoriurheilupuolelta saatua kokemusta. Tuotekehitys ja ennen kaikkea lopulta markkinoille vietävät tuotteet perustuvat ratkaisuihin, jotka ovat tehty kattavan testidatan pohjalta.
Komponenteissa käytetään parhaita mahdollisia materiaaleja ja pintakäsittelyjä korkeimman mahdollisen suorituskyvyn ja pitkäikäisyyden varmistamiseksi. Molemmissa iskareissa, STORIA- ja ARMA-malleissa, käytetään lentokoneteollisuudessa yleistä 7075 T6 alumiinia kevyen, mutta vahvan rakenteen saavuttamiseksi. Iskarin komponenteissa käytetään kova-anodisointia tai muuta edistyneempää pintakäsittelyä materiaalin pinnan kovuuden ja kulutuskestävyyden lisäämiseksi sekä samalla kitkan alentamiseksi.
EXT käyttää moottoriurheilussa toimivaksi osoittautuneita ratkaisuja, mikä näkyy iskarin rakenteessa yksittäisten komponenttien tasolla. Katso oheinen nähdäksesi, mitä STORIA-iskari pitää sisällään.
Maastopyöriin EXT on tarjonnut iskareita vuodesta 2014 lähtien. Yksi ensimmäisiä merkittäviä yhteistyökumppaneita oli brittiläisen Chris Porterin luotsaama Geometron-merkki.
Uniikki tekniikka
Korkeimpien mahdollisten laatustandardien lisäksi, EXT:n iskarit sisältävät uniikkia tekniikkaa.
HBC-vaimennuspiiri. Lyhenne tulee sanoista hydraulic bottom-out control. Kierrejousi-iskarit ovat ominaisuuksiltaan lineaarisia, mikä rajoittaa niiden soveltuvuutta tietyissä jousitus- ja runkoratkaisuissa. EXT on ratkaissut ongelma HBC-vaimennuspiirin avulla, joka lisää vaimennusta joustomatkan viimeisellä 15 %, lisäten näin progressiota. Katso video alta tutustuaksesi HBC:n toimintaperiaatteeseen.
Räätälöity kokoonpano. Jokainen iskari rakennetaan tilauksesta huomioiden jousitusratkaisu, ajajan paino, kiekkokoko, poljinvalinta ja tietenkin iskarin mitat (silmäväli ja kiinnitysstandardi sekä iskunpituus).
Iskarit
EXT:n tuotevalikoima tunnetaan erityisesti kierrejousi-iskareista.
STORIA LOK V3 on enduro- ja trailiajoon suunniteltu kierrejousi-iskari, joka pakkaa huomattavan määrän suorituskykyä pieneen ja ennen kaikkea painoltaan kohtuulliseen pakettiin. Muutamia STORIA-iskarin tärkeimpiä ominaisuuksia on lueteltuna alla:
- Suuret männän halkaisijat edesauttamaan öljyn virtausta: Ø 29mm ja Ø 24mm.
- 7075 T6 -alumiinia.
- Liukupinnoissa käytetään erittäin matalakitkaista ja kestävää pintakäsittelyä.
- Tehokkaasti kavitaatiota vastustava rakenne.
- LOK-lukitusvivun toiminnan kustoimointimahdollisuus: täysi lukitus, kevyt keinumisen esto tai jotakin tältä väliltä.
- Pyörä- ja ajajakohtaiset säädöt suoraan tehtaalta.
- Toimitetaan vakiona kahdella kappaleella EXT:n kierrejousia! Kahdella jousella pyritään laskennalliseen 28 ja 33 % sageihin.
- Paino vain 635 g (200/57 mm koko, 325 lbs/in jousi)!
ARMA V3 on alamäkiajoon suunniteltu iskari, joka jakaa saman perustekniikan STORIAn kanssa. Sen oleellisiin ominaisuuksiin lukeutuvat:
- Suuret männän halkaisijat edesauttamaan öljyn virtausta: Ø 29mm ja Ø 24mm.
- 7075 T6 -alumiinia.
- Iskari kustomoidaan suoraan tehtaalta kuskin ja pyörän mukaan.
- Toimitetaan vakiona kahdella kappaleella EXT:n kierrejousia! Kahdella jousella pyritään laskennalliseen 28 ja 33 % sageihin.
- Paino vain 705 g (241/74 mm koko, 300 lbs/in jousella)!
E-Storia on nimenomaan sähköpyörien vaatimuksia ajatellen suunniteltu uutuusiskari, jossa kulminoituu kaikki EXT:n keräämä maastopyöräpuolen huippuosaaminen!
- Entistä kestävämpi rakenne teräksisen männänvarren ansiosta.
- Matalampi kitka uuden pinnoitustekniikan johdosta.
- Ensiluokkaiset materiaalit ja valmistustekniikoiden sovellus.
- Laajempi vaimennusten säätöalue.
- HBC- ja LOK 2.0 -säädöt.
- Yhteensopiva jopa 800 lbs/in jousivakioille asti!
- Kompaktimpi koko parantaa yhteensopivuutta entisestään eri runkomallien kanssa.
- Erinomainen valinta myös ”normipyöriin” ilman sähkömoottorin tarjoamaa avustusta!
Kierrejouset
Teräksinen kierrejousi vaikuttaa päällisin puolin yksinkertaiselta komponentilta, mutta todellinen high performance -malli pakkaa sisälleen huomattavan määrän valmistus -ja materiaalitekniikka, kun jousi halutaan pitää mahdollisimman kevyenä ja jousivakio saada tarkkoihin toleransseihin.
Kierrejousen ominaisuudet määräytyvät seuraavien seikkojen perusteella:
- Materiaalivalinta
- Jousilangan paksuus
- Kierteiden lukumäärä pituutta kohden
- Mitta
Korkealuokkainen jousi käyttää pienintä lukumäärää kierteitä pituutta kohden haluttujen ominaisuuksien saamiseksi. Jos kierteiden lukumäärä on tätä suurempi, jousi sisältää enemmän materiaalia, mitä tarve edellyttää, mikä tarkoittaa puolestaan lisää painoa.
EXT:n teräksiset kierrejouset lukeutuvat markkinoiden kevyimpiin ja niiden valikoima on äärimmäisen kattava aina uutuusmalleihin asti, joiden jousivakio ulottuu 700 ja 800 lbs/in asti!
Katso koko jousimallisto ja varastotilanne tuotesivulta: EXT-kierrejousi
ERA-haarukka avaa endurokeulojen uuden aikakauden
EXT on kehittänyt pitkään enduroajoon suunniteltua ERA-etuhaarukkaa, joka julkaistiin viimein syksyllä 2020! Keulasta eivät lopu ominaisuudet kesken:
- HS3-jousisysteemi! Ennennäkemätön ratkaisu koostuu kierrejousesta, kahdesta positiivisen puolen ilmajousesta ja suuritilavuuksisesta negatiivisesta jousesta.
- EXT:n oma HSRV-vaimennus. Vaimennuspatruunan männänvarren kitka on minimoitu erityisellä laakeroinnilla..
- Säädöt: ilmajousi, nopean ja hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennus, paluuvaimennus.
- Thixomolding-tekniikka ja uusi WRC-autoista lainattu puslien materiaali takaavat matalimman mahdollisen kitkan ja ennenkokemattoman jouston alkuherkkyyden!
- Racing Bros -tiivisteet.
Tsekkaa tarkemmat speksit ERA:n tuotesivulta!
Huolto
Huippuluokan komponenteista kannattaa pitää hyvää huolta. EXT-komponenttien huolto onnistuu kätevästi Suomessa! Katso tarkemmat tiedot huoltosivulta.
EXT:stä sanottua
Lue alta, mitä EXT:stä sanotaan.