MRP

MRP on yli 20 vuotta yritys, joka valmistaa komponentteja voimansiirtoon ja jousitukseen. Pidempään maastopyöräilyä harrastaneet muistavat todennäköisesti legendaariset oranssit ketjunohjurien rullat, josta MRP:n ohjurin tunnisti kaukaa.

Mikä tekee MRP:stä erityisen?

”From riders to riders” on kulunut sanonta, mutta pitää MRP:n kohdalla paikkansa. Lähes kaikki MRP:n työntekijät ajavat aktiivisesti – jopa enemmän, mitä useimmat asiakkaat. Tämä tarkoittaa, että tuotteita testataan käytännössä jatkuvasti ja kehitystyö käy kiivaana aina lounastauolle ajoitettua ajokertaa myöten.

Mikä merkittävintä, lähes kaikki komponentit valmistetaan itse talon sisällä Yhdysvaltojen Colorodorssa, Grand Junctionissa! Kyllä, tämä tarkoittaa myös jousitusosia, joka sisältää joustohaarukat, takaiskarit ja Ramp Control -patruunat.

Keulat

MRP:n keulamallisto perustuu palkitun Ribbon-keulan ympärille. 35 mm liukuputkien ympärille rakennettu keula on saatavana 120-160 mm pituudessa 29-tuumaisille kiekoille ja 130-170 mm pituudessa pienemmälle 27,5-tuumaiselle kiekkokoolle. Jouseksi voi valita ilmatoimisen Air-mallin tai jatkuvasti lisää suosita saavan kierrejousella toimivan Coil-version. Air-malli on myös mahdollista muuttaa kierrejouselliseksi erillisellä setillä.

Muita malleja ovat:

Ribbon SL – 120-130 mm joustava ”down-country -keula”. Täysikokoisen Ribbonin ympärille rakennettu kevyempi versio, joka ei kalpene kovemmassakaan käytössä! Paino on saatu joustomatkan lyhennyksellä ja pienillä rakenteen muutoksilla kunnioitettavaan 1,8 kg lukemaan!

Bartlett – Tuplakruunukeulat ovat tehneet ansaitun paluun! Super enduro, freeride, bike park – sinä saat päättää, että mihin käyttöön tämä raskassarjalainen soveltuu. Joustomatka on säädettävissä 170-190 mm välillä ja keula toimitetaan uudella Ramp Control Pro -patruunalla. Mikä parasta, keula käyttää tavallista Boost-akselia (15×110 mm). Tuplakruunukeulaan päivittäminen ei vaadi näin uuden etukiekon hankintaa! Vankasta rakenteestaan huolimatta, paino on saatu nipistettyä vain 2,5 kg tuntumaan.

Slope – Huolella rakennettu dirt- tai slopestyle vaatii nokilleen veroisensa keulan. Ribbonin ulkokuorta käyttävä Slope on juuri sitä! 100-120 mm joustava Slope sopii niin jäykkäperään kuin täysjoustoon ja kääntää takuuvarmasti katseita dirtillä tai pumptrackilla.

Raven – MRP:n suorituskykyä edullisemmassa paketissa. Raven pohjaa Ribbon-sarjaan, mutta hintaluokkaa on saatu alaspäin tuntuvasti korvaamalla Ramp Control -patruuna Huck Puck -spacereilla ja ykinkertaistamalla vaimentimen rakennetta.

Tutustu koko mallistoon tästä linkistä ja alla olevista kuvista!

MRP-keuloihin ja iskareihin on saatavissa kattavasti varaosia suoraan hyllystä. Täyshuolto onnistuu Suomessa nopeasti ja luotettavasti. Kysy lisätetoja info@4130.fi

Taitavimmat ja kokeiluhailuisimmat kotimekaanikot voivat hankkia suoraan keulojen EssenTTIal-vaimentimen huoltoon tarvittavat työkalut ja tehdä huollon omatoimisesti tämän videon ohjeistuksen mukaisesti.

Takaiskarit

Täysjoustolla ajaessa, on oikeus ja kohtuus, että takaiskariksi saadaan keulaa vastaava pari. Hazzard on MRP:n vastaus jatkuvasti kiristyvillä takaiskarimarkkinoilla. Vaikka iskari on uusi, se pohjaa jo pitkän aikaa sitten itsensä toimivaksi todistaneeseen Elka Stage 5 -iskarin tekniikkaan. Twin tube -rakenne, monipuoliset säädöt, tukeva CNC-jyrismellä tehty iskarin runko ja Shred Lever™ -vipu pitävät ei-toivotun keinumisen kurissa ja tekevät Hazzardista erinomaisen vaihtoehdon enduro- ja trail-käyttöön. Iskari on saatavina kaikilla yleisimmillä silmämitoilla (200-230 mm), iskunpituuksilla (50-65 mm) ja kiinnitysstandardeilla (perinteinen, laakeroitu, Trunnion). Suosittelemme tilaamaan samalla pyörääsi sopivan reducer/hardware-setin.

Tutustu Hazzardiin tuotesivulla tai alla olevasta kuvasta!

Jos kierrejousi-iskarit eivät ole ennestään tuttuja ja mietit, että sopiiko sellainen sinun pyörääsi, lukaise alla oleva artikkeli läpi klikkaamalla kuvaa!

Kierrejouset

Hazzard ansaitsee aisaparikseen veroisensa kierrejousen, joista MRP tarjoaa kahta eri mallia.

Enduro SL -jousi on perinteisestä kierrejousesta poikkeavalla kiertymällä. Pituutta kohden harvempi kierrosten määrä mahdollistaa jousen rakentamisen vähemmällä materiaalilla, mikä puolestaan säästää painoa. Enduro SL -jousi onkin jäykkyydestä riippuen 40-130 g tavallista kierrejousta kevyempi.

MRP:n jousia.

Progressiivinen kierrejousi on MRP fillaripuolelle kehittämä uutuus! Toisin sanoen, MRP oli ensimmäinen, joka toi markkinoille progressiivisen jousen polkupyöräkäyttöön. Jousen progressiivinen rakenne saavutetaan kiertämällä jousen lanka tiheämmin toisesta päästä jousta, mikä kasvattaa jousivakiota. 

Progressiivisessa jousessa jousivoima kasvaa noin 25 % joustoliikkeen loppua kohden, mikä on tuntuva lisä edellä mainittujen lineaaristen jousitusratkaisujen kanssa. Parhaimmillaan progressiivinen jousi voikin parantaa jouston alkuherkkyyttä entisestään, mutta estäen samalla tarpeettomat pohjaamiset. 

Progressiivisen jousen voima ilmaiskariin ja tavalliseen kierrejouseen verrattuna.

Jos mietit, että onko progressiivinen jousi juuri sinulle, tutustu aiemmin mainittuun kierrejousi-iskareita käsittelevään artikkeliin.

Ramp Control -patruuna

Ramp Control on yksinkertainen nerokas tapa säätää ilmajousella varustetun keulan joustokäyrää ja ajo-ominaisuuksia ilman työkaluja! Systeemi perustuu ilmavirtauksen rajoittamiseen, joka on liikenopeudesta riippuvainen. Mitä nopeampi keulan liikenopeus (mitä suurempi ja voimakkaampi isku), sitä enemmän ilmajousi tarjoaa vastusta lisäten näin progressiota joustomatkan lopussa.

Ramp Control -säätö ei vaikuta joustomatkan alkuosaan eli alkuherkkyys ja myös keskialueen kantavuus säilyvät ennallaan.

Ramp Control Pro -patruuna on alkuperäisestä mallista jatkokehitetty versio, joka antaa mahdollisuuden myös ilmatilavuuden säätöön patruunaan ruuvattavilla Huck Puck -spacereilla. Pro-malli on saatavilla Fox 36- ja Rock Shox 35 mm -keuloihin. Tutustu Ramp Control -patruunoihin tuotesivun puolella!

Lue mitä Ramp Control tekee ja miten se toimii alla olevasta artikkelista!

Ketjunohjurit

MRP on lähes synonyymi ketjunohjurien kanssa. Legendaariset oranssit rullat ja alumiinilevystä valmistetut ratassuojat aloittivat merkin mittavan historian ketjunohjurien saralla.

Enduro- ja trailipyörien yleistyttyä alapuoliset ohjurit ovat jääneet suurelta osin pois niiden tuoman kitkan vuoksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö ketjuja saataisi pysymään varmasti paikallaan. AMg v2 -ohjuri on MRP:n lippulaiva tässä kategoriassa, johon myös hallitseva EWS-mestari Sam Hill luottaa!

Mallisto on seuraava:

AMg v2 – Varmatoiminen ohjuri yleiskäyttöön, aina EWS-kisakiertueelta viikonloppulenkeille. Yläpuolinen ohjuri ja ratassuoja pitävät ketjun paikallaan ja voimansiirron suojassa kivien iskuilta. Saatavana alumiini- ja hiilikuituversiona.

1X – Kevyt yläpuolinen ohjuri lukuisilla eri kiinnitysvaihtoehdoilla. Ohjurista on omat sähköpyöräversiot uusiin Boschin ja Shimanon moottoreihin. Saatavilla alumiini- ja hiilikuitumalleina.

G4 – Yläpuolisella ohjurilla ja alarissalla varustettu ”pomminvarma” malli dh- ja bike park- käyttöön.

Ketjunohjuri on hyödyllinen lisä voimansiirtoon muillekin kuin hissipyöräilijöille. Lue lisää klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

Tutustu AMg v2-, 1X- ja G4-ohjureihin kaupan puolella!

Rattaat

Ketju halutaan pitää paikallaan eli rattaalla, mutta ei millä tahansa rieskalla. MRP:n Wave Ring käyttää narrow wide -tekniikkaa, joka on toteutettu täysin omalla rattaiden profiilin muodolla. 7075 T6 -alumiinista valmistettu ratas on kulutuskestävä, kevyt ja vielä kaiken lisäksi hyvän näköinen! Rattaita on saatavilla muun muassa suositulle Sramin DM -kiinnityksellä.

Race Axle – se parempi taka-akseli

Pikalinkulliset läpiakselit ovat kätevä keksintö, mutta mikään ei ota varmatoimisuudessaan, keveydessään ja matalalla profiilillaan perinteistä pulttiakselia. Race Axle on kehitetty vastaukseksi jatkuvasti löystyvien pikakiinnitysmekanismien ongelmaan tai vain muuten siistin näköistä kiinnitysratkaisua hakevalle!

Malleja on saatavilla useita! Hyllystä löytyy kaikkina ajanhetkinä 12×174 ja 12×180 mm pitkiä malleja 1,75 mm kierteen nousulla, jotka käyvät muun muassa Pole Bicycles -pyöriin.

Tutustu valikoimaan tuotesivulla.

Better Boost -adapterit

Onko sinulla viimeisen päälle oleva kiekkosetti tai muuten vain suosikiksi muodostunut etukiekko, joka on jäänyt hieman aikaansa jälkeen vanhan napastandardin myötä? Ei huolta, 100×15 mm etunavan voi muuttaa Boost 110×15 mm -standardille yhteensopivaksi helposti yksinkertaisilla osilla!

Better Boost -adapteri sisältää mallista riippuen, etunavan akseliholkit, korokelevyn ja jarrulevyn alle. Centerlock-malleissa pakkaukseen sisältyy jarruadatperi. Yhteensopivat napamallit ovat:

  • Chris King ISO Disc
  • DT Swiss 240 OS
  • DT Swiss 240, 6-pulttikiinnitys
  • DT Swiss 240, Centerlock
  • DT Swiss 350, 6-pulttikiinnitys
    DT Swiss 350, Centerlock
  • Hope Pro 2/4

Katso valikoima tästä!

Lopuksi

Toivottavasti MRP:stä ja tuotevalikoimasta on jo tässä kohtaa alustava käsitys. Pienen loppuyhteenvedon tekeminen on kuitenkin aina hyödyksi.

  • Lähes kaikki tuotteet valmistetaan ja kootaan itse talon sisällä!
  • Keulat ja takaiskarit testataan dynolla kokoonpanon jälkeen ennen pakkaamista ja lähettämistä.
  • Kaikki keulat ja takaiskarit kootaan tilauksesta 4130.fi kautta hankittuna. Voit päättää lukemattomista keulavaihtoehdoista aina joustomatkaa, offset-mittaa ja väriä myöten. Takaiskarin kohdalla voit valita minkä tahansa tunen/säädön.
  • MRP kehittää jatkuvasti uusia innovaatioita, joihin voidaan lukea muun muassa: Ramp Control -patruuna, progressiivinen kierrejousi ja tulevaisuudessa julkaista Jackson-ilmaiskari.
  • Ensiluokkainen asiakaspalvelu. MRP satsaa asiakaspalveluun siinä määrin, että esimerkiksi jousitusasioissa on mahdollista kysyä neuvoja insinööriltä, joka vastaa jousitusosien kehittämisestä.
  • Varaosien saatavuus. MRP:ltä saa edelleen varaosia jopa yli 10 vuotta vanhoihin joustohaarukoihin! Jousituskomponenttien ohella, ketjunohjureiden varaosien saatavuus on vähintään yhtä kattava. Jos osaa ei ole hyllyssä, sen saa tilaamalla. Miksi ostaa uutta, jos vanhan saa korjattua?

Lue lisää MRP:n tehdasesittelyn muodossa: Pinbike.com – Inside MRP