RIG v2 -runkosetti

For the English version, click the link below.

RIG v2 Frameset

Tilannepäivitys – 19.6.2020!

RIG V2 -rungot ovat olleet koko alkuvuoden työn alla, joskin projekti on viivästynyt kevään 2020 tapahtumista johtuen. Rungot ovat tällä hetkellä hitsauksessa, jonka jälkeen ne menevät pintakäsittelyyn ennen lähetystä.

Laatua, josta Nicolai on tunnettu.

Esittely

RIG v1 -runkoprojekti on osoittautunut menestyseksi jopa siinä määrin, että se ylitti odotukset. Syy runkoprojektin toteuttamisena oli, että halutuilla spekseillä olevaa runkoa ei yksinkertaisesti ollut markkinoilla. Mittatilaustyön teettäminen olisi totta kai ollut vaihtoehto, mutta koska oman rungon tekeminen oli ollut haaveena jo elastomeereilla varustettujen joustohaarukaiden aikakaudesta asti. Mikäpä sen parempi kuin taklata kaksi asiaa to do -listalta kerralla!

Tuotteistaminen ei käynyt mielessäkään projektiin ryhtyessä. Edes jokseenkin ajokelpoisen rakennelman aikaan saaminen vei kaiken jakamattoman huomion. Rungon valmistuttua ja kesän 2019 mittaan tehtyjen koeajojen yhteydessä on ollut suuri yllätys, että miten hyvin runko toimii; taikuri yllättyi niin sanotusti itsekin! Kyselyjen määrä rungon saatavuudesta on ollut vähintäänkin yllättävää, mikä on johtanut siihen, että luet tätä sivua.

Lue kattava juttu Rig v1 -rungon matkasta ajatuksesta poluille.

Rig v1 -runko vielä lämpimänä juotosten jäljiltä! Kuva: Antti Konga.

RIG v2 -runkoja tullaan teettämään rajoitettu erä. Jos modernilla geometrialla ja Pinion-vaihdelaatikolla varustettu runkosetti kiinnostaa, nyt on aika toimia! Kun erä on mennyt, se on mennyt.

Ominaisuudet

Pudotetaan suurin uutinen heti ensimmäisenä pöytään. Rungot tullaan teettämään saksalaisvalmistaja Nicolain toimesta! Nicolai ei ole pelkästään synonyymi laadun kanssa, vaan sen määritelmä! Valmistajan alumiiniosaaminen on alan kiistatonta huippua täydellisyyttä hipovien hitsisaumojen myötä. Runkojen rakennus on jalostettu tasolle, jossa jopa hitsausjärjestys on optimoitu muodonmuutosten minimoimiseksi. Materiaalina käytetään 7020 T6 -alumiinia.

Alla linkitetty video antaa tilaisuuden kurkistaa Nicolain tehtaan ovien sisään ja mitä työvaiheita rungon rakennukseen sisältyy, kun se tehdään laadulla ja tarkkuudella, joka ei sisällä kompromisseja.

Vaikka teräsrungoissa on aina oma vetonsa ja #steelisreal, kuten kaikki kovatarakkabuumiin perehtyneet tietävät, alumiini pitää vaihtoehtona edelleen pintansa – ja erityisesti, kun se tulee alan johtavalta valmistajalta käsityönä tehtynä!

Voimansiirto

RIG v2:n erottaa tyypillisestä jäykkäperärungosta ensinnäkin mitoitus ja toiseksi Pinion-vaihdelaatikko, jonka etuina ovat muun muassa seuraavat seikat:

  • Toimintavarmuus. Vaihdelaatikko on erittäin toimintavarma ja käyttää single speed -voimansiirtoa. Vääntyneet vaihtajankorvakkeet ja katkenneet vaihtajat ovat huolia, joista Pinionilla ajaessa ei tarvitse välittää.
  • Huoltovapaus. Valmistaja suosittelee öljyn vaihtoa kerran vuodessa tai 10 000 km välein – otatko haasteen vastaan? Viikoittaisiksi huoltotoimiksi riittää ketjun voitelu ja puhtaana pito.
  • Laaja välitysskaala. RIG v2 -runkosettiä on saatavana kahdella eri vaihtoehdolla: C1.9 XR (range 568 %) ja C1.12 (600 % range). Molemmat vaihtoehdot tarjoavat enemmän rangea kuin tämän hetken 1X-voimansiirrot.
  • Vaihtaminen rullatessa. Vaihtaminen on mahdollista tehdä rullatessa tai vaikka paikallaan koko skaalan alueella! Rullatessa vaihtaminen onkin vapaus, josta ei halua luopua, kun siihen on tottunut. Kun alamäessä näkee polun jatkuvan mutkan jälkeen takaisin ylämäkeen, vauhdissa voi vaihtaa 2-3 vaihdetta kevyemmälle ja oikea pykälä on silmässä valmiina, kun voimaa antaa polkimille mutkasta irtoamiseksi!
  • Matala painopiste. Vaihdelaatikko asettaa painopisteen parhaaseen mahdolliseen paikkaan; alas ja keskelle pyörää.
  • Maavara. Vaihdelaatikko toimitetaan 24-hampaisella rattaalla, mikä lisää maavaraa perinteiseen ketjuvaihteeseen verrattuna.
  • Hiljaisuus. Pinion-vaihdelaatikolla käytetään yksinkertaista single speed -voimansiirtoa, jossa ketju on jatkuvasti kireällä. Tämä tarkoittaa puolestaan, että ketju ei hakkaa takahaarukkaan pahimmassakaan rytyytyksessä, mikä luo lähes äänettömän pyörän. Ero ajokokemuksessa on huomattava ja se pitää kokea itse.
  • 5-vuoden takuu. Valmistaja lupaa vaihdelaatikolle täyden takuun viiden vuoden ajaksi! Tämä on ennen kuulumatonta voimansiirtokomponenttien saralla, jotka ovat jatkuvasti käytössä olevaa kulutustavaraa.

Entä haitat – onko niitä? Mikään systeemi ei ole täydellinen ja myös Pinion tulee haittapuolin kanssa. Niiden läpikäynti on yhtä lailla perusteltua.

  • Paino. C1.9 XR -malli on noin 700 g painavampi kuin XT-tason voimansiirto. Paino on kuitenkin parhaassa mahdollisessa paikassa eli keskiön ympärillä.
  • Tehohäviö. Vaihdelaatikon hyötysuhde ei yllä ketjuvaihteen tasolle. Vaihdelaatikko on silti edelleen erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto, joskin vaikkapa XCO-kisoihin se on tuskin paras vaihtoehto. Traili-, lenkki- ja enduroajossa pientä tehohäviötä on vaikea edes havaita. Pinion-vaihdelaatikon hyötysuhteesta ei ole tullut vastaan mittaustuloksia. Ketjuvaihteella tehohäviö on 2-3 % luokka ja täysin subjektiivinen arvio on, että Pinionilla se on 4-6 % haarukassa. Tässä kohtaa on hyvä muistutttaa, että yksi monista syistä tehdä hyvää harjoittelua on, että jaloista löytyy watteja tuhlattavaksi asti.
  • Slack/välys. Vaihdelaatikossa on oma vapaaratas, jonka POE-luku on matala, noin 20. Tämä tarkoittaa, että kammen päässä oleva poljin voi matkata pitkältä tuntuvan matkan ennen kuin vapaaratas ottaa kiinni ja vetoa saadaan takarenkaalle. Matalaan POE-lukuun tottuu, mutta jos vaihdelaatikon yhdistää harvalla POE-luvulla olevaan takanapaan, slacki voi tulla häiritsevän suureksi. Tästä syystä runkosetin mukaan tarjotaan ja suositellaan välyksetöntä Onyxin takanapaa.
  • Kiertovaihdin. Kiertovaihdin ei ole heikkous, vaan ominaisuus ja tottumiskysymys. Vaihtotapahtuma toimii vaihdelaatikossa kiertämällä nokka-akselia vaijerin välityksellä. Koska vetäminen on vaijerin välityksellä huomattavasti tehokkaampaa kuin työntäminen, vaihtaminen edellyttää kahta vaijeria vaihdelaatikon ja vaihtimen välille ja kiertovaihdin on hyvä tapa rakenteen toteuttamiseksi.
  • Vaihtotapahtuma vaatii poljinvoiman kevennystä. Mahdollisuus vaihtaa rullatessa ilman polkemista on selvä vahvuus. Se tulee kuitenkin kääntöpuolen kanssa, mikä tarkoittaa, että poljinvoimaa pitää keventää selvästi vaihtotapahtuman ajaksi. Kevyemmälle vaihtaessa keventämisen tarve on hieman suurempi kuin raskaammalle pykälälle siirryttäessä. Polkemista ei tarvitse kuitenkaan lopettaa kokonaan, vaan kevennys riittää ja sen kanssa pääsee sinuiksi yleensä jo 1-2 ajokerralla.

Runko ja vaihdelaatikko tulevat molemmat 5-vuoden takuulla.

Mitoitus

Runkoja on saatavilla tuotannollisista syistä vain yhtä kokoa. Runkogeometriaa edustaa nykyaikaista mitoitusta ja sopii 177-190 cm kuskille mieltymyksistä ja kehon mitoista riippuen.

RIG v2 muodostaa erinomaisen parin MRP Ribbon -keulan kanssa, jonka saa hankittua kilpailukykyiseen hintaan rungon mukana.

Alla on muutamia huomioita geometriasta ja ajatuksia lukujen takana.

  • Ohjainkulma. 64,5 asteen ohjainkulma antaa mukavasti vakautta kovaankin vauhtiin ilman, että pyörä tuntuu kottikärryltä.
  • Reach-mitta. 500 mm reach tekee tilavan ohjaamon, joka sopii keskimittaiselle kuskille ilman, että pyörä tuntuu junamaiselta ajaa. Vertailun vuoksi RIG v1 -mallissa reach on 505 mm.
  • Satulakulma. 77 astetta asettaa kuskin mukavasti keskiön päälle, tuoden pystyn ajoasennon ja avaten lonkkanivelten kulmaa – molemmat asioita, jotka helpottavat polkemista niin tasamaalla kuin ylämäissä.
  • Takahaarukan pituus. Pinion ja sen vastakappale (engl. mount) rungossa edellyttävät enemmän tilaa perinteiseen keskiöön verrattuna. Pinionin mountin ja takahaarukan alaputkien välissä oleva yoke-osa mahdollistaa lyhyimmillään 445 mm mittaisen takahaarukan 750-millisellä renkaan halkaisijalla, joka vastaa 29×2,35-2,4” rengasta, valmistajasta riippuen. 730-millisellä renkaalla takahaarukka on mahdollista asettaa 435 mm mittaan. Luonnollisesti ketjun mitta vaikuttaa myös takahaarukan lopulliseen pituuteen, jonka asettamissa half-linkin käyttö ketjussa voi olla hyödyksi.
  • Boost-mitoitus. Pinion käyttää single speed -voimansiirtoa. Yleisesti saatavilla olevat SS-navat ovat puolestaan 142-millisiä. Syy Boost-mitoituksen käyttöön on, että jo hankittu kiekkosetti on todennäköisesti Boost-mitalla, jolloin sen voi valjastaa runkoon vaihtamalla Shimano HG -driverin kokonaan uuden takakiekon sijaan. Boost-perän saa sovitettua tarvittaessa myös 142-milliselle navalle erillisellä holkkisarjalla. Toisin päin muunnostyö on vaikeampi toteuttaa.

Runkosetti ja osasarjat

RIG v2 on saatavana kahdella eri vaidelaatikko-optiolla (sisältää CNC-kammet, vaihtimen ja rattaat) sekä eri osasarjolla, jotka ovat koottu ”parempaa seppälää” -periaatteella.

Pinion-vaihdelaatikosta parhaan mahdollisen ajokokemuksen irti saamiseksi, suosittelemme vapaakytkinmekanismilla toimivia Onyx-napoja, jotka minimoivat yllä mainitun slackin. Tutustu napohin tästä linkistä tai klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

Tutustu vaihtoehtoihin alta!

Base Build – Runko + Pinion C1.9 XR

  • RIG v2 -runko
  • Pinion C1.9 XR -vaihdelaatikko, CNC-kammet, vaihtimen ja 24T-rattaat.
  • Hinta 2965 €

Base Build 2 – Runko + Pinion C1.12

  • RIG v2 -runko
  • Pinion C1.12 -vaihdelaatikko, CNC-kammet, vaihtimen ja 24T-rattaat.
  • Hinta 3075 €

CK Build – Runko + Pinion C1.12 + Chris King -ohjainlaakeri

Ribbon Build – Runko + MRP Ribbon + Pinion C1.12 + Chris King -ohjainlaakeri

  • RIG v2 -runko
  • MRP Ribbon -keula (Air tai Coil)
  • Chris King i2-ohjainlaakeri
  • Pinion C1.12 -vaihdelaatikko, kammet, vaihtimen ja 24T-rattaat.
  • Hinta 3945 €

Rolling Stock Build – Runko + Pinion-navat + Pinion C1.12 + Chris King -ohainlaakeri

  • RIG v2 -runko
  • Pinion H3 Hybrid -napasetti
  • Pinion C1.12 -vaihdelaatikko, kammet, vaihtimen ja 24T-rattaat.
  • Chris King -ohjainlaakeri
  • Hinta 3620 €

Onyx Build – Runko + Onyx-navat + Pinion C1.12 + Chris King -ohjainlaakeri

  • RIG v2 -runko
  • Onyx-napasetti (Vesper- tai Classic-malli)
  • Pinion C1.12 -vaihdelaatikko, kammet, vaihtimen ja 24T-rattaat.
  • Chris King -ohjainlaakeri
  • Hinta 3850 €

Bells & Whistles Build – Runko + MRP Ribbon + Onyx-navat + Pinion C1.12 + Chris King -ohjainlaakeri

  • RIG v2 -runko
  • Chris King i2-ohjainlaakeri
  • MRP Ribbon -keula (Air tai Coil)
  • Onyx-napasetti (Vesper- tai Classic-malli)
  • Pinion C1.12 -vaihdelaatikko, kammet, vaihtimen ja 24T-rattaat.
  • Hinta 4750 €

Kontaktipisteeet kuntoon – Burgtec-ohjaamo ja polkimet

Haluatko samalla ensiluokkaiset kontaktipisteet pyörään? Ne löytyvät samaan pakettiin Burgtecin ja DMR:n toimesta! Kysy lisätietoja ja ilmoita haluamasi mallit (tangon malli, stemmin pituus yms.) tilauksen yhteydessä.

Ennakkotilaajan edut

Ennakkotilaajalle on tarjolla useita mukavia etuja! Jos tilaat rungon 30.3 mennessä, saat valita muun muassa seuraavat asiat:

Rungon väri – Voit päättää rungon värin lukuisista pulverimaalilla tai anodisoinnilla tehtävistä vaihtoehdoista! Tutustu värivaihtoehtoihin tästä: Nicolai – Color Samples. Tarjoiluehdotuksena ovat anodisoitu musta ja factory raw.

Kampien mitta – Valitse Pinionin CNC-kampien mitta 175, 170 tai 165 mm vaihtoehdoista. 165-milliset kammet ovat suositeltava vaihtoehto.

Napojen väri – Haluatko napojen värin sopivan täsmälleen rungon väriin tai muihin osiin? Onyxin värivaihtoehtojen laajuus on hengästyttävä. Katso vaihtoehdot tästä: Onyx RP -Hub Shell Colors.

Koeajo

Sikaa ei kannata ostaa säkissä ja polkupyörää kokeilematta. RIG v1 -pyörän kokeilu onnistuu sovittaessa. Ole yhteydessä info@4130.fi tai soita 0405147531 ja järjestetään koeajo ensitilassa!

Tilaaminen

RIG v2 -rungon ja mahdollisen osasarjan tilauksen yhteydessä maksetaan 1000 € käsiraha, jota ei palauteta, vaikka tilaus peruttaisiin. Jäljelle jäävä summa maksetaan rungon toimituksen yhteydessä.

Mene suoraan tuotesivulle tai ota yhteyttä info@4130.fi tai soita 0405147531 tehdäksesi tilauksen ja varmistaaksesi, että saat yhden näistä harvinaisista kappaleista itsellesi ajoon!

Runkojen arvioitu toimitusaika on 6.7.2020.