Gravel RIG -runko

Gravel RIG -runkoprojekti lähti tarpeesta tehdä droppitangolla varustettu gravel-tyylinen pyörä, jolla olisi oikeasti miellyttävä ajaa. Koska kilometrejä kertyy vuosittain kohtuullinen määrä jo pelkästään työmatkojen ja muun liikkumisen merkeissä, miksei tehdä sitä pyörällä, joka on oikeasti mieleinen?

Alkutalvi 2020 kului piirrustuspöydällä, josta siirryttiin nopeaan tahtiin käytännön valmistusvaiheeseen ja prototyypin testaamiseen .

Suunnittelun kriteerit

Kuten RIG v1– ja RIG v2 -runkojen kohdalla, Syy projektin käynnistymiselle oli, että kaupan hyllyltä ei löytynyt tarjontaa, joka olisi vetänyt ruksit kaikkiin haluttuihin ruutuihin. Niitä olivat:

  • Moderni geometria – tästä lisää myöhempänä
  • Matala stand over -mitta
  • Vaijerin vienti hissitolpalle ja fiksu käyttövipu tolpalle
  • Paikkoja juompullotelineille – ne ovat kuulemma muotia?
  • Riittävästi pyörimistilaa takarenkaalle menemättä liiallisuuksiin
  • Ketjuvaihteet – Pinion-vaihdelaattikkoa käyttävä malli saattaa seurata myöhemmin
  • Materiaalina teräs

Näillä suuntaviivoilla piirtäminen pääsi hyvään vauhtiin, josta päästiin putkien valintaan. Etukolmio on valmistettu Reynolds 853- ja Columbus- putkien sekoituksesta. Takahaarukka on puolestaan kauttaaltaan Columbusta.

Geometria

Runkogeometria on kaikki kaikessa. Se tekee eron, että oletko pyörän kanssa samassa joukkueessa vai joudutko tappelemaan sitä vastaan tiellä tai polulla ajaessa. Gravel RIG -runko ottaa vahvoja vaikutteita nykyaikaisesta maastopyörämitoituksesta, josta meillä on kotimaassa sattumoisin todellista huippuosaamista tarjolla Pole Bicycles– ja Pässilä Bicycles toimijoiden muodossa.

Pääkohdat Gravel RIG -runkoon sovelletussa geometriassa olivat:

  • Loiva ohjainkulma
  • Antelias reach-mitta
  • Jyrkkä satulakulma, joka asettaa kuskin mukavasti keskelle pyörää ja edesauttaa polkemisen voimantuottoa avaamalla lantiokulmaa
  • Tavallista pidempi takahaarukka tasapainottamaan tavallista pidempää etupäätä
  • Matala stand over -mitta, jotta hissitolpasta saadaan kaikki hyöty irti

Paperilla – tai tarkemmin taulukoituna – Gravel RIG -rungon mitoitus näyttää seuraavalta. Kuvassa oleva pyörä on L-koon runko.

Tuotantoerä

Tähän mennessä kertyneiden testituntien ja -kilometrien pohjalta voidaan sanoa, että mitoitus ja koko projekti on onnistunut ja täyttää sille asetetut tavoitteet! Jopa hieman yllättäneen kiinnostuksen määrän johdosta, runkoa tullaan tekemään rajoitettu tuotantoerä seuraavin speksein.

  • Kaksi runkokokoa: M- tai L. Jos olet näiden ulkopuolella, ota yhteyttä ja katsotaan, mitä saadaan aikaiseksi!
  • Materiaalina ohennettu 4130 CrMo -teräs.
  • TIG-hitsattu.
  • BSA-keskiö, 68 mm leveys.
  • 142 x 12 mm takahaarukka.
  • Suora 44 mm emäputki.
  • Vapaavalintainen pulverimaaliväri!
  • Ennnakkotilaajan hinta 965 €!
  • Arvioitu toimitusaika 15.5.2021.