Alusta asti oli selvää, että tulevan Gravel-pyörän kiekkosetti tehtäisiin huolella ja ehkäpä pienellä spesiaalimausteella. Navoiksi valittiin Onyx Vesper -navat 142×12 ja 100×12 mm koossa. Etunavan akselin pystyy vaihtamaan myöhemmin halutessaan 15-milliseksi, jos tarvetta ilmenee, mutta tällä hetkellä sitä ei ole näkyvissä. Napojen speksit ovat:
- Gravel-pyörien normaali akselistandardi: 142×12 ja 100×12 mm.
- Shimano HG -vapaaratas saman valmistajan GRX-voimansiirrolle.
- Centerlock-jarrulevykiinnitys.
- 28-reikäiset – riittävän kestävät vaikka pyörävaelluskäyttöön.
- Standardilaakerit. Jos päivityskierrokselle tulee tarvetta myöhemmin tai laakeriremontti tulee joskus ajankohtaiseksi, hybridimalliset keraamiset laakerit voivat olla vaihtoehto. Toistaiseksi teräksisillä perusmalleilla päästään mukavasti eteenpäin.
- Onyxin tavaramerkki eli vapaakytkimeen perustuva vapaaratasmekanismi, joka antaa välittömän kytkennän, on täysin hiljainen ja markkinoiden matalakitkaisin.
Vanteiksi valikoituivat DT Swissin alumiiniset GR531:t. Erittäin kilpailukykyinen hinta, lupaavan oloinen vanneprofiili ja käyttötarkoitukseen sopiva leveys sinetöivät valinnan. Näillä kiekoilla tai pyörällä ei ole tarkoitus lähteä tosissaan poluille, sitä varten on olemassa parempia välineitä. Sen vuoksi superleveile renkaille ja siten vanteen sisäleveydelle ei ole tarvetta.
Pinnoiksi valikoituivat Sapim Race -mallit – tuplaohennettua luottotavaraa. Nippeleinä ovat saman valmistajan Polyax-nippelit, jotka ovat osoittautuneet erinomaisiksi niin kasaamisen kuin toimivuuden näkökulmasta.
Entä ne spesiaalimausteet? Värimaailmalla lähdettiin leikittelemään siinä määrin, että etu- ja takanapa ovat eri väriset, mikä tulee noudattamaan pyörän muuta kokoonpanoa. Pienenä viimeistelyn silauksena, venttiiliä ympäröivät nippelit ovat molemmissa kiekoissa samaa väriä navan kanssa – löytyyhän venttiili näin helpommin.
Ja sitten vielä kiekkojen paino, koska se tuntuu kiinnostavan monia. Venttiilien ja teippien kanssa etukiekko on 920 g ja takakiekko puolestaan 1155 g. Takanapa yksistään on 415 g eli ei kevyimmästä päästä. Vapaakytkin vaatii pakostakin kohtuullisen paljon lujuudeltaan korkeaa materiaalia, mikä tuo omat grammansa.
Ja sitten itse valmiit kiekot!