Kuvaus
Tekniikka
Italialaisen EXT:n takaiskari jäljittelemättömällä laadulla ja kustomoitavuudella! Valmistajan vuosikymmenten kokemus auto- ja moottoripyöräpuolelta on tiivistetty tähän iskariin, mikä tekee siitä voittavan valinnan enduro- ja trailiajoon!
Storia käyttää auto- ja moottoripyöräpuolella kehitettyä tekniikka, joka nähtiin ensimmäisenä valmistajan alamäkikäyttöön suunnitellussa ARMA-iskarissa. STORIA käyttää samaa vaimennustekniikkaa ja parhaita mahdollisia materiaaleja, minkä lisäksi se on varustettu ei-toivotun keinumisliikkeen poistavalla LOK-vivulla.
EXT:n iskareille on uniikkia:
HBC-tekniikka. Lyhenne tulee sanoista hydraulic bottom-out control. Kierrejousi-iskarit ovat ominaisuuksiltaan lineaarisia, mikä rajoittaa niiden soveltuvuutta tietyissä jousitus- ja runkoratkaisuissa. EXT on ratkaissut ongelma HBC-vaimennuspiirin avulla, joka lisää vaimennusta joustomatkan viimeisellä 15 %, lisäten näin progressiota. Katso video alta tutustuaksesi HBC:n toimintaperiaatteeseen.
Custom-kokoonpano. Jokainen iskari rakennetaan tilauksesta huomioiden jousitusratkaisu, ajajan paino, kiekkokoko, poljinvalinta ja tietenkin iskarin mitat (silmäväli ja kiinnitysstandardi sekä iskunpituus).
Tekniset tiedot
- Suuret männän halkaisijat edesauttamaan öljyn virtausta: Ø 29mm ja Ø 24mm.
- 7075 T6 -alumiinia.
- Liukupinnoissa käytetään erittäin matalakitkaista ja kestävää pintakäsittelyä.
- Matala paine alkuherkkyyden parantamiseksi.
- EXT:n kehittämä uniikki paluuvaimennuksen säätö.
- Tehokkaasti kavitaatiota vastustava rakenne.
- LOK-lukitusvivun toiminnan kustoimointimahdollisuus: täysi lukitus, kevyt keinumisen esto tai jotakin tältä väliltä.
- Pyörä- ja ajajakohtaiset säädöt suoraan tehtaalta.
- Mukana toimitetaan kaksi (2 kpl) kevyestä terässeoksesta valmistettua kierrejousta, joilla tähdätään 28 % ja noin 30 % laskennalliseen painaumaan.
- Paino vain 635 g (200/57 mm koko, 325 lbs/in jousi)!
Lue lisää valmistajan sivuilta:: EXT STORIA LOK V3
Koot ja mallit
Storia on saatavana kaikilla yleisimmillä mitoituksilla ja iskunpituuksilla.
Tuumakoot:
- 190,5 x 51mm
- 200×51 mm
- 200 x 57mm
- 216 × 63,5mm
- 222 x 70mm
Metric-koot:
- 190 x 40 mm
- 190 x 45 mm
- 210 x 50 mm
- 210 x 52,5 mm
- 210 x 55 mm
- 230 x 57,5 mm
- 230 x 60 mm
- 230 x 62,5 mm
- 230 x 65 mm
Trunnion-koot:
- 185 x 50 mm
- 185 x 52,5 mm
- 185 x 55 mm
- 205 x 57,5 mm
- 205 x 60 mm
- 205 x 62,5 mm
- 205 x 65 mm
- 225 x 67,5 mm
- 225 x 70 mm
- 225 x 72,5 mm
- 225 x 75 mm
Huom! Etkö löytänyt etsimääsi kokoa listasta? Custom-koot saatavana tilauksesta! Kysy lisätietoja info@4130.fi
Mitat
Katso piirrustukset valmistajan sivuilta tarkistaaksesi iskarin mitat.
EXT STORIA LOK V3 -piirrustukset
Tilaaminen
Ilmoita tilauksen yhteydessä kommenttikenttään tai sähköpostilla seuraavat tiedot:
-
-
- Pyörämalli (merkki, malli ja vuosimalli)?
- Rungon koko?
- Rungon joustomatka?
- Kuskin paino, varusteilla tai ilman?
- Kiekkokoko: 26″, 27,5″, mullet vai 29″?
- Oletko käyttänyt ennen kierrejousi-iskaria? Jos kyllä, millä jousivakiolla (esim. 400 lbs/in)?
- Iskarin kiinnitysosien ( engl. hardware) mitat? (Esim. 6×20 mm, 8×40 mm, 8×30 mm jne).
-
Iskarit kootaan tilaustyönä kuskin ja pyörän speksien mukaan.. Hyllyssä olevilla iskareilla toimitusaika on 2-4 päivää. Tiedustele saatavuutta malleista, joita ei löydy suoraan toimitukseen sähköpostilla. Hinta sisältää iskarin, kaksi EXT-kierrejousta ja kiinnitykseen tarvittavan hardwaren/kiinnitysholkit.
STORIASTA sanottua
Lue tästä arvosteluja ja mitä EXT STORIA -iskarista sanotaan. Aloitetaan ensimmäisenä asiakkaan käyttäjäkokemuksilla!
Turbolevo tuli käyttöön vuonna 2019, jolloin siirtyminen sähköpyöräilyyn alkoi samalta istumalta. Alla Rock Shoxin Revelation keulassa ja Rock Shoxin Deluxe RT takana. Jo ensimmäisten lenkkien aikana nämä tuntuivat kovin vaisulta vaihtoehdolta omaan ajotyyliin, sekä keulassa, että perässä. Perään joutui melkoisesti lyömään painetta, eikä hyvää vaihtoehtoa tuntunut löytyvän. Keulan paineiden ja tokeneiden kanssa puljaaminen johti siihen, että jatkuvasti oltiin aika ääripäässä.
2020 vuoden alkupuolella perään tuli vaihdettua MRP Hazzard Coil, Keulalle MRP Ribbon Coil. Tämä muutos oli oikeastaan, kun olisi vaihtanut pyörää, koska pito ja toiminta vaihtoi pyörässä olomuotoaan eri planeetalle. Amatöörikuskina uskalsi painaa kovaakin ilman että tulee fiilistä, että kumpikaan pää oikeastaan irtoaa maasta. Juurakota ja kivikot, kaikki antaa palaa vaan. Epäonnekseni päädyttiin kuitenkin ennenpitkään MRP:n kuvioiden muututtua vaihtamaan peräpään vaimennukseen toisen merkin tuotetta.
Tämä toisen merkin tuote, eli EXT Storia Lok V3 tuli korvaavaksi tuotteeksi peräpään vaimennukseen. Ensimmäinen fiilis oli hieman ihmettelevä, sillä säätöihin tarvittiin 12mm avainta, jotta niitä voi tehdä. Koko vaimennin oli kuitenkin omaan ajoon jo valmiiksi säädetty, niin en jaksanut siitä paljoa murehtia, vaan suoraan ajoon koko setti. Vaikka aiemmin mainitsin, että pyörä muuttui toiseksi, niin voiko niin sanoa kuitenkin toistamiseen, kun vaihdossa premium -tuotteesta siirrytään toiseen vastaavaan?
Mielestäni voi, sillä taas asiat taisivat muuttua. EXT pysyy missä vain urassa aivan täysiä kiinni ja tuntuu, että EXT ei oikeastaan koskaan pohjaa. Säätöihin en ole oikeastaan koskenut oikeastaan ollenkaan, mikä on omalta osaltaan aiheuttanut pientä keskustelua. Se, että säätämiseen tarvitaan työkalua, pitäisikin oikeastaan kertoa jo omaa tarinaansa siitä, mitä iskarin pitää olla; set and forget. Ainoa muistutus siitä, että säädöt ovat kohdillaa, on ajamisen nautinto, sekä se pieni sihisevä ääni, kuin siili olisi takarenkaan paikkeilla metelöimässä. Joku voisi sanoa, että se on ”huono”, että ääntä kuuluu, minulle ei. Se on merkki siitä, että vaimennus tekee työtä, jota sille on annettu.
En aiemmin pystynyt perustelemaan hintaa iskunvaimentimelle, mutta ehkä tässä taitutaan siihen suuntaan, että kyllä sen oikeastaan voi. Vastaväitteitä löytyy aina, toki. Ei se minustakaan tee parempaa kuskia, mutta ehkä naksun, thats for sure. Ainakin voin luottaa hieman paremmin välineeseen, mitä eteenpäin lykkään. EXT Storia Lok V3 + MRP Ribbon: GO COIL, or GO HOME!
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.
”In conclusion, there is no shortage of good coil shock options for your enduro bike today. EXT’s Storia Lok v3 checks in at the higher end of the market in terms of pricing, but it delivers the features and the performance to justify the expense.”
https://singletrackworld.com/2020/02/review-ext-storia-v3-the-last-shock-youll-ever-need-to-buy/