Kuvaus
ARIA on EXT:n pitkään odotettu ilmaiskari! ”Kierrejousen toiminta, ilmaiskarin säädettävyys” – ARIA lunastaa tämän lupauksen täysimääräisesti!
- Johtava ilmatoiminen iskunvaimennin trail-, enduro- ja alamäkikäyttöön!
- E-Storiasta tuttu vaimentimen rakenne.
- Täysin uusi AS3-ilmajousi, joka pohjaa ERA-keulassa esiteltyyn HS3-ilmajousirakenteeseen: kaksi erikseen säädettävää positiivista ilmajousen puolta ja suurivolyyminen, itsestään täyttyvä negatiivinen puoli.
- Monipuoliset ja toisistaan itsenäisesti toimivat säädöt! Hitaan ja nopean liikkeen sisäänpäinvaimennus ja paluuvaimennus.
- Käännetty tilavuuskompensaatiosta vastaava rakkosäiliö tuo pienemmän tilantarpeen ja edistää yhteensopivuutta runkojen kanssa, jossa tila on rajallinen.
- Ulkoisesti säädettävä HBC-vaimennuspiiri, joka on tuttu E-Storia ja ARMA v3 -iskaresita. HBC-piiri on aktiivinen joustomatkan viimeisellä 15 % osuudella, lisäten kontrollia voimakkaissa iskuissa.
- LOK 2.0 -keinuvipu poljintehokkuuden edistämiseksi.
- IFP-mäntä on korvattu rakkorakenteella kitkan minimoimiseksi ja herkkyyden edistämiseksi.
- Kestävä 14 mm männänvarsi ja siirivirtauksinen 28 mm päämäntä.
- Super Finish -pinnoite kaikissa liukupinnoissa vähentämään kitkaa.
Koot ja mallit
ARIA on saatavana kaikilla yleisimmillä mitoituksilla ja iskunpituuksilla.
Metric-koot:
- 210 mm silmäväli, 50-55 mm iskunpituudet
- 230 mm silmäväli, 57,5-65 mm iskunpituudet
- 250 mm silmäväli, 70-75 mm iskunpituudet
Trunnion-koot:
- 185 mm silmäväli, 50-55 mm iskunpituudet
- 205 mm silmäväli, 57,5-65 mm iskunpituudet
- 205 mm silmäväli, 67,5-75 mm iskunpituudet
AS3-ilmajousi
ARIA saattaa vaikuttaa ensivilkaisulta perinteiseltä ilmaiskarilta. Todellsiuudessa, pinnan alta löytyy paljon uutta tekniikkaa! ARIAn ytimessä on uusi, patentoitua rakennetta käyttävä AS3-ilmajousi! Se koostuu kahdesta, erikseen säädettävästä positiivisesta ilmakammiosta, jotka ovat erotettu erityisellä ventiilirakenteella suuritilavuuksiesta ja itsestään paineistuvasta negatiivikammiosta.
Erikseen säädettävät kaksi positiivista ilmakammiosta mahdollistavat jousivakion käytöksen hienosäädön tavalla, mikä ei ole mahdollista perinteisellä 1-osaisella rakenteella ja volyymispacereilla. AS3-ilmajousen toimintaperiaate on nerokas ja tarjoaa samat kiitellyt ominaisuudet kuin ERA:n HS3-ilmajousi, mutta takaiskarissa!
- +-kammio vastaa suurimmasta osasta ilmajousen positiivisen osan tilavuutta, määrittäen siten ilmajousen yleisluonteen eli alkuherkkyyden ja jousivoimat koko joustomatkan alueella.
- ++-kammio on pienempi, suurempaan ilmanpaineeseen täytettävä osa, joka vaikuttaa keskialueen tukeen ja loppuvaiheen progressioon.
Portaattomasti säädettävät + ja ++ -kammiot tarjoavat ennenäkemättömät säätömahdollisuudet! AS3-ilmajousen rakenteen ansiosta säädöissä ei tarvitse tehdä kompromissia alkuherkkyyden, keskialueen tuen ja loppuosan progression kesken. Lisäksi, ARIA-iskari on säädettävissä mille tahansa rungon kinematiikalle tai ajotyylille sopivaksi!
Huom! AS3-ilmajousen täyttösuositukset vastaavat korkeintaan noin 650 lbs/in kierrejousta. Jos maksimipainesuositus ja sovelutuvuus mietityttävät, ota yhteyttä sähköpostilla info(at)4130.fi.
HBC-tekniikka
ARIA-iskarista löytyy ARMA-iskarista tuttu HBC-säätö. Lyhenne tulee sanoista hydraulic bottom-out control. Ilmajouset ovat tunnetusti määritelmällisesti progressiivisia. HBC-vaimennuspiirin ansiosta ARIA-iskarissa on mahdollista käyttää matalampaa ilmanpainetta välttyen samalla ei-toivotuilta pohjaamisilta. Tämä kääntyy puolestaan entistä paremmaksi alkuherkkyydeksi, ajomukavuudeksi ja kontrolliksi.
Katso video alta tutustuaksesi HBC:n toimintaperiaatteeseen. HBC-säädön ollessa auki, vaimennuspiiri ohitetaan lähes täydellisesti. Kiinni-asennossa HBC-vaimennuspiiri puolestaan lisää vaimennusvoimaa joustomatkan viimeisellä 15 % osuudella merkittävästi.
LOK 2.0 -lukitusvipu
Ensiluokkaisten vaimennusominaisuuksien lisäksi, poljintehokkuutta ei ole jätetty huomiotta ARIAn suunnittelussa. LOK 2.0 on itsenäinen vaimennuspiiri, joka lisää sisäänpäinvaimennusta, poistaen polkemisesta syntyvän keinuliikkeen. LOK 2.0 on suunniteltu niin, että se tarjoaa silti pitoa esimerkiksi ylämäkeen ajaessa, eikä vahingoita iskaria, jos se unohtuu päällee alamäkiosuudelle.
Tilaaminen
Ilmoita tilauksen yhteydessä kommenttikenttään tai sähköpostilla seuraavat tiedot:
- Pyörämalli (merkki, malli ja vuosimalli)?
- Rungon koko?
- Rungon joustomatka?
- Kuskin paino, varusteilla tai ilman?
- Iskarin kiinnitysosien ( engl. hardware) mitat? (Esim. 6×20 mm, 8×40 mm, 8×30 mm jne).
Hinnat ja saatavuus
ARIA-iskarin hinta on 1312 €, sisältäen kiinnitykseen tarvittavat kiinnitysosat/hardwaret.