Super Boost on Boost-napastandardin rinnalla kulkeva toinen (yleisesti) käytettävä napastandardi. Tässä tekstissä tehdään syvällisempi katsaus standardiin, mistä siinä on kyse ja mitä mahdollista etua se tarjoaa.
Mitoitus
Ensimmäisenä on syytä lähteä liikkeelle mitoituksesta eli mitä lukuja Super Boost -standardi käyttää. Tavallinen – ja reilulla marginaalilla valta-asemaa pitävä – Boost-standardi käyttää takana 148 millimetrin asennusleveyttä. Super Boost on siitä 9 mm suurempi, hyödyntäen 157 millimetrin asennusleveyttä.
Etunapojen mitoituksen osalta eroa ei ole Super Boost -takanavan kanssa käytetään tavallista Boost-mitoitettua 110×15 mm etunapaa tai etuhaarukan niin edellyttäessä, saman standardin 20-millimetristä versiota.
Huomionarvoista on, että Super Boost -standardi jakaa yllättävän paljon yhteistä pinta-alaa ”vanhan dh-standardin” eli 150 mm takanapojen kanssa. Ainoa ero on, että Super Boost -navoissa navan päätyholkit ovat 3,5 mm pidemmät molemmin puolin. Navan laippojen leveys ja jarrulevyn asema napaan ovat molemmat samoja.
Edut
Jotta ratkaisu saa hyväksynnän ja pääsee yleisesti käyttöön, sen tulee tarjota jotakin etua tai olla toiminnallisuudeltaan vähintään käypää tasoa. Leveämpi navan asennusleveys tarjoaa mahdollisuuden suuremmalle laippojen etäisyyydelle, jolla on puolestaan hyödyllinen vaikutus kiekon jäykkyyteen ja lujuuteen.
Ohessa on nähtävissä Onyx Classic MFU ISO -napojen mitoitus ja vertaus Boost- ja Super Boost -standardien välillä.
| Standardi | A | B | C | Pinnojen jännityssuhde (vas./oik.) |
| Boost | 35,7 mm | 22,8 mm | 148 mm | 64/100 % |
| Super Boost | 38,35 mm | 27,42 mm | 157 mm | 72/100 % |
Mitoista nähdään, että Super Boost -mallin kohdalla suurempi asennusleveys on otettu täysimääräisesti hyötykäyttöön laippojen asemoinnissa. Leveämmällä olevat laipat tekevät kiekosta jäykemmän ja myös vahvemman tasaamalla vasemman ja oikean puolen pinnojen välistä jännitystä.
Jämptimmän kiekon rakenteen ohella, Super Boost -standardi voi tarjota selvää etua paremman ketjulinjan muodossa, kun sitä käytetään standardimittaisen 73 mm BSA-keskiön (tai vastaavan) kanssa.
Yleisimmät käyttökohteet
Tyypillisesti Super Boost -standardia tavataan dh-pyörissä. Ei ole kuitenkaan syytä, että miksei sitä voisi hyödyntää missä tahansa maastopyörätyypissä. Muutama valmistaja onkin tehnyt rohkean linjauksen ja soveltanut ko. standardia mallistonsa läpi tai ainakin suuressa osaa sitä.
Yleisyys dh- tai yleisesti gravity-tyyppisissä pyörissä liittynee seikkaan, että tämän kategorian pyöriin halutaan saadan vahvin mahdollinen kiekkorakenne, jonka Super Boost -standardin käyttö myös mahdollistaa.
Mahdollisuudet muunnokseen
Yleinen kysymys kuuluu, että voiko Boost-navan muuntaa Super Boostiksi? Vastaus on samaan aikaan kylllä ja ei. Kuten aiemmasta nähdään, standardeissa napojen kuoriosat ovat mitoitettu eri tavalla, minkä vuoksi Super Boost -standardin eduista ei ole mahdollista päästä osalliseksi Boost-navan kanssa.
Boost-napa on sen sijaan muunnettavissa Super Boostiksi tarpeen vaatiessa. Se edellyttää 9 mm pidemmän jarrupuolen päätyholkin tai vastaavan mittaisen jatkoholkin sekä saman vahvuisen aluslevyn jarrulevyn alle. Jarrulevyn kiinnitysupulttien tulee olla luonnollisesti myös pidemmät. Alla on nähtävissä kiitettävä vedos aiheesta.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
Muunnoksen yhteydessä kiekko pitää keskittää uudelleen eli nopeasta tai erityisen kätevästä muunnoksesta ei ole kyse.
Saatavuus
Jos pyöräsi kaipaa uusia Super Boost -standardin mukaisia napoja tai mittatilaustyönä koottuja kiekkoja, valikoima kattaa seuraavat vaihtoehdot.
Aivee Gravity One, 32 H, mattamusta tai hopea
Onyx Classic MFU Super Boost Centerlock, 32 H, musta
Onyx Classic MFU Super Boost ISO, 32 H, musta



