EXT ARMA V3 -takaiskari

998,00 1045,00 

Poista
Tuotetunnus (SKU): ext-storia-arma-v3-takaiskari Osastot: ,

Kuvaus

Italialaisen EXT:n takaiskari jäljittelemättömällä laadulla ja kustomoitavuudella!  Valmistajan vuosikymmenten kokemus auto- ja moottoripyöräpuolelta on tiivistetty tähän alamäkiajoon suunniteltuun iskariin, mikä tekee siitä voittavan valinnan aina Maailman Cup -tasolle asti!

Tekniikka

ARMA käyttää auto- ja moottoripyöräpuolella kehitettyä tekniikka, joka on sovellettu pienempään ja kevyempään pakettiin sekä tietenkin alamäkiajon tarpeisiin sopivaksi. EXT:n kehittämän HBC-tekniikka tekee ARMAsta sopivan mihin tahansa runkoon, aina lineaarisista single pivot -ratkaisuista nelilinkkuihin.

EXT:n iskareille on uniikkia:

HBC-tekniikka. Lyhenne tulee sanoista hydraulic bottom-out control. Kierrejousi-iskarit ovat ominaisuuksiltaan lineaarisia, mikä rajoittaa niiden soveltuvuutta tietyissä jousitus- ja runkoratkaisuissa.  EXT on ratkaissut ongelma HBC-vaimennuspiirin avulla, joka lisää vaimennusta jopa 50 % joustomatkan viimeisellä 15 % osuudella. Progression toteutus vaimennuksen avulla jousen sijasta parantaa kontrollia, sillä jousituksen toimina on näin ennalta-arvattavampaa suurissa ja voimakkaissa iskuissa.

Toisin kuin STORIA-iskari, ARMA:ssa on HBC-piirin säätö, jolla progressiivisuutta voi säätää mielensä mukaiseksi.

Custom-kokoonpano. Jokainen iskari rakennetaan tilauksesta huomioiden jousitusratkaisu, ajajan paino, kiekkokoko, poljinvalinta ja tietenkin iskarin mitat (silmäväli ja kiinnitysstandardi sekä iskunpituus).

Storia käyttää auto- ja moottoripyöräpuolella kehitettyä tekniikka, joka nähtiin ensimmäisenä valmistajan alamäkikäyttöön suunnitellussa ARMA-iskarissa. STORIA käyttää samaa vaimennustekniikkaa ja parhaita mahdollisia materiaaleja, minkä lisäksi se on varustettu ei-toivotun keinumisliikkeen poistavalla LOK-vivulla.

Tekniset tiedot

    • Säädettävä HBC-vaimennuspiiri.
    • Suuret männän halkaisijat edesauttamaan öljyn virtausta: Ø 29mm ja Ø 24mm.
    • 7075 T6 -alumiinia.
    • Liukupinnoissa käytetään erittäin matalakitkaista ja kestävää pintakäsittelyä.
    • Matala paine alkuherkkyyden parantamiseksi.
    • EXT:n kehittämä uniikki paluuvaimennuksen säätö.
    • Tehokkaasti kavitaatiota vastustava design.
    • Pyörä- ja ajajakohtaiset säädöt suoraan tehtaalta.
    • Mukana toimitetaan kaksi (2kpl) kevyestä terässeoksesta valmistettua kierrejousta, joilla tähdätään 28 % ja 33 % laskennalliseen painaumaan.
    • Paino vain 705 g (241/74 mm koko, 300 lbs/in jousella)!

Lue lisää valmistajan sivuilta:: EXT ARMA V3

 

Koot ja mallit

Storia on saatavana kaikilla yleisimmillä mitoituksilla ja iskunpituuksilla.

Standardikoot:

  • 222 x 67 mm
  • 241 x 74 mm
  • 267 × 87 mm
  • 230 x 57,5 mm
  • 230 x 60 mm
  • 230 x 62,5 mm
  • 230 x 65 mm
  • 250 x 70 mm
  • 250 x 72,5 mm
  • 250 x 75 mm

Trunnion-koot:

  • 205 x 57,5 mm
  • 205 x 60 mm
  • 205 x 62,5 mm
  • 205 x 65 mm
  • 225 x 67,5 mm
  • 225 x 70 mm
  • 225 x 72,5 mm
  • 225 x 75 mm

Huom! Etkö löytänyt etsimääsi kokoa listasta? Custom-koot saatavana tilauksesta! Kysy lisätietoja info@4130.fi

Tilaaminen

Ilmoita tilauksen yhteydessä kommenttikenttään tai sähköpostilla seuraavat tiedot:

  1. Iskarin silmämitta ja iskunpituus.
  2. Kiinnitystapa: standardi tai Trunnion.
  3. Pyörämalli (merkki, malli ja vuosimalli).
  4. Rungon koko.
  5. Rungon joustomatka.
  6. Kuskin paino.
  7. Kiekkokoko: 26″, 27,5″ vai 29″.
  8. Poljinvalinta: lukot vai avopolkimet?
  9. Oletko käyttänyt ennen kierrejousi-iskaria? Jos kyllä, minkä jäykkyisellä jousella (esim. 400 lbs/in)?
  10. Haluato iskarin kiinnitysosat mukaan ( engl. hardware). Jos kyllä, ilmoita koko (esim. 6×20 mm, 8×40 mm, 8×30 mm jne).

Iskarit kootaan tehtaalla tilaustyönä. Toimitusaika on noin 2 viikkoa, riippuen tehtaalla olevasta työjonosta. Varmistamme tarvittaessa toimitusajan ja kerromme tilauksen etenemistä sen tekemisen jälkeen.

Hinnat

EXT ARMA V3 -iskari – 998 €

EXT ARMA V3 -iskari + kiinnityosat iskarin toiseen päähän – 1030 €

EXT ARMA V3 -iskari + kiinnitysosat molempiin päihin – 1045 €

Hinnat sisältävät toimituskulut Suomessa.

ARMA:sta sanottua

Lue tästä arvosteluja ja mitä EXT ARMA -iskarista sanotaan.

”This may not be a cheap upgrade, but man on man it’s a good one. With the suspension on a bike being one of the most important things to get right, why not make it even better? I was so happy with the new V3 unit.”

Asiakkaiden kokemuksia

Alta löytyy ensikokemiuksia YT Decoy -sähköpyörään rakennetun ARMA v3 -iskarin suoriutumisesta enska- ja bike park -ajossa..

”Kokemuksia ARMAsta. Viikon testien jälkeen on hymy huulilla! Ajokertoja on tullut yksi kerta Laajiksessa ja kaksi Sappeella.

Ihan ensikokemuksena yllätti iskarin jäykkyys paikallaan testatessa, vaikka sama ilmiö on näkynyt noissa netin testeissä. Seuraavana yllätti, kuinka korkealla pyörän takapää toimii polkuajossa, jopa sillä kevyemmällä 400 lbs jousella, tämä oli pelkästään positiivinen yllätys, vaikka mieleen siinä vaiheessa tuli, että olisiko pitänyt sittenkin ottaa pykälää pehmoisemmat jouset ja kun kyseistä keskustelua ennen hankintaa käytiin perusteellisesti.

Laajiksessa lähdin hakemaan ennen kaikkea HSC-säätöä kohdalleen 400 lbs jousella. Yllättävän nopeasti löytyi oikea neljännes kyseiselle säädölle ja oli erittäin positiivista, että erot muutaman naksun välillä olivat mäessä selvästi havaittavissa, myös tällaisen amatöörin ajossa. Tuolla päädyn enskapätkällä kaksi naksausta kevyempään asetukseen mitä iskarissa oli tehtaan jäljiltä. Tosin sitten Sappeella kovemmassa vauhdissa, naksuttelin HSC:n takaisin tehdasasetukseen, puoleenväliin säätöaluetta. Jäykemmät HSC:n asetukset alkoivat tuntua omaan ajoon jo liian jäykille, ainakin enskapätkillä. 

Laajiksessa tuntui, että takapään sivuttaispito olisi parantunut merkittävästi ja pyörällä uskalsi kaahata entistä aggressiivisemmin, vaikka polun pinta oli märkä. Setämies-testipätkällä on tyypillisesti jäänyt 1-1.5cm etupään joustoa käyttämättä ja nyt joustomatkaa jäi enää 5 mm ja kerran keula pohjasi ajovirheen johdosta reippaasti.

Ensimmäisellä Sappeen käynnillä lähdin säätämään iskaria bermeihin ja hyppyreihin LSC:n ja reboundin kautta. LSC:lle hyvää asetusta sai hakea kauemmin ja LSC:n yksittäisten naksujen vaikutus ajotuntumaan oli selkeästi pienempi kuin HSC:llä. LSC:llä täysin auki asento oli liian löysä ja kiinni asento liian jäykkä (tosin molemmat päät ihan ajettavia), joten myös se jäi sitten hyvin lähelle tehdasasetusta säätöalueen puoleen väliin. Siis, tehdasasetukset osoittautuivat omaan makuun ja vauhtiin ihan sopiviksi. 

Ehkä suurin ero entiseen Sappeella tuli bermiajoon, nyt pyörä käyttäytyi erittäin levollisesti bermeissä ja piti halutun ajolinjan erittäin vakaasti ja varmasti. Tuntui kuin renkaat olisi imeytynyt kiinni bermeihin ja että tässä oli kyseessä ennemmin takapään vakautuminen pystyakselin suuntaisesti, kuin pelkkä pidon paraneminen. Bermit pystyi ajamaan entistä matalammalla ajolinjalla ja kovampaa. Tämä sama ilmiö rauhoitti myös hyppyjen lähdöt siten, että kertaakaan hypyissä ei tullut ikävää ohhoh-tunnetta kun perä ponkaisee (yli-progressiiviseksi säädetyllä) ilmaiskarilla liian korkealle varoittamatta. Lisäksi kun ARMA ottaa vakaasti huonot alastulot (yli/ali ländin), niin tällä iskarilla uskaltaa lähteä kehittämään hyppytaitoja uudelle tasolle. 

Toisella Sappeen kerralla ja jäykemmällä 425 lbs jousella alkoi tuntua jo sille, että etupää alkaa jäädä toiseksi ja Lyrikistä pitikin sitten säätää HSC maximiin ja LSC niin jäykälle kuin kädet salli. Ehkä tuo 425 lbs jousi oli parempi nopeassa parkki-ajossa ja sitten vähän hitaampaan metsäenskaan se kevyempi 400 lbs. Missään vaiheessa takapää ei hakannut entiseen malliin esim. jarrutuspateissa, vaikka takarenkaassa oli painetta 1,9 bar. 

Ainut ”miinus” ilmaiskariin verrattuna on se, että joustovaran käyttöä ei voi seurata kumilenkillä. Iskarin mahdollista pohjaamista normitilanteessa ei pysty havaitsemaan ja tämän takia HBC:n säätäminen oli aika arpapeliä. Testien aikana ainoastaan kerran tuntui selvästi iskarin pohjaavan, tämä oli dropista jossa ei ole kunnollista ländiä. 

Viikon kokemuksella ARMA vaikuttaa aivan erinomaiselle. Ero vanhaan pyörän RS Deluxe -vakioiskariin tuntuu niin suurella, että vertailu on jopa epäreilua.”

-Kimmo J.

 

Lisätiedot

Valitse kiinnitys

Ei kiinnitysosia, Kiinnitysosat molempiin päihin, Kiinnitysosat yhteen päähän