Kuvaus
Uutuusmalli kaudelle 2023! ERA v2 Long Travel -malli tarjoaa jäljittelemättömän toiminnan nyt 180 ja 190 mm joustomatkoilla!
Speksilista
- 36 mm liukuputket.
- Vain 29-tuumaisille kiekoille!
- Joustomatka: 180 tai 190 mm.
- Joustomatka on muutettavissa erillisillä ilmajousen ympärille asennettavilla holkeilla. Joustomatkan muutos ei edellytä siis ilmajousen vaihtoa.
- Offset-mitta: 44 mm.
- 7050-alumiinista valmistettu kruunu. EXT:n suunnittelema kruunun rakenne, joka maksimoi kruunun ja ohainputken välisen liitospinnan.
- HS3-jousisysteemi! Ennennäkemätön ratkaisu koostuu kierrejousesta, kahdesta positiivisen puolen ilmajousesta ja suuritilavuuksisesta negatiivisesta jousesta.
- EXT:n oma HDRV-vaimennus. Vaimennuspatruunan männänvarren kitka on minimoitu erityisellä laakeroinnilla..
- Säädöt: ilmajousi, nopean ja hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennus, paluuvaimennus.
- Thixomolding-tekniikka ja uusi WRC-autoista lainattu puslien materiaali takaavat matalimman mahdollisen kitkan ja ennenkokemattoman jouston alkuherkkyyden!
- Racing Bros -tiivisteet.
- Hyväksytty sähköpyöräkäyttöön.
- Paino 2280 g (170 mm, katkaisematon kaulaputki, akseli mukana).
- Musta väri.
- Valmistettu Italiassa.
Tuotekuvat: Alex Luise (@alexluise), Extreme Shox.
Uudet ominaisuudet
V2 Long Travel -versiosta löytyvät seuraavat uudet ominaisuudet alkuperäiseen malliin verrattuna.
- Aiempaa pidempi joustomatka. Kaksi mallivaihtoehtoa: 180 tai 190 mm.
- Täysin uusi alajalkakokoonpano.
- Kelluva etuakselikiinnitys, joka poistaa etunapojen asennustoleranssivaihtelusta syntyvät ongelmat keulan toiminnassa.
- Uusi liukuholkkien rakenne, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman voitelun. Liukuholkkien tasainen sisäpinta pitää samalla liukuvien osien kulumisen minimissä!
- Top out -efektin poistava ilmajousen osa.
Lue tarkemmin ERA v2:n ominaisuuksista alta!
Katso uudistetut liukuholkit toiminnassa EXT:n julkaisemalta videolta.
HS3-ilmajousi
Nimeensä viitaten, uusi HS3-ilmajousi koostuu kolmesta pääkomponentista: kahdesta positiivisesta ilmajousesta ja suuritilavuuksisesta negatiivisesta ilmajousesta.
Syy kahden positiivisen ilmajousen käyttöön on, että jouselta halutun käytöksen saavuttaminen ei ole mahdollista yhdellä ilmajousella.
Eikä tässä vielä kaikki! Ilmajousen päässä on pieni teräksinen kierrejousi, joka toimii nimenomaan sagin alueella, luoden entistä herkemmän jousituksen toiminnan matalamman kitkan ansiosta.
Vaimennintekniikka
EXT käyttää suurta Ø24 mm mäntää, jossa öljynvirtauksen määrä on suunniteltu mahdollisimman suureksi haluttujen ominaisuuksien saavuttamiseksi.
HDRV-tekniikka (High Dyrnamic Valve Response) pitää sisällään kaksi eri shimmipakkaa, korkeille ja keskikorkeille liikenopeuksille. Tämän ansiosta hitaan- ja nopean liikkeen vaimennussäädöt eivät vaikuta toisiinsa. Lisäksi, sisäänpäin- ja paluuvaimennuspiirit ovat täysin erilliset, mikä lisää säädettävyyttä ja parantaa toimintaa entisestään.
IFP:n toiminta on pidetty mahdollisimman herkkäliikkeisenä käyttämällä siinä erillistä painelaakeria, mikä mahdollistaa sen liikkeen myös sivuttaiskuormien alla. HDRV-vaimentimesta löytyvä shimmipakka on vakiona Medium-mallia. Sen ohella on saatavilla lisäksi Light- ja Firm-shimmipakat. Vakiomalli palvelee suurella todennäköisyydellä erittäin hyvin valtaosaa kuskeista. Light- ja Firm-pakat voivat tulla kyseeseen seuraavissa tilanteissa:
- Light – Kuskin painon ollessa <70 kg mieltymys suosii kevyempää vaimennusta.
- Firm – Kuskin painon ollessa >95 kg ja/tai ajo on erityisen kovavauhtista tai muuten vaativaa.
Jos koet, että shimmipakkamuutokset ovat tarpeen, mainitse asiassa yhteydenotossa keulaa kysyessä.
Kitkan minimointi
Kitka on hyvin toimivan jousituksen vihollinen # 1., EXT on käyttänyt huomattavan määrän kehitystyötä sen minimointiin!
- WRC:tä (World Rally Cross) varten kehitetty ja käytetty puslien materiaali.
- Alajalat, puslat ja yläjalat liukuputkineen ovat kaikki yksilöllisesti sovitettuja mahdollisimman tarkkojen toleranssien saavuttamiseksi.
- ERA käyttää EXT:n omia, supermatalakitkaisia, öljyjä ja voiteluaineita.
- HDRV-vaimentimen männänvarsi on terästä ja kromattu mahdollisimman pienen kitkan saavuttamiseksi, vaikka teräs tuokin pienen painosakon alumiiniin verrattuna.
- HS3-jousen kolmen ilmajousen lisänä oleva teräksinen kierrejousi on aktiivinen erityisesti sagin kohdalla, lisäten alkuherkkyyttä entisestään.
- IFP käyttää painelaakeria, joka mahdollistaa sen herkän liikkeen myös sivuttaiskuormien alla.
Uusi kruunun rakenne
Uusi patentoitu kruunun rakenne maksimoi jäykkyyden erityisesi eteen-taakse- ja kiertosuunnassa! Moninkertainen kontaktipinta-ala tekee kruunun ja ohjainputken liitoksesta äärimmäisen vahvan, minimoiden näin paljon pelättyjen natinoiden ja naksumisten ilmaantumisen.
Kehitystyö ERA:n takana
Katso EXT:n video, joka sukeltaa ERA-keulaan uponneeseen kehitystyöhön.
Huolto ja usein kysyttyä
Huoltoon liittyvät tiedot löytyvät ERA-manuaalista.
Ohjeet alajalkojen huoltoon löytyvät alta ja upotetusta YouTube-videosta.
—–
Alajalkojen huoltoon tarvitaan seuraavat varaosat, jotka ovat saatavilla erikseen kaupan puolelta.
Huoltoväliksi suositellaan kisakäytössä 50 ajotuntia, kun taas vähemmän vaativassa ajossa suositeltava huoltoväli on 100 ajotuntia.
Takuun voimassaolon säilymiseksi, ilmajousen ja vaimentimen huollot tulee teettää vain EXT:n valtuuttamalla palveluntarjoalla. Lue lisää ERA-keulan huollosta huoltotyösivuilta tai ota tarvittaessa yhteyttä asiaan liittyen sähköpostilla
Mitä ERAsta sanotaan?
Lisätietoa HS3-jousesta, vaimentimesta ja keulan tekniikasta löytyy EXT:n kotisivuilta: Extremeshox.com – ERA Fork
Pinkbiken ensimaistit keulasta olivat hyvin, hyvin lupaavat, kuten otsikkokin kertoo!
Pinkbike.com – First Ride: The New EXT Era Fork is Very, Very Promising
I’m usually not one to gush, but after six solid rides on the Era I’m comfortable saying that I’ve never ridden a fork that felt this good right out of the box. I’ve even switched bikes with a couple of riding partners mid-ride so they could experience what I was feeling, and in both instances, the general consensus was “that’s ridiculous.”
-Mike Kazimer
NSMB:n artikkeli erinomaisella Q&A-osiolla.
NSMB.com – EXT Releases ERA Fork
Geometron-pyörämerkin nokkamiehen Chris Porterin haastattelu ERA-haarukasta.
Singletrack Podcast 511 | The Chris Porter EXT Fork & Politics Rant Episode
Bikerumor.com -sivuston artikkeli ERA:n julkaisusta.
Extreme Shox EXT ERA HS3 is their first mountain bike fork, gets triple Air-Air-Coil spring
Vital MTB-sivuston revikka
Alta löytyy Vital MTB -sivuston täyspitkä revikka ERA:sta.
Vitalmtb.com – New Tunable, High Performance Fork – EXT ERA Long Term Review
- Laajat säätömahdollisuudet ja yleisesti hyvä säädettävyys
- Erinomainen alkuherkkyys!
- Jäykkä eteen-taakse- ja kiertosuunnassa
- Kantaa hyvin; ei käytä joustomatkaa tarpeettomasti
- Sopii erinomaisesti aggressiiviseen ajoon
Mikä saa aikaan listatut ajo-ominaisuudet ja erottaa ERA:n kilpailijoista? ERAn tarjoama suorituskyky on monen asian summa. Listaan kuuluvat muun muassa kolmen eri ilmajousen ja pienen kierrejousen yhdistämä HS3-ilmajousi, EXT:n itse kehittämä ja äärimmäisen hyvät voiteluominaisuudet tarjoava EV68S-voiteluöljy sekä WRC-autojen tekniikasta lainattu puslamateriaali- ja tekniikka.
Arvostelun kirjoittajan Johan Hjordin sanoin:
”It demands that you spend more time perfecting the set-up, but once you get it right for your riding style and your trails, it really delivers an intoxicating riding experience for those who like to go hard.”
Lue koko arvostelu tästä linkistä tai katso video alta!
Vitalmtb.com – New Tunable, High Performance Fork – EXT ERA Long Term Review
MTB-news.de -revikka
MTB-news. de -sivuston arvostelu Era-keulasta on luettavissa alla olevasta linkistä tai kuvasta!
Mtb-news.de – EXT Era in Test
Mitä testaaja tuumasi Eran toiminnasta?
- Hyvät ohjeet säätöjen perusasetuksille.
- Monipuoliset säätömahdollisuudet, joilla keulan saa säädettyä kaikkiin mieltymyksiin.
- Tukeva rakenne ja erinomainen toiminta lisää eturenkaan pitoa tuntuvasti!
Blisterreview.com -sivuston arvosta ERAsta!
Blisterreview.com – EXT ERA Fork
Mutta entä miten ERA suorituu ajossa? Testaajat summaavat keulan suoriutumisen seuraavasti:
”Era on kieltämättä arvokas keula, mutta se tarjoaa selviä ja tuntuvia eroja toiminnassa kilpailijoihin verrattuna – erityisesti kuskeille, jotka haluat lisää joustomatkan keskialueen kantavuutta säilyttäen samalla erittäin hyvän alkuherkkyyden.
Toiminnallaan Era tarjoaa todellista hyötyä muihin kilpailijoiden malleihin nähden ja kuskille, joka haluaa tehdä investoinnin ja hankkia parasta, mitä on saatavilla, Era on yksinkertaisesti omaa luokkaansa.”
Pinkbike.com – 12 kuukauden käyttötesti
- Erinomainen alkuherkkyys.
- Monipuoliset säädöt – joiden kohdilleen hakeminen voi viedä aikaa.
- Erittäin hyvin kantava joustomatkan keskialue – paras markkinoilla!
- Naksumisesra vapa CSU/kruunuliitos.
Voit hyvin valita tavallisen keulavaihtoehdon, mutta ERA tarjoaa uniikit ajo-ominaisuudet kaikkiin muihin malleihin verrattuna. Se kantaa erityisen hyvin ilman tarpeettomia sukelteluja ja tarjoaa pitoa epätasaisimmissakin maastossa jopa siinä määrin, että se voi käännyttää kierrejousten nimeen vannovat. Kyllä, tämän hintaluokan keulan pitäisi olla lähes täydellinen ja ERAn toiminta on hyvin lähellä sitä.