Blister Review -sivusto on tunnettu yksityiskohtaisista ja vaativista testiartikkeleistaan. Tuoreesta ERA v2.1 -keulan testistä tekee erityisen mielenkiintoisen se, että testaajalla on aiempaa kokemusta samasta keulasta aina v1-mallista lähtien.
Lue pääkohdat testistä vapaasti käännettynä alta!
Päivityssisältö
V2-päivitys piti sisällään osia HS3-ilmajousen pienempään ++ kammioon ja mikä oleellisinta, uudet alajalat. V2.1-päivitys tuo mukanaan uusitun HS3-ilmajousen, joka jakaa rakenteensa alkuperäisen version kanssa. Erona ovat + ja ++ ilmakammioiden tilavuudet ja niiden välinen suhde, joita muuttamalla toiminnasta on pyritty tekemään entistä herkemmäksi, mutta silti kantavuus ja hallittu progressio säilyttäen.
Säädöt
Kaksiosainen ja erikseen säädettävä ilmajousi voi olla haastava säätää ja pienetkin muutokset voivat tehdä selvän eron toiminnassa. V2.1-versio on tältä osin selkeä edistysaksel, sillä säätöjen löytäminen on aiempaa helpompaa ja vaimentimen kompressiopuolen säätöaluetta on laajennettu pehmeämpään suuntaan.
Toiminta
ERA v1 oli hyvä keula, mutta ei tehnyt samanlaista vaikutusta kuin Storia-takaiskari. Vaikka alkuherkkyys oli loistava, koko joustomatkan käyttö oli haasteellista etenkin, jos joustomatkan keskialueelle halusi hyvän määrän tukea. V2.1-version päivitykset vaikuttivat siltä, että ne toisivat juuri halutut muutokset ja parannukset toimintaan.
Uudistetun mallin sääöalue on aiempaa laajempi ja sen myötä käyttökelpoisempi suuremmalle ajajajoukolle. Kaksiosainen ilmajousirakenne tarjoaa ominaisuuksia etenkin keskialueen kantavuuden osalta, joita ei saavuteta muilla rakenteilla. Alkuherkkyys ja hyvä keskialueen tuki ovat tyypillisesti toistensa kanssa kilpailevat ominaisuudet.
Uudistettu jousirakenne parantaa ERAn herkkyyttä entisestään, mutta säilyttäen hyvän tuen keskialueella ja tarjoten maltillisemman määrän progressiota loppua kohden. V2.1 voi säätää edelleen hyvin progressiiviseksi niin halutessaan.
Yhteenveto
Alkuperäinen ERA-keula teki monia asioita hyvin, mutta soveltui parhaiten ajajille, jotka halusivat jämäkän jousituksen toiminnan. V2.1-versio on laajentanut keulan toiminta-aluetta, tehden siitä helpomman säätää ja mahdollistaa sopivien säätöjen löytämisen entistä laajemmalle mieltymysalueelle.
ERA v2.1 puhuttelee eniten ajajia, jotka haluavat tukea tarjoavan ja laajalti säädettävän jousituksen toiminnan, eivätkä pelkäää käyttää aikaa oikeiden säätöjen löytämiseen. Oikeilla säädöillä – jotka ovat entistä helpommat löytää – toiminta on hyvin ainutlaatuista.
Lopuksi
Ja lue alkuperäinen testi läpi kokonaisuudessaan alta.
Ja tutust ERA v2.1-keulaan nettikaupan puolella!