VAIA on kiistatta kauden odotetuin ja jännittävin uutuus maastopyöräjousituksen saralla. Uutuusmalliin on pakattuna niin paljon radoille suoraan siirtyviä ominaisuuksia, että yksityiskohtainen tutustuminen on tarpeen. Lue tästä, mistä VAIA-haarukassa on kyse!
USD-rakenne
Upside-down eli lyhyeltä nimeltään USD-rakenne on yleisesti muun muassa motocross-pyörissä käytetty keularakenne. Nimensä mukaisesti, keulan rakenne on ”ylösalaisin” niin, että liukuputket sijaitsevat alhaalla ja ovat kiinnitetty akseliin. Vastavaasti alajalat muuttuvat rakenteessa yläjaloiksi.
Ratkaisun etuna on ennen kaikkea parempi jatkuva voitelu. Painovoiman ansiosta alemmat liukuholkit, tiivisteet ja pyyhinkumit kylpevät jatkuvasti yläjalkojen sisäisessä voiteluöljyssä, mikä vähentää kitkaa ja ehkäisee komponenttien kulumista niin, että tarkoin mitoitetut ja toisiinsa nähden liikkuvat pintaparit eivät pääse kulumaan kuivumisen johdosta.
Toinen USD-rakenteen tarjoama etu – jota VAIA-keulassa hyödynnetään – on parempi eteen-taakse suuntainen jäykkyys kelluvan liukuholkkirakenteen ansiosta. Tästä lisää myöhempänä.
Modulaarinen rakenne
VAIA-haarukka on suunniteltu mahdollisimman mukautuvaksi, mikä on saavutettu modulaarisen rakenteen avulla. Alamäki-, bike park-, freeride-, sähköpyörä- ja enduroajo kattaa laajan alueen joustomatkalukemia, johon VAIA vastaa 170-200 mm joustomatkalla, joka on asetettavissa 10 mm välein.
Samaa periaatetta ja monimuotoista ratkaisumallia on noudatettu myös etuakselissa. Yleisesti dh- ja tuplakruunukeuloissa käytettävän 20 mm akselin ohella, VAIA-keula on saatavana myös tavallisella 15-millisellä Boost-akselilla. Tämän ansiosta VAIA-keula on käytettävissä esimerkiksi jo olemassa olevalla 15-millisellä Boost-etukiekolla, jos sellainen sattuu löytymään varastosta tai olemaan jo valmiina ajossa.
Vaihtoehtoina ovat siis seuraavat etuakseli:
- 20×110 mm Boost
- 15×110 mm Boost
Eikä tässä kaikki, nerokkaan ohjainputken ja kruunurakenteiden ansiosta VAIA on asetettavissa 44 tai 48 millimetrin offset-mitalle ilman lisäosien tarvetta! Käännä putki ja yläkruunun epäkeskopala ympäri ja offset-mitta muuttuu sen myötä.
Jatkokehitetty HS3-ilmajousi
ERA-keulasta tuttu HS3-ilmajousi on kehittynein tarjolla oleva ilmajousen rakenne. Se koostuu kahdesta erikseen säädettävästä positiivipuolen ilmakammiosta, negatiivipuolesta ja sarjaan rakennetusta kierrejousesta. HS3:n 2-osainen positiivipuoli tarjoaa jousivakion käytöksen, mitä ei ole mahdollista saavuttaa perinteisellä 1-osaisella ilmajousella. Edistyneen rakenteen johdosta, HS3 tarjoaa jäljittelemättömän keskialueen tuen ja progression – jotka ovat molemmat säädettävissä.
Uutena ominaisuutena ERA-keulan ilmajousirakenteeseen verrattuna on, että VAIA-keulan ilmajousi sisältää mahdollisuuksia vielä laajemmalle hienosäädölle erillisten volyymispacerien avulla, joita voidaan lisä pienempään ++-kammion, +-pääkammioon tai negatiivipuolelle. Tilavuutta rajoittavat holkit eivät sisälly keulatoimitukseen ja ne myydään erikseen.
Ensiluokkainen vaimennintekniikka
Johtavat ajo-ominaisuudet tarjoava jousituskomponentti edellyttää kolmea komponenttia ja niiden saumatonta yhteistoimintaa: yleisrakenne, jousi ja vaimennin. VAIA-keulassa yhtäkään ei ole jätetty huomiotta ja se pätee myös vaimenninkomponenttiin. ERA-keulan vaimennintekniikkaan perustuva vaimennin mahdollistaa entistä suuremman öljynvirtauksen ja sen myötä ensiluokkaiset vaimennusominaisuudet sekä kontrollin.
VAIA-keulamn vaimennin tarjoaa luonnollisesti kolme toisistaan riippumatonta säätöä:
- Hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennus.
- Nopean liikkeen sisäänpäinvaimennus.
- Hitaan liikkeen paluuvaimennus.
Kelluvat liukuholkit, ensiluokkaiset materiaalit
Tähän asti tiettävästi (lähes) kaikki maastopyörän joustohaarukat ovat rakennettu perinteisillä, alajalkoihin kiinnitetyillä liukuholkeilla. Tällaisessa rakenteessa liukuholkkien ylempi pari asennettu alajalkoihin heti pyyhinkumien alle ja alempi pari puolestaan alimpaan mahdolliseen kohtaan, jossa liukuputket ylittävät holkit kokonaisuudessaan keulan ollessa täydessä pituudessa.
Kelluvien liukuholkkien rakenteessa pyyhinkumien vieressä olevien liukuholkkien rakenne on identtinen. Toinen pari on puolestaan kiinnitettynä liukuputkien päihin (ala- tai yläjalkojen sijasta). Ratkaisun tarjoama etu on tukevuuden suhteen huomattava, sillä liukuholkkien välinen etäisyys ja siten momenttivarsi, jolla keula pystyy vastaamaan ajossa ilmeneviä voimia vastaan, kasvaa joustomatkan käytön myötä. Oheinen havainnekuva selventää rakenteen toimintaa konkreettisen lukujen kanssa.
Paras mahdollinen paino-lujuussuhde on varmistettu käyttämällä yksinomaan parhaita mahdollisia materiaaleja. Käytännössä tämä tarkoittaa korkealujuuksisen 7075-sarjan alumiinin käyttöä kaikissa rakenteellisissa osissa ja titaanisia kiinnityspultteja sekä etuakselia.
Kaksi yläkruunua
Tuplakruunukeuloilla rungon emäputken mitta on oleellinen tekijä yhteensopivuuden varmistamisessa. VAIA-keulaa tarjotaan kahdella eri yläkruunulla, jotka kattavat kaikki yleisesti käytössä olevat runkomallit ja niiden käyttämät emäputkien korkeudet. Yläkruunuja on saatavana 10 mm ja 30 mm laskulla ja niiden tarjoama yhteensopivuus on seuraava:
Yläkruunumalli |
Rungon emäputken korkeus |
10 mm |
107-127 mm |
30 mm |
127-147 mm |
Tilattavissa nyt!
VAIA on liioittelematta kauden jännittävin uutuus ja merkittävä käännekohta maastopyöräjousituksen tekniikassa. 100 % Italiassa valmistettu keula on ennakkotilattavissa nyt. Tutustu uutuuteen tuotesivulta alta!