Onyx Classic- ja Vesper-navat – kumpi valita ja miksi?

Kumpi napamalli valita: Classic- vai Vesper? Tämä kysymys on muodossa tai toisessa ehdottomasti yksi toistuvien kysymysten listan kärisijan pitäjistä. Luettuasi tämän artikkelin, sinulla on kaikki tarvittava tieto perustellun päätöksen tekemiseen.

Käyttötarkoitus

Eniten määrittävä kriteeri päätöksessä on suunniteltu käyttötarkoitus. Millaiseen ajoon kiekko on tulossa? Minkä tyyppisellä pyörällä ajat ja millainen ajaja olet? Suora lainaus Onyxin sivuilta antaa vahvasti suuntaa valintaan:

”Choosing between Classic and Vesper hubs? The Vesper product line is our lightest cross-country and trail hub. The Classic product line is designed for heavier activities like electric-assist bikes, bike packing, tandems and bigger riders.”

Yhteenvetona voidaan todeta, että jos olet isokokoinen ja/tai vahva ajaja, pyörä on komponentteineen usein kovilla, ajat raskaasti kuormatulla pyörällä tai haluat parhaan mahdpollisen tason luotettavuutta, Classic-malli on oikea valinta. Muita selkeitä syitä valita Classic-malli ovat

  • Sähköpyöräkäyttö.
  • Pyörävaellus ja retkeily, etenkin raskaasti kuormatulla pyörällä.
  • Single speed -käyttö – useimmissa tapauksissa.
  • Vaihdelaatikkokäyttö.

Vesper-mallisto on suunniteltu tie-, sora-, polku- ja maastoajoon. Nämä ovat käyttöalueita joissa se on elementissään ja suorastaan loistaa. Navan kuoren ja akselin rakenteellisen lujuuden osalta varmuuskerrointa on kuitenkin enemmän kuin riittävästi, onhan Vesper-navat nähty useaan kertaan muun muassa eräissä Red Bull -juomamerkin järjestämissä maastopyöräkilpailuissa.

Niin sanotuissa reunatapauksissa, valinta voi vaatia enemmän pohdintaa ja eri näkökulmien huomioon ottamista. Niihin saadaan taustatietoa tarkastelemalla napamallien välistä rakennetta.

Vapaakytkinmekanismi

Onyx-navat toimivat patentoidulla vapaakytkinmekanismilla, joka tarjoaa välittömän kytkennän ja äänettömän toiminnan. Vapaakytkin koostuu ”kiilapaloista”, jotka ovat sijoitettu erillisen kehärakenteen kannattelemina akseliin liitetyn driver-osan ja navan kuoren väliin. Rakenne sallii vapaan liikkeen yhteen suuntaan. Suunnan muuttuessa, kiilapalat nousevat pystyyn kontaktipintojen väliin, muodostaen vahvan kytkennän yksinomaan normaalivoimasta syntyvän kitkan avulla. Rakenteessa ei ole kynsiä tai hammastusta, mikä mahdollistaa äärimmäisen nopean kytkennän.

Classic-navat käyttävät kahta täysleveää vapaakytkintä, jotka tarjoavat reilun määrän kontaktipinta-alaa driver-osan ja navan kuoren välillä. Vesper-navat puolestaan ​​käyttävät yhtä täysleveää ja yhtä puolikasta vapaakytkinkokoonpanoa. Näin Vesper-mallien vapaakytkinkokoonpanon leveys on 3/4 Classic-malliin verrattuna.

Leveyttä lukuun ottamatta molemmilla navoilla on samankaltainen rakenne ja lähes identtinen MFU-akselikokoonpano. Vesper-navassa driver-osa ja navan sisään prässätty teräsholkki ovat mitoitettu 3/4 -levyiselle kytkinmekanismille ja ne ovat siten kapeampia Classic-malliin verrattuna. Muuten kaikki muu on samaa: vetopuolen 6805-laakeri, 6804 keskilaakeri ja käytetyt materiaalit.

Toiminnan suhteen Classic- ja Vesper-mallien välillä ei ole havaittavaa eroa. Molemmilla napamalleilla on sama välitön kytkeytyminen ja tuntuma. Suorituskykyarvoissa on sen sijaan eroa. Classic-mallin käyttämä täyslevyinen vapaakytkinkokoonpano pystyy siirtämään enemmän vääntöä ja se onkin mitoitettu sähköpyöräkäyttöön keskiömoottoria käyttäville pyörille, joiden huipputeho voi ulottua aina 1,5 kW asti.

Laakerikoot

Vankka rakenne ja kestävyys ovat Classic-malliston ominaisia piirteitä. Sama kuvaus pätee myös käytettäviin laakerikokoihin.  Onkin todennäköistä, että mistään muusta sarjavalmisteisesta polkupyöränavasta ei löydy suurempia laakereita.

Käytetyt laakerikoot näyttävät seuraavilta:

Malli Tyyppi Jarrulevykiinnitys Jarrupuolen laakeri Keskilaakeri Vetopuolen laakeri
Classic Etu ISO 6805 6805
CL
Taka ISO 6804 6804
CL 6902

Oheisesta taulukosta on nähtävissä, että CL-versio käyttää pienempää jarrupuolen laakeria kuin ISO-malli.

Vesper-napojen laakerikoot ovat puolestaan seuraavat:

Consequently, the Vesper hubs run on following bearings:

Malli Tyyppi Jarrulevykiinnitys Jarrupuolen laakeri Keskilaakeri Vetopuolen laakeri
Vesper Etu ISO 6805 6804
CL
Taka ISO 6902 6804 6805
CL 6902

Navan kuoret

Tinkimättä suorituskyvystä tai toimivuudesta, Vesper-napojen kuorissa käytetty materiaalin määrä on minimoitu. Tämä tarkoittaa mahdollisimman pieniä, piparkakun tapaan muotoiltuja laippoja. Laippojen halkaisija on pidetty kuitenkin mitassa, jossa pinnojen pujotus kasausvaiheessa onnistuu ongelmitta ilman tarpeetonta akrobatiaa.

Centerlock-kiinnitysstandardi (lyhyemmin CL) mahdollistaa navan kuorten koon minimoimisen pienemmän jarrulevyn kiinnityshalkaisijan ansiosta. Vesper CL -navat ovatkin kooltaan äärimmäisen kompaktit.

Jos etsit Onyx-malliston kevyintä napaa ja helpinta mahdollista jarrulevyn irrotusta ja asennusta, CL-versio kummasta tahansa napamallista on erinomainen valinta.

Paino

Monille ajajille kysymys Classic- ja Vesper-mallien välillä liittyy napojen painoon. Vaikka komponenttien painolla on jonkinlainen merkitys, se saa usein tarpeettoman suuren painoarvon komponenttien valinnassa. Muutaman kymmenen gramman vaikutus ajotuntumaan navassa on kuitenkin seikka, jonka aniharva ajaja pystyy huomaamaan käytännössä. Muut Onyx-napojen tarjoamat ominaisuudet ovat sen sijaan enemmän kuin selvästi havaittavissa.

Jotta asiaan saadaan konkretiaa, painolukemia on lueteltuna alla. Kaikki luetellut luvut ovat alumiinisilla MFU-vapaanapojen rungoilla.

Malli Käyttötarkoitus Paino (g)
Classic Boost 148x12mm ISO, 32H, XD(R) (E)MTB 439
Vesper Boost 148x12mm ISO, 32H, XD(R) MTB 408
Classic MTB 142x12mm CL, 28H, XD(R) (E)Bike, road, gravel, touring, bike packing etc. 414
Vesper MTB 142x12mm CL, 28H, XD(R) MTB, road, gravel, etc. 369

Painolukuja tarkastellessa on hyvä huomioida seuraavat asiat:

  • Vapaakytkinmekanismi vaatii toimiakseen kiitettävän määrän korkealuokkaista eterästä. Itse kytkimen lisäksi myös kontaktipinnat (navan kuoren sisään prässätty holkki ja driver-osa) ovat valmistettu teräksestä.
  • Käytetyt laakerikoot ovat suurempia – ja kestävämpiä – kuin polkupyörän navoissa yleensä nähdään.
  • MFU-akselikokoonpanoilla varustetuissa navoissa on peräti 6 laakeria! Tyypillinen lukumäärä takanavassa on 3 tai 4.

Suosituksia

Sävyltään teknisen asian päätteeksi on hyvä listata muutamia käytännön suosituksia.

Jos pyrit minimoimaan pyörän ja/tai kiekkojen painon, etkä yleisesti ottaen riko komponentteja kovin usein, Vesper-malliston navat ovat erinomainen valinta. Vesper-mallisto sopii yleensä myös kaikille maantie-, sora- ja maastopyöräilijöille, lukuun ottamatta erityisen vahvoja ja/tai raskaita yli 95 kg:n painoisia pyöräilijöitä.

Poikkeuksena edelliseen kategoriaan voidaan löytää seuraavat tapaukset ja niiden muunnelmat. Näissä Classic-navan käyttö on perusteltua.

  • Käytössä on hyvin matala välitys, esimerkiksi 26-28-hampainen eturatas yli 50-hampaisen takapakan kanssa. Tällainen yhdistelmä muodostaa tilanteen, jossa voimansiirron kautta voidaan siirtää suuri määrä vääntöä. Classic-navat pystyvät paremmin käsittelemään tällaisia ​​vaatimuksia, varsinkin kun sellainen valitaan teräksisellä MFU-vapaaratasrungolla.
  • Samanlainen tilanne on vaihdelaatikkokäytössä. Itse vaihdelaatikon tuoman välitysskaalan ohella, välityssuhdetta on mahdollista pienentää entisestään käytettävillä rattaiden koilla (pieni eturatas, suuri takaratas). Classic-napa onkin vaihdelaatikkokäyttöön suositeltava valinta.
  • Vaativaan single speed -käyttö. Jos yksivaihteisella pyörällä on tavanomaista kiivetä kaikki nousut ylös hinnalla millä hyvänsä, valitse Classic-napa.

Classic-napa on lisäksi suositeltavaa vaativaan käyttöön ja ajajille, jotka laittavat kiekot – ja pyörän muut komponentit – koville.  Sama pätee touring-, bike packing- tai retkityyliseen käyttöön raskaasti kuormatulla pyörällä.

Jos olet edelleen epävarma, älä epäröi ottaa yhteyttä sähköpostitse saadaksesi suosituksen juuri sinulle sopivasta napa- tai kiekkoparista.