Onyx-vapaaratasrungot ja MFU-tekniikka

Onyx Racing Products on napatekniikan pioneeri patentoidulla vapaakytkinmekanismillaan, joka tarjoaa jäljittelemättömät ajo-ominaisuudet: välitön kytkentä, äänetön toiminta ja luotettava toiminta. Näiden seikkojen ja markkinoiden laajimman värivaihtoehtojen skaalan lisäksi Onyx-navoista löytyy johtava vapaarattaan runkojen ratkaisu – tuttujen kesken MFU.

Lue pidemmälle oppiaksesi, mikä MFU on ja miksi se on erityisen nerokas! 

Modulaarinen rakenne

Vuodesta 2020 lähtien kaikki Onyx-napojen Classic- ja Vesper-mallit ovat toimitettu MFU-vapaarattaalla. Kolmikirjaiminen lyhenne tulee sanoista modular freehub unit. Kyseessä on kerrassaan nerokas ratkaisu ja nimi antaa jo vahvaa osviittaa, mistä on kyse. MFU tuo suuren modulaarisuuden asteen koko napamallistoon, minkä ansiosta siirtyminen yhdestä vapaaratasstandardista toiseen on helppoa ja kohtuullisen edullista.

Kaikki Classic- ja Vesper-navat käyttävät ristiinsopivia vapaarattaan runkoa tai niin sanottua driveria, jonka mitoitus ja kiinnitystapa vaihtelee käytettävän standardin mukaan: HG, Micro Spline tai Sram XD(R). Kiitos Onyxilla tehdyn suunnittelutyön, samaa vapaaratasrunkoa voidaan käyttää yhtä hyvin alamäkipyörän mitoissa toimitetussa 110×20 mm / 157×12 mm Vesper-napaparissa kuin gravel-pyörän 100×12 mm / 142×12 mm navoissa – tai vaikka pikalinkkukiinnitystä käyttävässä takanavassa!

Asennus on tehty mahdollisimman helpoksi. Vapaaratasrunko kiinnittyy niin sanottuun driver-osaan, joka koostuu tiheästi rihloitetusta liitoksesta ja toisessa päässä tasaisesta sylinteripinnasta, joka tarjoaa vastepinnan vapaakytkimelle. Asennus ja irrotus onnistuu ilman työkaluja painamalla vapaaratasrunko paikalleen tai vastaavasti vetämällä se pois navan akselia pitkin. Vapaaratasrungon paikallaan pysymisestä vastaa vetopuolen päätyholkki, jonka sisäpinnalla oleva o-rengas luo sopivan määrän kitkaa holkin ja akselin väliin. 

Siinä kaikki! 

MFU:n ansiosta siirtyminen yhdestä vapaaratasstandardista toiseen käy äärimmäisen kätevästi – esimerkiksi Sram XD:stä Shimano Micro Splineen tai toisin päin. Ainoa tarvittava osa on itse vapaaratasrunko ja tietyissä tapauksissa vetopuolen päätyholkki, jonka malli riippuu navan asennusleveydestä ja vapaaratasrungon tyypistä. Muutostyö onnistuu ilman työkaluja ilman muiden osien, kuten akselin tai laakerien vaihtoa. 

Päätyholkin malli on vapaaratasstandardista riippuvainen, mikä johtuu Micro Spline -vapaaratasrungon eroavasta mitasta muihin malleihin nähden. Onyx on tehnyt eri mallien sekoittamisen äärimmäisen vaikeaksi, sillä tämän tyypin päätyholkit ovat merkitty selkeästi ”Micro Spline” -tekstillä.

Jos päätyholkin vaihto osoittautuu tarpeelliseksi vapaaratasrungon vaihdon yhteydessä, oikeasta mallista on parasta varmistua. 12-millisillä taka-akseleilla päätyholkkeja on kahta eri mallia riippuen navan asennusleveydestä ja vapaaratasrungon mallista. 

Päätyholkki Normaali/perusmalli +3.5mm-versio
Asennusleveys 135 mm 142 mm
  141 mm Boost (pikalinkkukiinnitys) 148 mm Boost
  150 mm 157 mm Super Boost
  170 mm 177 mm
  190 mm 197 mm

Taulukkoa silmäilemällä tulee nopeasti selväksi, että +3,5mm-mallit lisäävät navan asennusleveyteen 7 mm – yksinkertaista, eikö? 

Jos tilattavista osista ei ole varma, oikeiden komponenttien malli ja yhteensopivuus ovat parasta varmistaa tilauksen yhteydessä. 

XD vs. XDR

MFU-rakenteen julkaisusta lähtien kaikki Onyx Racing Products -navat ovat toimitettu XDR-vapaaratasrungolla. Tämä on aiheuttanut muutamissa kohdin hämmennystä, sillä lähes kaikki maastopyörissä käytettävät takapakat käyttävät XD-standardia.

Kaikeksi onneksi, XDR-vapaaratasrunko pystytään muuntamaan XD-malliksi ja vieläpä hyvin helposti ja kätevästi. Ainoa tarvittava osa on 1,85 mm vahvuinen alumiini holkki, joka sijoitetaan pakan alle. Kyseinen holkki toimitetaan kaikkien XDR-vapaaratasrunkojen ja sitä käyttävien napojen kanssa.

Yhteenvetoa

MFU-rakenne on taitavan suunnittelutyön ilmentymä, joka tuo loppukäyttäjälle monia etuja. Niistä suurimmat ovat äärimmäisen hyvin toimiva, kestävä ja käytettävyydeltään kätevä systeemi, joka taipuu moneksi modulaarisen rakenteensa johdosta. Toisena mukavana hyötynä on, että vapaaratasrunko laakereineen ovat erillään akseliin kohdistuvista voimista, mikä edistää niiden käyttöikää.  

Asennus ja irrotus onnistuu ilman työkaluja ja kirjaimellisesti minuutissa – ominaisuus, joka tekee MFU-rakenteesta oikeasti korjaus- ja huoltotoimia helpottavan ominaisuuden. Vanhemmat Onyx-navat ovat mahdollista päivittää MFU-akseliin ja vapaaratasrunkoon. Tarvittavien osien lista sisältää akselin, vapaaratasrungon, päätyholkit ja laakerien aksiaalisuunnan kiristyksestä vastaavan lukkorenkaan. 

Liikkuva kuva kertoo tässäkin yhteydessä enemmän kuin sanoilla on mahdollista. Katso oheisesta videosta, miten Dan Onyx Racing Productsilta esittelee MFU-akselin kaikkine ominaisuuksineen.

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Onyx Racing Products (@onyxracing) jakama julkaisu