Runkojen rakennuksessa kääntyi uusi sivu saapuneen toimeksiannon myötä. Kun Tuuli kysyi mahdollisuutta mullet-malliseen jäykkäperäiseen maastopyörärunkoon, muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin kutsuun vastaaminen. Lopputuloksesta tuli, mitä haluttiinkin ja ehkä vielä vähän enemmän!
Tässä jutussa käydään läpi projektia ja sen välivaiheita.
Runkomitoitus ja materiaalit
Tavoitteena oli suunnitella kaikilla mittareilla moderni ja suorituskykyinen jäykkäperäinen maastopyörä. Mullet-kiekkojen hyödyntäminen oli kantava ajatus sopivan ketteryyden asteen saavuttamiseksi ilman kompromissia vakaudessa.
Runkomitoitukseksi valikoitui tältä pohjalta seuraavat luvut:
Suure | Mitta |
Ohjainkulma | 64° |
Satulakulma | 77,5° (ei offsettia, satulaputken keskilinja leikkaa keskiön keskipisteen) |
Reach-mitta | 433 mm |
Stack-mitta | 629 mm |
Takahaarukan mitta (vaakas.) | 425 mm |
Keskiön korkeussijainti akselien tasoon nähden | 26 mm |
Akseliväli | 1207 mm |
Takannavan kiinnitysstandardi | 148 mm Boost |
Keskiö | BSA 73 mm |
Emäputki | 44 mm suora, 120 mm pituus. |
Muuta | Integroitu satulatolpan kiristin, sisäinen vaijerikuorien ja jarruletkun veto rungon etupään osalta |
Materiaaleiksi valittiin korkealaatuista italialaista ja brittiläistä terästä Columbuksen ja Reynoldsin tuotteiden muodossa. Viistoputkeksi valittiin varmasti riittävä 35 mm halkaisija, kun taas vaakaputken mitassa uskallettiin valita hieman ohuempi, 28,6-millimetrinen putki.
Muut rungon osat ovat Paragon Machine Worksin ja Bear Frame Suppliesin toimittamia. Ensinnä mainitun valmistajan tuotteisiin lukeutuvat 44-millinen emäputki ja keskiömuhvi. Jälkimmäiseen puolestaan erinomaiset dropoutit, jotka sisältävät siistin IS-standardia käyttävän kiinnityksen jarrusatulalle.
Materiaalilista on esitettynä alla.
- Emäputki: Paragon Machine Works 44 mm, 120 mm pituus
- Vaakaputki: Columbus Cromor 28,6 mm
- Viistoputki: Columbus Zona 35 mm
- Satulaputki: Reynolds 853 CX2482 34,9 mm
- Takahaarukan alaputket: Columbus Cromo 19 mm
- Takahaarukan yläputket: Columbus Zona 16 mm
- Keskiömuhvi: Paragon Machine Works BSA 73 mm
- Dropoutit: Bear Frame Supplies IS Mount 12 mm thru-axle
Rakennus
Huolellisten sovitteiden valmistuksen jälkeen (putkien päiden muotoilu tiiviiksi liitoksiksi) edettiin juotosvaiheeseen. Liitostapana käytettiin kovajuottamista syystä, että TIG-hitsaukselle ei ollut rakennushetkellä valmiuksia. Ehkä jopa odotuksia vastaan, rakennusvaihe sujui ilman suurempia vastoinkäymisiä tai kommervenkkejä. Haastavin osuus oli takahaarukan alaputkien muotoilu keskiön päässä, mikä on enemmän kuin tyypillistä. Jotta takarenkaan pyörimistilaa saadaan riittävästi, nykysuuntauksella 2,4-2,5-tuumaiselle renkaalle, sama lyhyt osuus alaputkista pitää taivuttaa ja painaa lisäksi hallitusti lommolle ainakin toiselta sivultaan. Lisäksi lopputuloksen olisi suotavaa olla niin lähellä symmetristä kuin mahdollista.
Vaijerikuorien ja takajarruletkun veto toteutettiin uudella kokeiluasteella olevalla tavalla. Takavaihtajan ja hissitolpan vaijerikuori sekä jarruletku vedettiin sisään viistoputkeen samasta läpiviennistä. Ulostulo tehtiin puolestaan kahdesta eri reiästä keskiön päässä. Tämä edellytti tavallista suurempaa läpivientiä emäputken päässä ja kahta tarkoin sijoitettua ulosvientiä keskiön lähistöllä. Ulosvientien sijoittaminen liian lähelle toisiaan voi heikentää putkirakennetta merkittävästi ja ne pyrittiin sijoittamaan siten mahdollisimman etäälle toisistaan siisti esteettinen ilme silti säilyttäen.
Hissitolpan vaijerikuoren vedon idea varastettiin 44 Bikesin Chris Henryltä. Kuori vedettiin keskiön alta ja sisään satulaputken takaa. Ratkaisu jää tämänhetkisten kokemusten mukaan käyttöön, sillä se on siisti ja mahdollistaa vaijerikuoren sisäänviennin lähes satulaputken tyvestä.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
Viimeistely
Kun runko oli saavuttanut lopullisen muotonsa, oli viimeistelytoimien aika. Niihin lukeutuivat keskiön vastepintojen suoristus, kierteiden siistiminen ja avaus sekä emäputken ja satulaputken sisäpinnan rotsaus.
Tuuli otti itse vastuun rungon maalaamisesta. Lopputulos puhuu puolestaan! Vihreää ja kuparin väriä yhdistävä liukuvärimaali on äärimmäisen makea!
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
Kokoonpano ja komponentit
Mittatilaustyönä tehtyyn runkoon ei sovi ripustaa mitä tahansa tusinaosaa. Pyörään valittiinkin vain ja ainoastaan ensiluokkaisia komponentteja – luonnollisesti värimaailmaa tukien. Valmistajiksi valikoituivat muun muassa Burgtec, DVO, Onyx Racing Products, DT Swiss, DVO ja Vittoria. Erityisesti Burgtecin Kash Bronze -väri istui kokonaisuuteen kuin valettu! Enduro MK3 -ohjainkannatin, Penthouse MK5 -polkimet, eturatas ja taka-akseli tekivät kivan säväyksen.
Kiekot kasattiin käsin Onyx-napojen ympärille niin, että pyörän omistaja vastasi etukiekon kasauksesta kokonaisuudessaan. Lopputulos oli suora, tasajännityksessä ja piilevät jäännösjännitykset poistettuna! Kiekkopariin voi tutustua halutessaan tästä linkistä.
Osalista näyttää kokonaisuudessaan seuraavalta:
Komponentti | Valmistaja ja malli |
Keula | DVO Sapphire, 29″, 130 mm |
Ohjainlaakeri | Nuke Proof Neutron ZS44/EX44 |
Ohjainkannatin | Burgtec Enduro MK3, 35/35 mm, Kash Bronze |
Ohjaustanko | Burgtec Ride Wide Alloy, 35/15 mm |
Kammet | Shimano XT 165 mm |
Keskiö | Shimano BSA |
Eturatas | Burgtec Shimano 30 T, Kash Bronze |
Ketjunohjuri | MRP 1X v3 |
Ketju | Shimano XT |
Takapakka | Shimano XT, 11-46 T |
Satulatolppa | One Up v2 |
Satulatolpan vipu | Shimano |
Jarrut | Shimano Deore, 4-mäntäinen |
Jarrulevyt | Shimano XT, 6-pultti, 203 ja 180 mm. |
Navat | Onyx Racing Products Vesper Boost ISO, 28/32 H, Shimano HG, mattamusta |
Taka-akseli | Burgtec Yeti 171 mm, Kash Bronze |
Pinnat | Sapim Race, musta |
Vanteet | DT Swiss XM481 29″/28 H ja 27,5″/32 H |
Renkaat | Vittoria Agarro 29″ ja 27,5″, 2,4″ leveys |
Jos Tuulin Instagram-tili ei ole jo seurannassa, korjaa asia oitis!
-Jukka Mäennenä
@4130.fi
@jukka4130