Vorsprung Suspension on Kanadan Whistlerissä päämajaansa pitävä jousituskomponenttien päivitysosiin keskittynyt valmistaja. Tunnetuimpia Vorsprung Suspension -tuotteita ovat Smashpot-kierrejousisarja, Luftkappe-ilmamäntä ja takavuosilta Corset-ilmakannu. Perustaja Steve Matthews ja insinööri Dan Murray istuivat alas Insinde Line -podcastia varten ja pudottivat täyslaidallisen tietopommeja, joista kiinnostavimmat ovat listattuna alla.
Taustaa
- Vorsprung Suspension aloitti toimintansa jousitushuoltojen tarjoana, josta se eteni nopeasti päivitysosien valmistajaksi.
- Huoltopuoli erotettiin Melius Suspension -nimen alle, joka siirtyi myöhemmin toisen paikallisen S4 Suspension -toimijan alle.
- Nykyään Vorprung Suspension keskittyy yksinomaan päivityskomponenttien valmistukseen, niihin liittyvään tuotekehitykseen ja oman takaiskunvaimentimen lanseeraukseen – josta opimme pian lisää.
Jousituksen toiminta
- Eri vaimennintyyppien rakenteita ja ominaisuuksia vertaillessa unohtuu usein pääasia eli mitä renkaalla tai akselilla tapahtuu. Siellä paikkansa ottavat tapahtumat määräävät ajo-ominaisuudet ja pyörän käytöksen. Tämän osa-alueen kehittäminen tulisi olla prioriteetti numero yksi, joka puolestaan määrittää vaimentimen ja jousen rakenteen sekä muut tekniset ratkaisut.
- Pyörän etu- ja takapään välillä vallitsee merkittävä epäsymmetria. Ajossa tämä ilmenee yksinkertaisimmillaan niin, että kaatuminen etuakselin yli (perinteinen tangon yli lentäminen) on huomattavasti suurempi riski kuin, että sama tapahtuisi taka-akselin yli (selällään kaatuminen). Jossakin määrin tähän liittyen, myös jousituksen toiminnalla ja merkitsevillä ominaisuuksilla on suuri ero etu- ja takapään välillä.
- Takaiskarin kohdalla vaimentimen toiminnalla on merkittävä, jopa ratkaiseva vaikutus.
- Keulassa jousella on puolestaan suurempi vaikutus, jopa siinä määrin, että (lähes) täysin vaimentamaton keula on periaatteessa jopa jossakin määrin ajettava.
Päivitysosat
- Jousituksen osalta etu- ja takapään välillä vallitsevaan epäsymmetriaan liittyen, suurin osa tämänhetkisistä Vorsprung Suspension -tuotteista keskittyy keulan jousipuolen parannuksiin syystä, että suurin mahdollinen potentiaali on löydettävissä sieltä.
- Smashpot-kierrejousissarja on valmistajan eniten myydyin tuote, joka poistaa ilmajouselle ominaisen kitkan ja lisää rakenteeseen joustomatkan viimeiselle 50 millimetrille vaikuttavan hydraulisen ja ulkoisesti säädettävän pohjauskontrollin.
- Luftkappe-ilmamäntä tulee listalla seuraava, jota seuraa Secus-ilmajousi.
Iskarikiinnitykset ja standardointi
- Trunnion-iskarikiinnitys on teoriassa hyvä, mutta käytännössä ongelmallinen. Kun kiinnitys tehdään hyvin jäykäksi – mitä se Trunnionin tapauksessa on – ja myös iskunvaimentimen rakenne on jäykkä, kokonaisuudella edellytykset erinomaiseen toimintaan.
- Todellisiin ongelmiin törmätään, jos rungon linjauksessa on puutteita niin, että etu- ja takarungon tai linkkujen välinen kompressioliike poikkeaa suorasta linjasta. Tämä kohdistaa iskarille vahingollista kuormitusta, joka voi johtaa ennenaikaiseen kulumiseen tai rkkoutumiseen.
- Sama ongelma on olemassa myös standardilla DU-puslakiinnityksellä, mutta ei yhtä korostetusti syystä, että se ei ole itsessään yhtä jäykkä kuin 54 millimetrin asennusleveyttä käyttävä Trunnion-kiinnitys.
- Ongelma ratkeaisi, jos rungoille asetettaisiin iskunvaimentimen linjauksen määrittävä standardi.
Takaiskunvaimennin
- Vorsprung Suspension ei ole tuonut markkinoille takaiskunvaimentimiin liittyviä päivityssarjoja muutamasta merkittävästä syystä. Ensinnäkin alkuperäisen rakenteen rajoitteiden puitteissa toimiminen tuo usein mukanaan lopputuloksen siirtyviä kompromisseja. Toiseksi, useissa iskarimalleissa vaihdettavien tai muutettavien osien määrä kohoaisi niin suureksi, että tilanne muuttuu taloudellisesti kannattamattomaksi.
- Joissakin twin tube -mallisissa iskareissa käytettävä lautasventtiilirakenne on haasteellinen, sillä se voi tuottaa ainoastaan degressiivisen vaimennuskäyrän. Sisäänpäinvaimennuksen osalta ominaisuus ei ole välttämättä ongelma, mutta paluuvaimennuksen osalta on.
- Tästä johtuen, valmistaja on kehittämässä omaa iskarimalliaan, joka lähestyy – tai on kirjoitushetkellä jo ylittänyt – 50. kehitysversionsa!
- Kehitystyöhön liittyy niin rakenteellisia, valmistusteknisiä kuin matemaattisia osa-alueita. Viimeksi mainitut ovat laajassa käytössä jo Tractive-muunnostyön
Muuta
- Matthews ehdottaa, että läpinäkyvä kurkistusluukku olisi käypä kehitysidea keulojen alajalkoihin. Se mahdollistaisi kylpy-/voiteluöljyn määrän ja värin arvioinnin, antaen siten arvokasta tietoa huoltotarpeesta.
Kuuntele haastattelu kokonaisuudessaan tästä linkistä Vital MTB Inside Line -podcastista.
Tutustu Vorsprung Suspension -tuotteisiin alta.
Kiinnostaako aihepiiri enemmän ja haluatko oppia lisää? Tilaa 7-osainen jousitustietopaketti, joka kattaa kaikki jousituksen toiminnan osa-alueet aina komponenteista niiden toimintaan ja valitsemiseen!
Haluatko oppia jousituksesta? Tilaa tästä 7-osainen tietopaketti!