Vanteista ja etenkin alumiinivanteista puhuttaessa, DT Swiss on yksi kestosuosikeista ja hyvästä syystä. Tässä jutussa käydään läpi sveitsiläisvalmistajan suosituimmat mallit ominaisuuksineen ja annetaan suuntaviivoja valintaan.
Vaatimuslista
Kiekoilta ja etenkin vanteilta pyydetään nykyään paljon. Vaativissa sovelluksissa, kuten enduro-, dh- ja bike park -ajossa kiekoille kohdistuu merkittäviä voimia ja vanteet saavat ajoittain osakseen suoria iskuja jopa siitä huolimatta, että niiden suojana olisivat paksukylkiset renkaat ja rengasinsertit. Tällaisissa tilanteissa kyky vastustaa lommoutumista ja yleisesti deformaatioita on alumiinivanteilta paljon kysytty ominaisuus. Lisäksi vanteilta toivottaisiin keveyttä tai ainakin kohtuullista painoa.
Käy nopeasti selväksi, että kaikkea ei voi saada – tai ei ainakaan samassa paketissa. Tästä huolimatta, tarjolla on hyviä – jopa erinomaisia – vaihtoehtoja. Jos haluat lukea lisää alumiini- ja hiilikuituvanteiden eroista, tutustu aiemmin ilmestyneeseen artikkeliin.
Kuin samasta muotista
Aiheena olevat DT:n vannemallit ovat mitoiltaan lähes identtiset siitä huolimatta, että niiden käyttökohteet eroavat merkittävästi. Kaikille malleille – XM481, EX511 ja FR 541 – on yhteistä 35 mm ulkoleveys, 30 mm sisäleveys ja 21 mm korkeus. Speksit huomioineen ovat esitettynä alla taulukkomuodossa.
Vannemalli |
Materiaali |
Sisäleveys |
Paino, 29″ koko (valmistajan ilmoittama) |
Käyttötarkoitus |
Huomiot |
XM481 |
Alumiini |
30 mm |
575 g |
Trail, enduro |
Kasaus tulee tehdä valmistajan PHR-aluslevyjä käyttäen |
EX511 |
590 g |
Enduro, dh |
|||
FR 541 |
609 g |
Enduro, dh |
Ehkä mielenkiintoisimpana mallina listassa on uutuusmalli FR 541, joka korvasi FR 560 -mallin. Kenties Fanatik Biken julkaisemien videoiden pohjalta, kyseiseen vanteeseen kohdistuivat suuret odotukset.
Jonkinlaisena yhteenvetona voidaan sanoa, että FR 541 -vanne on hyvä, muttei kuitenkaan merkittävä kehitysaskel eteenpäin alumiinivanteiden saralla, mitä kenties odotettiin tai alkujaan luultiin. Tämä ei ole sinänsä ihme, sillä mitoitus on lähes identtinen EX511:n kanssa ja painoerokin on vain nimellinen. Tämä huomioiden, erot vanteen seinämävahvuuksissa voivat olla vain millin kymmenyksen luokkaa, mikä osoittautuu todeksi oheisessa ja erinomaisesti tehdyssä videossa.
Kun puhutaan näin pienistä eroista mitoituksessa ja seinämävahvuuksissa, käytännön erot eivät voi olla suuren suuria. FR 541 on hyvä vanne, mutta ei kuitenkaan kvartaaliloikkaa eteenpäin edustava malli aiempaan tarjontaan verrattuna.
Suosituksia
Kolmesta luetellusta DT Swiss -vannemallista pystyy rakentamaan erinomaiset kiekot melkein mihin tahansa käyttöön, jotka täyttävät vaativammankin maastokuskin mieltymykset. Valintaa tehdessä on tärkeää olla mahdollisimman realistinen. Jos kuski ja pyörä edustavat jatkumon painavampaa päätyä ja ajotyyli muistuttaa polvet takalukossa jokaiseen kivikkoon laskettelua, ei ole perusteltua yrittää säästää muutamaa kymmentä grammaa vanteissa uusia kiekkoja valitessa.
Sen sijaan, jos ajotyyli ja käyttö eivät ole raskaimmasta päästä ja lisäksi on sinut pinna-avaimeen tarttumisen, huoltotoimien teettämisen tai tarpeen vaatiessa vanteen uusimisen kanssa, kiekkojen saralla voi harrastaa enemmän optimointia.
Vaativampaan käyttöön EX511- tai FR 541 -vanteista koostuva kiekkopari on erinomainen vaihtoehto melkein kenelle tahansa. Trail-ajoon ja kevyempään endurokaahailuun XM481-kehät voivat puolestaan riittää erinomaisesti. Joissakin tilanteissa etu- ja takavanteeksi voi valita halutessaan eri mallit, käyttämällä esimerkiksi XM481-vannetta edessä ja EX511-mallia takana.
Käyttötarkoitus |
Ajajan ja pyörän paino |
Etuvanne |
Takavanne |
Trail |
Kevyt |
XM481 |
XM481 |
Keskiverto |
XM481 |
XM481 |
|
Painava |
XM481 |
EX511 |
|
Enduro |
Kevyt |
XM481 |
EX511 |
Keskiverto |
EX511 |
EX511 |
|
Painava |
EX511 |
FR 541 |
|
Dh, bike park, enduro |
Kevyt |
EX511 |
FR 541 |
Keskiverto |
FR 541 |
FR 541 |
|
Painava |
FR 541 |
FR 541 |
Mitä pinnojen lukumäärään tulee, 32 H on yleisesti ottaen suositeltava kiekon lujuuden ja huollettavuuden puolesta. Neljän pinnan ja nippelin tuoma lisäpaino on kokonaiskuvassa triviaalia luokkaa. Edut kiekon rakenteellisessa lujuudessa ja huollettavuudessa ovat sen sijaan parhaimmillaan tuntuvat.
Lopuksi
Hyvin kasatut kiekot voivat palvella minimaalisilla huoltotoimilla hyvin pitkän aikaa, jopa vuosikymmenen. Yhtä lailla vaativassa käytössä on kuitenkin tärkeää tiedostaa, että alumiinivanteet ovat kulutustavara, hieman samalla tapaa kuin renkaat niin, että yksi vastapalloon ajettu terävä kivi voi tehdä ikävää jälkeä parhaalla mahdollisella tavallakin kasattuun kiekkoon.
Kiekkoja speksatessa on hyvä valita parhaat mahdolliset navat, joille vaihtaa vanteen mielellään. Käyttämällä samaa vannemallia ja messinikinippeleitä, vanteen vaihto onnistuu ilman muiden komponenttien vaihtoa ja poluilla ollaan takaisin nopeasti priiman kiekon kanssa.
Tutustu custom-kiekkotarjontaan tästä tai kilkkaamalla oheista kuvaa..