EXT ARIA -iskari on julkaistu – nämä 4 asiaa erottavat sen muista

Pitkään odotettu ja vielä pidempään kehitetty EXT:n ilmaiskari – ARIA – on viimein julkaistu! Uutuusiskarin ominaisuuksien lista takaa, että se tulee ottamaan paikkansa ilmajousella varustettujen iskunvaimentimien kärjessä. 

Jatka pidemmälle lukeaksesi, mitkä ominaisuudet Erottavat ARIA-iskarin kilpailijoista!

Kokonaisuus ratkaisee

Korkealuokkainen maastopyörän takaiskari on monimutkainen, jopa hyvin hienostunut, kokonaisuus. Iskarilta pyydettävä vaatimusten lista on pitkä ja vähintäänkin moninainen; halutut vaimennusominaisuudet, varmatoimisuus, säädettävyys ja mielellään mahdollisimman laajalla alueella, hyvä huollettavuus, tarkat kokorajoitukset, kestävä rakenne ja mielellään vielä mahdollisimman kevyt. 

Kaikki nämä ja joskus vähän enemmän pitäisi saada noin puolen litran limonadipullon kokoiseen pakettiin, mikä on vaikuttava suunnittelutyön ja valmistusosaamisen näyte. ARIA:n kohdalla tavoite on saavutettu tavalla, joka hakee vertaistaan, sillä kiiltävän kuoren sisällä on tekniikkaa, joka tarjoaa ajo-ominaisuudet ja säädettävyyden, jota ei ole nähty ennen.

Erottavat tekijät

ARIA iskarin erottaa tähän astisesta tarjonnasta nämä neljä ominaisuutta.

1) AS3-ilmajousi. ARIA-iskarissa on sovellettu ERA-keulassa esiteltyä HS3-ilmajousen rakennetta, joka koostuu kahdesta erikseen säädettävästä ja yhdestä negatiivipuolen ilmakammiosta. Toiminta ja sen tarjoamat ominaisuudet ovat molemmilla ratkaisuilla samat; säädettävä progressiivisuus, parempi keskialueen tuki ja molemmat vielä portaattomasti säädettävänä.

Perinteisten volyymispacerien käyttö muodostaa lähes aina kompromissin alkuherkkyyden, keskialueen kantavuuden ja loppuosan progression välillä. Yhden voi voi valita, mutta kaikkia ei voi saada kerralla. AS3-ilmajousi.

2) Ennenkokematon herkkyys. ”Kierrejousen toiminta ilmaiskarin säädettävyydellä ja painolla”. Tämä mainoslause on kuultu useasti, mutta ARIA on ensimmäinen iskari, joka pystyy lunastamaan sen. 

Ilmatoimisessa iskarissa on rakenteensa puolesta aina enemmän kitkaa kuin kierrejousi-iskarissa liikkuvien tiiviste- ja liukupintojen suuremman lukumäärän ansiosta. Kierrejousi-iskarissa kitkan lähteenä on männänvarren liike tiivistepäässä ja nimellisessä määrin kelluva välimäntä eli IFP. Ilmaiskarissa on näiden lisäksi ilmajousen tiivisteet.

ARIA-iskarissa kitka on pidetty minimissä patentoidulla AS3-ilmajousen tiivisterakenteella ja varta vasten kehitetyillä pintakäsittelyllä.

3) Markkinoiden monipuolisin säädettävyys. ARIA:n vaimennin käyttää samaa rakennetta E-Storia -iskarin kanssa, mikä antaa sille erinomaisen ja laajan säädettävyyden. Perussäätöjen eli hitaan ja nopean liikkeen sisäänpäinvaimennuksen ja hitaan liikkeen paluuvaimennuksen ohella, ARIA:sta löytyy säädettävä HBC-pohjauskontrolli ja LOK 2.0 -keinuvipu.

AS3-ilmajousi antaa jo yksistään äärimmäisen laajat säätömahdollisuudet jousituksen saattamiseksi juuri halutun kaltaiseksi. HBC-pohjauskontrolli lisää vapauksia entisestään, mahdollistamalla tavallista matalamman ilmajousen paineiden käytön, pitämällä samalla pohjaamiset kontrollissa.

LOK 2.0 -keinuvipu lisää sisäänpäinvaimennusta merkittävästi, poistaen polkemisesta syntyvän keinuliikkeen, mutta tarjoten silti pitoa ylämäkien nousuun. Vaimennuspiiri on rakennettu niin, että vaimennin ei vaurioidu, vaikka vipu unohtuisi päälle ylämäkeä seuraavan laskun ajaksi.  

4) Kestävä rakenne. ARIA on tehty kestämään äärimmäisen vaativaakin käyttöä, mistä kertoo sen saatavuus dh-pyörissä käytettävissä 250 millimetrin ja Trunnion-kiinnitteisen 225 millimetrin silmäväleissä. 14-millinen männänvarsi on samaa kokoa kuin aiemmissa Storia LOK v3-, ARMA v3- ja E-Storia -iskareissa. Näiden ohella ilmajousi tukevoittaa rakennetta entisestään, minkä ansiosta ARIA toimii rungoissa, jotka ovat tiettävästi vaativia iskareille. 

Tilattavissa nyt!

EXT ARIA on tilattavissa nyt! Ensimmäisen toimitukset tapahtuvat toukokuun aikana. Toimi nopeasti, jos haluat mukaan ensimmäiseen lähtöön.

Haluatko oppia jousituksesta? Tilaa sähköpostiisti täyslaidallinen jousitustietoutta, joka kattaa kaikki oleelliset aihepiirit aina jousituksen tavoitteesta, taustalla olevaan teoriaan, eri komponenttivalintoihin, säätöjen hakemiseen ja huoltotoimiin!

-Jukka Mäennenä
@4130.fi
@jukka4130