EXT ERA – mikä erottaa sen kilpailijoista?

Kun puhutaan muusta kilpailusta erottuvasta tuotteesta, erot koostuvat tyypillisesti useasta tekijästä, niin myös EXT ERA -keulan kohdalla. 

ERA-keula on kerännyt kiitosta monelta taholta, viimeisenä Pinkbiken 12 kuukauden revikasta. Erityisesti sen erottaa muusta tarjonnasta erinomainen alkuherkkyys, joustomatkan keskialueen saatavuus, äärimmäisen monipuolinen säädettävyys ja myös kruunun rakenne. 

Alla on lueteltuna ERAn sisältä löytyvää tekniikkaa, joka on edellä lueteltujen ominaisuuksien takana.

HS3-ilmajousi. Paljon puhuttu ja kehuttu ERAn keskialueen kantavuus on HS3-ilmajousen ansiota. EXT:n itse kehittämä jousi koostuu kolmesta sarjaan rakennetusta jousesta: kahdesta ilmajousesta ja kierrejousesta, joka on aktiivinen erityisesti painauman alueella. Näiden ohella rakenteesta löytyy luonnollisesti myös negatiivinen ilmajousi, mikä on edellytys erinomaiselle alkuherkkyydelle ja ilmajousen toiminnalle ylipäätään.

HS3-ilmajousi.

ERAn HS3-ilmajousen kammiot kulkevat nimillä + ja ++. Ensimmäinen eli +-kammio on tilavuudeltaan suurempi ja siten eräänlainen pääkammion, kun taas ++-osa puolestaan toissijainen ja tilavuudeltaan pienempi. Sisäänpäinliikkeen aikana kierrejousi ja +-kammio hoitavat joustoliikkeen alun, kunnes +-kammio saavuttaa saman korkeamman paineen ++-kammion kanssa. Tämän pisteen jälkeen molemmat kammiot toimivat ikään kuin yhtenä suuritilavuuksisena ilmajousena. HS3:n rakenteella ja toiminnalla saadaan seuraavat hyödyt:

  • Kierrejousen kitkaton toiminta ja erinomainen alkuherkkyys.
  • ++-kammio toimii yhtenä pienempänä ilmakammiona keskialueelle asti, mikä antaa keskialueelle hyvän kantavuuden niin, että joustomatkaa ei käytetä tarpeettomasti.
  • Sopiva määrä progressiota molempien kammioiden toimiessa yhdessä joustomatkan loppuun asti.

Puslamateriaali ja -rakenne. EXT on kehittänyt ERA-keulaan oman puslamateriaalin, joka on lainattu moottoriurheilun puolelta, tarkalleen ottaen WRC-autoista. Useimmista keuloista poiketen, puslat ovat täysin tasaiset sen sijaan, että niissä olisi pituussuunnassa kulkevat urat. Perusteluna ratkaisulle, että tasainen pinta minimoi mahdolliset pintapaineen vaihtelut, mikä puolestaan vähentää kitkaa ja ehkäisee liukuvien osien eli puslien ja liukuputkien kulumista. Lisäksi on melkein sanomattakin selvää, että puslat asennetaan ja sovitetaan tarkoille toleransseille mahdollisimman alhaisen kitkan ja luotettavan toiminnan takaamiseksi. 

EV68S-voiteluöljy. Jokainen keulahuoltoja enemmän tehnyt tai jousitusosien kanssa pidempään toiminut tietää, että öljyillä on eroa. Alajalkojen voiteluöljy voikin yksistään tehdä eron, että tuntuuko keula erittäin alkuherkältä vai tuntuuko se olevan hiekalla täytetty. 

EV68S-öljy on kehitetty nimenomaan ERA-keulaa varten. sivuttaisliikkeen kitkan minimoimaksi voiteluöljyksi.

Materiaalit. HS3-ilmajousen ja HDRV-vaimentimen männänvarret ovat molemmat terästä, jonka pintakäsittelynä käytetään kromausta. Teräksen käyttö alumiinin sijaan lisää painoa, minkä vuoksi ERA ei ole kaikista kevyin keula. Kromattu teräs tarjoaa kuitenkin erinomaiset ominaisuudet jousitusosille sen erittäin matalan kitkan ansiosta. 

Kun haetaan yksiselitteistä suorituskykyä, vaakakupissa painaa moni muukin tekijä kuin vaa’an lukema.

Kruunun rakenne. Ottavatko natisevat kruunut pannuun? EXT:llä suunnitteluhaaste on ratkaistu käyttämällä standardinmukaista tapered-emäputkea, mutta muotoilemalla kruunu niin, että itse kruunu jatkuu huomattavasti pidemmälle kaulaputkeen verrattuna muihin markkinoilta löytyviin kruunurakenteisiin.

Tämän ansiosta liitospinta on moninkertainen kaikkiin kilpaileviin malleihin verrattuna. Suurempi liitospinta tekee puristesovitteesta puolestaan tuntuvasti vahvemman ja kaudesta toiseen luotettavasti toimivan – ilman nitinöitä tai natinoita.

ERA-keulan kruunu. Kuva: Alex Luise

HDRV-vaimennin. Viimeisenä, eikä vähäisimpänä on vaimenninosasto – ERAn tapauksessa HDRV. Vaimentimesta löytyvät kaikki odotettavissa olevat säädöt eli hitaan ja nopean liikkeen sisääpäinvaimennus sekä paluuvaimennus. Säätöalue on laaja niin, että jokainen saa keulan varmasti haluamaansa setuppiin. Ja mikä tärkeintä – laaja säätöalue on käyttökelpoinen.

ERA säilyttää erinomaisen alkuherkkyytensä, vaikka hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennus olisi ruuvattu lähes kiinni. Samaa ominaisuutta ei löydy useasta keulasta tai iskarista.

Otsakekuva: Alex Luise