”Kerroppa, mitä eroa Hazzardilla ja Storialla – tai yhtä lailla ARMA-iskarilla on?”
Tämä on yleinen kysymys, joka toistuu lähes viikoittain iskarikaupoilla olevalta enduristilta tai trailikuskilta. Vaikka täällä suunnalla ollaan jossakin määrin jäävejä asian suhteen, tilanne on siinä mielessä oikein hyvä, että molemmat iskarit ovat erinomaisia tuotteita ja valinnassa on erittäin vaikea mennä vikaan!
Katsotaan kuitenkin tarkemman tarkastelun tason muodossa, mitä eroja iskareilta löytyy.
Hazzard
Vieläkin verrattain vähän tiedostettu seikka on, että MRP Hazzard pohjaa legendaariseen Elka Stage 5 -iskariin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Hazzard käyttää kokonaisuudessaan kyseisen iskarin designia ja rakennetta, mutta sitä on jalostettu siitä eteenpäin muun muassa Shred LeverTM -keinuvivun lisäyksellä.
Hazzard-iskarit – kuten kaikki muutkin MRP:n jousituskomponentit – valmistetaan MRP:n omalla tehtaalla Koloradossa. Jokainen tuotantolinjalta läpi tullut iskari dyno-testataan ennen pakkausta ja eteenpäin lähetystä. Kyseessä on siis ytimekkäästi sanottuna yhdysvaltalainen laatutuote.
Iskarin ominaisuudet ovat pähkinänkuoressa seuraavat:
- Robusti ja vankka rakenne!
- Säädöt: hitaan ja nopean liikkeen sisäänpäinvaimennus, hitaan liikkeen paluuvaimennus ja Shred LeverTM -keinuvipu.
- Nopeusriippuvainen paluuvaimennus – paluuvaimennuksen määrä on suurempi isoissa iskuissa, mikä rauhoittaa palautusliikettä ja lisää siten oleellisesti kontrollia! Lisätietoa em. Pinkbiken artikkelissa. Tekniikka on yli 10 vuotta vanhaa, mutta edelleen yhtä toimivaa.
- Erittäin laaja säätöalue! Iskarin saa takuuvarmasti mieleisekseen ilman, että klikkerit loppuvat kesken.
- Vakiona oleva M/M tune sopii suureen osaan pyöristä! Muut shimmipakat eli tunet ovat saatavilla tilauksesta ja muutostyöt ovat luonnollisesti mahdollisia myös myöhemmin huollon yhteydessä.
- Kylkeen laaja valikoima MRP:n kierrejousia Enduro SL- ja progressiivisten mallien muodossa. MRP:n progressiivinen jousi on yhteensopiva myös EXT-iskareiden kanssa.
E-Hazzard vie vankkatekoisen rakenteen vielä astetta pidemmälle ruostumattomasta teräksestä valmistetun männänvarren ansiosta. Erityisesti sähköpyöräkäyttöön suunniteltu iskari kestää materiaalivalinnan ansiosta entistä paremmin sivuttaissuuntaista rasitusta, jota tietyt jousitusratkaisut kohdistavat iskarille.
Storia LOK v3
Vuonna 2014 esitelty Storia sai nopeasti vankan jalansijan enduro- ja traili-iskareiden kirkkaimmassa kärjessä. v3-versioon ehtinyt iskari on arvatenkin vain parantunut ajan saatossa. Storian ominaisuudet pähkinänkuoressa.
- Yksi kevyimpiä lisäsäiliöllisiä kierrejousi-iskareita! Silti erittäin kestävä ja varmatoiminen rakenne.
- Jokainen iskari kootaan mittatilaustyönä kuskin ja pyörän speksien mukaan!
- Säädöt: hitaan ja nopean liikkeen sisäänpäinvaimennus, hitaan liikkeen paluuvaimennus ja LOK -keinuvipu.
- HBC-vaimennuspiiri, joka lisää sisäänpäinvaimennusta joustoliikkeen viimeisellä 15 % osuudella, vastustaen näin pohjaamista ja lisäten kontrollia isoissa tälleissä.
- Erittäin matala IFP-paine, mikä tarkoittaa parempaa alkuherkkyyttä ja edistää tiivisteiden käyttöikää.
- Mittatilaustyönä tehtävän kokoonpanotyön ansiosta säätöalue voidaan pitää kapeampana, mikä mahdollistaa todellisen vaimennusominaisuuksien hienosäädön.
- Toimitetaan vakiona kahdella erittäin kevyellä EXT:n kierrejousella. Uutuutena juuri julkaistu Superlight v2 -kierrejousi, joka on koosta riippuen jopa 30-80 g kevyempi kuin kilpailijoiden mallit!
- Saatavana kaikissa kuviteltavissa olevissa mitoissa, niin imperial- kuin metric-standardeilla. Kokoskaala vaihtelee jälkimmäisissä välillä 190×51 mm ja 250×75 mm välillä.
Jos HBC-vaimennuspiirin toiminta kiinnostaa enemmän, tsekkaa se toiminnassa oheisesta videosta!
Kaikki EXT-iskarit valmistetaan Italiassa merkin omalla tehtaalla, mikä mahdollistaa korkeat toleranssit ja erinomaisen laadunvalvonnan.
Kumpi valita?
Kun on liipaisimen painamisen aika, kumpi iskari olisi parempi valinta? Tämä on totta kai aina tapauskohtaista, mutta alla on lueteltuna muutama merkittävimpiä valintaperusteita:
Valitse Hazzard, jos…
- Haluat iskarin hyvin laajalla säätöalueella.
- Progressiivinen kierrejousi sopii hyvin yhteen ajossa olevan rungon ja/tai mieltymysten kanssa.
- Arvostat huoltovapautta ja huolettomuutta – Hazzard on yksi varmatoimisimpia iskareita markkinoilla!
- Runko kohdistaa iskarille ei-toivottua rasitusta, kuten sivuttaisvääntöä. Tällöin E-Hazzard on suositeltava valinta.
Valitse Storia LOK v3, jos…
- Haluat mittatilaustyönä rakennetun iskarin pyörän ja kuskin speksien mukaan.
- Arvostat jousituksen äärimmäistä alkuherkkyyttä ja sen tarjoamaa pitoa.
- HBC-vaimennuspiiri on hyödyllinen ominaisuus tai jopa edellytys.
- Rungon kinematiikka on lineaarista tyyppiä (esimerkiksi single pivot -ratkaisu ilman linkkuja), mikä hyötyy oleellisesti HBC-ominaisuudesta.
- Kannettava varusteiden määrä vaihtelee niin, että vakiona tulevat kaksi kierrejousta ovat ehdoton ominaisuus tai haluat muuten vaikuttaa jousituksen ominaisuuksiin käyttämällä eri jousivakioita tilanteen mukaan.
Entä ARMA v3?
Entäpä sitten alamäkipyörissä nähty ja usein tavattu ARMA v3 -iskari? Merkittävimpänä erona Storia LOK v3 -iskariin on, että siitä ei löydy LOK-keinuvipua. Sen sijaan, ARMA käyttää säädettävää HBC-vaimennuspiiriä, mikä antaa entistä enemmän mahdollisuuksia pohjauskontrollin säätämiseen.
Tämän ansiosta ARMA v3 onkin erinomainen valinta seuraavissa tilanteissa:
- Melkein kaikki ajaminen tapahtuu hissiavusteisesti.
- Pyörä on erinomainen poljettava ja keinuvivulle ei ole tarvetta.
- Pyörästä löytyy sähköavustus.
Viimeisimpään kohtaan liittyen onkin hyvä mainita, että ARMA v3 on saanut nopeasti hyvin suosiota nimenomaan sähköpyöräkäytössä. Lue lisää tuotesivun lopusta kuvien kera!
Uutena ehdokkaana sähköpyöriin on totta kai myös uunituore E-Storia -malli.
Nopea huolto, hyvä varaosavalikoima
Minkä iskarin yllä olevasta listasta valitsetkaan, se tulee nopean huoltopalvelun ja hyvän varaosavalikoiman kanssa. Kaikkiin iskarimalleihin löytyy shimmipakkoja hyllystä, kuten myös yleisimpiä varaosia. Huollon yhteydessä tehtävät suuremmat muutostyöt aina iskunpituuden tai peräti silmävälin muutosta myöten ovat niin ikään mahdollisia. Kysy näistä palveluista sähköpostitse lisätietoja tarvittaessa.
Tutustu iskarivalikoimaan ja viritä pyörä tikkiin 2021 kauden loppua ja ennen kaikkea tulevaa 2022 kautta varten!
-Jukka Mäennenä
29.9.2021