Vorpsprung Suspensionin tuotevalikoimasta löytyvät Smashpot-kierrejousikitti ja Secus-negatiivijousi pyrkivät molemmat samaan tavoitteeseen, mutta hyvin eri tavoin. Jos olet pohtinut keulan päivittämistä Smashpotin ja Secuksen välillä, tästä jutusta saat tiiviissä paketissa tietoa päätöksen tueksi!
Samat tavoitteet
Molempien tuotteiden tavoite on hyvin yksiselitteinen – paremmin toimiva kaula. Tämä jättää kuitenkin itsessään paljon avoimeksi, joten molempia tuotteita ja niiden ominaisuuksia on syytä tarkistella suuremmalla yksityiskohtaisuudella. Sitä ennen on syytä lähteä kriteereistä, mitä hyvin toimivalta keulalta edellytetään:
- Mahdollisimman hyvä alkuherkkyys.
- Ennakoitavasti käyttäytyvä jousivakio koko joustomatkalta.
- Lineaarinen jousivakio joustomatkan alku- ja keskivaiheelta, joka tuntuu hyvänä keskialueen tukena.
- Sopiva määrä progressiota joko vaimennuksen ja/tai jousivakion avulla kontrolloimaan ja estämään pohjaamisia.
- Helppo ja monipuolinen säädettävyys.
Tyypillinen yksikammioinen ilmajousi ei pysty täyttämään kaikkia näitä kriteerejä parhaalla mahdollisella tavalla. Yleisenä kompastuskivenä tai lyhyeksi jäämisenä ovat korkea lepo- ja myös liikekitka sekä jousivakion lasku keskialueella, mikä johtaa ei-toivottuihin sukelteluihin.
Smashpot pähkinänkuoressa
Smashpot muuttaa korvaa keulan jousipuolen sisuskalut perinteisellä kierrejousella, joka edustaa ajan saatossa itsensä vähintäänkin toimivaksi todistanutta tekniikkaa. Smashpot on kuitenkin paljon muutakin kuin teräsvieteri ja sen kiinnittämiseen tarvittava korkki, alajalan pultti ja niiden välille sijoitettava ruoto-osa.
Smashpotilla joustomatka on asetettavissa asennuksen yhteydessä 10 mm portain mihin tahansa 140-180 mm välillä – keulavalmistajan hyväksymien speksien rajoissa, totta kai. Joustomatkan muuttaminen myöhemmin ei vaadi lisäosia, ainoastaan asennuksen yhteydessä kiinnitettävän kutistesukan uusimisen. Tämä yksistään antaa tuntuvasti vapauksia siirtää keula pyörästä toiseen ilman uuden ilmajousen hankkimista tai muita vastaavia toimenpiteitä.
Lineaarisen luonteensa johdosta pohjaaminen muodostuu kierrejousta käytettäessä ongelmaksi ja etenkin keulan kohdalla, sillä vipusuhde on koko joustomatkan ajan vakio 1:1. Takajousituksen kohdalla progressiota saadaan säädettyä kinematiikan suunnittelulla, mikä ei ole keulan kohdalla mahdollista. Vorsprung on huomioinut tämän rakentamalla Smashpot-patruunaan shimmitetyn ja säädettävän HBO-vaimennuksen, joka astuu peliin joustomatkan loppuosassa. Vaimennin käyttää alajalan voitelu-/kylpyöljyä, joten se ei vaadi ilmausta tai muitakaan huoltotoimenpiteitä. Yksinkertaista ja ennen kaikkea toimivaa perustekniikkaa siis!
Smashpottiin on saatavana kierrejousia laajalla jousivakioiden kirjolla niin, että jokaiselle löytyy takuuvarmasti sopiva setuppi. Smashpotin etuja ja yhtä lailla kohtia, jossa se antaa tasoitusta, on listattuna alla.
Hyödyt
- Alkuherkkyys.
- Lineaarinen jousivakion käyttäytyminen, mikä tuntuu parempana joustomatkan keskialueen kantavuutena.
- Varmatoimisuus.
- HBO-vaimennus – säädettävä pohjauskontrolli.
- Huoltovapaus (jossakin määrin).
Haitat
- Paino.
- Säädettävyys (jousivakion muuttaminen edellyttää keirrejousen vaihtoa).
- Muunnostyötä ei voi välttämättä palauttaa. Kierrejousi voi naarmuttaa liukuputken sisäpinnan, jolloin ilmajousen edellyttämä tiivistys ei enää onnistu. 38-millisillä liukuputkilla varustetuissa keuloissa, kuten Rock Shox Zebissä ja Fox 38:ssa, tämä ei ole kuitenkaan ongelma, sillä asennuksessa kierrejousen ja liukuputken väliin asetetaan PVC-muovikalvo sovitetta tiivistämään.
Modulaarisen rakenteensa ansiosta Smashpot on helppo siirtää keulasta toiseen tilanteessa, jossa keula tai pyörä vaihtuu ja Smashpotin tarjoamat edut haluaa siirtää myös ajoon tulevaan kalustoon. Käytännössä vaihto edellyttää vain keulamallin edellyttämää yläpään korkkia (engl. top cap) ja alajalan pulttia (engl. foot stud), jos siirtyminen tapahtuu eri valmistajan keulaan.
Secus – markkinoiden johtava ilmajousi?
Yksinkertaistettuna Secus kasvattaa ilmajousen negatiivipuolen tilavuutta. Sen toiminta ja rakenne sisältää paljon muutakin, mutta tällä yksinkertaistetulla oletuksella päästään tässä yhteydessä hyvin eteenpäin. Edut negatiivipuolen tilavuuden kasvattamisella ovat lukuisat. Andrextr käy ansiokkaasti aihetta läpi YouTube -kanavallaan takaiskarin kohdalla. Koko videon voi katsoa halutessaan alta.
Negatiivisen ilmajousen tilavuuden kasvattaminen (huomattavissa määrin) tuo muun muassa seuraavia hyötyjä:
- Pienempi jousivakio joustomatkan alussa, mikä ilmenee parempana alkuherkkyytenä.
- Lineaarisemmin käyttäytyvä jousivakio joustomatkan keskialueella, mikä tuntuu vastavuoroisesti parempana kantavuutena ja vähemmän ilmenevänä sukelteluna.
- Mahdollisuus käyttää hieman suurempaa ilmanpainetta ilman, että progressio kasvaa tarpeettoman suureksi.
Tässä valossa Secukselle saadaan listattua seuraavat hyödyt ja mahdolliset haittapuolet.
Hyödyt
- Parantunut alkuherkkyys.
- Lisää kantavuutta joustomatkan keskialueelle.
- Koko joustomatka saadaan paremmin käyttöön, mikä ei välttämättä onnistu ensiasennusilmajousella.
- Säädettävyys.
Haitat
- Pieni painolisä.
- Secus on vaurioaltis sijaintinsa johdosta. Vorpsrung on kuitenkin luottavainen Secuksen kestävyyden ja sijoittelun osalta niin, että valmistaja tarjoaa 6 kk mittaisen crash replacement -takuun!
Secus-negatiivijousi käyttää Smashpotin tavoin modulaarista rakennetta niin, että se on mahdollista siirtää Rock Shox- ja Fox-keulojen välillä vain ajajalkaan kiinnittyvän pultin vaihdolla.
Sama videomuodossa
Suositko videomuotoista formaattia erojen listaamisessa? Vorpsrung Suspensionin nokkamies Steve Mathews käy läpi tuotteiden erot alla olevalla videolla. Paina play-nappia ja nauti kyydistä!
Valmistaja tutuksi
Eikä tässä kaikki, tutustu myös valmistajaesittelyyn tietääksesi, mitä Vorpsrung Suspension brändin takana on!
4130.fi – Valmistajesittely: Vorsprung Suspension
Suoraan hyllystä, nopea toimitus
Vorsprung Suspension -tuotteita löytyy suoraan hyllystä kattavasti aina varaosia myöten nopealla 2-3 arkipäivän toimituksella! Katso tuotevalikoima seuraavasta linkistä — Vorsprung Suspension -komponentit.