Miten Ramp Control toimii? Harhaluulot suoriksi!

MRP:n kehittämä Ramp Control -säätö herättää tasaiseen tahtiin kysymyksiä niin toimintansa kuin sen tarjoamien säätöominaisuuksien suhteen. Valmistaja itse ei ole tehnyt alunperin parasta mahdollista työtä systeemin selittämisessä, eikä aiemmin ilmestyneessä artikkelissa aiheesta päästy paljoa parempaan tulokseen. Tässä tiiviissä tekstissä oikaistaan väärinkäsitykset, kerrotaan mitä Ramp Control (lyhyemmin RC) on ja toisaalta, mitä se ei ole!

Lue pidemmälle ja tiedät lisää!

Ilmajousen toiminnasta

Keulasta tai takaiskarista löytyvä ilmajousi on paineistettu kammio, joka täytetään halutut ajo-ominnaisuudet antavaan paineeseen. Kun jousitus ja sitä mukaa männänvarsi liikkuvat, ilmatila pienenee, mikä saa ilmanpaineen kammion sisällä nousemaan. Tämä johtaa puolestaan paineen hetkelliseen nousuun, sillä sama määrä ilmaa on nyt entistä pienemmässä tilassa.


Korkeampi paine tarkoittaa myös korkeampaa voimaa. Mitä syvemmällä joustomatkassa ollaan, sitä pienempi ilmajousen tilavuus, sitä korkeampi paine ja sitä korkeampi voima, jota voidaan tässä tilanteessa pitää synonyymina jousivakion kanssa. 

Toisin kuin nesteet, ilma on luonteeltaan kokoonpuristuvaa, mikä mahdollistaa ilmajousen toiminnan tavalla, millä ne toimivat. Tästä syystä suurin osa ilmajousista ovat luonteeltaan voimakkaasti progressiivisia eli voima – ja jousivakio – kasvavat lähes eksponentiaalisesti. Lineaarisesti käyttäytyvällä kierrejousella jousivakio voi olla vaikkapa 9 Nm/mm eli jokainen millimetri vaatii 9 Nm suuruisen voiman jousen kokoon painamiseksi. Ilmajousen kohdalla jousivakio voi olla joustomatkan ensimmäisellä kolmannekselle vaikkapa 8 Nm/mm ja lopussa 14 N/mm, jos asiaa haluaa ajatella lukujen valossa. 


Periaatekuva selventää asiaa lisää paremmin kuin teksti. 

Ilmajousen säädöt

Asetetun ilmanpaineen ohella ilmajousen käytökseen vaikuttaa sen tilavuus. Pienemmässä ilmatilassa progressio on voimakkaampaa, kun taas suuremmalla ilmatilalla efekti on miedompi. Token- tai spacer-palojen lisääminen pienentää ilmajousen tilavuutta, mikä tekee käytöksestä luonteeltaan progressiivisempaa. 

Kun ilmajousen sisään on lisätty kyseinen säätöpalikka ja se täytetään (suurin piirtein) samaan ilmanpaineeseen kuin aiemmin, saman ilmamäärän tulee mahtua entistä pienempään tilaan joustomatkan käytön aikana, mikä kasvattaa puolestaan tuttuun tapaan ilmanpainetta, siitä aiheutuvaa voimaa ja jousivakiota. Simppeliä.

Tämän ohella ilmajouset sisältävät myös negatiivisen jousen puolen, joka toimii vastavoimana tähän mennessä puheena olleelle ilmajouselle, josta käytetään yleensä positiivisen ilmajousen nimitystä. Negatiivisen ilmajousen funktiona on pienentää liikkeellelähtö kitkaa, kun se asetetaan (lähes) samaan paineeseen positiivisen jousen kanssa jousituksen ollessa täydessä pituudessa. 

Vorsprung Secus -negatiivijousi saa aikaan mielenkiintoisia asioita kasvattamalla negatiivijousen tilavuutta. Ei mennä asiassa kuitenkaan tämän pidemmälle aiheessa pysymiseksi syystä, että negatiivijousen toiminta ei vaikuta RC-säätöön.

Mitä Ramp Control on ja ei ole?

Lähetään oikomalla muutama yleinen väärinkäsitys. Ramp Control ei ole tai ei tee seuraavia asioita:

  • Säädettävä tilavuussäätö tai volyymispaceri. RC-säätö ei siis muuta ilmajousen tilavuutta millään muotoa.
  • Täysimuotoinen korvike tilavuussäädölle tai volyymispacereille. 

Sen sijaa, mitä se on:

  • Nopeusriippuvainen pikasäätö, jolla pystytään vaikuttamaan ilmajousen toimintaan nopeissa iskuissa – siis kun joustomatkaa käytetään nopeasti isoissa tälleissä.

Ramp Control -säädön toiminnan voi tiivistää niin, että hitaissa jousituksen liikkeissä ilmajousella on käytössä suuri tilavuus, mikä edesauttaa alkuherkkyydessä ja joustomatkan käytössä. Nopeissa liikkeissä (hypyt, alastulot, suuret iskut), Ramp Control astuu peliin niin, että toiminta muistuttaa tilavuudeltaan rajoitettua ilmajousta eli progressiota on käytössä juuri silloin kuin sitä halutaan.

Jos toimintaa haluaa ajatella perinteisten volyympispacereiden kautta, hitaissa liikkeissä käytössä on täysi ilmajousen kammio ilman spacereita, mutta nopeissa liikkeissä jousituksen käytös vastaa tilannetta, jossa spacereita olisi ilmajousen sisällä.

Ramp Control tasoittaa ilmajousen jousivakion käyrää joustomatkan alku- ja keskivaiheelta, mutta lisää progressiota joustomatkan loppua kohden ja erityisesti nopeissa, voimakkaissa iskuissa. Ja mikä parasta, progression suuruus on säädettävä – tarkalleen 16 kliksun verran.

Kurkistus pellin alle

Jos jousituksen säätöä on tehnyt tähän mennessä ainoastaan iskaripumpulla ja heittämällä volyympispacereita keulan sisään, RC-säädön toiminta ei ole välttämättä aivan päivänselvää. 

Ramp Control -patruuna jakaa ilmajousen tilan kahteen osaan. Toisin kuin volyymispacereilla, ilma pääsee siis virtaamaan RC-palikan sisällä. Säätö perustuu näiden kahden tilan välillä olevaan venttiiliin. Kun joustomatkaa käytetään, ilmatilan tilavuus pienenee – aivan kuten, normaalillakin ilmajousella. RC-säätö perustuu ilmanvirtauksen rajoitukseen näiden kahden ilmatilan välillä. 

Mitä enemmän ilmanvirtausta rajoitetaan, sitä suurempi hetkellisen ilmanpaineen ja siten jousivakion ilmajousi saa aikaan. Vastaavasti, jos RC-säätö on täysin auki, se käyttäytyy lähes normaalin ilmajousen tavoin, jolloin ilma pääsee virtaamaan lähes rajoituksetta koko ilmajousen sisällä. 

Isojen tällien seurauksena ilmaa pitää saada liikkumaan äärimmäisen nopeasti kahden ilmatilan välillä RC-säädön venttiilirakenteen läpi, mikä saa aikaan suuremman voiman kuin hitailla liikkeillä. Toisin sanoen, ilmajousen paine nousee hetkellisesti korkeammaksi nopeissa iskuissa syystä, että kaikki ilma ei pääse liikkumaan niin nopeasti koko ilmajousen sisällä, mitä liikenopeus edellyttäisi. Tästä tulee RC-säädön nopeusriippuvainen ominaisuus.

Parhaimmillaan RC-säätö antaakin seuraavat ominaisuudet:

  • Tilavuudeltaan suuren ilmajousen herkkyys ja joustomatkan käyttö hitaissa ja pienissä iskuissa.
  • Voimakas ja laajalla 16-kliksun alueella säädettävä progressio nopeissa ja isoissa iskuissa – eli silloin kuin progressiota tarvitaan.

Yhteenvetoa

Toivottavasti juttu onnistui selvittämään ilmajousen ja ennen kaikkea RC-säädön toimintaa sekä sen tarjoamia ominaisuuksia.

Ramp Control -patruunat ovat saatavissa muun muassa seuraavissa malleissa:

A-malli

  • Fox 34 Float -keulat FIT 4- ja Grip-vaimentimilla. Yhteensopivat vuosimallit 2016 ja uudemmat. Suositeltava joustomatka 140-160 mm. 
  • Marzocchi Z2 -keulat, 2020 ja uudemmat 140-160 mm pituudessa.

B-malli

  • Rock Shox Pike-keulat 2015 ja uudemmissa malleissa Boost-mitoituksella. 
  • Pike-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Yari-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Lyrik-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Boxxer-keulat, 2020 ja uudemmat mallit.

F-malli

  • Fox 36 Float -keulat FIT 4-, RC2- tai GRIP-vaimentimilla. Suositeltava joustomatka 140-180 mm.
  • Marzocchi Z1 -keulat 2019 mallit ja uudemmat.

G-malli

  • Fox 38 Float -keulat – uutuus kaudelle 2021! 

E-malli

  • Rock Shox Zeb -keulat – uutuus kaudelle 2021!

Ramp Control Pro -patruunat pitävät sisällään lisäksi myös ilmatilan tilavuuden säädön RC-patruunaan kiinnitettävän spacerin muodossa. Saatavilla olevat mallit ovat: 



Rock Shox 35 mm -malli

  • Rock Shox Pike-keulat 2015 ja uudemmissa malleissa Boost-mitoituksella. 
  • Pike-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Yari-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Lyrik-keulat, 2017 ja uudemmat mallit.
  • Boxxer-keulat, 2020 ja uudemmat mallit.

Fox 36 mm -malli

  • Fox 36 Float -keulat FIT 4-, RC2- tai GRIP-vaimentimilla. Suositeltava joustomatka 140-180 mm.
  • Marzocchi Z1 -keulat 2019 mallit ja uudemmat.