Esittelyssä EXT E-Storia – paljon odotettu iskariuutuus!

Erityisesti sähköpyörien käyttöön suunniteltu E-Storia on italialaisvalmistaja EXT:n paljon odotettu uutuusiskari! Paljon kiiteltyjen Storia LOK- ja Arma v3 -iskareiden pohjalle kehitetty uutuus pitää sisällään paljon ominaisuuksia, jotka ovat pitkän kehitystyön tulosta.

Lue pidemmälle ja tiedät, mitä E-Storia pitää sisällään ja ennen kaikkea, mitä ominaisuuksia se tarjoaa. 

Ulkomitat ja rakenne 

Ensimmäinen ja selvimmin päälle päin näkyvä muutos edellisiin EXT:n malleihin ovat kohtisuoraan iskarin toimintasuuntaan käännetyt vaimennuspiirit. Rakenteen taustalla on ennen kaikkea entistä parempi yhteensopivuus eri runkomallien kanssa. Tilanpuute ja törmäykset iskarin ja rungon välillä jousituksen toimiessa ovat todellinen haaste ja EXT on tehnyt parhaansa pakatakseen E-Storian entistä kompaktimpaan kokoon, mutta ennen kaikkea tekemättä kompromisseja toiminnan suhteen. 

Toinen merkittävä rakenteeseen liittyvä seikka liittyy käytettyihin materiaaleihin. E-Storian männänvarsi on valmistettu teräksestä, jonka lujuusarvot ovat moninkertaiset verrattuna alumiiniin. Teräksinen männänvarsi kestää moninkertaisesti rasitusta ja myös joissakin jousitusratkaisuissa ilmenevää ei-toivottua sivuttaisvääntöä.

Männänvarren materiaalivalinta lisää iskarin kestävyyttä, mutta myös suorituskykyä, sillä siinä käytetään pintakäsittelynä erittäin matalakitkaista kromausta, joka on yleinen ratkaisu moottoriurheilussa käytettävissä iskunvaimentimissa. 

Vaimennus ja säädöt

E-Storia käyttää Arma- ja Storia LOK v3 -iskareista tuttua ja kiiteltyä vaimennintekniikkaa – mutta entistä pidemmälle jalostettuna! Pohjaamiseen vaikuttava HBC-ominaisuus on iskarissa vakiona. Lisäksi vaimennuksien säätöaluetta on kasvatettu niin, että sormien ulottuvilla oleva ajo-ominaisuuksien alue on entistä laajempi. 

Uudistettu LOK 2.0 -vaimennuspiiri lisää sisäänpäinvaimennusta huomattavasti, mikä tarjoaa äärimmäisen tehokkaan alustan pitkiä nousuja ja tiesiirtymiä varten.

E-Storiasta löytyvien säätöjen lista on seuraava:

  • Nopean ja hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennuksen säädöt
  • Hitaan liikkeen paluuvaimennuksen säätö
  • Joustomatkan viimeiseen 15 % osuuteen vaikuttavat HBC-vaimennussäätö, joka on tuttu Arma v3 -iskarista

Muut ominaisuudet

Kuten ERA-keula on osoittanut, lopullinen suorituskyky ja sen tuomat edut ovat monen pienen tekijän summa. E-Storia pitääkin sisällään merkittävän listan ominaisuuksia, joista osa on ennennäkemättömiä maastopyörien jousituksessa.

Negatiivinen jousi yhdistetään usein ilmajousiin, mutta toimintaperiaatteeltaan samaa ratkaisua voidaan käyttää myös kierrejousellisissa iskareissa ja yhtä hyvin myös keuloissa. E-Storia käyttäkin nimenomaista ratkaisua alkuherkkyyden maksimoimiseksi. 

Korkeampi öljyn viskositeetti antaa entistä vakaamman toiminnan ja on vähemmän herkkä lämpötilavaihteluille.

Hiljaisempi venttiilirakenne. Sisään- ja paluuvaimennuspiirit erottavat venttiilin (engl. check valve) rakennetta on muutettu niin, että sen toiminta on entistä hiljaisempi. Storia LOK ja Arma v3 -iskareissa venttiilin toiminta perustuu vapaasti liikkuvaan 4-milliseen titaanikuulaan iskarin sisällä.

Korkeat jousivakiot aina 800 lbs/in jousille asti. E-storia on rakennettu kestämään korkeitakin jousivakioita, jotka tulevat usein tarpeellisiksi sähköpyörillä ajajan ja pyörän korkeamman massan johdosta. 

Iskarin kiinnitys ja nivelöinti ovat toteutettu perinteisillä DU-puslilla tai nivellaakereilla rungoissa, joissa tämän ratkaisun käyttö on mahdollista. Näiden ohella myös Trunnion-kiinnitystä käyttävät mallit ovat saatavilla.

Kauttaaltaan matalampi kitka ja sen antama parempi alkuherkkyys ovat saavutettu kromatulla teräksisellä männänvarrella, kauttaaltaan uusituilla tiivisteillä ja edellä mainitulla negatiivisella kierrejousella. 

Saatavilla olevat koot

E-Storiaa valmistetaan vuoden 2021 aikana rajallinen määrä 230 ja 210 mm silmäväleillä, kun taas Trunnion-kiinnityksellä saatavat mitat ovat 185 ja 205 mm. Eri mittojen ja niillä saatavien iskunpituuksien lista on lueteltuna alla.

210 x 50-55 mm
230 x 57,5-65 mm
Trunnion 185 x 50-55 mm
Trunnion 205 x 60-65 mm

E-storian paino on 490 g 210×50 mm koossa ilman jousta. 

Ei vain sähköpyöriin

Nimestään huolimatta E-Storia on soveltuu myös pyöriin ilman sähköavustusta! Uutuusiskari tarjoaakin ennennäkemättömän yhdistelmän suorituskykyjä ja säädettävyyttä LOK 2.0- ja HBC-säädöillään.

Kun tähän lisätään vielä äärimmäisen matala kitka ja siitä saatava herkkäliikkeinen toiminta sekä vaimennusominaisuudet, joista EXT-komponentit ovat tunnettuja, parempaa iskunvaimenninta saa etsiä.

Jos haluat viedä pyöräsi – löytyi siitä sähkömoottori tai ei – jousituksen uudelle tasolle, EXT tarjoaa ratkaisun.

Tilaa omasi nyt!

E-storia iskarit kootaan kaikkien muiden EXT-iskarimallien tapaan tilaustyönä ajajan ja rungon mukaan. Toimitukset alkavat syyskuun 2021 alussa. Hinta on 1200 €, sisältäen toimituskulut, kaksi erittäin kevyttä EXT-jousta ja kiinnitystarpeet tai niin sanotun hardwaren. 

Kuvat: Veronica Mariani