EXT:n perustaja Franco Fratton on työskennellyt jousituksen parissa 70-luvun lopulta lähtien. Kokemusta ja osaamista on siis taustalla siinä määrin, että hän on todennäköisesti ehtinyt unohtamaan enemmän asioista kuin tyypillinen jousitusteknikko tulee ikinä tietämään. Sitä suuremmalla syyllä Bliter Review -sivuston podcast-muotoinen haastattelu Franco Frattonista oli erittäin mielenkiintoista kuultavaa!
Kuuntele koko jakso oheisesta linkistä ja lue pääkohtien lista muistiinpanojen ja poimintojen muodossa alta! Jakso löytyy myös linkin takaa: Blisterreview.com – EXT Foudner Franco Fratton on Lifetime in Suspension
Franco aloitti työskentelyn Foxilla jo 70-luvun lopussa ja ensimmäisenä projektina oli ilmajousellisen iskunvaimentimen suunnittelu. Ilmaiskarit ja -keulat eivät ole siis varsinaisesti uusi keksintö tai tekniikka, jos tämä on ollut mielikuvana. Mainittakoon toki, että niiden toiminta on noussut nykyiselle tasolle vasta viimeisen reilun 5 vuoden aikana.
ERA-keula ei ole ensimmäinen joustohaarukka, jonka suunnittelussa Franco on ollut osallisena. Hän o ollut vastuussa esimerkiksi joustohaarukan suunnittelusta Ducatin ratamoottoripyörään.
Maastopyörissä vallitsevat standardit ja tilarajoitteet asettavat suuret haasteet suunnittelulle. Se, että tullaanko tällä kentällä näkemään muutoksia, on mielenkiintoista nähdä.
ERA-keula käyttää uniikkia kruunun rakennetta, jossa ohjainputken ja kruunun liitospinta-ala on moninkertainen useimpiin malleihin nähden. Tuloksena on äärimmäisen vahva ja luotettavasti toimiva liitos.

Francon mukaan ERA-keulan kehityksessä jousipuolen suunnittelu oli huomattavasti haastavampi vaimenninpuoleen verrattuna. ERA:n HS3-ilmajousi onkin rakenteeltaan uniikki, sillä se käyttää kahden erikseen säädettävän positiivisen ilmakammion ohella negativiikammiota ja sarjaan rakennettua pientä kierrejousta, joka on aktiivisimmillaan painauman alueella.
Maastopyörien komponenteissa keskitytään (edelleen) liiaksi painoon suorituskyvyn ja joskus myös kestävyyden kustannuksella.
Twin tube -mallinen vaimennin ei tarjoa merkittäviä etuja maastopyöräkäytössä. Rakenteen suurimmat hyödyt löytyvät esimerkiksi moottoriurheilun puolella rata-autoissa, joissa hitaan liikkeen sisäänpäinvaimennukselta vaaditaan ominaisuuksia, jotka twin tube -vaimennin pystyy antamaan. EXT:n kaikki maastopyöräiskunvaimentimet – Storia LOK v3, ARMA v3 ja E-Storia – ovat kaikki monotube-mallisia vaimentimia ja hyvästä syystä.
”Jos iskarien valmistuksessa ei pääse 0,05 mm tarkkuuteen, tuhlaa aikaansa.” Toisin sanoen, korkealuokkaisten vaimentimien valmistaminen on tolerasseiltaan tarkkaa hommaa!
EXT on kehittänyt pitkään ilmaiskaria, joka tulee markkinoille kauden 2022 aikana. Lue lisää: Pinkbike.com – Spotted EXT’s New Air Shock.
EXT-iskarit käyttävät huomattavan alhaista IFP-painetta, joka on vain noin kolmanneksen yleisesti käytettävistä IFP-paineista. Tämä tarkoittaa parempaa alkuherkkyyttä ja pidempää tiivisteiden käyttöikää.
Ja viimeisennä teaserina: EXT:ltä tullaan näkemään upside down -haarukka. Missä muodossa ja milloin? Tätä tietoa pitää vielä odottaa…
Katso samalla EXT-tehdasesittely!